tinnitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja samuk
  • Aloitettu Aloitettu
Noniin, kärsiikö kukaan tinnituksestä tai onko kärsinyt? itsellä kävi vähä köpelösti kertauksissa ja aika vakava kuulovammahan sieltä diagnosoitiin. tinnitys on nyt ollu maanantaista ja jatkuu hamaan tulevaisuuteen. mites on? kuinka pitkään teillä on tinnitystä ollut, missä yhteydessä tuli ja jos tinnitys on loppunut niin kuinka kauan sitä kesti?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ööh, se termi taitaa olla "tinnitys".

Eikö sua muka ohjattu Tilkkaan tosta? Siellä on joku painekammio tota varten, sillä saadaan noi korvankarvat hoidettua kuntoon.

Se paranee hiljalleen itekseen mun tietääkseni mutta kuulo ei parane ilman hoitoa. Otapa yhteyttä sotilaslääniisi asiasta. Korvauksia ainakin saatava, jollei ollut oma moka.

Mä olen käsittänyt, että kun ne korvakarvat kerran menee nurin niin ne ei enää pystyyn nouse. Eli toisin sanoen tinnitykseen ei ole parannuskeinoa??
Itsellä on ollut tinnitystä jo useamman vuoden, peruja todennäköisesti ajalta, jolloin työskentelin baarimikkona. Musiikin voimakkuus kun oli n. 95 desibeliä ko. ravintelissa...:down:

Kyllähän tuolla on tuollainen perusininä taustalla kokoajan. Ei sitä muuten huomaa kuin jos on hiljaista. Silloinkaan sitä ei tajua, kun on tottunut eikä ajattele asiaa. Joskus kun huomasin, että korvissa soi niin se häiritsi ihan perkeleesti kun se oli kokoajan mielessä.

Mä oli tamman kanssa Irlannissa kuuntelemassa punkkia niin sillä alkoi korvat soida.

Kesti vajaan viikon ja siltä meinasi sinä aikana nuppi seota.

Nyt on korvat kunnossa (ja nuppi)

Originally posted by lepex
ööh, se termi taitaa olla "tinnitys".

Eikö sua muka ohjattu Tilkkaan tosta? Siellä on joku painekammio tota varten, sillä saadaan noi korvankarvat hoidettua kuntoon.

Se paranee hiljalleen itekseen mun tietääkseni mutta kuulo ei parane ilman hoitoa. Otapa yhteyttä sotilaslääniisi asiasta. Korvauksia ainakin saatava, jollei ollut oma moka.

Juu tilkassa oltiin jo. painekammiohoitoa antoivat mutta eipä siitä merkittävästi apua ollut

Originally posted by samuk
Noniin, kärsiikö kukaan tinnituksestä tai onko kärsinyt? itsellä kävi vähä köpelösti kertauksissa ja aika vakava kuulovammahan sieltä diagnosoitiin. tinnitys on nyt ollu maanantaista ja jatkuu hamaan tulevaisuuteen. mites on? kuinka pitkään teillä on tinnitystä ollut, missä yhteydessä tuli ja jos tinnitys on loppunut niin kuinka kauan sitä kesti?

Nuorempana yhden kajarikaappien vieressä eturivissä vietetyn parituntisen jälkeen ulisi korva ensin n. kaksi viikkoa täpöllä ja tuntui ikäänkuin tukkoiselta. Vinkuminen onneksi sitten hiipui pikkuhiljaa, mutta kuulo ei palannut koskaan ennalleen eli aika isolla taajuusalueella on ko. korvassa kuulonalenemaa.

Sanoisin että jos ei 1/2-1 kuukauden sisällä ole vinkuminen sulla vaimentunut niin sitten joudut opettelemaan elämää sen ininän kanssa.

Itse olen nykyään keikoilla yms. käydessä pitänyt aina tulppia korvissa - sen verran vittumainen kokemus tuo pariviikkoinen aikoinaan oli. Ei luulisi myöskään kenenkään budjettia kaatavan jos baaritiskiltä jollain 20sntillä tulpat kustantaa ja saa samalla ehjät korvat.

PS. Toi painekammiohoito ensiapuna mistä tuossa yllä joku mainitsi auttaa vaan tietyn tyyppisissä vaurioissa ja siinä oli todella kiire heti vaurion syntymisen jälkeen sinne kammiohoitoon. Eli seuraavana päivänä jos raahautuu paineistukseen niin ei ole enää apua.

Joskus nuoruudessa tuli Motörheadia kuunneltua kuulokkeilla volyymit kympillä, seurauksena korvien piippaus muutaman tunnin ajan :wall: mutta ymmärrän kyllä että tämä tieto ei lohduta niitä joilla on pysyvä kuulovamma...

Meikäläisellä on tinnittänyt jo vuosikausia. Harrastukset: ammunta, punk sekä meluisa työ aloittivat pikkuininän joka sitten koveni aika paljon kun tuli äkillinen kuulonmenetys. Siitä olenkin jo kirjoittanut johonkin tekstiketjuun täällä, mutta tähän hätään en ehtinyt kaivaa siitä linkkiä.
Kuulonmenetyksen jälkeen toinen korva vinkui ja paukkui noin vuoden. Nyt se on tasaantunut tasaiseksi ininäksi johon ei lääkettä löydy.
Tinnityksen ainoa minun tiedossani oleva hoito on ns poisoppiminen eli ei kuuntele!!! Käytännössähän päivittäinen taustamelu on niin kova ettei tinnitystä kuule. Ongelmapaikat on hiljaisuudet kuten nukkumaan meno. Jos silloin ininä käy ylivoimaiseksi kannattaa laittaa hiljaa, hyvin hiljaa soimaan joku CD. Meikäläinen on käyttänyt niinkin pöllöä juttua kuin Aaltojen Ääni CD:tä. Tosin olen niin hyvä nukahtaja ettei se ole minulla ollut mikään iso ongelma.

Heti kärkeen, se on tinnitus, ei tinnitys.

On tässä ~4 vuotta tinnituksesta kärsitty. Ensimmäiset oireet tulivat erään hevikeikan eturivistä, sillä kerralla vinkuminen katosi vielä parissa viikossa. Siitä pari kk ja yhtä tyhmänä riekkumassa eturivissä, korvat soivat vielä neljän vuoden jälkeenkin. Ei tuohon enää kiinnitä huomiota ellei ole aivan hiljaista, normaalioloissa taustamelu peittää vinkunan alleen. Sanoisin, että jos korvat eivät lakkaa soimasta viimeistään kuukauden kuluttua joudut totuttelemaan elämään sen kanssa.

Kyllä se voi hyvinkin mennä ohi. Itselläni huusi korvat jonkin aikaa. Alussa meinasi mennä ja taisi välillä mennäkin järki, kun koko ajan viheltää päässä ja mihinkään et pääse pakoon. Aloin kuitenkin totuttelemaan tilanteeseen ja puolen vuoden en enää huomannut koko asiaa. Tiedä sitten onko se parantunut vai onko vain tottunut. Itse veikkaan jälkimmäistä. Öisin kuuluu kevyt vihellys, mutta sekin tuntuu ennemminkin kotoisalta ja miellyttävältä kuin häiritsevältä. Välillä jompikumpi korva varoittelee soimalla muutaman sekunnin ajan kuuluvasti, mutta tuskin tuo mihinkään etenee kun varovasti elelee. Korvatulpat päässä jos on vähänkin kovempi meteli (leffat, baarit, keikat...).

Suomen tinnitusyhdistyksen puheenjohtajalla metelin taso on muistaakseni jotakuinkin moottorisahan luokkaa. Yötäpäivää kesät ja talvet. Yritä siinä sitten elellä. Sitä kannattaa miettiä ja ehkä vähän varoa.

Kaveri kärsi myös tinnituksesta muutaman vuoden. Soitti aikoinaan kitaraa paljon ja todella kovaa. Yleensä kotona oli 100 wattinen marsu huutamassa nupit kaakossa. Ihmekös tuo jos alkaa korvat soimaan.

Tyksissä häneltä katkaistiin tietyn kuuloalueen hermoradat, jotta tinnitus loppuisi.

4 päivää taitaa olla enkka sellaisen yhtäjaksoisen tinnituksen suhteen.. Oli pakko mennä liian lähelle kaiutinta.. Sen jälkeen on kyllä isommilla keikoilla ollut korvatulpat mukana..
Välillä tosin korvat piippailee muuten vaan (liekö sitten jäänyt liian kovalla olleen musan kuuntelusta tai kun on joskus ampumaradalla unohtanut laittaa kuulosuojaimet), saattaa kestää 10min - 2h, huomaa jos on ihan hiljaista.
On se vaan ärsyttävää.. Mitä muuten muilla kuuluu korvista? Mulla sellanen yhtäjaksoinen "piiiiiiiiip" -ääni, vähän samantapainen kuin joskus kuuluu telkasta.

11 vuotta tinnittänyt ampuma- ja rumpuharrastuksen tiimoilta. Hyvinhän tuohon on tottunut, mutta esim. landella tms. täysin taustameluttomassa paikassa meinaa vähän nuppi seota, kun ei kuule kuin oman päänsä :urjo:
Yksi sivuoire on myös se, että en kestä esim. baareja joissa ei musaa (älytön puheensorina) tai musa liian kova -> pakko lähtee menemään. Myös kaikki kovat ja arvaamattomat äkilliset äänet saavat karvat pystyyn ja välittömän agren päälle koska korvien automaattinen vaimennussydeemi ei oikein toimi :evil:

Mulla on oikea korva tinnuttanut varmaa kohta vuoden. tuli tossa aikoinaan käytyä aika monta kertaa putkeen eri bändien keikoilla ja siitä se sitten lähti. Pahin oli Slipknot, jonka jälkeen korvat tinnutti yli viikon.
Mutta eipä toi tinnutus kuulu kun silloin, kun laittaa oikeen korvan tyynyyn ja rupee koisiin.

Originally posted by Pitkätukka
- - koska korvien automaattinen vaimennussydeemi ei oikein toimi.

Tarkoitatko vasaraan kiinnittyvää lihasta vai jotain muuta systeemiä?

Kitaransoitto ja ampuminen harrastuksena. Mitäs muuta tarvitaan tinnituksen syntymiseen? :D

No joo, mulla se on kuitenkin yleensä aika vähäistä, vaikka joskus korvat huutaa niin saatanasti. Mistähän tuollainen kausittainen tinnitus voisi johtua?

Sen olen ainakin oppinut, ettei haulikolla kannata ampua kiekkoja ilman tulppia...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom