The Game Changers (kasvisruokavalio)

The Game Changers dokkari joka netflixissä pyörii niin onkin Jauheliha ketjussa kovassa keskustelussa.

Katsoin dokumentin eilen ja sinällään olen vakuutettu kasvisruokavalion toimivuudesta.

Dokkarissa kasvisravinnon puolesta oli puhumassa iso liuta ammattiurheilijoita ja väitteet oli perusteltu kohtalaisen hyvin. Mukana mm Arnold Schwarzenegger ja liuta miuta kuuluisuuksia.

Kysymys kuuluukin että voiko pätkään luottaa vai onko takana taas isompi kaupallinen organisaatio tai jokin muu taho joka ajaa omaa etuaan? Mitä mietteitä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Et sitten yhtään debunked pätkää kattonu? Jokainen muodostaa oman mielipiteen, mutta mitään vahvaa näyttöä siellä ei ollut vaan kirsikanpoimintoja ja ihmeellisiä pikatestejä.

Ihmettelen suuresti kuinka tuollaisen pätkän argumentit voivat ketään vakuuttaa.

En jaksanut koko dokkaria edes katsoa. Lopetin siihen, kun niiden NFL-pelaajien verinäytteitä katseltiin. Katsokaa, lihaa syöneen pelaajan veri on ihan sameaa ja vegaanilla kirkasta. Whoopty-do! Tyhjänpäiväistä teatteria.

Silti mä sanon, että keskimäärin vegaani on terveempi kuin henkilö joka syö paljon lihaa.

Vegaanit syö vähemmän rasvaa
Ylipäänsä syö vähemmän kaloreita.
AIka harvoin tulee vastaan ylipainoista vegaania.

Ongelmana on tietyt ravintoaineet
naisilla mm. rauta.
b12
Liiallinen energian vaje urheilevilla.

Onko mahdoillista saada kaikki ravintoaineet vegaanivaliosta, vastaus kyllä, vaatii vaan pirusti panostamista.

summasummarum. umpisurkee dokkari. Tosta ois saanu hyvän. Mielenkiintonen tosin.

edit. mä oon siinä kääntäny kelkkaa, että en ihan suoralta kädeltä vegevaliota tyrmää.

Viimeksi muokattu:
Eiks veget just nimenomaan syö enemmän rasvaa ja vähemmän hiilaria.
Avokadot, pähkinät/siemenet, ja kookokset on kovassa käytössä.

Muistakaa myös se kun katsotte jenkkiläisiä ruokadokkareita, niin samaa ei tehdä suomessa. Suomessa on laatustandardit ja tiukka valtion seula.
Jenkeissähän pelätään salmonellaa kanamunistakin, koska kanoja kasvatetaan paskassa. Lehmille syötetään halvinta paskaa eli maissia, vaikka eivät voi sitä kunnolla sulattaa. Jauheliha ja "pink slush" siellä vähän eri kamaa kun meillä.
Ja kyllä kaikki tietää mitä jauheliha pitää sisällään. Kollageenia, nam.

Eiks veget just nimenomaan syö enemmän rasvaa ja vähemmän hiilaria.
Avokadot, pähkinät/siemenet, ja kookokset on kovassa käytössä.

Muistakaa myös se kun katsotte jenkkiläisiä ruokadokkareita, niin samaa ei tehdä suomessa. Suomessa on laatustandardit ja tiukka valtion seula.
Jenkeissähän pelätään salmonellaa kanamunistakin, koska kanoja kasvatetaan paskassa. Lehmille syötetään halvinta paskaa eli maissia, vaikka eivät voi sitä kunnolla sulattaa. Jauheliha ja "pink slush" siellä vähän eri kamaa kun meillä.
Ja kyllä kaikki tietää mitä jauheliha pitää sisällään. Kollageenia, nam.
Perus mattimeikäläinen tai jenkki texas punaniska vetelee lihapiirakoita, nakkeja, makkaroita hodareita juustoa aika hyviä määriä. Keskiverto meillä kumminkin niitä ylipainosia. SUomessakin 50-60% on ylipainosia. Aika vähän rasvanen on vegaanien ruokavaliot.

edit. toi on hyvä pointti tuo jenkki vs skandi/pohjoismaa ruoan laatu, esim lihan osalta; periaatteessa suomessa vois syyä raakaa lihaa, mutta en vtu mistään hinnasta jenkeissä.
SUomessa on jotain 0.5-1% luokkaa salmonella riski kanasta/broilerista.

Silti mä sanon, että keskimäärin vegaani on terveempi kuin henkilö joka syö paljon lihaa.

Sanoisitko että vegaanit on terveempiä kuin terveellisesti elävät carnivoret? Carnivore siitä hankala tuossa yhteydessä, koska se on eliminointi ruokavalio jolla korjataan monesti terveysongelmia. Monesti vegaanit elää muutenkin terveellisesti joten reilua vertailua on vaikea saada, koska pitäisi tutkia samoilla kaloreilla syöviä terveitä ja terveellisesti eläviä lihansyöjiä ja vegaaneja.

Mikä tahansa kunnon ruokaa (paras tapaus luomu) sisältävä ruokavalio toimii useimmille, jos sitä syödään kohtuudella ja vois jopa väittää että vastaavasti tulee terveyshyötyjä jos mennään alikaloreille eikä ole pahoja suolisto-ongelmia.
Ekaa kertaa kolmeen vuoteen meinaa iskeä flunssa päälle joten otin vesipaaston 28h heti pahan kurkkukipuyön jälkeen ja sitten nolla hiilaria seuraava päivä kananmunista ja 17% jauhelihasta. Yllättävän fressi olo vaikka nenä vuotaa ja kurkussa limaa. Katotaan miten flunssa taipuu vai meneekö heikommaksi. Ainakin saa kevyen viiko reeniin.

Perus mattimeikäläinen tai jenkki texas punaniska vetelee lihapiirakoita, nakkeja, makkaroita hodareita juustoa aika hyviä määriä. Keskiverto meillä kumminkin niitä ylipainosia. SUomessakin 50-60% on ylipainosia. Aika vähän rasvanen on vegaanien ruokavaliot.

Enhän minä sanonut etteikö "punaniskat" söis enemmän rasvaa. Huomautin vain että kyllä suomen veget (esim oma siskoni) syövät aika paljon rasvaa, eikä siinä mitään se on ihan toimiva malli sekin.
Kyllähän kaikkien pitäisi jo tietää että ei rasvan syöminen (esim low carb mallilla) tee syöjästään lihavaa. Bodauspiireissä, missä yleensä mätetään hiilaria paljon, rasvaa vältellään syystä.

Tämähän esim tuosta Nortonin bunkkauskirjoituksesta selvisi hyvin. Veget vääristää tilastoja olemalla niin hyvässä kunnossa :D
Kun tutkimukset katottiin hyvässä kunnossa olevien kesken niin tasaista olikin.

Mun puolesta se tapa millä kuntoon pääsee saa olla mikä vain, mutta turha tulla jeesustelemaan väärillä faktoilla.
Käyttäisivät edes eettisiä syitä mielummin.

Sanoisitko että vegaanit on terveempiä kuin terveellisesti elävät carnivoret? Carnivore siitä hankala tuossa yhteydessä, koska se on eliminointi ruokavalio jolla korjataan monesti terveysongelmia. Monesti vegaanit elää muutenkin terveellisesti joten reilua vertailua on vaikea saada, koska pitäisi tutkia samoilla kaloreilla syöviä terveitä ja terveellisesti eläviä lihansyöjiä ja vegaaneja.

Mikä tahansa kunnon ruokaa (paras tapaus luomu) sisältävä ruokavalio toimii useimmille, jos sitä syödään kohtuudella ja vois jopa väittää että vastaavasti tulee terveyshyötyjä jos mennään alikaloreille eikä ole pahoja suolisto-ongelmia.
Ekaa kertaa kolmeen vuoteen meinaa iskeä flunssa päälle joten otin vesipaaston 28h heti pahan kurkkukipuyön jälkeen ja sitten nolla hiilaria seuraava päivä kananmunista ja 17% jauhelihasta. Yllättävän fressi olo vaikka nenä vuotaa ja kurkussa limaa. Katotaan miten flunssa taipuu vai meneekö heikommaksi. Ainakin saa kevyen viiko reeniin.
Sä oot oikeessa että vaikeeta vertailla. Eikä mulla taida dataakaa olla aiheesta(vois ihan piruuttani tänää ettii). Luomukin on vähän hiinä ja hiinä. Mä yritän ite henkkoht välttää syödä luomua. Mä siltikin väitän että carnivorekin- oikeestaan mikä tahansa ''extreme'' dietissä on ongelmansa. Suolisto-ongelmat varmaan osittain johtuu niistä viljoista- mutta suhteutettuna väestöön niin semi harva saa viljojen poisjätöstä hyötyä. Tosin varmasti osa saa.
Ja sitä mä karsastan että 1-2% jotta noudattaa millon gluteenitonta, laktoositonta,(ilman lääketieteellistä syytä, esim biopsi pala suolistosta jotta aito-keliakia voidaan todeta) carnivore jne jotka saa hyötyjä, ei nää kokonais kuvaa että ei 1-2% prosenttia voi neuvoo miten yli 90% ihmisistä pitäisi syyä. Ja painotan että ihan oikeesti pitää tietää mitä tekee kun lähtee näihin ''extreme'' valioihin.

Viimeksi muokattu:
Tämähän esim tuosta Nortonin bunkkauskirjoituksesta selvisi hyvin. Veget vääristää tilastoja olemalla niin hyvässä kunnossa :D
Kun tutkimukset katottiin hyvässä kunnossa olevien kesken niin tasaista olikin.
Tämäpä se.
Ei oo kyllä henkilöä joka 200kiloseks on porkkaanaa syömällä ittesä syöny, tukkeutuneet valtimot, korkeet verenpaineet, korkeet kolesterolit ja korkeet tulehdusarvot. eli kyl joskus se korrelaatio ja kausaliteettikin osuu oikeeseen. :)

Tämäpä se.
Ei oo kyllä henkilöä joka 200kiloseks on porkkaanaa syömällä ittesä syöny, tukkeutuneet valtimot, korkeet verenpaineet, korkeet kolesterolit ja korkeet tulehdusarvot. eli kyl joskus se korrelaatio ja kausaliteettikin osuu oikeeseen. :)

Ihan hyvin itsensä saa 200 kiloiseksi syömällä mannapuuroa, pastaa ja juomalla limua.
Ei se jauheliha (rasva) ole ainut millä ittensä läskiksi saa.

Kaikki luettelemasi ongelmat johtuvat pääosin ylen syönnistä.

Oletko koskaan törmännyt sipsareihin? Ei sipsi- kalja vegaaneihin.
Nimi kertoo kaiken. Kaikkea mikroruoka, vege piirakoita ja pasketta, kunhan on vegeä. Ei silläkään pitkälle pötkitä.

Ei asiat ole niin mustavalkoisia.

Pakko kysyä, mikä on logiikka rykästä paasto, kun tuntuu että kipeäksi tulossa? Eikö lepo ja ravinto ois se looginen teko?

Vegaanit ei ole yhtään terveempiä kuin sekasyöjät, jos vertaillaan terveyshenkisiä ihmisiä.

Chris Kresser on muuten taas Joe Roganin podcastissa loppuviikosta. Taatusti käsittelevät tätä aihetta.

Luomun mainitsin siksi että siinä on luonnonmukaiset ravintoarvot jäljellä ja esim. omega3 arvot lihassa tippuu huomattavasti jos aletaan heikolla rehulla viimeistelemään ja sama viljellyssä pellettiruokitussa lohessa jossa myös sitä helvetin e-llä alkavaa myrkkyä (Ethoxyquin).

Paaston otin kokeiluun ihan eläinmaailman esimerkeistä. Harva sairaana oleva eläin ryhtyy syömään vaan oma mielikuva on että ne paastoaa sairaana. Toiveissa ois jonkinnäkönen autofhaghia vai mikä se oli että keho alkais poistamaan epätoivottuja soluja. Ei tosta taida näyttöä olla mutta samalla tulee tiristeltyä läskiä kun kerran kevyt viikkokin.

Luomun mainitsin siksi että siinä on luonnonmukaiset ravintoarvot jäljellä ja esim. omega3 arvot lihassa tippuu huomattavasti jos aletaan heikolla rehulla viimeistelemään ja sama viljellyssä pellettiruokitussa lohessa jossa myös sitä helvetin e-llä alkavaa myrkkyä (Ethoxyquin).

Paaston otin kokeiluun ihan eläinmaailman esimerkeistä. Harva sairaana oleva eläin ryhtyy syömään vaan oma mielikuva on että ne paastoaa sairaana. Toiveissa ois jonkinnäkönen autofhaghia vai mikä se oli että keho alkais poistamaan epätoivottuja soluja. Ei tosta taida näyttöä olla mutta samalla tulee tiristeltyä läskiä kun kerran kevyt viikkokin.
Aivan, olen tosta kuuluukin.
Asian vierestä, ei kyllä mene kevyestä viikosta jos paastoaa ja on kipeä. Ei siinä paljon palaudu

No mut kun kerran on flunssaa ja on kiristeltävää alikaloreilla niin mieluummin teen sen nyt kuin kovalla viikolla. Ei viime viikko ollut niin kova että olis varsinaisesti tarvinnut kevyttä viikkoa nyt vaan tilanteen mukaan se on nyt hyvä ottaa tähän väliin.

Kattelin tossa aamulla ton dokkarin.

Perjantaina ois tarkoitus kokeilla kovempaa ykköstä penkissä ja olin kaavaillut painoksi 160kg. Nyt pyysin kuitenkin avopuolisoa tuomaan punajuurimehua kaupasta niin taidankin lisätä tuohon sen dokkarin kertoman 19% ja napata ykkösen 190 kilolla. Ei, otankin varman päälle alakanttiin 180kg koska ehkä tohon pieni mittausvirhe tai yksilölliset erot vaikuttavat vaikka niitä ei mainittu dokkarissa.

Oli myös helpottavaa kuulla että veren kunnon saa selville ihan vaan katsomalla sitä. Tuun säästämään satoja euroja vuodessa labrakuluissa. Pieni pistos nuppineulalla sormeen vaan ja jos on sameaa niin lisään kasviksia ja vähennän lihaa, jos kivan kirkasta niin uskaltaa ehkä ottaa pari nugettia illalla.

Alun gladiaattori-esimerkki oli todella hyvä. Miksei kukaan muu ole tajunnut että tiede ja tutkiminen on melko turhaa kun voi vaan katsoa mitä jengi ennen on tehnyt? Reilu 2000v sitten pikkujutut kuten esim sosioekonominen asema tai vaikka asuinpaikka ei varmaan vaikuttanut juurikaan siihen mitä söi. Nyt vittu oikeesti.

Paska dokkari. Tekisi mieli kaivella asiantuntijoiden ja "asiantuntijoiden" vastaväittelyä netistä mutta yleensä ne alittavat riman vielä pahemmin niin jätetään nyt väliin.

Mua on oikeesti alkanut ahdistamaan tämä ihmisten sekoilu eri ruokavalioilla. Mistä näitä vegaani-, carnivore- ja muita lahkoja oikein sikiää? Siis ymmärrän kyllä tiettyjen ruokavalioiden hyödyt tiettyjen sairauksien hoidossa mutta yleisellä tasolla tämä on täysi farssi. Ihmiset varsinkin netissä ovat aivan sekaisin. Jengi postailee pseudotieteellisiä "tutkimuksia" ja tulkitsevat niitä (ilman minkäänlaista kompetenssia) aivan päin vittua. Valtaosan kirjoituksista paistaa läpi etteivät he ymmärrä ollenkaan miten tieteellinen tutkimus pitäisi rakentaa ja mikä siinä on olennaista. Täysin mitättömät, tilastollisesti merkityksettömät erot ovat yhtäkkiä syy heittää ruokavalio uusiksi/lopettaa lääkkeet/kyykätä 47 kertaa viikossa/tehdä milloin mitäkin täysin päätöntä. Pelottavan moni etsii mitä tahansa paskaa oman vääristyneen maailmankuvan tueksi sen sijaan että oikeasti opiskelisivat vähän.

Olen itse kokeillut carnivorea, tosin vain kolme viikkoa. Olo ei muuttunut oikeastaan mihinkään suuntaan. Ehkä sen takia etten kuvitellut kuolevani enkä myöskään muuttuvani jumalaksi ennen kuin päätin kokeilla. Olen myös ollut 10 päivää täysin vegaanisella ruokavaliolla. Lyhyt aika, tiedän. En kuitenkaan ole koskaan voinut niin huonosti, fyysisesti siis. Tarkoittaako tämä että kasvikset eivät sovi minulle? Ei tietenkään tarkoita. Näiden lisäksi olen kokeillut erilaisia paastoja. Näistä on kieltämättä ollut apua painonhallinnassa mutta yli-ihmiseksi en muuttunut ja treeni kulki aika huonosti.

Kaiken takana ei ole salaliittoteoria. Ihmiset ovat erilaisia. Hyvin harvalle sopii ääripäät. Kasvikset ja liha eivät sulje pois toisiaan.

Huvittavaa miten elokuvat ja sarjat on onnistuneet glorifioimaan gladiaattori-jutun. Sehän oli erittäin raakaa ihmiskauppaa ja sadistista viihdettä.
Erittäin harva (alle kourallinen) on nostettu esiin nimellä ja ehkä jopa annettu ihmisyys takas.

Silti kaikkien mieliin painunut komea lihaksikas mies hulmuavine tukkineen, joka paiskoo menemään pahiksia.

Todellisuudessa kapinen ihmisvarjo, joka joutui taistelemaan orjatovereitaan vastaan, ei maineen vaan pakon sanelemana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom