tinnitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja samuk
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by kiesus
Kitaransoitto ja ampuminen harrastuksena. Mitäs muuta tarvitaan tinnituksen syntymiseen? :D

Moottoriurheilu on vielä hyvä lisä..

Kaikkea yllämainittua on tullut harrastettua ja hyvin tinnittää :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
itse kaksi viikkoa makasin tilkassa happea hengitellen. -> toisessa korvassa edelleen häiritsevä tinnitus ja kuulon alenema huomattava. (onnettomuuden jälkeen alenema -80db koko kuuloalueella.)

-> ei korvauksia koska alenema nykyään vain korkeilla taajuuksilla eikä vaikuta työn tekoon. ei auttanut valitukset että haittaa opiskelua.

Aikalailla tuttu ilmiö tuo tinnitus on myös minulle :(

On nyt kestänyt reilun kolme vuotta yhtäjaksoisesti ja molemmissa korvissa.

Tinnitus syntyi kun olin RMJ:n reivihallissa järkkärinä. Kolme 10 tunnin yötä peräkkäin johti ihanasti tinnitukseen.

Koko sen ajan pidin kunnon korvatulppia, mutta ei auttanut.

Joskus tulee vaan mietittyä, että minkälaisia kuulovaurioita niille bailaajille tuli. Niistä ehkä noin 1%:lla oli tulpat mukana.

On kyllä aika kettumainen vaiva tuo. Tosiaan ei se muuten haittaa, mutta kun menee nukkumaan niin silloin häiritsee. Itse olen pitänyt jo aika pitkän aikaa radiota tai televisiota hiljaisella yön ajan.

Elän toivossa, että tulevaisuudessa (20 vuoden sisällä) keksitään joku kätevä parannuskeino tinnitukseen.

Meikää vituttaa se, kun tinnituksesta ei ole tiedotettu kunnolla! Sanotaan vaan, että tulee kuulovaurio ja kuulo heikkenee. Se on helvetin pieni vaiva jos kuulo heikkenee vähän, verrattuna siihen, että korvissa soi jatkuvasti. Varmaankin kaikki "oikean" tinnituksen uhrit vaihtaisivat soimisen kuulon heikkenemiseen. Vaikka korkeat äänet pois miltei kokonaan. Jokaisella ihmisellähän kuuluu jotain ääniä AINA. Koskaan ei ole täydellistä hiljaisuutta! Jos kaikki muut äänet ovat poissa, niin ainakin pumpun ja verenkierron ääni kuuluu.

Aina silloin tällöin olen lukenut jostain lehdestä juttua tinnituksesta, viimeksi pari päivää sitten. Pahimmillaan voi mielenterveys oikeasti järkkyä, kun koko ajan kuuluu melua eikä sitä voi paeta. Tietääkseni jotkut ovat jopa tehneet itsemurhan sen takia.

Minulla tuli joskus koneen metelistä lievä jatkuva piippaus, mutta se hiljeni aikaa myöten usean kuukauden, ehkä vuodenkin kuluessa. Sen jälkeen on herkemmin tullut pidettyä suojaimia.

Kuulosta kannattaa todellakin pitää huolta. Nykyajan musiikkimetelissä (konserteissa, ravintoloissa) ei ole mitään järkeä. Onneksi sitä säädellään nykyään jonkin verran asettamalla virallisia rajoja, ja jotkut ammattilaisetkin ymmärtävät kuulon tärkeyden.

Oikea korva tinnittää hieman äkillisen pamauksen johdosta. Onneksi on niin vaimeaa, että ei sitä edes kuule, ellei ole lähes täysin hiljaista. Sitä jatkunut jo ~6 vuotta, eikä tule kiinnitettyä huomiota muuten kuin jos asia tulee puheeksi (kuten nyt). Mutta mahtaa olla rankkaa niillä joilla oikeesti soi korva sirkkelinä kellon ympäri. Mihinkäs sitä metakkaa sitten pakenet kun äänilähde on oman pääsi sisällä. Kyllä mahtaa olla aika stressaavaa...

joo tahtoo tuota tinnitusta esiintyä..mut onneksi harvakseltaan...ja joskus meinaa palaa käämit..jos tuota tinnusta jatkuu pitemmän aikaa..:curs:

Itselläni meni kuulo oikeasta korvasta lähes täydellisesti noin vuosi sitten. Kyseessä oli ilmeisesti joku ilotulite jonka joku saatanan idiootti keksi heittää porukan joukkoon. No yllätys yllätys, se räjähti tietenkin noin kahden sentin päästä oikeasta korvastani. Kuulo kyllä palautui noin kahdessa viikossa, mutta tinnitus jäi noin kahdeksi kuukaudeksi. Välillä oli kyllä sellainen fiilis, että pää hajoaa, mutta onneksi se vihdoin loppui. Nykyään tulee kyllä käytettyä korvatulppia todella usein.

Tsemppiä niille jotka tinnituksesta kärsivät, toivottavasti siihenkin vielä joku parannuskeino keksitään.

Toista kymmentä vuotta on korvat piipannut, kiitos siitä musiikinharrastukselle ja ravintolatyölle. Onneksi tajusin aika nopeasti ottaa korvatulpat ovella käyttöön.. niilläkin oppii kuulemaan mitä ihmiset sanoo.

Yötä päivää piipittää, ja pahenee aina tilapäisesti jos joutuu kovaan meteliin. Esim. elokuvissa on pakko käyttää tulppia tai muuten meinaa järki mennä parin seuraavan päivän aikana kun ei edes uni tule.

Hiljaisuus on paras lääke, eli parin viikon jakso esim. landella, poissa kaikesta hälinästä, auttaa joksikin aikaa eteenpäin.

Originally posted by Tomi
Hahhaa, arvaas muuten oliko mun idea lisätä mm. tuo tinnitus-sana tuon kyseisen herran oikeinkirjoitussivulle? :)

Tomi, vanha juutalainen :D

Itelläni on myös jonkisortin tinnitys. En kyllä tiiä mistä se vois johtua ku en oo itteni mielestä minkäälaista vahinkoa korvilleni aiheuttanu esim. musan kuuntelu liian kovalla. Mulla on kyl niskan kaa jotain kroonista särkyä ja yhestä jutusta luin että niskakivuista voi aiheutua tinnitystä. Mitä sanotte? Onko muilla jotain juttua tähä tueksi?

Neljättä vuotta tinnittää. Aika hyvin tottunu jo. Hiljaset paikat on kyllä vittumaisia, pitää melkein alkaa viheltelee ettei päässä surise.

Mun kohdalla on suoranainen ihme ettei oo tinnitusta tai minkäänlaista kuulon alenemaa. Musiikkia on tullu kuunneltua kovaa kotona ja kaverin autossa. Kaverilla oli 2 kpl 15" subbareita ja 2000w vahvari autossa, ja itellä kotona 2 kpl 15" subbasia ja 1000w vahvari. Joskus on pari tuntia korvat varoitellu kunnon paukutuksen jälkeen, mutta on menny ohi. Lisäksi vielä nuoruusvuosien motocrossharrastus. Näillä eväillä pitäis olla kaikki edellytykset kunnon vinkunaan.

Originally posted by Powerhousu
Mun kohdalla on suoranainen ihme ettei oo tinnitusta tai minkäänlaista kuulon alenemaa. Musiikkia on tullu kuunneltua kovaa kotona ja kaverin autossa. Kaverilla oli 2 kpl 15" subbareita ja 2000w vahvari autossa, ja itellä kotona 2 kpl 15" subbasia ja 1000w vahvari. Joskus on pari tuntia korvat varoitellu kunnon paukutuksen jälkeen, mutta on menny ohi. Lisäksi vielä nuoruusvuosien motocrossharrastus. Näillä eväillä pitäis olla kaikki edellytykset kunnon vinkunaan.
Et oo ollut tarpeeks kova jäbä ja huonot subut :rolleyes:

Originally posted by Pitkätukka
Et oo ollut tarpeeks kova jäbä ja huonot subut :rolleyes:

:D Juu huonot subut tosiaan. Rockfordin powerit... Kyllähän sieltä niin paljon ääntä lähti että korvan kipukynnys ylittyi, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi.

Originally posted by kiesus
Kitaransoitto ja ampuminen harrastuksena. Mitäs muuta tarvitaan tinnituksen syntymiseen? :D

Aivojen vajaatoiminta...
Itsekkin olen kärsinyt samasta vaivasta...
Jonka vuoksi korvat piippas ja ulisi varmaan jotain pari kolme vuotta. Mutta onneksi tinnitus meni kuin menikin ohi mulla. Eli toivoa on, itsekkin luulin että järki lähtee ennen kuin ulina korvista mutta onneksi kävi toisin päin. Nykyisin on korvatulpat mukana aina tarvittaessa.

p.s. Korvatulpat on ihan oikeesti fiksu tapa. On silkkaa tyhmyyttä tuhota kuulonsa.

Mullakin on nyt korvat soinnu reilun kuukauden ajan ja taitaa olla niin, että se ei kyllä hetkeen enään lopu :/ Miten muilla tinnittäjillä vaikuttaa kova treeni korvien soimiseen? Välillä tuntuu ettei se ainakaan paranna tuota vinkumista...

Tein tälläisen tinnitus testin.Sormilla korvanipukat tiukasti kiinni ja hengityksen kuuntelua.Taustalla kuuluu jotain tasaista vinkunaa hyvin hiljaa(peittyy hengityksen taustalle).Nukuttua saan hyvin ei häiritse sitä.Onko tinnitusta?Mulla vanha tietokone kyllä vinkuu niiin maan perusteellisesti,että voi olla siitä johtuvaa.Mikähän aivojen virkistystaajuus mahtaa olla? :)
Miten tinnitus testataan?
Ps.Aina muusikon tulpat konserteissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom