Käsipainoilla tulee aktivoitua kyllä hyvin rintalihakset, mutta siinä stabiloidaan vahvasti painoja muilla lihaksilla ja olkapäät tekevät myös huomattavasti töitä.Snoopie sanoi:Kumpi sitten on rintatreenissä tärkeämpää?
Tuntuma ja se että liike menee täysin oikealle lihakselle (esim penkki käsipainoilla) vaiko isommat romut tangolla, jolloin liike menee osittain myös etuolkapäille ja ojentajille?
Nyt unohdetaan kuitenkin tärkeä pointti, venytys isoilla painoilla. Olen huomannut, että negatiivinen vaihe ja isoilla tehtynä on varsin tehokas rintalihasten kasvattaja. Missään muussa liikkeessä rintaa ei saa niin tehokkaasti venytettyä kunnon painoilla kuin penkkipunnerruksessa. Kukaan ei saa rintaa kasvamaan pelkällä supistelulla, eikä mikään peck deck, flyerit tai taljat venytä tarpeeksi suurella vastuksella rintalihaksia.
Kun puhun venytyksestä, puhun puhtaasta tekniikasta kontroloidulla laskulla, eli perse penkkiin jne.
Suurin virhe 90 prosentilla rintatreenaajia on lopettaa sarja kesken kun ojentajat hyytyvät. Katsokaapa salilla vaikka treenaajia. Tanko/käsipainot lähtee rinnalta komeasti, mutta ojentajien hyytyessä lopetetaan koko sarja. Tässä on pointti, missä moni ehkäiseen tehokkaasti rintalihasten kasvua. Sarjat pitäisi tehdä rinnalle aina loppuun asti, eli kaveri katsomaan pakkotoistoja jotta rinta saadaan tehtyä loppuun asti.
Mun mielipide tuohon käsipainojen eristävyyteen on se, että se on huonoimpia liikkeitä eristämään rintalihakset. Mulla ainakin tekee ojentajat enemmän töitä käsipainopunnerruksissa kuin esim penkissä.