Tietullit tulossa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
8.7.2005
Viestejä
4 393
Tukholmassa on jo jonkinaikaa pyörinyt tietullikokeilu jonka tulokset alkavat nyt olla sitä luokkaa että tuloksiakin on kerrottu. Tuulilasi.fi:stä löytyy pieni juttu aiheesta.

jos et jaksa lukea niin kiteytettynä:

-jopa 100 000 autoa vähemmän keskustassa päivittän.
-ilmanlaatu parantunut reilusti.
-maksut 10-20kruunua (n 1.1-2.2euroa) ajankohdasta riippuen.
-enemmistö siirtynyt kannattamaan tietulleja kun kokeilun alussa enemmistö vastusti niitä.

ihmetystä on herättänyt kanssa mihin nuo kaikki 100 000autoa ovat hävinneet, eivät saaneet laskuissaan paikattua tuota 100 000auton vajetta joukkoliikenteellä eikä tukholman kiertäviäkään teitä ole käytetty paljoa ahkerammin.

nyt näitä suunnitellaan myös helsinkiin joten:

matti asuu vantaalla, kulkee joka päivä töihin helsinkiin juuri ruuhkaisimpaan aikaan eli maksaa 5x viikossa 2.2euroa sisään ja ulos mentäessä ja on vuodesta töissä 46viikkoa. eli pelkistä työmatkoista tulee maksettavaa yli 1000e/vuosi.

kuka olisi valmis maksamaan jopa tonnin vuodessa extraa?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
matti asuu vantaalla, kulkee joka päivä töihin helsinkiin juuri ruuhkaisimpaan aikaan eli maksaa 5x viikossa 2.2euroa sisään ja ulos mentäessä ja on vuodesta töissä 46viikkoa. eli pelkistä työmatkoista tulee maksettavaa yli 1000e/vuosi.

kuka olisi valmis maksamaan jopa tonnin vuodessa extraa?

En tiedä mutta uskon että aika moni olisi valmis siihen että muut maksaa tonnin vuodessa extraa jos haluaa välttämättä tulla omalla autolla kaupunkiin. Tuo tietulli on siis käsittääkseni suunniteltu helpottamaan kaupunkilaisten eikä näiden työmatkalaisten elämää.

Mua ainakin vituttaa se että matti tulee mun nurkille tukkimaan kaupunkia ja saastuttamaan ilmaa ihan vaan sen takia ettei jaksa käyttää julkkareita. Joka saatanan aamu länsiväylältä valuu sellainen kartanovolvokolonna stadia kohti että luulisi bensan olevan kovinkin halpaa.

Eli siis mun puolesta kunnon tietullit vaan pystyyn ja kerätty raha julkisen liikenteen tukemiseen. Tiedän ettei käytännössä näin tulisi tapahtumaan sillä tuo systeemi itsessään maksaa ihan törkeesti. Mutta siis teorian tasolla hyvä juttu. :thumbs:
 
Jos se parantaa ilmanlaatua, turvallisuutta ja vähentää autojen määrää keskustassa niin ihan sama paljonko Matti joutuu maksamaan, omassa kotterossa istumiselle on aina vaihtoehto. Siinä että jokaisella ihmisellä on oma pikku söpö kotteronsa jolla körötellään ympäri kaupunkeja ei ole kerrassaan mitään järkeä. Eri asia esim. yrittäjät joiden on pakko kuljettaa pakettiautollan kamaa, tai myyntimiehet ym. joiden elinkeino on autoilusta riippuvainen, niille voisi säätää noihin tietulleihin alennuksia.

Autoilu on itsessään yksi elämän suurimmista nautinnoista, mutta pakkoko sitä on yhdistää keskustaan suuntautuvaan työmatkaan?
 
Zone-sarja -42%
Eli siis mun puolesta kunnon tietullit vaan pystyyn ja kerätty raha julkisen liikenteen tukemiseen. Tiedän ettei käytännössä näin tulisi tapahtumaan sillä tuo systeemi itsessään maksaa ihan törkeesti. Mutta siis teorian tasolla hyvä juttu. :thumbs:

tuulilasista:
Valvontajärjestelmän ja sen laitteiden vaatimat invstoinnit olivat noin kaksi miljardia kruunua (lähes 200 miljoonaa euroa). Ne kyetään kuolettamaan neljän vuoden aikana.
 
Eipä tuo yhtään huonompi idea ole jos ei ihmiset muuten tajua jättää autojaan kotiin. Mä ajelen kyllä oikein mielelläni autolla mutta se kaupungissa ja varsinkin ruuhkassa ajaminen on todella ärsyttävää, loppuu välillä kirosanat kesken. Siinä säästää sekä hermoja että rahaa kun kulkee tuollaiset matkat julkisilla ja muut reissut sitten autolla.
 
matti asuu vantaalla, kulkee joka päivä töihin helsinkiin juuri ruuhkaisimpaan aikaan eli maksaa 5x viikossa 2.2euroa sisään ja ulos mentäessä ja on vuodesta töissä 46viikkoa. eli pelkistä työmatkoista tulee maksettavaa yli 1000e/vuosi.

kuka olisi valmis maksamaan jopa tonnin vuodessa extraa?

Eiköhän se verottaja anna tuosta summasta osan ainakin takaisin tulonhankkimisvähennyksinä, siis olettaen, että tarvitset työssäsi autoa. Muuten sen auton voi jättää kotiin taikka jonnekin kauemmaksi ja tulla sit julkisilla loppumatka. Minulle ainakin tietullit sopisivat, senkin takia, että tarvitsen työssäni autoa ja joko työnantaja varmaan maksaisi taikka verottaja hyvittäisi tuon summan. Eli keskusta olisi vähemmän ruuhkainen mulle ajaa jos tietullit tulisivat käyttöön.
 
matti asuu vantaalla, kulkee joka päivä töihin helsinkiin juuri ruuhkaisimpaan aikaan eli maksaa 5x viikossa 2.2euroa sisään ja ulos mentäessä ja on vuodesta töissä 46viikkoa. eli pelkistä työmatkoista tulee maksettavaa yli 1000e/vuosi.

kuka olisi valmis maksamaan jopa tonnin vuodessa extraa?

Mutta laskepa samalla kuinka paljon halvemmaksi tulisi kulkea julkisilla kun omalla autolla.

Vaikka itse en Helsingissä asu niin kannattaisin tulleja.
 
Täällä on kaikki keskustan ulkopuolella asuneet huudelleet kyllä tietulleille. Mua taas vituttaa keskustassa asuvana maksella jotain helvetin tulleja joka kerta kun joudun lähtemään autolla keskustasta ulos (hyvin usein, jopa monta kertaa päivässä). Ja tähän ei sitten kannata tarjota ratkaisuksi julkisia, koska se ei työn luonteen vuoksi ole mahdollista.
 
Kannatan tietulleja. Itse tulen todella harvoin autolla töihin. Keskustaan pääsee paljon paremmin yleisillä. Mutta tuo edelbrockin kanta on myös ymmärrettävää. En minäkään haluaisi maksaa kaupunkilaisena siitä, että pääsen keskustasta pois.
Tuossa vaiheessa toi kusee.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuo tietullialueiden sisäpuolelta ulos menevien ongelma kun ratkeaisi jotenkin järkevästi, niin mielellään heti käyttöön moiset. Jos sitä autoa ei osaa jättää tullialueen ulkopuolelle, mistä menisi sitten julkisilla (juna, bussi, metro) loppumatkan niin on syytäkin maksaa.

Tosin

Luulen ettei tuo vaikuta suomalaisten keskusta-autoiluun mitenkään. Kuljettajat vain masentuvat, lähettävät satasen tekstiviestipalstalle viestin ja tilittävät työkavereilleen 4kk kahvipöydässä.
 
Tietenkin ongelma ratkeaisi sillä, että Helsinkiläisten ei tarvitsisi maksaa tietulleja, mutta se olisi hieman liian syrjivää.
 
Toisaalta miksi se olisi pahempi, että mennään sisältä ulos kuin ulkoa sisälle?

Silti keskustassa asuvat voisivat ajaa keskustaa ympäri ilmaiseksi.
 
Ehkä niille ketkä työpuolesta joutuvat ajamaan useita kertoja edestakaisin keskustaan on olemassa jotain kuukausilippuja, yms.

Anyway jos keskustassa asuva joutuu kerran viikossa maksamaan tietullin mökkireissulla, niin sen ei luulisi liikaa kirpaisevan.
 
Entäs jos asukaspysäköintilapulla saisi kuitattua tietullin jos asuu keskustassa? Tai jollain vastaavalla.
Taitaa helpoin olla viranomaisella tarkistaa asuinosoite. Itsellä asukaspysäköinti vaihtui pihapaikkaan jo vuosi sitten ja nyt ei ole mitään positiivista sanottavaa potentiaalisista tietulleista. Miksi vitussa minun pitäisi maksaa tyhjästä Länsiväylästä joka aamu kun ajan keskustasta Espoon suuntaan?
Jos ns. "vääräänsuuntaan" ajaville maksua ei tule, niin ruuhkamaksut on enemmän kuin tervetulleita- 8:n aikaan aamulla jono on Keilaniemeen asti, joten ei muuta kuin puomikodit Ruoholahteen!
 
Hki keskusta ei tarvi tosiaan autoa! Pohjoisessa varma peli seisoo seisonnassa varalta parkissa!
 
Puomikopit ei ruuhkauta sen pahemmin, kuin nykyiset liikennevalot mallia DDR:
Tehdään keinotekoista ruuhkaa, että pieni määrä autoja aiheuttaa illuusion suurkaupungin ruuhkista.

Voisin hyväksyä tullit, jos vastaavasti alennettaisiin autoilun muita kuluja, kun autoilusta kärsii jo muutenkin liikaa rahallisesti.
Mutta turha toivo, viher-kusipää-piipertäjät vaan kiusaa autoilijoita.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom