Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
No sama kyseinen näyttö on nytten kaverin koneessa käytössä, joten tuskin? Eihän optinen asema vaadi toimiakseen prossua? Siis jos prossu ei toimi niin silti optinen asema voi toimia?

No sama kyseinen näyttö on nytten kaverin koneessa käytössä, joten tuskin? Eihän optinen asema vaadi toimiakseen prossua? Siis jos prossu ei toimi niin silti optinen asema voi toimia?

dvd-aseman pitäis toimia normaalisti (luukku auki ja kiinni) pelkästään sillä, että siihen laittaa virtapiuhan kiinni.

No sama kyseinen näyttö on nytten kaverin koneessa käytössä, joten tuskin?

Joo, tuskin. Entäs onko emolla näytönohjainta, toimiiko se? Jos on ni onko se disabloituna ja muutenkin asetukset kohdillaan biossissa?

Sitten saattas olla emo rikki.

No samanlainen löytyy, mutta se pää vaan on koiras. Eli ei varmaan ole integroitua näyttistä?
Emona Msi:n Neo-F ja muistikammat A-Data 800mhz.

Kannattaa testata jotain muita muistikampoja siinä omassa koneessa, jos on mahdollista. Itelläkään ei aluks toiminu muistit uudessa emolevyssä, mutta kaverin kampa toimi. Eri muistia vaan tilalle ja toimii. Bios-päivityksellä olis saanu ne toisetkin workkimaan, mutta oli ihan uus sillon tää emolevy.

No nyt on kaikki osat otettu jo kertaalleen irti paitsi prossu. Muistikampakin on eri kohdassa, ei auttanut mitään. Seuraavaksi koitan eri merkkistä kampaa. Jos ei sittenkään toimi, niin luulen et voi olla vika emossa. Mistä muuten tietää onko emo mahdollisesti paskana?

Onko virtalähteissä jotain eroja? koneesta pimeni luultavasti virtalähde ja pitäis hommata uusi, sen verran ymmärrän että 300 wattia ja atx- kotelo, mutta en sitte muuta. Varmaan pystyy itsekin asentamaan kun kattoo miten vanha on kytketty? koneena joku fujitsu siemens- paketti 3 vuoden takaa..

Suht heikolla tietämyksellä on kyllä konetta lähdetty itse kokoamaan.

Mielestäni konetta itse kokoavan tietämyksen taso pitäisi olla sitä luokkaa, että osaa itse arvioida mahdollisia vikakohtia.
Tämä siis vain varoituksena vain joillekkin, että älkää kootko konetta itse jos ei ole mitään käsitystä tietokoneista.

Onko virtalähteissä jotain eroja? koneesta pimeni luultavasti virtalähde ja pitäis hommata uusi, sen verran ymmärrän että 300 wattia ja atx- kotelo, mutta en sitte muuta. Varmaan pystyy itsekin asentamaan kun kattoo miten vanha on kytketty? koneena joku fujitsu siemens- paketti 3 vuoden takaa..
No ei niissä hirveästi eroa ole peruskäyttäjän näkökulmasta, mutta suosittelenpa silti jotain hiljaista mallia.

virtalähteen vaihtaminen ei ole vaikea operaatio.
1.virtajohto irti seinästä.
2.kotelo auki.
3. irroita virtalähteen johdot kiintolevyistä, ja esim kuvassa näkyvän virtalähdettä nojaava isompi johto emolevystä. 1 johto myös menee varmaankin prosessorituulettimen lähelle?
4. poweri irti.
5.uusi poweri tilalle
6.johdot kiinni.
7. virtajohto seinään :)
8.virta piälle

psu-212.jpg

Edellisen koneen kotiin kasasin kuitenkin suht kivuttomasti, joten ajattelin et mikäs tässä. Mut ongelmia näemmä tullut.

No ei niissä hirveästi eroa ole peruskäyttäjän näkökulmasta, mutta suosittelenpa silti jotain hiljaista mallia.

virtalähteen vaihtaminen ei ole vaikea operaatio.
1.virtajohto irti seinästä.
2.kotelo auki.
3. irroita virtalähteen johdot kiintolevyistä, ja esim kuvassa näkyvän virtalähdettä nojaava isompi johto emolevystä. 1 johto myös menee varmaankin prosessorituulettimen lähelle?
4. poweri irti.
5.uusi poweri tilalle
6.johdot kiinni.
7. virtajohto seinään :)
8.virta piälle

Eiköhän toi virtalähteen vaihto meikäläisenkin taidoilla onnistu, toinen kysymys olis että olen asentanut koneelle joskus kaksi käyttöjärjestelmää, xp pron ja xp homen, xp homeen ei ole lisenssiä olemassa, eikä sitä pysty edes käyttämään ilman aktivointia. Nyt kuitenkin ärsyttää kun aina koneen käynnistyessä kysyy kumpi järjestelmä valitaan, pääsiskö siitä millään eroon, homen kansiot kyllä pystyy poistamaan manuaalisesti, mutta kuinka sais sen pois tosta käynnistyksen yhteydestä?

Eiköhän toi virtalähteen vaihto meikäläisenkin taidoilla onnistu, toinen kysymys olis että olen asentanut koneelle joskus kaksi käyttöjärjestelmää, xp pron ja xp homen, xp homeen ei ole lisenssiä olemassa, eikä sitä pysty edes käyttämään ilman aktivointia. Nyt kuitenkin ärsyttää kun aina koneen käynnistyessä kysyy kumpi järjestelmä valitaan, pääsiskö siitä millään eroon, homen kansiot kyllä pystyy poistamaan manuaalisesti, mutta kuinka sais sen pois tosta käynnistyksen yhteydestä?
formatoit sen partition, mille oot asentanu sen homen.
varmana onnistut vaihtoon powerin. jos osaat ruuvimeisseliä käyttöö toi onnistuu. katot vaan missä ne johdot on ollu kiinni aiemmin :) ota vaikka kuva digikameralla :D

formatoit sen partition, mille oot asentanu sen homen.
varmana onnistut vaihtoon powerin. jos osaat ruuvimeisseliä käyttöö toi onnistuu. katot vaan missä ne johdot on ollu kiinni aiemmin :) ota vaikka kuva digikameralla :D

Formatointia mietin kanssa, mutta sattuu sillä osiolla olemaan 80 gigaa valokuvia ja leffaa, eikä oo koneella niin paljon vapaata mihin siirtäis ne..

Formatointia mietin kanssa, mutta sattuu sillä osiolla olemaan 80 gigaa valokuvia ja leffaa, eikä oo koneella niin paljon vapaata mihin siirtäis ne..
tais olla partition magic, jolla pysty ikään ku lennosta partitioimaan tietyt osat partitiosta uudelle partitiolla. en mee vannoon. jos todella kiinnostaa niin googleta tai lainaa joltain ulkosta kovalevyä, se varmaan ois helpoin ratkasu. tarjoot vaikka kaljan ni pitäs suostua :kippis1:

. Nyt kuitenkin ärsyttää kun aina koneen käynnistyessä kysyy kumpi järjestelmä valitaan, pääsiskö siitä millään eroon, homen kansiot kyllä pystyy poistamaan manuaalisesti, mutta kuinka sais sen pois tosta käynnistyksen yhteydestä?
Ei tarvi edes formatoida tai mitään.

C:\ -juuressa on sellainen piilotettu tiedosto kuin boot.ini.
Mulla se on tän näköinen, kun on yksi käyttis.

[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional (bootscreen)" /fastdetect /NoExecute=OptIn /KERNEL=kernel1.exe
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Avainjuttuina tässä on nuo tummennetut kohdat. Pistä timeoutiksi 0 sekkaa, ja defaultiksi se mikä sulla onkaan. Minun tapauksessa C:\windows merkitään nuin. Mikäli sinulla on esmes D:\ levyllä se, niin luultavasti partitionin vaihto kakkoseksi (2) riittää.

Mikäli tämän jälkeen se meneekin sitten väärään käyttöjärjestelmään, ja ei enää sitten kysykkään vaihtoehtoja, niin F8-näppäin antaa mm. sen valikon takaisin kun sitä painaa ennen juuri sitä kohtaa missä valikon pitäisi ponnahtaa esiin.

Todellakin! Tyhmänä ajattelin vain miten sen saa helvettiin, enkä kysymyksen varsinaista pointtia :D

suoraan modeemista vedetty johto kuitenkin toimii? ei taida olla paikkoja modeemin takana, joten en kehota laittaan sinne kumpaakin johtoo :)
edit: jos tosiaan samalla konfiguraatiolla ennenkin on toiminu, väittäisin et jakaja on paskana.

Jakaja voi siis olla paskana, vaikka siinä valot vilkkuu... Tottakai.

Ei tarvi edes formatoida tai mitään.

C:\ -juuressa on sellainen piilotettu tiedosto kuin boot.ini.
Mulla se on tän näköinen, kun on yksi käyttis.

[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional (bootscreen)" /fastdetect /NoExecute=OptIn /KERNEL=kernel1.exe
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
Saman homman voi hoitaa myös ohjauspaneelin kautta:
Järjestelmä-> lisäasetukset -> Käynnistys ja palautuminen-kohdasta asetukset ja sieltä oikea käyttöjärjestelmä oletukseksi ja käyttöjärjestelmien luettelon aika nollaksi.

Back
Ylös Bottom