tinnitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja samuk
  • Aloitettu Aloitettu
Joskus pari vuotta sitten oltiin studiolla ja nauhotettiin biisejä,niin tuli sit soitetteua rumpuja ilman mitään suojaimia,niin sit soi pari päivää päässä ja oli kyllä todella ärsyttävää..Ja kun se ääni kuulu viä,niin voimakkaasti korvissa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
85% ihmisistä aistii jonkinasteista vinkunaa mikäli he ovat täydessä hiljaisuudessa ja tätä ei käsittääkseni lasketa varsinaisesti tinnitukseksi.
Itselläni huomasin ko ilmiön jo 8vuotta sitten mutta vasta nyt kun sairastuin muutama kuukausi sitten hieman vakavammin (edelleen sairaana) ja alkoi ns ihan oikea tinnitus tajusin noiden kahden eron.
Aiemmin se oli sellaista koko päässä kuuluvaa vinkunaa jota oli oikeastaan vaikeaa edes paikallistaa korviin mutta tämä nyt on vähän kuin olisi hyttynynen tai rikkinäisen monitorin ääni toisessa korvassa.
Toivottavasti tämä vielä joskus lakkaa tai ainakin hiljenee mahdollisimman huomaamattomaksi.
Mikäli ei lakkaa niin sitten vaan kaikki hoitoyritykset akupunktiosta-hypnoosiin ja jos ei nekään mikään auta niin sitten on vaan pakko oppia elämään tämän kanssa.
Joku tossa kyseli että miten treeni vaikuttaa niin uskoisin että se hetkellisesti pahentaa tinnitusta mutta pitkällä tähtäimellä taas vähentää sitä. Perusteluina verenpaineen muutokset ja muutokset verenkierrossa.
Yksinkertaisena ohjesääntönä käsittääkseni kun lienee että mikä on hyväksi sydämmelle on hyväksi korvalle ja myös tinnitukselle.
Ja vaikka tinnitusta ei nykylääketiede vielä osaakkaan parantaa (riippuu tosin tinnituksen aiheuttajasta) niin niin jo reilu 20-vuoden päästä se on jo todennäköisesti mahdollista :)
www.tinnitus.fi lisätietoa asiasta ja monilla muilla korvapalstoilla myös.

Mulla alkoi tinnitus 9 luokan lopulla eli 3 vuotta vinkunaa jo ollut. Tajusin sen kun kerran menin illalla nukkumaan ja ihmettelin, että missä joku vinkuu. Aina kun liikahdin lähteäkseni vinkunaa paikantamaan se lakkasii. Muutamana yönä oli ongelmia saada unta, mutta hiljainen musiikki pelasti. Nyt tottunut jo tuohon ainaiseen taustavinkunaan. Aluksi tuo kuitenkin vitutti aivan suunnattomasti.

Mulla ei ole ollut varsinaista tinnitystä, mutta toisinaan pitkät sessiot tietokoneella voi aiheuttaa aivan hetkellistä vaimeaa korvien soimista. Käytän tietokoneella aina kuulokkeita, ja volume on sinänsä hyvin hiljaisella. Mutta ilmeisesti joku 5h Counter Strikea tai vastaavaa pauketta voi hieman pilata korvia.

Tämä tilapäinen korvien soiminen on mennyt joka kerta ohi sillä, kun olen laittanut koneen kiinni ja pitänyt taukoa jonkun 15 minuuttia.

Mullakin on alkanut korvat soida melkolailla. Oon miettiny et vois tilata sellaset kustomoidut korvatulpat itelleen. Ne maksaa monta sataa euroa, mutta mielummin ostan ne, kuin että olisin loppuelämän kuuro tahi muuten vain korvissa soi 24/7. Kuuloaistia ei voi korvata rahalla..

rilliturpa sanoi:
Oon miettiny et vois tilata sellaset kustomoidut korvatulpat itelleen.

Linkkejä?

Korvat soineet täälläkin muutaman vuoden. Taustamelu peittää tinnityksen päivisin täysin, mutta nukkumaanmennessä kuuluu, onneksi aika vaimeaa, piippausta. Baari-iltojen jälkeen korvat soi aina huomattavasti kovemmin muutaman päivän ja lääkärin mukaan tinnitus saattaakin hetkellisesti/pysyvästi voimistua, jos altistuu kovalle melulle.

Tjooh, tinnittää täälläkin... yli 10 vuoden ajan jo. Alkoi syystä x, eli se jäi epäselväksi, mitään elimellistä syytä ei kuitenkaan löytynyt. Nykyään ei häiritse muuta kuin esim. hiljaisen luonnon keskellä jossa se piiiiiiiiiiiiip korostuu erityisesti (ja siellä se ottaakin rankimmin päähän, nauti siitä hiljaisuudesta nyt sitten). Muuten sen kuulee vain, kun asiaan keskittyy, normaalielämässä kun on paljon meteliä. Pahenee joskus stressaavissa elämäntilanteissa, tai sitten sen merkitys korostuu, mene ja tiedä. No, onneksi toinen tinnitusääni joka minulla alunperin oli on hävinnyt. Se oli sellainen matala hurina, vähän kuin olisi käynnissä oleva rekka talon edessä. Nykyään vain piippaa, korkealta muttei onneksi kauhean kovaa :) ja joo, tulpat korvissa aina livemusiikin aikana - tosin sitä tulee nykyään kuunneltua tosi vähän :(

Liityn kerhoon. Vasen korva tinnittänyt reilun kuukauden. Syynä varmaan pitkäaikainen altistuminen melulle soittotreeneissä. Omaa tyhmyyttä.

mullakin vinkuu vasen korva.Onko jollain kokemuksia noista korvatulpista ?
Kun ei nyt huvikseen viitsisi laittaa 100 euroo hukkaan jos noilla ei oikeasti tee mitään.

itselläkin varmaan edessä kun harrastuksiin kuulu koko kolmen suora: metalli musiikki, ammuskelu ja moottoriurheilu hyvän lisän antaa tähän vielä nykyinen varsin meluisa työpaikka. Ei onneksi vielä ole alkanut mitään tausta vinkunaa kuulumaan, vaikka intin tarkastuksessa matalien äänien kuulo oli kuulema hieman alentunut mutta syynä voi olla se että tulin isolla supermotolla jossa varsin avara äänen vaimennin 20km ilman korvatulppia tarkastukseen :D

mullakin vinkuu vasen korva.Onko jollain kokemuksia noista korvatulpista ?
Kun ei nyt huvikseen viitsisi laittaa 100 euroo hukkaan jos noilla ei oikeasti tee mitään.

Aion hankkia jotkut tuollaiset kunhan pääsen ensin keskustelemaan lääkärin kanssa. Muusikkotutut käyttää noita (sellaiset joilla tinnittää). Työpaikkalääkäri on kahden viikon päästä. Menee varmaan jonkin aikaa ennen kuin pääsen erikoislääkärille...

http://www.mercantile.fi/tuotteet/kuulonsuojaimet.htm

Ostin hiljattain paikallisesti soitinkaupasta pari kymppiä maksavat EAR-merkkiset tulpat (joulukuusi). Toimivat mielestäni todella hyvin varsinkin hintaansa nähden. Niiden läpi kuulee musiikin varsin hyvin ja käyttömukavuuskin on ihan OK. Enää ei tee mieli ottaa tulppia pois konserteissakaan. Näiden lisäksi mulla ei ole kyllä muuta vertailupohjaa kuin aivan perustulppia, mutta niihin verrattuna nämä ovat aivan loistavat. Voin suositella jokaiselle musiikkia harrastavalle, oli se harrastus sitten soittamista tai konserteissa käymistä.

Mulla on soinu korvissa niin kauan, ku muistan. Vasta ku koulussa alettiin valistamaan tinnituksesta, tajusin että sitä se varmaan on. Tosin soi niin hiljaa, että ei se haittaa mitään, eikä sitä huomaa, ku ihan hiljasessa. Sillo joskus ku tajusin, että se on tinnitusta, meinas mennä yöunet ku vaan kuuntelin sitä ininää.
Ku kerroin tästä kerran kavereille, yks sano, että silläki aina suhisee tjsp. korvissa? Onko se kuitenkin niin, että ihan terveestä korvasta ei kuulu yhtään mitään ääntä, kun on hiljasta? Ite en tota oikeen osaa viakskaan laskea, ku oon niin tottunu. Silti aina välillä oon varjellu kuuloa aika urakalla ja käyttäny korvatulppia ja kuunnellu sitte muiden vittuilua, ku se on muka tyhmää. En oo vaan viittiny sanoa, että varjelen itteäni tinnituksen kovenemiselta. Se vois olla hirveetä, jos sen kuulis kokoajan ja se häiritsis kaikkea, mitä tekee.
Käsittääkseni tohonki on kehitetty joku laite, joka lähettää jotain signaalia, joka vaimentais sen?

Edit: Aina välillä kyl tulee ihan hetkiks tosi kovaaki ininää ja pelottaa, että jos se pahenee itestään tai tulee muuta häikkää

Itelläni ollut tinnitus jostain 19-20 ikäisestä lähtien. Olin flunssassa ja pienoista korvatulehdusta pukkasi. Heräsin yhtenä aamuna siihen kun korvat soi. Menin heti lääkäriin ja kuulotutkimuksiin jossa havaittiin että kuulo on jopa keskivertoa parempi, mitään vikaa ei siis ollut.

Ahdistelin ja itkin silti varmaan joka ilta itseni uneen ensimmäisen kuukauden aikana. Oli täyttä helvettiä kun meteli päässä nousi sitämukaa mitä muu talo ja ympäristö hiljeni. Ajan myötä siihen tottui ja oppi elämään asian kanssa niin hyvin ettei sitä huomannut kuin alituisen harvoin, ja silloinkin kun huomasi niin se ei häirinnyt.

Korvani inisevät/vinkuvat, pitävät semmoista inisevää suhinaa 24/7, kuuluu nytkin kun tässä kirjoittelen mutta se on jo niin iso osa minua itseäni että ei enää vaivaa. Jos tinnitus haittaa niin jokaisessa kaupungissa on sellaisia 'tinnitusryhmiä' missä voi käydä aiheesta keskustelemassa [terveyskeskuksesta/netistä saa asian selvitettyä]. Pahaan tinnitukseen on myöskin noita laitteita saatavilla jotka aiheuttavat jtn taustamölyä korvaan sitten kokoajan ja sotkevat tinnituksen äänen.

Mitä tinnuksesta kertovia sivuja ym olen tutkinut niin stressi, ahdistus ym pahentavat tinnitusta ja siitä kärsimistä. Terveet elämäntavat + onnellinen elämä edesauttavat sitä ettei tinnituksesta koidu arkea ahdistavaa mörköä.

Edit: Myös terveistä korvista kuuluu erilaisia ylimääräisiä ääniä. Netistäkin löytyy kirjoitusta siitä aiheesta enemmän: suurinosa ihmisistä siis kuulee kaikenlaisia ininöitä ja vikinöitä eikä elä täydellisessä hiljaisuudessa, osa vaan ei näe tätä ongelmana ja olettaa sen olevan normaalia [mitä se periaatteessa onkin] eivätkä näinollen vaivaa päätään sillä sen suuremmin.

Edit: Myös terveistä korvista kuuluu erilaisia ylimääräisiä ääniä. Netistäkin löytyy kirjoitusta siitä aiheesta enemmän: suurinosa ihmisistä siis kuulee kaikenlaisia ininöitä ja vikinöitä eikä elä täydellisessä hiljaisuudessa, osa vaan ei näe tätä ongelmana ja olettaa sen olevan normaalia [mitä se periaatteessa onkin] eivätkä näinollen vaivaa päätään sillä sen suuremmin.

Eli mistä sitä oikeestaan tietää, koska on vikaa korvissa ja koska ei ? :D

Eli mistä sitä oikeestaan tietää, koska on vikaa korvissa ja koska ei ? :D

Heh... No varmaan siitä kun asiat yhtäkkiä muuttuvat ;)
Jos jo syntyjään ihminen kuulee naksumista, huminaa sun muita ääniä niin ne ovat ihan normaaleja, mut jos yhtäkkiä alkaa kuulumaan epämääräistä vinkunaa niin silloinhan jossain on jotain vikaa.

Ja yleensähän tuo tinnitus on jälkiseuraus jostakin.

Päivitän tähän omaa tilannettani eli kuten tuossa 1.5vuotta sitten kirjoitin vasemmassa korvassa on ollut nyt siitä lähtien jatkuva tinnitus. Huono puoli asiassa on se että se ei ole toiveistani ja rukouksistani loppunut mutta hyvä puoli on se että siihen on alkanut jo niin hyvin tottua ettei se enään juurikaan häiritse, tai noh ei ainakaan kovin usein/paljon, joskus menee jopa viikkoja ettei sitä edes ajattele. Ekat kuukaudet olivat kyllä aika helvettiä mutta ihminen tottuu kun on vähän niinkuin pakko. Niille keillä tinnitus on vasta alkanut tai joskus alkaa niin lääkärissä käynnin jälkeen jos se vaan jatkuu niin ainoa ohje on että on ajattelematta sitä. Vitun vaikeaa tiedän mutta kun pääsee tilanteeseen jossa hyväksyy että tossahan toi inisee mutta siinähän inisee eli ei stressaa siitä niin ollaan jo voiton puolella.

Puhuin toki vaan omasta kokemuksesta ja mulla on hmm ehkäpä helpohko-keskivaikea tinnitus eli kuuluu kyllä usein vaikka normaalissa metelissä-keskelläpäivää mutta ei kuitenkaan mikään sirkkeli eikä onneksi mitään riitasointua (tai noh oli sekin kun flunssassa toinen korva päätti aloittaa oman sävelensä mutta hiljeni kyllä sitten siitä).
Lisäksi mun tinnitus vaihtelee eli on välillä hyvinkin hiljaa ja välillä se taas innostuu aivan ilman mitään syytä joka tinnitus sivujen mukaan on sikäli vittumaisin että ääneen ei koskaan täysin totu mutta mutta toisaalta omasta mielestäni hiljaiset jaksot antavat aina toivoa että ehkäpä tämä joku päivä hiljenee lopullisesti.

Tulipas sekavaa tekstiä mutta menkööt, jokatapauksessa pointti oli että tinnitusta täälläkin ja tsemppiä jokaiselle siitä kärsivälle, kiikkua ei kannata rasvata, kyllä tän kanssa oppii elämään vaikka aluksi ei siltä tuntuisikaan ja sitä paitsi kantasolututkimus etenee niin että eiköhän tämä osata hoitaa jo seuraavan 10-15vuoden sisällä.

Ja kuten EvilEve (jonka avatar on muuten hieno) mainitsikin, myös terveistä korvista saattaa kuulua vaimeita ääniä jos ihminen on täydessä hiljaisuudessa eikä niistä täydy huolestua.Esim jo pelkkä verenkierron ääni aiheuttaa pientä huminaa.

NHB sanoi:
Ostin hiljattain paikallisesti soitinkaupasta pari kymppiä maksavat EAR-merkkiset tulpat (joulukuusi). Toimivat mielestäni todella hyvin varsinkin hintaansa nähden. Niiden läpi kuulee musiikin varsin hyvin ja käyttömukavuuskin on ihan OK.

Mulla on ihan samanlaiset, eikä myöskään ole kuin hyvää sanottavaa. Tuntuvat korvissa hyvältä, peittävät äänen, mutta puheen kuulee ihan mukavasti. Peittävät isommankin metelin hyvin, ainakin formulakisoista on hyviä kokemuksia. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom