Tietullit tulossa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Helsinki päätti alkaa selvittää ruuhkamaksuja. Nyt ne sitten on tulossa. Uutisissa joku viisas setä kaavaili, että pitäähän niiden ulottua pitkälle lähikuntiinkin. Rahat tietenkin käytetään joukkoliikenteeseen kehittämiseen, eli ei ainakaan sinne. Faktahan on, että poikittaisliikenne ja kulkeminen muuten kuin YTV:n alueella on julkisilla mahdotonta. Kun ei se meinaa nyttenkään onnistua edes YTV:ään alueella. Ellei sitten satu asumaan sopivasti juna-aseman vieressä. Kehäteillä suurin osa autoista tulee lähikunnista, joiden tehtävänä tulee olemaan toimia maksuautomaattina. Keskustaan ruuhkamaksut olisi ok juttu, mutta jos kehäteitä aletaan rokottamaan, niin tarkoitus on taas kerran ainoastaan kerätä rahaa autoilijoilta.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kerrasaan loistavaa! Onneksi ei taida kauhean nopeasti tulla käytäntöön.
Muuten sitä saisi valita kuluttaako koulumatkaan 3h+/päivä, vai maksaako 1000 euroa ylimääräistä vuodessa, että samaan matkaan kuluu 1h/päivä.

Kesällä onneksi pääsee muuttamaan lähemmäksi koulua. Taitaakin sitten lähteä auto myyntiin.
Vai pitäisikö muuttaa Savoon pystyttämään kaupunkilaisten lomarakennuksia?

Mitenköhän tässä otetaan huomioon ihmiset jotka joutuvat käyttämään autoa työmatkoihinsa?
Esimerkiksi putkiasentajan tms, joka kuljettaa työkalujaan autonsa perässä.
Maksaako työnantaja ruuhkamaksut.
 
Kerrasaan loistavaa! Onneksi ei taida kauhean nopeasti tulla käytäntöön.
Muuten sitä saisi valita kuluttaako koulumatkaan 3h+/päivä, vai maksaako 1000 euroa ylimääräistä vuodessa, että samaan matkaan kuluu 1h/päivä.

Todellisuus tulee olemaan sitä, että kulutat edelleen koulumatkaan 3h+/päivä, mutta lisäksi maksat 1000 euroa ylimääräistä vuodessa. Ei tuo tule toteutuessaan vähentämään liikennettä kuin korkeintaan keskustasta. Suurin osa liikenteesta kehäteille ja pääteille tulee lähikunnnista, joista julkisilla liikkuminen on käytännössä mahdotonta.
 
Jos jostain ympäristökunnista käy Helsingissä töissä, niin pitäisikö sitten alkaa perustamaan parkkeja mihin työläiset voisivat autonsa jättää ja kulkea siitä eteenpäin julkisilla?
 
Tilannetta tovin seuranneena olen ehdottomasti tietullien kannalla. Kunnolla vaan hintaa yksityisautoilulle keskustassa. Raja voisi olla kehä ykkönen. Tilalle enemmän julkista (raide)iikennettä, kävelykatuja ja pyöräilyreittejä.
 
Zone-sarja -42%
Helsinki päätti alkaa selvittää ruuhkamaksuja. Nyt ne sitten on tulossa. Uutisissa joku viisas setä kaavaili, että pitäähän niiden ulottua pitkälle lähikuntiinkin. Rahat tietenkin käytetään joukkoliikenteeseen kehittämiseen, eli ei ainakaan sinne. Faktahan on, että poikittaisliikenne ja kulkeminen muuten kuin YTV:n alueella on julkisilla mahdotonta. Kun ei se meinaa nyttenkään onnistua edes YTV:ään alueella. Ellei sitten satu asumaan sopivasti juna-aseman vieressä. Kehäteillä suurin osa autoista tulee lähikunnista, joiden tehtävänä tulee olemaan toimia maksuautomaattina. Keskustaan ruuhkamaksut olisi ok juttu, mutta jos kehäteitä aletaan rokottamaan, niin tarkoitus on taas kerran ainoastaan kerätä rahaa autoilijoilta.

Poikittaisliikenne on todellakin täysin perseestä, myös YTV:n alueella.
 
Jos jostain ympäristökunnista käy Helsingissä töissä, niin pitäisikö sitten alkaa perustamaan parkkeja mihin työläiset voisivat autonsa jättää ja kulkea siitä eteenpäin julkisilla?
Niitä kutsutaan liityntäpysäköintipaikoiksi. Muuten hyvä, mutta ehdotuksesi on parikymmentä vuotta myöhässä :)

AIVAN LOISTAVA juttu nuo tietullit ja ruuhkamaksut, lisääntyisivät vaan eksponentiaalisesti kunhan ensimmäiset maksuosuudet polkaistaan käyntiin. Kustannukset kohdistuu melko pitkälle oikein, eli paljon autoileviin. Toimii kuin häkä (verrokkikohteita mm. Keski-Euroopasta), ja kun perijänä on vielä valtio eikä yksityinen yritys kuten monessa muussa paikassa, niin menee oikeaan kassaan.

edit: toi poikittaisliikenteen toimimattomuus on totta
 
Eiköhän tuohon vähintään viisi vuotta mene, että jotain saadaa aikaan. Uutisten jälkeisessä ajankohtaisohjelmassa joku iso pamppu ennusti, että vähintään 10 vuotta menee. Silloin voi bensan hintakin olla jo melko sopiva. Silti ei saada mitään päätöksiä aikaan julkiseen liikenteen parantamisesta. Pääkaupunkiseudulla julkinenliikenne on melko perseestä verrattuna niihin kaupunkeihin, joissa ruuhkamaksuja nyt kerätään, ja johon Helsinkiä nerokkaasti verrataan.

Ruuhkamaksuja on ennustettu kerättäväksi 14 lähikunnan alueelta, mikä on melko omituista. Jossain Tuusulassahan onkin kovat ruuhkat, ja julkinen liikenne toimii kuin junan vessa :jahas: Jos näistä lähikunnista oikeasti pääsisi helposti ja riittävän nopeasti kulkemaan pääkaupunkiseudulle (eli muuallekkin kuin Helsingin keskutaan), niin tuo ruuhkamaksujuttu olisi ihan ok. Ihan sama, loppuisi koko saatanan öljy jo niin voisi ruveta vaikka maanviljelijäksi.
 
matti asuu vantaalla, kulkee joka päivä töihin helsinkiin juuri ruuhkaisimpaan aikaan eli maksaa 5x viikossa 2.2euroa sisään ja ulos mentäessä ja on vuodesta töissä 46viikkoa. eli pelkistä työmatkoista tulee maksettavaa yli 1000e/vuosi.

kuka olisi valmis maksamaan jopa tonnin vuodessa extraa?

Katsotaanpa Matin autoilua tarkemmin.

Matti ajaa uudehkolla Volvo V70:llä, bensakoneella luonnollisesti.

Matin Volvo on maksanut 50 tonnia ja rapiat. Ikävä tosiasia on, että ainakin ensimmäiset pari vuotta auton arvo putoaa 1000e/KUUKAUSI! Matti ei sitä toki tunnusta ja ainakin unohtaa aikanaan auton hyvityshintaa laskeskellessaan lisävarustepaketit, joihin upposi ostohetkellä 10 tonnia.

PK-seudun kiihkeässä liikennerytmissä Volvo imee bensaa 10 litraa satasella eli vuotuiset 30 tkm maksaa (1,45 e/l) 4350 euroa.

Siihen päälle vakuutukset, huollot, pesut, pysäköinti ja ties mitä muuta.

Lopputuloksena Volvoilu maksaa Matille vähintään 1500 euroa KUUKAUDESSA!


Nyt sitten vajaa satanen katkaisee kamelin selän ja matti lyö ranttaliksi, irtisanoutuu ja jää yhteiskunnan elätiksi. :eek:


Tietullit karsivat nimenomaan turhaa autoilua ja niille, joille auto on välttämätön esim. työn vuoksi, ajavat kyllä tulevaisuudessakin, koska kustannukset ovat kuitenkin suhteellisen pienet.

Tukholmassa homma toimii, vaikka aivan tolkuttoman vastustuksen jälkeen suurin osa vastustajistakin on joutunut tunnustamaan, että homma toimii.
 
Eiköhän tässä maassa veroteta autoilijaa jo tarpeeksi?
Tietulli koskee nimenomaan autoilijoita.Ihan sama mulla loppuu sitten Hesan ostosreissut ja se tulee tuottamaan varmasti enemmän tappiota yrityksille kuin mitä tietulleilla saadaan kerättyä.
Ja tietullit joukkoliikenteen kehittämiseen...poliitikkojen puheita aina
yhtä luotettavia.
Kertokaa joku vielä mikä on turhaa autoilua pääkaupunkiseudulle-käydä ravintolassa,ostoksilla?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja tietullit joukkoliikenteen kehittämiseen...poliitikkojen puheita aina
yhtä luotettavia.

Luin aamun Dagens Nyheterin ja siellä oli juttua Tukholman tietulleista: Koko projekti on ollut pelkkä fiasko ja joskus 2010 jälkeen päästään EHKÄ nollatulokseen. Nyt kokonaiskustannukset ovat menneet yli miljardin kruunun ja ylläpito (IBM) maksaa yli neljä kertaa enemmän kuin oli luultu.

Sivuartikkelissa muistettiin kertoa, että kruunuakaan ei ole laitettu julkisen liikenteen kehittämisen tuona aikana- juuri toisin mitä politikot olivat luvanneet:D

Tsekeissä tehtiin sama tietulliprojekti ja siellä koko investoinnin takaisinmaksuaika oli vain 8kk....
 
Vihreät esitteli uuden mallin ruuhkamaksusta.

Ja kuka äänestää vihreitä. Ei taas ole mitään järkeä koko mallissa.

"Vihreät kutsuvat ajatushautomonsa kehittelemää maksua "autoilijan seutulipuksi", koska autoilija saisi maksua vastaan oikeuden käyttää joukkoliikennettä."

Mutta jos et joukkoliikenteellä pääse kulkemaan esim. niitä työmatkoja, niin on paljon iloa että maksulla saa käyttää joukkoliikennettä. Ai niin, unohdin että kukkahattupuolue kannustaa olemaan käymättä töissä.

"Jos ajaa vain yhden kaupungin alueella, ruuhkamaksua ei tarvitsisi maksaa."

Eli kun et julkisilla pääse liikkumaan, niin sitten pitää maksaa oman auton käytöstä vielä lisää. Mutta jos ajelet vaan lyhyitä matkoja (joissa julkisilla on muutenkin helpompi liikkua), niin se on okei ajella ne omalla autolla. Todella vihreää ajattelua.

Laskikohan Vihreät, että riittäisikö saadut tulot edes kattamaan järjestelmän hintaa, ja sen ylläpitokuluja. Epäilen vahvasti. No, saataisiin ainakin kiva liikevaihto. Vihreiden "ajatushautomo" taitaa olla kirjoitusvirhe, oikea muoto on ilmeisesti ajatushautausmaa.
 
Nyt kaikki auton omistavat sitten käyttävät sitä järkeä kunnallisvaaleissa. Vihreille ei yhtään ääntä tai kohta taas autoilijaa vedetään entistä rankemmin kuivalla kakkoseen.
 
Taas tällaista pikkukivaa kehitelty vähätuloisten kiusaksi. Varakkaille tuo on yks hailee mutta onko sille Pertti 50veelle joka ajaa joka aamu metallipajalle hommiin 10€ tuntipalkalla?
 
Tuohan on järkevää. Jos pk-seudulla asuvan autoilijan pitäisi ostaa seutulippu(kuukausikortti) niin sehän motivoisi käyttämään myös julkisia, koska se olisi ilmaista. Jos ei olisi seutulippua niin joku voisi kulkea pelkästään omalla autolla.

Joo, ja maksaa silti seutulipun hinnan, vaikkei sitä pysty käyttämäänkään. Todella nerokasta ja järkevää. Ja ennen kaikkea tasapuolista. Silti kannustetaan ajamaan lyhyet matkat autolla.

Eihän tuo toteutumaan tule, mutta kertoo miten kujalla koko puolue todellisuudesta on. Sen sijaan että parannettaisiin julkisten liikennevälineiden verkkoa ja käytettävyyttä, niin tehtäisiin autoilijoiden elämä vaikeammaksi. Ja silti julkisilla olisi edelleen yhtä vaikea kulkea. Kyllä mä oikeasti olisin iloinen, jos pääsisi paremmin kulkemaan julkisilla. Mutta kyllähän nyt ehkä olisi kannustettavuudessa (hintojen osalta) parantamisen varaa muutenkin, jos esim. kahden ihmisen mökkimatkalle tulee julkisilla yli nelinkertainen hinta, kuin oman auton käytöllä. Etkä pääse edes ovelta ovelle.
 
Paikallisliikenne pitäisi olla ilmaista. Sillä saataisiin suurin osa ongelmista ratkaistua. Vielä jos kaupungit omistavat liikennelaitokset itse niin ei tarvitse kaupunkilaisten voittoja kelleen maksella.

Olisikohan edes 1%-yksikön nosto vai riittäisikö 0.5?

Tulisihan tuosta säästöjäkin.
 
En tiedä asiasta mitään, joten valaiskaa vähän. Tarkoittaako tämä sitä, että asuessani itse Kantsussa, joudun maksamaan jotain ajaakseni kaverin luo kantakaupunkiin?
 
Paikallisliikenne pitäisi olla ilmaista. Sillä saataisiin suurin osa ongelmista ratkaistua. Vielä jos kaupungit omistavat liikennelaitokset itse niin ei tarvitse kaupunkilaisten voittoja kelleen maksella.

Olisikohan edes 1%-yksikön nosto vai riittäisikö 0.5?

Tulisihan tuosta säästöjäkin.
Mitenkäs tuo vaikuttaa mihinkään? Ihmisiä on kait pk-seudun ulkopuolellakin ajelemassa, missä ei joukkoliikennettä ole. Uusista vähäpäästöisistä autoista verot pois kokonaan.
 
En tiedä asiasta mitään, joten valaiskaa vähän. Tarkoittaako tämä sitä, että asuessani itse Kantsussa, joudun maksamaan jotain ajaakseni kaverin luo kantakaupunkiin?

Et tietenkään, koska esim. junalla se olisi nopeampaa ja helpompaa. Mutta jos olisit menossa vaikka jonnekkin Espoon landelle kaveriasi tapaamaan, mihin julkisilla olisi hidasta ja vaikeaa, tai ellei jopa mahdotonta mennä, niin sitten maksaisit seutulipun hinnan, plus oman auton käytöstä kulut.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom