The Hobbit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja T-Byrd
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tosiaan nyt kun oon nähnyt ekan osan ja en ole lukenut kirjaa, niin mitä mieltä olette kannattaako kirja lukea ennen muita osia?
Outo kysymys, mutta vähän nyt kakspiippunen juttu, lukeeko vaiko ei. Jäi niin pahasti kutkuttamaan tarina, ja vuosi on pitkä aika odottaa seuraavaa. Mutta taas jos sen kirjan lukee, niin tuleeko sellanen fiilis, että mitä olisi leffoissa voinut tehdä toisin..

Perkele sentäs! :)

Turha sitä kirota, vaan menee ja ostaa kirjan, sitten lukee sen. Ihan vaikka vaan yleissivistyksen vuoksi, koska klassikko se on. :) LOTRiin verrattuna se on hieman erilainen. Itse aikoinaan menin ensin katsomaan ennakkoluuloisena Fellowship of the Ringsin, jonka jälkeen painuin heti ostamaan LOTR-kirjat. Jos alkaa liikaa miettimään ja vertaamaan leffoja kirjoihin, niin se usein voi pilata katselunautinnon eikä saa tarinasta mitään irti. Eli, suosittelen hankkimaan kirjan ja lukaisemaan sen läpi. :)

Meinasin oikeasti nukahtaa alussa kun kääpiöt ryyppäs siellä bilbon kämpillä, mutta tämä pilkkiminen kuitenkin meni ohi kun matkaan vihdoin päästiin. Kokonaisuudessaan ihan mukava leffa, ja jään innolla odottamaan jatko-osia.

Kaveri rages kun kirjan juonesta kuulemma poikettiin aika rankasti, mutta itseä ei tuo haitannut, koska en ole kirjaa lukenut. Arvostelen elokuvat elokuvina, en minään audiovisuaalisina remakeina kirjoista.

Kaveri rages kun kirjan juonesta kuulemma poikettiin aika rankasti, mutta itseä ei tuo haitannut, koska en ole kirjaa lukenut. Arvostelen elokuvat elokuvina, en minään audiovisuaalisina remakeina kirjoista.

Vaikka suosittelenkin kirjan lukemista, olen ihan samaa mieltä. Kirja on kirja ja elokuva on tulkinta kirjan tarinasta. Jos haluan kokea täsmälleen saman, luen kirjan uudestaan. Näytelmä on sitten asia erikseen, niiden modaamista en tajua.

Kävin katsomassa 3D:nä. Samalla ensimmäinen 3D elokuva minulle.

Annan 3½ tähteä eli arvosanaksi hyvä, mutta jäi kuitenkin hieman uupumaan erinomaisesta. Lähinnä siksi, että Hobitti ei vain ole yhtä vahva tarinana LOTR, jotka olivat minusta 4-5 tähden elokuvia.
Elokuva ei tuntunut lainkaan ylipitkältä ja itse pidin siitä, että Tolkienin maailmaa käytiin läpi enemmänkin kuin olisi ollut juonen kuljettamisen kannalta välttämätöntä. Myöskään mitenkään erityisen lapselliselta ei meininki vaikuttanut, vaikka täällä oli vähän satumaiseksi haukuttu.

3D ei häirinnyt, mutta ei siitä oikein mitään iloakaan ollut. Luultavasti katson tulevat Hobitit kuitenkin 2D:nä, jos jatkossa saan valita.

Kiitos vastauksista, kai se on pakko mennä kirjakaupasta ostamaan. Joululahjaksi itselleni. :)
TSH trilogian oon lukenu junnuna 3 kertaa, edelleen parhaimpiin kirjojen listoille pääsee.
Ykkösenä taitaa olla Justin Cronin Ensimmäinen Siirtokunta.

Offtopiccina sen verran, että ihmisillä on helvetin ärsyttävä ja jatkuva tapa "suositella kirjan lukemista" vaikkei leffasta olis edes kirjaa tehty. Perkele jos ei se pänttääminen vaan nappaa? Eihän kirjoissa ole edes musiikkia. Blahh.. Turhuutta.

Joulun jälkeen joku välipäivä menossa Hobbitin katsomaan finnkinoon. Tykkäsin LOTR trilogiasta ja oletan että tämäkin maistuu.

Offtopiccina sen verran, että ihmisillä on helvetin ärsyttävä ja jatkuva tapa "suositella kirjan lukemista" vaikkei leffasta olis edes kirjaa tehty. Perkele jos ei se pänttääminen vaan nappaa? Eihän kirjoissa ole edes musiikkia. Blahh.. Turhuutta.

:jahas:

Ei niitä suosituksia ole pakko totella. En tosin suosittele kaikkien kirjojen lukemista, joista on tehty elokuva. Osa on huonoja.

Meinasin oikeasti nukahtaa alussa kun kääpiöt ryyppäs siellä bilbon kämpillä,

:D
En mä vielä tossa vaiheessa, mutta siinä puolentoista tunnin paikkeilla tuli silmiä lepuutettua kyllä hetki. Saattoi johtua myös siitä, että oli perjantai-ilta ja leffa alkoi klo 20.30.

Leffa oli ok.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Erittäin hyvin sanottu. 'Hobitti eli sinne ja takaisin'-kirjassa on alunperin310 sivua ja siitä tehty elokuvatrilogia joista jokainen elokuva luultavasti sen n.3 tuntia pitkiä. Minkä vitun takia mä lukisin kirjan kun tarina noin perusteellisesti kuvattu? :D Hetkeksi saattaa tämänkin trilogian aikana tulla sellanen fiilis että tekis mieli lukea kirjakin mutta ei sitä tuu kuitenkaa luettua, on se niin puuduttavaa hommaa.

Tästä tulikin mieleeni että tossa leffassa olisin vähän enemmän kaivannut legendaarisen kuuloisia mussiikkeja. Siitä ainoa miinus mikä leffan aikana tuli mieleen (näin Lotr:n musiikkeihin "tottuneena"), vaikka oli kyllä hobittimaisen coolejakin hetkiä ihan kohtuullisesti. Kyllähän se Howard Shore osaa hommansa. Eilen tajusin että seuraava osa tulee vasta vuoden päästä (!) ja viimeinen heinäkuussa 2014 vaikka haluis jo nyt nähä ne. Hohhoh. No ei se mitään, odotellaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sainpa lipun tuonne ja kävin eilen katsomassa elokuvan 3D/48-versiona. Kuten moni on jo todennut, lasit ovat käsittämättömän epämukavat. Olen käynyt teatterissa katsomassa useita 3D-elokuvia mutta nyt en tajunnut pyytää kumista pehmustetta kakkuloihin. Nenään alkoi sattua reilusti jo leffan alkupuolella ja ratkaisin ongelman taittelemalla nenäliinasta pehmusteen nenän ja lasien väliin. Mukavuus parani kertaheitolla.

Itse 3D oli erilaista mihin olin tottunut aiemmin. Kuva oli jotenkin tarkempi kauttaaltaan läpi leffan, mutta välillä puolestaan hyvin muovisen ja päälleliimatunnäköistä. Aivan kuin näyttelijät olisivat näytelleet heijastettua taustaa vasten. En kehuisi tätä erityisemmin. Melkein olisi mielummin katsonut 2D:nä. Alussa lisäksi liikeet olivat luonnottoman nopeita. Silti koko leffan ajan tuntui, että tasaisessa kamera-ajossa kuva nyki jos piti silmänsä jossain kiintopisteessä.

Elokuvana ihan ok. Eikä liian lapsellinen ainakaan omaan makuun. En ole lukenyt kirjaa (enkä varmaan yhtäkään kirjaa koskaan kokonaan ja sen kyllä huomaa), mutta tarinana menetteli. Sellainen kolmen tähden elokuva varmaankin. Piin elämä-elokuvan traileri puolestaan näytti aika houkuttelevalta.

Erittäin hyvin sanottu. 'Hobitti eli sinne ja takaisin'-kirjassa on alunperin310 sivua ja siitä tehty elokuvatrilogia joista jokainen elokuva luultavasti sen n.3 tuntia pitkiä. Minkä vitun takia mä lukisin kirjan kun tarina noin perusteellisesti kuvattu? :D Hetkeksi saattaa tämänkin trilogian aikana tulla sellanen fiilis että tekis mieli lukea kirjakin mutta ei sitä tuu kuitenkaa luettua, on se niin puuduttavaa hommaa.
Elokuva ja kirja ovat kaksi täysin eri taidemuotoa. Ei Peter Jacksonin tarkoituksena ole ollut koettaa tehdä elokuvaa, joka esittää kirjan tapahtumat sellaisenaan. Kirja ja sen henkilöt ja tapahtumat on ollut lähtökohta, jonka pohjalta on lähdetty tekemään elokuvaa käsikirjoituksesta alkaen. Esimerkiksi kääpiöjoukkio on elokuvan kannalta todella hankala kuvattava, sillä katsojaa ei voida tutustuttaa jokaiseen kääpiöön syvällisesti, mutta toisaalta eivät he voi harmaata massaakaan olla. Jotta joukon ryhmädynamiikka toimisi elokuvassa, on käsikirjoituksessa valittu jokaisesta kääpiöstä yksi piirre, joka sitten on elokuvassa hallitseva. Kirjan hahmot ovat moniulotteisempia.

Tämä on nyt vain yksi esimerkki. Lukemalla kirjan voit tulkita tapahtumat päässäsi niinkuin haluat. Katsomalla elovatrilogian näet, miten Peter Jackson vaimoineen sen ensin tulkitsi ja sitten muokkasi sopivammaksi elokuvalliseen kerrontaan. Kukaan ei pakota lukemaan kirjaa, mutta on pöljää väittää Tolkienin tekstin olevan jotenkin edundantti nyt kun leffakin on tehty/tekeillä.

Mitä? Kääpiöthän on fantasiamaailmojen parasta antia heti velhojen ja lohikäärmeiden jälkeen. Näin ainakin omalla kohdallani ja senpä vuoksi Hobitti oli oikein mukava leffa. Täällä onkin jo tullut monenlaisia arvosteluja, joten sanon vain että oli paljon positiivista ja jotain negatiivista, kaikenkaikkiaan viihdyttävä ja hyvä leffa. Kirjan joskus luin aikoinaan, mutta en muista siitä mitään ja ihan hyvä niin. Seuraavatkin osat menen varmasti katsomaan, koska tosiaan tarina on enemmän mun makuuni kuin LOTR:ssa, vaikka siinäkin tietysti hyvä.

3D HFR oli jees. Vaikka mä en oikein 3D-tekniikasta nykyisellään pidä, kun on hankalat kakkulat päässä ja silmät menee ristiin, niin kyllähän se kuitenkin elävöittää sitä maailmaa. HFR on mun mielestäni askel hyvään suuntaan. Mä en ainakaan kaipaa sellaista "elokuvamaista" visuaalisuutta, mistä jotkut puhuvat, vaan että siihen maailmaan pystyy uppoutumaan. Onhan se nyt jotain ihan muuta kuin kauniit ja rohkeat (c'mon hei :urjo:), vaikka joku aiemmin siihen vertasikin. Oli siis näyttävä elokuva eikä ylilyöntejäkään IMO tullut.
Mitenkään en kriitikkokiikareilla leffaa katsonut, vaan todellakin ainoa tavoite oli mennä leffateatteriin viihtymään. Ja se toteutui.

Ajattelin että jos menis huomenna katsomaan mutta ovatko 3D lasit samaa kuraa kuin vielä Avattaren aikoihin vai onko noita uudistettu? Silloin painoi päätä niin pahasti nuo että täytynee harkita 2D versiota jos muutosta noihin ei ole tullut.

EDIT: Vai saako noihin joitain pehmusteita niinkuin joku mainitsi?

Ajattelin että jos menis huomenna katsomaan mutta ovatko 3D lasit samaa kuraa kuin vielä Avattaren aikoihin vai onko noita uudistettu? Silloin painoi päätä niin pahasti nuo että täytynee harkita 2D versiota jos muutosta noihin ei ole tullut.

EDIT: Vai saako noihin joitain pehmusteita niinkuin joku mainitsi?

Mulla lasit valuu koko ajan nenältä alas ja joutuu korjailee, muuten ihan hyvät

Eka leffa minkä näin 3D-laseilla ja kyllä tykkäsin. Smaug oli todella vaikuttava ilmestys. En enää muista kovin tarkasti kirjan tapahtumia mutta kovasti tunnuttiin poikkeavan. Hyvä leffa silti - vaikka eeppisyydessään ei ylläkkään LotRien tasolle, joka sinänsä varmaan on jo melkein mahdotonta.

Back
Ylös Bottom