Tietzen oireyhtymä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sinttu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkäs tämmönen kiva "pikku" vaiva iski meikäläiseen. Onko kohtalotovereita? Lääkäri osasi antaa vaan lähinnä tulehduskipulääkettä, mutta sillon kun oireet iskevät (ei voi todellakaan hengittää kun koskee kylkiluiden rustoihin niin paljon!:( ,), niin olisi ihan kiva saada jotain vinkkiä millä helpottaa oloa.. Mulla toi kipu iskee_vielä_vain n. kerran kahdessa päivässä, mutta pelolla odottelen millon kipu kroonistuu kokonaan..

Melkosen tuntematon syndromahan tuo tuntuu vielä(?) olevan, hyvä että lääkärikään tiesi,itse sitä ehdotinkin diagnoosiksi. Liittyy kuulema selkärankareumaankin (rintaranka) jollain tapaa..

Hei, mä sain ton saman diagnoosin pari vuotta sitten, kun menin lääkäriin kovien rintakipujen vuoksi.

Tunsin kipua ja kiristystä painaessani rinnan alueella tiettyä kohtaa, ikään kuin kyhmyä, epäilin tietenkin että siellä on joku kasvain, mutta sitten selvisikin tämä. Rintarankaa kiristi ja puristi, ahdisti, tuntui kuin en olisi saanut vedettyä henkeä riittävän syvään.

Minulla tuon ongelman muodostaa yksinkertaisen kireä rintaranka, yleensä lukko tulee selkäpuolelle. Särkylääkkeellä hoidettiin tuo akuutti vaihe, sittemmin olen tunnollisesti pyrkinyt ennaltaehkäisemään vaivaa. Venytän rintarankaa selälläni, liikutellen palloa yläselän alla, tai makaan yläselkä (ts. juuri se kireä kohta) pyyhkeestä tms. tehdyn rullan päällä kädet sivulla jne.

Hoitona vaivaan yleisimmin käytetään juuri tulehduskipulääkkeitä tai vaihtoehtoisesti kortisonia. Vaihtoehtoislääkityksistä olen kuullut puhuttavan muunmuassa akupunktiosta (jonka toimivuudesta en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata) sekä joidenkin luontaistuotteiden kerrotaan tuoneen apua.

Onneksi tuo on itselläni pysynyt melko hyvin kurissa, pahimmat kuulemani tapaukset ovat todellakin pahoja. Ikävä vaiva joka tapauksessa!

Edit: Mä sain kyllä todella hyvin apua tähän vaivaan lääkäriltä jolla kävin, sillä hän oli fysiatrian erikoislääkäri ja vieläpä itse Tietzestä kärsivä. :D

Joo ei ehkä ole vaarallinen, mutta tuotakin vaivaa on monen asteista. Pahimmillaan se kyllä voi haitata jopa normaalia elämää ja liikkumista, silloin kun pahimmillaan iskee päälle. Itselläni tosin on onneksi melko lievää sorttia vielä moneen muuhun tietämääni tapaukseen verrattuna.

LuomuPorkkana sanoi:
mulla oli se ja luulin, että nyt pysähtyy sydän. otin saikkua päiväksi. diagnoosi oli just toi minkä sanoit. ei ole vaarallinen.

Joo, mulla oli ihan sama, jouduin aamulla suoraan sängystä lähtemään kiireellä suoraan terveyskeskukseen kun tuntui siltä et nyt lähtee henki. Rintaan koski aivan s****nasti enkä saanut hengitettyä. Hyvä ettei taju lähtenyt. Mut eipä tässä muuta kuin hieman lepäilyä ja tulehduskipulääkettä kitusiin enemmän kun laki sallii. Nyt on peräti kaksi päivää ollut ilman oireita, thank god..

e. Ai niin, mulla lääkäri tutki ja paineli kylkikaarta melko kovalla kädellä, kun osui kipupaikkaan, niin sen kuuli varmasti koko tk..Silmissä pimeni ja meinasi laatta lentää kun koski niin kovasti. Lääkärikin säikähti kun karjuin et siihen todellakin sattuuihan helvetisti, ei meinannut muuten uskoa..

MerZi sanoi:
Vaihtoehtoislääkityksistä olen kuullut puhuttavan muunmuassa akupunktiosta (jonka toimivuudesta en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata) sekä joidenkin luontaistuotteiden kerrotaan tuoneen apua.

Täytyykin kokeilla tuota akupunktiota, äippä on sopivasti akupunktiohoitaja:). (vai mikä se ammattinimike nyt sit onkaan..) Neulakammostakin tunnuin pääsevän yli sen jälkeen kun tk:lla pistivät niin monta piikkiä persuksiin että toinen pakara on ihan mustelmilla ja pateilla:D Mut ei sattunu yhtään, hihii..;)

Akupunktion tai muiden vastaavien toimivuudesta Tietzeen en ole kuullut. Jos jollkin on parempaa tietoa, niin kertokaa toki.
Meille luennoineen lääkärin mukaan vaiva paranee itsekseen joko levolla 6-8 vkoa:curs: ) tai sitten kortisonipistoksella. Tulehduskipulääke auttanee vain oireisiin, ei itse sairauteen.

Vaikka Tietze v...umainen onkin, paranee se oikein hoidettuna täydellisesti, eikä uusiudu herkästi.

:offtopic:

Katoin otsakkeen väärin ja luulin, että nyt on joku ottanut mun jutuista siipeensä ja pahasti :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuusiokoloruuvi: valitettavasti en kykene. Toistan vain mitä olen lääkärin suusta kuullut ja muistiin merkinnyt. Kannattanee kysyä lääkäriltä (pätevältä) neuvoa vaivaan. Kipu saattaa olla niin kova, että epäillään sydämessä olevan häikkää, vaikka "vain yksi/kaksi kylkirustoa" rintalastan vierestä on tulehtunut.

piikki

Aidon Tietzen syndroman paras hoito on paikallinen kortisoni injektio. Kipu voi myös olla peräisin rintarangasta tai rintäkehän nivelistä.

Joo no, mulle todettiin tuossa keväällä pitkän mietinnän ja syyn etsinnän (vuoden) päätteeksi tietzen oireyhtymä ja lääkäri sanoi että paranee ajallaan... että kevyttä liikuntaa ja lepoa pitäs sit osata ja kovaan särkyyn sitten lääkkeitä. vaivaa kyllä aiheutti, kaksi kertaa EKG:n ottivat yms. ja sitten laittoivat astmakokeisiin. lääkäri ei aluksi tutkinut kunnolla viime keväänä ko käytiin lääkärillä sen takia ko rintaa koskee niin älyttömästi. jalkapalloo ko harrastan ni pallo tuli aika helkutin kovaa suoraa rintakehään.siinä sitten lääkäri sano että eihän siinä mitään voi olla, pelkästä pallon osumasta ei voi tulla mitään.

Onneksi ei enää satu päivittäin ja olen oppinut(?) olemaan välittämättä välillä kivusta. Mutta vieläkin ko harkoissa juoksee paljon ja tekee muuta ni henkee ei meinaa saada kunnolla, ja välillä vieläkin tulee niitä älyttömän kovia särkyjä... :s aattelen vaa ko ei oo ikää niin hirveesti vielä ni toivon mukaan nyt paranis. pitäs vaa osata ottaa rennosti...

Mulla todettiin Tietzen n. vuos sitten. Tuntu, et lääkäri heitti vaan jonkun diagnoosin, et pääsi eroon mun tivaamisesta (ei ois sanonu mitään, ellen ois vaatinu vastausta, et mikä mulla on). Olin käyny salilla ja kun lopetin, iski kauhee kipu rintaan ja hyvä ku sai hengitettyä... olin viel sillo käyny lääkärillä sydämen takia EKG:ssä yms (liikaa jumppailuja ja pientä ylikuntoa...) niin johan iski paniikki!

Kipua on tuntunut tuon jälkeen vaan kerran. Luojan kiitos. Onkohan mulla ees koko Tietzeniä vai voiko se olla näin lievää? Toisaalta aika hyvin teen kehoa huoltavia liikkeitä, jospa oireet pysyis sil kuris...

Liityn kirjoittamalla Tietze joukkoon. Muistan ensimmäisen kerran joskus pienenä n. 9-vuotiaana ensimmäisen kerran istuneeni vessassa kovissa rintakivuissa. Oli vaikea hengittää ja vasentapuolta rintaa koski. Lopulta kipu hieman tasaantui ja rintakehä oli erittäin kosketus herkkä.

Seuraavan kerran pahempi iski 17 vuotiaana valvotun yön jälkeen, NBA finaali oli pakko katsoa. Heti sen jälkeen töissä ja kun oli raatanut 8 tuntia putkeen niin kotiin pyöräillessä meinasin maihin tippua. Selvisin juuri ja juuri kotiin. Heittäydyin sängylle suoraan, kello näytti noin viittä iltapäivällä. Seuraavaksi herään klo 7 aamulla omia aikojani ja totean että kello ei ollut soimassa ja töihin pitää lähteä. Kipu oli nukkuessa hävinnyt.

18-vuotiaana lenkillä käynnin jälkeen koin samaa, alla oli myöskin huonoa unta. Nykyään tuntuu, että riski on aina suurempi kun uni on vähäistä ja katkonaista sekä alla on treeniä. Olisi pakko oppia sanomaan ei yöllisille bile reissuille (alkoholia en juo), sillä rankan treeni viikon jälkeen saattaa iskeä viiltävät kivut rintaan.

Onneksi tuo vaiva ei niin yleinen itselläni ole, mutta sitä esiintyy eniten kesäisin. Epäilen että saattaa vaikuttaa kärsimäni siitepölyallergia (Nasonex nenäsumutteella hoidan), joka kenties rasittaa elimistöä, valoisat yöt, vähemmän unta ja kesän aktiviteetit.

Tällä hetkellä eilen alkoi niin paha kipu, että treenit joutui jättämään väliin, 10 tuntia unta alle pari yötä sekä taukoa muutama päivä treenistä niin uskon pääseväni takaisin normaaliin rytmiin. En ole lääkärillä käynyt vaivaa toteamassa, itse tutkinut aihetta. Jossain välissä jos jonkun hyvän doctorin löydän niin pitää käydä kysymässä vinkkiä jos sieltä lisää tiedettäisiin.

Tietze

Keväällä oli tuo tietzen syndrooma päällä. Oli todella ärsyttävä tapaus, kun pisti rintalastaan niin vietävästi. Lääkäri totesi nopeasti tapauksen tietzen syndroomaksi, kun verikokeet ja ekg oli kunnossa. Tuli tulehduskipulääke-kuuri ja pyynnöstäni lääkäri pisti kortisoni/puudutuspiikin rintaan. Noin viikko kului ja kivut hävisivät.

Itse syytän rintakehän kivusta flexi baria. Fysioterapeutit suosittelivat sitä tukilihasten vahvistukseen, joten ostin tietysti sellaisen. "Fiksuna" ihmisenä tietenkin harjoittelin sillä 3 peräkkäisenä päivänä rintakehän jumiin... :david:

mulki todettii toi tietzen oireyhtymä. mulla on vaa sellanen patti tossa ylä rinnas, se aina turpoo, jos vedän rinta treenii ja rupee aina joskus ahistaaki. niin tota haluisin tietää, että voiko vetää ihan normaalia rinta treeniä, vaikka on toi tietzen oireyhtymä? :)

Pitänee jakaa kohtalotovereiden tuskaa...

Olin koko vuodenvaihteen jonkinlaisessa peruslenssussa, joka tuntui menevän kunnes tuli rintaan polttavaa kipua. Vaivoin vaapuin lääkäriin, joka määräsi EKG:hen ja verikokeeseen. Ei tulehdusta eikä mitään kökköä käyrässä, mistä päätteli Tietzen oireyhtymän. En ollut moisesta koskaan kuullutkaan mutta oireet kyllä tuntuivät kun ei p*skallaan oikein tohtinut pinnistää kun sattui niin vietävästi:curs:

Sanoi että menee viikossa parissa kunhan ei hirveästi riehu. No, viikko on kulunut ja parempaan ollaan menossa joten eiköhän tää tästä.

Kannattaako/onko hyötyä treenata rintaa jos kärsii tästä tietzen oireyhtymästä? Itsellä penkkireenit junnannut jo jonkin aikaa, en sitten tiedä johtuuko tästä tulehduksesta vai reenistä...

Ehkä turha nosto ja pyydän sitä tässä jo anteeksi. Mutta itselle todettiin tämä eilen ja sain Arcoxia 120mg 10 päivän kuurin ja tuntuu toimivan tosi hyvin lääkkeet. Lue-> Pystyy jo hengittämään syvään.

Back
Ylös Bottom