Niin siis kuvittelet, mutta sinulla ei ole mitään faktatietoa?
Mistä ei ole faktatietoa? Tolkienin kirjallisuuden suosion kasvuun leffatrilogian julkasun jälkeen? Varmasti monelle nuoremman sukupolven edustajalle on. Mä katoin LOTR-leffat muistaakseni vasta vuonna 2005, koska ei fantasiastoorit kiinnostaneet mua sillon. Ja vielä tuosta Arwenin ja Aragornin romanssista, niin muistin hieman väärin. Aragornin yksi pääsyistä ja motivaattoreista lähteä Saattueen mukaan tuhoamaan sormusta oli saada Elrondilta lupa naida Arwen. Kyllä minusta Hobitissa otettiin aivan liikaa vapauksia orkkis loren suhteen. Azog, yksi leffan merkittävimpiä pahiksia oli jo kuollut ennen Hobitin tapahtumia Dain II:n tappamana kääpiöiden kostosodassa örkkejä vastaan.
LOTR-leffat olivat täyttä rautaa, Hobitti puolestaan aika lailla kuraa. Niin ja mä en edelleenkään ole ohjaajan ottamia vapauksia vastaan, onhan elokuvat tavallaan ohjaajan oma näkemys kirjojen tapahtumista. Ihmettelen kovasti, miten Jackson pystyi niin hyvin toteuttamaan LOTR:n, kun aikaisemmat tuotokset olivat jotain b-luokan splatter-kauhu rainaa.