^^^^Logical fallacy of "I turned out fine".Listeria ei kyllä ole vastustuskyvyltään normaalille lapselle tai aikuiselle vaarallinen. Olet varmaan syönyt pehmeitä pastöroimattomia juustojakin missä on ihan sama riski. Silloin kun minä olin nuori ja isovanhemmilla oli maatila, siellä kaikki maito mitä käytettiin, oli ihan sitä itseään. Kukaan ei kuollut.
Minä en käyttänyt lapsena turvavöitä ja minua kuritettiin fyysisesti ja mulle kävi ihan hyvin, siispä turvavöiden käyttämättä jättäminen ja lasten fyysinen kurittaminen ovat OK.
– Raakamaitoa ei pidä antaa kuumentamattomana etenkään lapsille, vanhuksille, raskaana oleville, eikä ihmisille, joilla on heikentynyt vastustuskyky. Epidemiaselvitysten mukaan myös perusterveet aikuiset voivat sairastua raakamaidossa olevista taudinaiheuttajista. Siksi kaikkien on syytä kuumentaa raakamaito ennen nauttimista, suosittelee THL:n epidemiologieläinlääkäri Ruska Rimhanen-Finne.
Pastöroimattomassa raakamaidossa voi esiintyä erilaisia ihmiselle tautia aiheuttavia bakteereja, kuten EHEC -bakteereita, kampylobakteereita, salmonellaa, listeria monocytogenes-bakteeria sekä yersinia–bakteereita. EHEC - ja kampylobakteereita voi olla nautojen suolistossa, vaikka ne eivät aiheuta naudoille sairautta. Ihmisen sairastumiseen riittää pieni määrä bakteereita.