Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Onko mitään huomioitavaa jos haluaa säästää vanhan koneen että se toimii kun sitä tarviaa, vaikka vuoden päästä. Eli vanhassa koneessa on pari ohjelmaa jotka toimivat siinä ja niillä ohjelmilla saa poltettua dvd ynm tavaraa paremmin kuin nykyisellä. Miten kauan esim se paristo kestää?

Onko mitään huomioitavaa jos haluaa säästää vanhan koneen että se toimii kun sitä tarviaa, vaikka vuoden päästä. Eli vanhassa koneessa on pari ohjelmaa jotka toimivat siinä ja niillä ohjelmilla saa poltettua dvd ynm tavaraa paremmin kuin nykyisellä. Miten kauan esim se paristo kestää?
Patteri kestää mitä vain kolmesta aina kymmeneen (tai yli) vuoteen asti. Ei tunnu olevan oikeaa vastausta. Pattereita onneksi saa uusia, ja vaihto on helppoa.

Koneen varastoimisessa (oikeasti pitkä aika) ei tarvitse mun mielestä kuin kattoa ettei ole lattian rajassa jossa pölyt kerääntyy. Eikä tuokaan mikään ihmeempi ongelma ole, enemmän se pölyä vetää sisään lattian tuntumassa jos se on päällä eli ilmavirta imee pölyt sisään.

Muuten ei tule mieleen mitään jolla on suuremmin väliä. Kyllä jotkut lämpötahnat voi kovettua jos on käyttämättä monta kuukautta tms, mutta luulisi niidenkin sulavan. Etenkin jos kone on ihan vakio ja ilmanvaihto hyvä, niin ei se huono lämpötahnan vaikutus ole katastrofaalinen.

Muutama tyhmä kysymys liittyen DVD:n polttoon:

Mulla on kasa .vob tiedostoja ja joukossa sitten jokunen .bup ja .ifo tiedosto ja noista nyt pitäs saada levy aikaseks. Voinko olettaa, että noista saa toimivan DVD:n, kun poltaa noi kaikki tiedostot VIDEO_TS kansiossa levylle?

Poltto-ohjelma olis Toast 9 ja siinä on joku VIDEO_TS poltto juttu niin raahaanko siihen koko kansion vai vaan ne tiedostot? Vai onko joku parempi keino?

Kokoa tolla on kaikkiaan yli 6 GB eli tarvii kai double layer levyn, vaikuttaako se jotenkin operaatioon?

Lisäksi luin jostain, että noiden .vob:n pitäis olla maksimissaan gigan kokosia, mutta tossa on joukossa 1,07GB:n tiedostoja, haittaako?

Vähän hukassa kun en oo ikinä tommosia yrittänytkään. Eikä kovin montaa levyä viittis tuhota...

Muutama tyhmä kysymys liittyen DVD:n polttoon:

Mulla on kasa .vob tiedostoja ja joukossa sitten jokunen .bup ja .ifo tiedosto ja noista nyt pitäs saada levy aikaseks. Voinko olettaa, että noista saa toimivan DVD:n, kun poltaa noi kaikki tiedostot VIDEO_TS kansiossa levylle?

Poltto-ohjelma olis Toast 9 ja siinä on joku VIDEO_TS poltto juttu niin raahaanko siihen koko kansion vai vaan ne tiedostot? Vai onko joku parempi keino?

Kokoa tolla on kaikkiaan yli 6 GB eli tarvii kai double layer levyn, vaikuttaako se jotenkin operaatioon?

Lisäksi luin jostain, että noiden .vob:n pitäis olla maksimissaan gigan kokosia, mutta tossa on joukossa 1,07GB:n tiedostoja, haittaako?

Vähän hukassa kun en oo ikinä tommosia yrittänytkään. Eikä kovin montaa levyä viittis tuhota...

Aaah vitun aikaset vehkeet. Kaks levyä koitin polttaa ja kumpikaan ei onnistunu vaa toppas puolen välin jälkeen. Seuraavanlaisia erroreita heitti:

The drive reported an error:
Sense key = HARDWARE ERROR
Sense code = 0x0,9, 0x0,1
TRACKING SERVO FAILURE

The drive reported an error:
Sense key = MEDIUM ERROR
Sense code = 0x10
INVALID BLOCK SIZE FOR COMMAND

Onko tommoset mahdollisesti jotenkin vältettävissä? Vai täytyykö luovuttaa, kun maksaa kuitenkin vitosen per kokeilu. Ja toimiihan noissakin ekat 40 minsaa.

Omena miehen herkkua: Miksi mun uusi MBpro ei halua tehdä minkäänlaista tuttavuutta langattoman verkon kanssa kotona? Välillä päästää just googleen ja siihenpä se sitten jääkin.. Alkaa hieman vituttaan kun 3v vanhalla HP:n paskalla voi olla missä vaan niin MB:llä ei pääse mihinkää? Neuvoja/vinkkejä?

Läppäristä "pimeni" jostain syystä yksi USB-portti. Kun siihen törkkäsee laitteen (tulostin, bt-palikka, muistitikku...) niin ruudulle tulee ilmoitus
USB Device Not Recognized
One of the USB devics attached to this computer has malfunctioned,
and Windows does not recognize it.
For assistance in solving this problem, click this message.

Kiinnitetty laite kuiteskin toimii toisessa portissa, eli laitteessa ei vikaa, eli onko nyt USB-portti hajonnut vaiko mikä mättää?
Kuinkas tuon USB-ajurin voisi päivittää? Laitehallinnan mukaan kaikki toimii ok, ja FujitsuSiemensin ajureista ei löydy kuin joku chipset-ajuri (lieneekö oikea).
Muuta vinkkiä mitä voisi illalla kokeilla jahka taas kerkeää?
edit: Kyseessä siis FujitsuSiemens Amilo & Vista Home Premium 32bit

Omena miehen herkkua: Miksi mun uusi MBpro ei halua tehdä minkäänlaista tuttavuutta langattoman verkon kanssa kotona? Välillä päästää just googleen ja siihenpä se sitten jääkin.. Alkaa hieman vituttaan kun 3v vanhalla HP:n paskalla voi olla missä vaan niin MB:llä ei pääse mihinkää? Neuvoja/vinkkejä?

Ootko kokeillu muissa langattomissa verkoissa, että voiko tossa olla joku yhteensopivuusongelma? Jos kaikkialla sama niin ei kai siinä muuta vaihtoehtoa ole ku huolto.

Ootko kokeillu muissa langattomissa verkoissa, että voiko tossa olla joku yhteensopivuusongelma? Jos kaikkialla sama niin ei kai siinä muuta vaihtoehtoa ole ku huolto.

Joissaki bokseissa auttaa kiinteän IP-osoitteen asettaminen koneeseen, kokeilisin sitä ensin. Mikäli ongelma on kaikissa WLAN:eissa ni ajuripäivitys ja sen jälkeen huoltoon, jos ei auta.

Miks meikäläisen läppäri sammahtelee iteksiään? Yhtäkkiä menee ruutu mustaks ja noin 10 sekunnin päästä sammuu. Käynnistyy kyllä heti takas, kun painaa virtanappia eikä tuu mitään virheilmotuksia.

Onko koneissa joku sulaketta vastaava järjestelmä, joka katkasee virrat koneen kuumetessa liikaa? Kone kyllä kuumenee kiitettävästi käytössä,vaikka pyrin pitämään alustalla joka jättäs vähän tilaa koneen alle. Kone ollu reilu kolme vuotta, koskaan en oo aukonu enkä katellu onko keränny pölyä sisäänsä.

Toisekseen kone tuntuu olevan muutenkin jumissa, hyvin usein tulee "Ei vastaa" ilmotuksia nettiselaimessa, Omassa Tietokoneessa, Notepadeissa, Word-dokumenteissa, missä vaan. Hiiri antaa lataussymbolia, jumii paikalleen, häviää kokonaan. Virusskannauksilla en oo löytäny mitään. Tätä viestiäkin kirjottaessa on jumittanu oon ootellu jumituksien loppumisia yhteensä varmaan useamman minuutin.

Kone on verkkovirrassa ja akku irti, jos se jotain eroa tekee.

Miten saan poistettua OS X:llä tiedostoja ulkoselta kovalevyltä? Kun maalaa jonkun tiedoston, niin oikealla hiiren näppäimellä ei tule sitä "siirrä roskakoriin"-mahdollisuutta. Mitä hittoa.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Meikällä on viivakoodinlukija, näppärä peli kun laskuja tippuu luukusta vaikken niitä ole pyytänyt. Mutta Nordean sivuilla maksellessa tuo viivakoodin luku jättää usein maksun saajan nimen täyttämättä. Ja sitten se pitää käsin hakata siihen. Vahvistussivulla nimi on kuitenkin muuttunut oikeaksi. Eli siis jos kirjoitan vaikka "harja vallan urheiluseura" niin vahvistuspuolella se onkin "harjavallan urheilijat ry", eli selvästi jostain systeemi kuitenkin saa virallisen nimen kaivettua. Mutta miksi näin ei käy joka kerta? Ärsyttää kun voisi piipata kerralla läpi koko laskupinon, mutta nyt pitääkin välillä käsin kirjoitella. Menee hommasta vähän pointti ohi.

Meikällä on viivakoodinlukija, näppärä peli kun laskuja tippuu luukusta vaikken niitä ole pyytänyt. Mutta Nordean sivuilla maksellessa tuo viivakoodin luku jättää usein maksun saajan nimen täyttämättä. Ja sitten se pitää käsin hakata siihen. Vahvistussivulla nimi on kuitenkin muuttunut oikeaksi. Eli siis jos kirjoitan vaikka "harja vallan urheiluseura" niin vahvistuspuolella se onkin "harjavallan urheilijat ry", eli selvästi jostain systeemi kuitenkin saa virallisen nimen kaivettua. Mutta miksi näin ei käy joka kerta? Ärsyttää kun voisi piipata kerralla läpi koko laskupinon, mutta nyt pitääkin välillä käsin kirjoitella. Menee hommasta vähän pointti ohi.

Kyllä mulla ainakin pitää aina syöttää jotain siihen saajan paikalle käsin. Pankin maksuohjelma tarkistaa että se on lukenut saajan tiedot oikein, se vertaa käsinsyötettyä ja viivakoodilla saatua nimeä että vastaa suurinpiirtein toisiaan.

Eli cmd+pyyhkimisnäppäin? Ei ainakaan ole erillistä del-näppäintä, niinku pc:ssä on. Ei lähe noillakaan näppäimillä.

Onko se sun ulkoisen kovon tiedostojärjestelmä kenties NTFS? Eli ootko käyttänyt sitä Windowsissa normaalisti? OS X nimittäin tukee NTFS:ää ainoastaan lukemalla, kirjoitus ei onnistu.

Onko se sun ulkoisen kovon tiedostojärjestelmä kenties NTFS? Eli ootko käyttänyt sitä Windowsissa normaalisti? OS X nimittäin tukee NTFS:ää ainoastaan lukemalla, kirjoitus ei onnistu.

En tiedä mitä tarkoittaa NTFS, mutta olen siis käyttänyt windowsilla tätä joskus muinoin. Eli en voi mäkillä poistaa tai lisätä tänne tiedostoja? Helvetin hienoa ja käytännöllistä :D

En tiedä mitä tarkoittaa NTFS, mutta olen siis käyttänyt windowsilla tätä joskus muinoin. Eli en voi mäkillä poistaa tai lisätä tänne tiedostoja? Helvetin hienoa ja käytännöllistä :D

Jos levy on NTFS ni hommaa joku NTFS-3G tai vastaava softa niin kai pitäs onnistua. En oo ite kyllä vielä kokeillu. Löytyy googlaamalla ntfs for mac.

NTFS on Windowsin käyttämä tiedostojärjestelmä. Mac OS:n vastaava on HFS ja nuo eivät ole keskenään yhteensopivia. Jos se on Windows-levy, niin et voi poistaa tai lisätä tiedostoja, ainoastaan lukea. Kokeile tuota Adriftin ehdottamaa softaa (itse en ole koskaan tuollaisia käyttänyt) tai poista ne tiedostot Windowsissa. Tosin, jos käytät sitä levyä Macissa, niin formatoi ihmeessä se Mac-levyksi.

Asenna vaan tuo NTFS-3G tai vastaava, mulla on ja hyvin toimii. Helppo siirrellä isompia määriä dataa macin ja acerin välillä.
EDIT: Tosin mulla on ulkosella kaks osiota, NTFS ja HFS.

Miks meikäläisen läppäri sammahtelee iteksiään? Yhtäkkiä menee ruutu mustaks ja noin 10 sekunnin päästä sammuu. Käynnistyy kyllä heti takas, kun painaa virtanappia eikä tuu mitään virheilmotuksia.

Virransäästötila. Asetuksista voi muuttaa aikaa jonka jälkeen kone menee säästötilaan.

Toisekseen kone tuntuu olevan muutenkin jumissa, hyvin usein tulee "Ei vastaa" ilmotuksia nettiselaimessa, Omassa Tietokoneessa, Notepadeissa, Word-dokumenteissa, missä vaan. Hiiri antaa lataussymbolia, jumii paikalleen, häviää kokonaan. Virusskannauksilla en oo löytäny mitään. Tätä viestiäkin kirjottaessa on jumittanu oon ootellu jumituksien loppumisia yhteensä varmaan useamman minuutin.

Voi johtua haittaohjelmasta, rikkinäisestä Windowsin osasta tai sitten siitä, että kiintolevy on lähes täynnä. Tarkista ensin onko levy täynnä, jos on niin siivoamaan turhia tiedostoja pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom