Tisseihin kokoa nopeasti

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mike sanoi:
No nyt kyllä syöttis on aika yössä tuon homman kanssa. Kun lavat on takana, niin venytys rinnalle on maksimaalinen, kaari ei meinaa sitä että persettä nostetaan ja sillä lyhennettäisiin nostomatkaa. Sotilaspenkissä juuri huonointa on tuo kun kunnon asentoa ja tekniikkaa ei saa, vaan ollaan aika lahnana lavat irti penkillä.

Olkapäille rasitus siirtyy jos tankoa lasketaan liian "ylös", usein näkeekin noston "kaatumista" ja tämä on varsinkin sotilaspenkissä kovin yleistä.

Voi olla että olen, mutta jatketaan vielä
Miksi sotilaspenassa ei voisi pitää lavoja yhdessä (tekemättä silti suurempaa kaarta)?
Mitä jos saakin sotilaspenkissä hyvän asennon ja nosto ei kaadu eteen, onko se silloin tehokkaampi liike rinnalle kuin peruspena?
Eikö se ole juuri hyvän peruspenan/voimanostopenan tekniikan tarkoitus että saadaa mahdollisimman apuja nostoo koko kropasta, eli siis vähennetään pelkän rinnan tehdystä työstä?
Olen lisäksi sitä mieltä että sotilaspena venyttää rintaa enemmän kuin peruspena. Tämä siksi koska peruspenassa tanko tulee laskettua lähemmäksi napaa (rintalihasten alaosaan) kun taas sotilaspenassa tanko lasketaan yleensä nännien kohdalle/vähän nännien yläpuolelle. Mitä ylemmäksi tanko lasketaan sitä enemmän rinta venyy.

Powerhousu sanoi:
Ite pidän etusormet merkeissä, vaikka olen sua 10cm lyhyempi. :D No, mullahan onkin tunnetusti melko ylileveä ote.

Tekisin itsekin vähän leveämmällä otteella vielä, jos olkapäät ei siitä tykkäisi huonoa. Mutta hyvin tuo mun ote tuntuu nyt toimivan.

syöttösika sanoi:
Voi olla että olen, mutta jatketaan vielä
Miksi sotilaspenassa ei voisi pitää lavoja yhdessä (tekemättä silti suurempaa kaarta)?
Mitä jos saakin sotilaspenkissä hyvän asennon ja nosto ei kaadu eteen, onko se silloin tehokkaampi liike rinnalle kuin peruspena?
Eikö se ole juuri hyvän peruspenan/voimanostopenan tekniikan tarkoitus että saadaa mahdollisimman apuja nostoo koko kropasta, eli siis vähennetään pelkän rinnan tehdystä työstä?
Olen lisäksi sitä mieltä että sotilaspena venyttää rintaa enemmän kuin peruspena. Tämä siksi koska peruspenassa tanko tulee laskettua lähemmäksi napaa (rintalihasten alaosaan) kun taas sotilaspenassa tanko lasketaan yleensä nännien kohdalle/vähän nännien yläpuolelle. Mitä ylemmäksi tanko lasketaan sitä enemmän rinta venyy.
Penkkipunnerruksessa on tarkoitus saada vahvimmat lihakset, eli rintalihakset tekemään maksimaalisen työn ja suurimman osan nostosta. Tämän olen itse huomannut, mulla on todella pienet olkapäät ja ojentajat, mutta isot rintalihakset. Hyvä tekniikka ja toistuvat kovat punnerrukset penkissä keskittivät kehityksen rintalihaksiin. Eli jos luulet voimanoston tarkoituksen olevan se, että saadaan mahdollisimman paljon lihaksia aktivoitua, niin olet vielä enemmän metsässä. Tarkoitus on nostaa rautaa, eikä ojentajat tai olkapäät kykene samoihin työmääriin kuin isommat rintalihakset. Hyvin harvoin näkee kovia penkkipunnertajia, joiden rintalihakset ovat pienet, tästä voimme edelleen päätellä penkin olevan niitä massaliikkeitä rinnalle kuten kyykky on reisille. Sotilaspenkki on hyvä pumppailuun, siihen sitä itsekin käytän, mutta kun pyritään rasittamaan venytyksessä rintalihaksia, niin pysyisin kunnon teknisessä penkissä.

Tuo jonkun kirjoitus siitä että kässäreillä ryytyy ensin ojentaja ja sitten rinta... Tuli tänään kiroiltua saman asian kanssa...

Ja kun käyn sellaiseen aikaan salilla (aamulla) etten ole saanut ketään houkuteltua kaveriksi niin että voisi noita pakkotoistoja tehdä penkillä.. Joutuu tyytymään sellaisiin vehkeisiin joita voi tehdä itsekseen, eli esim. ristitalja, peck deck, kässärit ja penkkipunnerrusta simuloiva helvetinkone... Harmittaa kyllä, pitää yrittää puhua joku ympäri aamutreenauksen onneen. :)

Mike sanoi:
On se totta että lihas aktivoituu paremmin käsipainoilla, mutta niin se tekee myös 10 kilon käsipainoilla, vastus vain ei riitä venyttämään lihasta ja siksi jää tärkeä osa rintatreenistä pimentoon. Tasapenkillä tangossa saamme huomattavasti kovemman venytyksen rinnalle, tätä ei saa käsipainoilla ilman todella suurta loukkaantumisriskiä.

Pointtini on siis se, että penkki tangolla antaa erittäin suuren venytyksen rinnalle ja raskailla painoilla tehdyt venytykset positiiviseen vaiheeseen yhdistettynä antaa suuren kasvuärsykkeen rinnalle.

Minä en nyt oikein tätä venytys- ja vastusjuttua ymmärrä, enkä sitä miksei se näy EMG:ssä tai miten tangolla saa jonkin kovemman venytyksen :eek: .

arnold1987 sanoi:
Joo kyllä itsekin olen sitä mieltä että tangolla saa paremman rasituksen. Tuo prosenttihomma on aivan tuulesta koska penkin ja käsipainopenkin maksimi ei voi olla sama...ja jos se olisi vaikka 10 % pienempi niin kokonaisrasitus tulisi kiloina olemaan suurempi tossa normaalissa penkissä...vaikka sen hyötyprosentti on pienempi.

Kyllä arnoldin omat jutut ja kehittelemät laskentamallit on nyt tuulesta temmattuja :lol2: , ainakin mikäli valmennustieteen valtavirtaan uskoo.

Nythän on niin, että jos lihassolu aktivoituu, se aktivoituu 100%:sesti. Kun penkkiä tekee tangolla maksimitoistot, 85% lihassoluista aktivoituu 100%:sesti. Kun penkkiä tekee käsipainoilla maksimitoistot, 87% lihassoluista aktivoituu 100%:sesti.

Mutta :piis: nyt vaan kaikille levytangonkin ystäville. Se on ihmiskunnan hienoimpia keksintöjä, on usein käytännöllisempi kuin käsipainot ja mahdollistaa vaihtelua, mikä on tärkeää.

paksuaki sanoi:
alkuun penkkiä leveällä oteella 5*10 suht. kovilla painoila
ylätaljaa eteen ja taakse 5*10 (leveä yläselkä saa tisutkin näyttämään suuremmilta)
lopuksi vipunosto täysillä vaikka 4-5*8-10 kunnon venytyksentunteella, asennot joko maaten tai esim. "vatsapenkissä" (se juttu missä ollaan pää polvien alapuolella selällään) isot painot ja kunnon venytys

tässä järjestyksessä
lopputuloksena mukava tuska ja riittävä kasvuärsyke
lepoa ja ruokavaliota unohtamatta
toista joka kolmas päivä ja lisää painoja jos/kun ei treenin jälkeen enää tunnu pahalta (lievä kipu ja pahoinvointi)

onhan sitte tuo peckdeck, jota paljon kehuvat... siitä ei omakohtaista kokemusta

jospa näistä olisi apua kuppikoon kasvattamiseen :)

tulipa tuossa mielee että:

kokeile tällä kaksi viikkoa joka toinen päivä-> ylikunto
ja sitten viikon palauttava treeni
(noin 60% käyttämistäsi painoista 3*12-15 sarjoja)

pirusti rahkaa (vaikka 3-400g/pv) tai/ja puhdasta proteiiniä (pari-kolme mittaa ylimääräistä) kahden viikon ajan, ja älä unohda glutamiiniä ja kreaa. Tuolla treenillä lihas alkaa kyllä syömään itseään, mutta riittävästi proteiiniä glutaa ja kreaa, niin sitä voi hieman ehkäistä
(glutaa ja kreaa noin 1,3 kertainen annos normaalista tankkausvaiheesta)

Ottaa helvetinmoista tuskaa, mutta palauttavan viikon jälkeen pitäs alkaa jo näkyä jotain pientä... muista palautua kunnolla ennenkuin aloitat uuden keirron, ei sovi jatkuvaan käyttöön, mutta pakottaa kyllä paikat kasvuun

voin suositella, koska toimii liikkeillä ei niin väliä, kunhan lihas saa tuskaa.
älä kuitenkaan hajoita itseäs, se vaara on tässä TODELLINEN.
kuuntele mitä ruppis kestää ja elä sen mukaan

välipäivät ei oo kuolemaksi, kunhan et kokonaan lopeta

ps. massaa saattaapi tulla jokunen kilo lisää

Ylempänä joku kertoikin jo todella mainiot ohjeet tuntuman ja poltteen hakemiseen käsipainopenkissä. Loistavaa!

Itse teen yleensä ekana joko normi, tai sotilaspenkin 2x5. Tämän jälkeen siirryn ala/ylä(vino)/tasapenkkiin käsipainoilla. Jota tein aikaisemmin pari todella kovaa sarjaa. Kymppeihin tähdättiin ja paino per käsi oil yleensä n.40kg. Työnnöt ei olleet puhtaita.

Nyt olen tiputtanut painoja jopa puolet alaspäin ja hakenut nimenomaan sen poltteen ja jännityksen, sekä supistuksen lihakseen ja voin taata ja alleviivata, että kasvuärsyke on ainakin omalla kohdallani täten paljon parempi.

Ja taljassa on ah', niin erinomaista viimsitellä rinta. Fiilis on lähes infernaalinen jos tekee oikein.

MKM sanoi:
Minä en nyt oikein tätä venytys- ja vastusjuttua ymmärrä, enkä sitä miksei se näy EMG:ssä tai miten tangolla saa jonkin kovemman venytyksen :eek: .

Kyllä arnoldin omat jutut ja kehittelemät laskentamallit on nyt tuulesta temmattuja :lol2: , ainakin mikäli valmennustieteen valtavirtaan uskoo.

Nythän on niin, että jos lihassolu aktivoituu, se aktivoituu 100%:sesti. Kun penkkiä tekee tangolla maksimitoistot, 85% lihassoluista aktivoituu 100%:sesti. Kun penkkiä tekee käsipainoilla maksimitoistot, 87% lihassoluista aktivoituu 100%:sesti.

Mutta :piis: nyt vaan kaikille levytangonkin ystäville. Se on ihmiskunnan hienoimpia keksintöjä, on usein käytännöllisempi kuin käsipainot ja mahdollistaa vaihtelua, mikä on tärkeää.

Ja jos nyt pelkästää tätä asiaa katsoo, niin tuo 2% ero on senverran pieni, että voi tehdä ihan huoletta kummalla tahansa. Itse käytän ekana liikkeenä tankoa kun sillä on huomattavasti turvallisemmantuntuista tehdä ne kovimmat sarjat. Käsipainot on tottakai oiva apu treeniin, mutta en mä uskailtaisi niitä ensimmäisessä liikkeessä käyttää, ainakaan missään 6-8 toiston sarjoissa.

Timba79 sanoi:
Ja jos nyt pelkästää tätä asiaa katsoo, niin tuo 2% ero on senverran pieni, että voi tehdä ihan huoletta kummalla tahansa. Itse käytän ekana liikkeenä tankoa kun sillä on huomattavasti turvallisemmantuntuista tehdä ne kovimmat sarjat. Käsipainot on tottakai oiva apu treeniin, mutta en mä uskailtaisi niitä ensimmäisessä liikkeessä käyttää, ainakaan missään 6-8 toiston sarjoissa.

Joo, kuten itsekin aikaisemmin totesin, tuo 2%-yksikön ero käsipainojen eduksi tasapenkissä ei ole kovinkaan merkittävä. Kunhan nyt faktaa fiktioiden sekaan toin. Ja siinä taulukossa mielenkiintoisempaa kuin käsipainojen ja tangon ero oli mielestäni alaviistopenkin etu tasapenkkiin: 4-6%-yksikköä. No, tärkeintä on joka tapauksessa se, että valitsee PUNNERRUSLIIKKEET JA VAPAILLA PAINOILLA :rock: .

Tiedä sitten onko tanko sen turvallisempi kuin käsipainot. Käsipainojen alkuotot ja loppulaitot ovat kyllä vähän hankalia. Mutta keskivertosalilla kun katselee, niin suurimpia vaaroja eivät aiheuta käsipainot tai tangot, vaan :david: runkkupenkkaajat :curs: !

laitas MKM se linkki tonne taulukkoviidakkoon. joku EMG-raamattu mulla on ollut, mutta lienee aluskasvillisuuden peitossa, kun ei oo hetkeen näkynyt :)

:offtopic:
keskivartalointoilijat voi kokeilla esim. vinopenkkiä jalat ilmassa siten, että nostaa hantteleita vuorotellen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mistä voisi johtua, että smithissä saan PALJON paremman tuntuman rinnalle kuin normipenassa?
Kuinka paljon smith muuten keventää? Onko kevennys painoista riiippuvaa; suomeksi: suhteellista.

MKM sanoi:
Tiedä sitten onko tanko sen turvallisempi kuin käsipainot. Käsipainojen alkuotot ja loppulaitot ovat kyllä vähän hankalia.
Ite kun tuossa taannoin siirryin vallan käsipainokikkailuun niin alussahan se muistutti lähinnä Sulkavan Soutua mutta ajan kuluessa sitä jotenkin oppi hallitsemaan niitä painoja ja eipä nykyään souda juurikaan edes viimeisissä toistoissa.

Alkunostossa vinopenkissä tulee vaan nyppästyä ne tuolta maasta tuohon olalle tähän tyyliin. Voi olla, että on tosin vaikeampaa sitten kun sekä painot että mieskin ovat isoja. Sillon kannattaa ainakin tasapenkissä vetää Ronsterin tyyliin , en tosin tiedä miten tota voi soveltaa vinopenkkiin :D

Viimeksi muokattu:
Nyt alkaa viimeistään olla ajankohtaista ottaa erikoistarkkailuun rintalihakset. Käyn nimittäin salilla jossa en rinnalle voi tehdä muuta kuin tasapenkin. Suurimmat käsipainot on 12kg ja vinopenkkiä tai muita rintahärveleitä ei ole.
Rinta alkaa olla aika pahasti jäljessä muista lihaksista ja sen lisäksi että näyttää tyhmältä, varmaan alkaa kohta tuntua jossain tyhmältä kun balanssi on perseellään selän ja rinnan välillä. Lihaa siis pitäisi saada, paljon. Hinnalla ei väliä.

Eli, mitä ehdotuksia olisi rinnan treenaukseen kun mahdollisuudet ovat todella rajalliset? Olen tehnyt nyt viimeaikoina penkkiä 4vk 3x8-10, 3vk 4x4-6, 2vk 1-3, päälle vipunostoja noilla 12kg käsipainoilla. Kapea penkki ojentajille.

pelkällä penkilläkin pärjää, mutta äkkiseltään tuli mieleen:

- punnerrus kädet 10cm korokkeilla ja rinta maahan. painoja selkään.
- sama, mutta jalat korokkeella
- flyes levyillä
- leveä penkki
- keskileveä penkki
- penkki kaulalle
- punnerrusflyes eli rullaat punnerrusasennossa käsipainot sivuille ja pyrit saamaan rinnan maahan. puristat ylös.
- dippi tuolien välissä
- pullover
- purista kämmenillä levyjä edessä yhteen kädet koukussa. purista käsiä suoraksi eteen ja tuo takaisin koukkuun. raskas, mutta hyvä.

kokeile voimakestävyysjaksoja treeneissä. esim. jos saat satkulla nätin kympin, alota jakso 3*8*90/ tauko 1´ ... ja pyri parissa kuukaudessa saamaan 5*10*95/ tauko 45". treenaa rinta 2-3 krt/vko. tee melko runsaasti sarjoja, mutta jätä hieman varastoon. tee yks voimatreeni viikossa ja 1-2 voimakestävyystreeniä.

kuten sanottua, pelkkää penkkiäkin tehden kyllä rintaan saa lihaa. ja paljon. mutta sillon pitää se monotonisuus jollain rikkoa.

Kannanpa korteni kekoon minäkin!

Itselläni rinta ollut jonkinlainen ongelmakohta dominoivien olkapäiden ja ojentajien vuoksi. Nyt alkaa kuitenkin näkyä valoa tunnelin päässä, kun aloin kavereiden vinkistä tekemään punnerrusliikkeet tangolla siten, että jätin tangon pari senttiä rinnasta irti. Negatiivinen vaihe tietysti kontrolloitu. Juttu perustuu siihen, että vaikka tekisi kuinka siististi, niin helposti painoa tulee pompautettua rinnalta jonkin verran, jolloin rintalihakselta kevenee juuri se työtä tekevä vaihe. Kun taas jättää painot pikkuisen irti rinnasta, niin rintalihas pysyy varmasti jatkuvasti jännityksessä ja tekee sen jarruttavan työn. Ei tule "kuminauhaefektiä".

Tämänkin systeemin voi kuitenkin kusta jättämällä paino liian korkealle, jolloin ojentajat tekevät työn, tai tekemällä negatiivisen vaiheen liian nopeasti, jolloin rintalihaksesta tulee "jousi". Oikein tehtynä tekniikka verottaa jonkin verran treenipainoja, mutta jos sen kanssa pystyy elämään, pystyy pian tekemään ihan entisillä painoilla.

Näin siis mulla, systeemi pelittänyt tosi hyvin! :) Kommentteja, kokemuksia?

edit: Niin, näkövinkkeli on mulla sitten ihan puhtaasti bodauksellinen :)

jto:lle kysymys vielä. Miten noita sun liikkeitä kannattais 2-jakoiseen soveltaa?

Ajattelin jotain tällaista:
1. Leveä penkki 4vk 2-3x8-10, 3vk 3-4x4-6, 2vk 1-3
Tämä olisi se voimapainotteinen treeni, toistoja tosin taitaa olla liian paljon?
2 noista sun ehdottamista liikkeistä esim 3x10
etukyykky
ranskalainen punnerrus
vipunostot sivulle

2. selkä, takareidet, vinot vatsat

3. Keskileveä Penkki voimakestävyysperiaatteella.
2 ehdottamaasi liikettä esim 3x10
ojentajat taljassa
takakyykky

4. selkä, takareidet, vatsat

Kannattaako siis tehdä voimatreenipäivänä noita "pumppailuliikkeitä" vai tehdä niitä pelkästään tossa voimakestävyyspäivänä? Pystypunnerruksen jätän suosiolla pois koska etuolkapäät saa rasitusta ihan tarpeeksi noissa rintaliikkeissä.

tee ihan erikseen voimapainotteinen päivä ilman mitään erityisiä happoja tms. pidä sillon toistot 1-6 välillä ja siinä se. pari liikettä riittää. esim. keskilevee penkki 3-6*1-3 ja levee penkki 2-3*4-6. noitakin kantsii vaihdella. voimakestävyyspäivänä sit pumppaillaan niin, että tyrät rytkyy.

toinen vaihtoehto on tehdä body-painotteisena esim. 8 vkoa. sillon treenit menis kahden viikon jaksoissa 1 voima, 3 voimakestävyyttä/bodyä. voimaa siis ylläpidetään ja keskitytään bodailemaan. sitten vaan käännetään noi toisinpäin, jos halutaan painottaa voimaa, muttei haluta päästää bodyhommia ihan unholaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom