Tietzen oireyhtymä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sinttu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ai niin, mulla lääkäri tutki ja paineli kylkikaarta melko kovalla kädellä, kun osui kipupaikkaan, niin sen kuuli varmasti koko tk..Silmissä pimeni ja meinasi laatta lentää kun koski niin kovasti. Lääkärikin säikähti kun karjuin et siihen todellakin sattuuihan helvetisti, ei meinannut muuten uskoa..

Mulla sama tänään lääkärissä. Buranakuuri ja feldeniä.... Arcoxiaa kun en voi syödä.

Nostetaan vanhaa thredia. Itsellä yli vuoden verran vaivannut erilaiset rintakivut, kipu vaihtelee rinnan alueella rintalastan alueelta kylkiluiden alaosaan. Kivun tunnetta kahdentyyppistä, aamuisin usein "tylppää", mutta paikallista, joskus pistävää/vihlovaa paikallista. Kun vaivat alkoivat hakeuduin terveyskeskukseen muutaman kerran kun tuntui, että sydän vetelee viimeisiään, myös tunne hengittämisvaikeuksista kuuluu itsellä taudinkuvaan. Mitään varmaa diagnoosia Tietzeniatä lääkärit eivät osaa antaa, mutta asiaa tutkittu perus ekg:sta ultraääneen, rasituskokeisiin ja viipalekuviin ja muuta erityistä syytä ei ole löytynyt . Pistää välillä epäilemään omaa mielenterveyttä ja vaikuttaisi olevan varsin tuntematon asia myös valtaosalle lääkäreistä+vaikea tosiaan diagnosoida. Vaikka selkeä yhteys kipuun on esim. rintatreenillä ja sen jälkeisillä päivillä niin pelästyttää edelleen kivun voimakkuus. Välttämällä rinnan rasitusta ja etenkin punttihommia pysyy nykyään kohtuullisesti hallinnassa kipujen suhteen, mutta epätyypillisesti (?) vaiva pitkittynyt kun monien muiden kokemuksilla päässeet nopeammin eroon vaivoista.

Kysymys kuuluukin minkälaisia hoitoja tai lääkkeitä ihmiset ovat saaneet ko. vaivoihin. Omat lääkärit eivät tulehduskipulääkkeitä kummempia ole osanneet määrätä ja noista ei itselle paljon apuja ole.

Sama täällä

Nostetaan vanhaa thredia. Itsellä yli vuoden verran vaivannut erilaiset rintakivut, kipu vaihtelee rinnan alueella rintalastan alueelta kylkiluiden alaosaan. Kivun tunnetta kahdentyyppistä, aamuisin usein "tylppää", mutta paikallista, joskus pistävää/vihlovaa paikallista. Kun vaivat alkoivat hakeuduin terveyskeskukseen muutaman kerran kun tuntui, että sydän vetelee viimeisiään, myös tunne hengittämisvaikeuksista kuuluu itsellä taudinkuvaan. Mitään varmaa diagnoosia Tietzeniatä lääkärit eivät osaa antaa, mutta asiaa tutkittu perus ekg:sta ultraääneen, rasituskokeisiin ja viipalekuviin ja muuta erityistä syytä ei ole löytynyt . Pistää välillä epäilemään omaa mielenterveyttä ja vaikuttaisi olevan varsin tuntematon asia myös valtaosalle lääkäreistä+vaikea tosiaan diagnosoida. Vaikka selkeä yhteys kipuun on esim. rintatreenillä ja sen jälkeisillä päivillä niin pelästyttää edelleen kivun voimakkuus. Välttämällä rinnan rasitusta ja etenkin punttihommia pysyy nykyään kohtuullisesti hallinnassa kipujen suhteen, mutta epätyypillisesti (?) vaiva pitkittynyt kun monien muiden kokemuksilla päässeet nopeammin eroon vaivoista.

Kysymys kuuluukin minkälaisia hoitoja tai lääkkeitä ihmiset ovat saaneet ko. vaivoihin. Omat lääkärit eivät tulehduskipulääkkeitä kummempia ole osanneet määrätä ja noista ei itselle paljon apuja ole.

Samoila oireilla ollaan täälläkin kärvistelty jo kauan. Filmit ja rtg:t otettu. Todettu terveeksi sisuskalujen osalta. Tk lääkärien ohjeita noudatettu eikä lepo ole vaivaa poistanut. Lääkkeet auttaa, jos ottaa tarpeeksi oikeita droppeja. Kivuttomaksi lääkitsemiseen toki tarvitaan muutama nappi ja sen jälkeen ei voi oikein tehdä mitään järkevää.. on jonkinasteinen lääkepöhönä päällä. Hieroja (urheilu sellainen) diagnosoi minua 4 minuuttia väänneltyään, että tieze se siellä kylkiluiden välissä ja rintarangan sivulla jomottelee. "triggereille" hieman hierontaa ja kotona tehtäviä venyttely/itsemanipulonti ohjeita ja avot. En ole kuukausiin nukkunut niin hyvin kuin viimeaikoina. Kehoitan näiden muiden vaivojen pois sulun jälkeen menemään hierojalle joka on urheilijoita ennenkin käsitellyt.

Kipu erittäin paikallista ja kipukohtaa painellessa tuntuu että henki jää kiinni, myös säteilyä selkäpuolelle. Itse myös olen jo sydänperäisiä juttuja pelännyt, mutta iso taakka putosi selästä kun tuo hieronta ja ohjattu jumppa auttoi lähes välittömästi. Tsemppiä sinne vaivojen kanssa kamppailevalle. Tärkein homma lienee se, että sille rintarangalle aletaan antamaan runtua ja saadaan liikkuvuus takaisin.

nimim. "ei lihaksia mutta aina kauhea jumi" :)

ranka

Minkälaista apua ootte tuohon sitte saaneet? Millainen rintarangan kyljen venyttely on hyväksi kun sattuvat kaikki. Fyssaterapia?

Mene hierojalle/fysioterapeutille ja kerro tarkasti mikä on vaiva ja mistä kohtaa se eniten jomottaa. Itselläni kipualue oli alkuun tyyliin, koko vasen kylki. Hieroja sai kuitenkin painelemalla ja manipuloimalla kylkeä ne ihan herkuimmat kipupisteet esiin. Hieman sitä jumppa-liikkeiden valintaakin toki vaikuttaa, että missä tarkalleen se jumi sijaitsee. Eli jollekin ammattinsa osaavalle henkilölle mars. Hierojia on monenlaisia, mutta urheilijoita tai muuten aktiivisesti liikkuvia hierovat ymmärtävät yskän heti kättelyssä ja osaavat aloittaa tarvittavan kuntouttamisen samantien.

Hei

Mulla samantyyppistä vaivaa nyt ollut, kotihoitona ottanut tulehduskipulääkkeitä... Ne kenellä oireet ovat kadonneet/vähentyneet niin oletteko treenanneet samalla? siis vaikka muita kehon osia tai lenkkeilyä. Ottaa päähän ku ei uskalla treenaa, kipu tuntuu paikallisesti jopa lenkkeillessä....nyt mietin et josko jalkoja vois mennä huomenna kokeilee .... :)

Menin tänään lääkärille, koska minua pisteli säännöllisin väliajoin rintalastan kohdalle, itse epäilin että tama liittyy verenkiertoon, koska olen viime aikoina syönyt kaikenlaista paskaa ruokaa ja kesällä alkoholinkulutukseni oli noussut. Doh, tehtiin sydänfilmit jne, jotka olivat aivan normaaleja, mutta kun lääkäri alkoi painelemaan rintalastan alla, vasemmalta puolelta, siinä tuli yllättävän arka kohta jossa en kestänyt painallusta. Tästä syystä sitten epäiltiin tätä Tiezen oireyhtymää. Toinen vaihtoehto on Reflux. Anyway, ensin rauhoituin että mistään vakavasta ei ole kyse ja asia varmistui vielä Wikipediassa, ..saatetaan oireiden perusteella sekoittaa sydäninfarktiin, hengityselinten tai kurkkutorven sairauksiin. ja näinhän mulla kävi. Doh, rupesin suomi24:n forumia lukemaan ja siellä on aika karuja kertomuksia tästä, että ihmiset oikeasti kärsivät tästä kroonisesta sairaudesta kipuineen. Mulla kuitenkin itse oireet ovat nyt olleet hyvin pieniä, lähinnä huolestutti että onko mulla verenkierron kanssa ongelmia, vai olenko saamassa sydänkohtausta yms.

yannara, saitko kuitenkin lääkekuurin? Mulla on Tietze oireillut muutaman kerran ja aina helpottuu levolla ja viikon Arcoxia-kuurilla. Harmi että tuon Arcoxia-kuurin joutuu hakemaan lääkäristä ja osa lääkäreistä on tosi tympeitä asian suhteen ja määräävät ensin jotain perusburanaa joka ei auta eikä sovi mun mahalle. Mutta ei kaikilla tuo Tietze ole koko ajan oireilemassa, omani on oireillut viimeksi pari vuotta sitten oisko ollut. *kopkop*

Back
Ylös Bottom