The Game Changers (kasvisruokavalio)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ostin testiin VegeSun tumma soijarouhe ja VegeSun soijasuikaleet

Jäätävät pitoisuudet proteiinia. Rouheessa 53/100 ja suikaleessa sama kuin herakonsentraatissa 70/100 😮. Ja halpaa proteiinia kun 500g pussi maksaa 3,15€. Aminohappoprofiili soijassa on käytännössä hyvä.

Tuli rouheesta itseasiassa aika pirun hyvää. Sitten testasin 50/50 naudan jauhelihan kanssa ja toimiihan se.
 
Ite ennen pelkäsin soijaa. Mutta nykyään arvostan phytoestrogeenejä sillä silloin jos ne kiinnittyy estro reseptoriin ja blokkaa estradiolin kiinnittymisen niin seurauksena on paljon vähäisempi estrogeeninen vaikutus. Itsellä estradiolit yli viitealueen. Jos estradiolia on vähän, niin voi päinvastoin olla pro estrogeeninen vaikutus. Lisäksi parantaa 2-hydroxy estrogen to 16alpha-hydroxyestrone -suhdetta eli hyvä estro/paha estro suhdetta. Hyvin samanlaiset vaikutukset kuin parsakaalilla ja sen sisältämällä DIM:llä.
 
Joo, menee seuraavalla kaupassakäyntikerralla ostoon tuo soijarouhe. Olen ioskusvtehnyt kastikkeita jauhelihan tapaan, mutta päässyt unohtumasnn koko rouhe. En muistanutkaan, että siinä on noin rouheesti proteiinia.
 
Screenshot_20221216_081636.jpg


Screenshot_20221216_082156.jpg
 
Lähinnä noi estrogeeniset vaikutukset.

E: Käsittääkseni myös itse proteiinin laatu on ala-arvoinen oikeeseen lihaan verrattuna.

Itse myös vältellyt aina soijaa. Varmaan eka artikkeli mihin törmäsin oli negatiivinen ja perehtyminen loppui siihen ja se oli totuus. Nykyään kun tajuaa katsoa vähän useampia lähteitä niin oma näkökanta vähän muuttunut mutta ei täysin. Aion kokeilla pitää hieman soijaa mukana. En paljoa, mutta joku ~10 % proteiinista soijasta.

Estrogeenisistä vaikutuksista en ole myöskään ihan vakuuttunut. Jos phytoestrogeeni varaa reseptorin estradiolilta niin vaikutus on anti-estrogeeninen.
Veren testo ja estro pitoisuuksiin ei vaikuta.
This updated and expanded meta-analysis indicates that regardless of dose and study duration, neither soy protein nor isoflavone exposure affects TT, FT, E2 or E1 levels in men.

Proteiinin laatu aminohappoprofiilia katsoessa on ok.
 
Itse myös vältellyt aina soijaa. Varmaan eka artikkeli mihin törmäsin oli negatiivinen ja perehtyminen loppui siihen ja se oli totuus. Nykyään kun tajuaa katsoa vähän useampia lähteitä niin oma näkökanta vähän muuttunut mutta ei täysin. Aion kokeilla pitää hieman soijaa mukana. En paljoa, mutta joku ~10 % proteiinista soijasta.
Mä oon jotain juttuja lukenut ja 50/50 puoltaa soijan käyttöä, toinen puoli kehottaa välttämään. Sitten on paljon noita Donan postaamien juttujen tyylisiä anekdootteja, joten totesin et better safe than sorry.
Estrogeenisistä vaikutuksista en ole myöskään ihan vakuuttunut. Jos phytoestrogeeni varaa reseptorin estradiolilta niin vaikutus on anti-estrogeeninen.
Veren testo ja estro pitoisuuksiin ei vaikuta.
This updated and expanded meta-analysis indicates that regardless of dose and study duration, neither soy protein nor isoflavone exposure affects TT, FT, E2 or E1 levels in men.
Tuosta en ota muuten kantaa kuin et jotkut tutkimukset sanoo et vaikuttaa estrogeenisesti, ja testoa laskevasti.
Proteiinin laatu aminohappoprofiilia katsoessa on ok.
Mitä oon lukenut, niin on vähemmän "bioavailable" kuin liha.

Jotain juttuja on myös näistä soijan suurkuluttajista joilla tulee tosissaan estrogeenisiä vaikutuksia.
 
Mä oon jotain juttuja lukenut ja 50/50 puoltaa soijan käyttöä, toinen puoli kehottaa välttämään. Sitten on paljon noita Donan postaamien juttujen tyylisiä anekdootteja, joten totesin et better safe than sorry.

Tuosta en ota muuten kantaa kuin et jotkut tutkimukset sanoo et vaikuttaa estrogeenisesti, ja testoa laskevasti.

Mitä oon lukenut, niin on vähemmän "bioavailable" kuin liha.

Jotain juttuja on myös näistä soijan suurkuluttajista joilla tulee tosissaan estrogeenisiä vaikutuksia.

Netissä on oikeasti varsin hankala löytää täysin puolueetonta näkökantaa edustavia kirjoituksia. Pakko vaan itse lukea monia tutkimuksia aiheesta ja yrittää päätellä siitä. Erittäin usein jonkun artikkelin kirjoittajalla on bias johonkin suuntaan ja sen mukaan kaivaa posia tai negaa.

Sen voi sanoa suht varmaksi että ei vaikuta testoa laskevasti jos meta-analyysi sanoo näin.

Estro asiassa törmäsin myös sellaiseen pointtiin että jos estradiolia reilusti kierrossa niin soija toimisi anti-estrona ja jos vähän estradiolia niin silloin lisäisi estrogeenista toimintaa. Tuo lisäämis potentiaali on vaan todella matala kun reseptoriin kiinnittyessään noi phytoestrot aiheuttaa todella heikon vaikutuksen verrattuna E2:een.
Itse kun testo korvaushoidossa niin ei tartte huolehtia testoista ja estradiolia on liikaakin niin vaikuttaa omaan näkökantaan hieman. Silti meinasin pitää ylivoimaisen enemmistön proteiinista edelleen muista lähteistä.
 
Netissä on oikeasti varsin hankala löytää täysin puolueetonta näkökantaa edustavia kirjoituksia. Pakko vaan itse lukea monia tutkimuksia aiheesta ja yrittää päätellä siitä. Erittäin usein jonkun artikkelin kirjoittajalla on bias johonkin suuntaan ja sen mukaan kaivaa posia tai negaa.

Sen voi sanoa suht varmaksi että ei vaikuta testoa laskevasti jos meta-analyysi sanoo näin.

Estro asiassa törmäsin myös sellaiseen pointtiin että jos estradiolia reilusti kierrossa niin soija toimisi anti-estrona ja jos vähän estradiolia niin silloin lisäisi estrogeenista toimintaa. Tuo lisäämis potentiaali on vaan todella matala kun reseptoriin kiinnittyessään noi phytoestrot aiheuttaa todella heikon vaikutuksen verrattuna E2:een.
Itse kun testo korvaushoidossa niin ei tartte huolehtia testoista ja estradiolia on liikaakin niin vaikuttaa omaan näkökantaan hieman. Silti meinasin pitää ylivoimaisen enemmistön proteiinista edelleen muista lähteistä.
Semmone vmäinen puoli, että niin voi sillä tutkijallakin olla vähä rahaa ltsrjolla
 
Semmone vmäinen puoli, että niin voi sillä tutkijallakin olla vähä rahaa ltsrjolla

Sen takia on pakko lukea eri ryhmien tekemiä tutkimuksia. Yksi ei riitä. On onneksi niitäkin sisällöntuottajia ketkä on tehneet tuon työn jo, lukeneet useita tutkimuksia ja kertoo tulokset ja jonkun yhteenvedon.
 

Joskus ruoasta tulee varusmiehiltä myös palautetta.

– Jos on ollut kasvisruokaa, pizza-autot tulevat ovelle tai sitten haetaan sotilaskodista jotain evästä.

Kasvisruokaa on kuuden viikon ruokalistalla kolmesti viikossa.
 

Joskus ruoasta tulee varusmiehiltä myös palautetta.

– Jos on ollut kasvisruokaa, pizza-autot tulevat ovelle tai sitten haetaan sotilaskodista jotain evästä.

Kasvisruokaa on kuuden viikon ruokalistalla kolmesti viikossa.
Että joka toinen päivä joutuu tilaamaan mätöt ulkopuolelta. Ei kannata ainakaan köyhänä lähteä palvelukseen, koska pelkällä päivärahalla tuohon ei ole edes varaa. 🤦‍♂️
 
Mitä helvettiä, kolmesti viikossa kasvisruokaa? Miten se on noin huonoksi mennyt. En muista, että omana aikana ois ollut yhtäkään kasvispäivää.
 
Mitä helvettiä, kolmesti viikossa kasvisruokaa? Miten se on noin huonoksi mennyt. En muista, että omana aikana ois ollut yhtäkään kasvispäivää.
Sama. Joskus hyyyvin satunnaisesti saattoi olla jotain. Tosin kyllä silloinkin niitä lihanpaloja sai vähän etsiä.
 
Back
Ylös Bottom