Thaimaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nicho
  • Aloitettu Aloitettu
Onko palstalaisilla kokemuksia vakituisemmasta asumisesta Thaimaassa? Millaiset elinkustannukset? Miten saada asunto? yms? Myyntityö mahdollisuuksia Thaimaasta käsin suomalaisiin firmoihin olen satunnaisesti katsellut jo pidemmän aikaa ja haaveena olisi päästä ehkä jo ensi syksynä talvea pakoon pois Suomesta.
Oon asunu vuoden.

Elinkustannukset on pienet, jollain karkeasti tonnilla kuussa menin itse ja asuin Bangkokissa Sukhumvitillä eli keskustassa ja sitten keskustan pohjoispuolella.
Elinkustannukset riippuu ihan täysin siitä syötkö paikallista safkaa vai jotain toista, plus siitä että paljon viihdyt baarissa. Eniten rahaa saa kulumaan jos syöt pizzaa ja juot joka toinen ilta bissee pubissa.

Asuntoja löytyy helposti, riippuu mitä etsii. Käytännössä monesti voi kävellä aparment buildingin respaan ja kysellä onko asuntoja. Maksoin ekasta asunnosta reilu 200€/kk sisältäen sähkö/vesi mutta se oli Bangkokin ydinkeskustasta pohjoseen joku 10km tjsp. Sitten toi keskustan kämppä oli about 400€/kk. Tuli katseltua muitakin asuntoja mutta ei nyt heti muista mitään hintoja.

Pisin prosessi on varmaankin työlupa, sen järkkää työnantaja. Joku täällä tietää tosta hommasta enemmän. Mulla kävi tsägä ja ei ite tarvinnut tehdä käytännössä mitään, odotteli vain.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jahas. Phuket siis koettiin, ja niinhän siinä kävi et viihdyin mainiosti ihan patongilla ja banglalla, rentoo menoo eikä nyt mitenkään mielipuolista. Nyt 8.5. pamautan lufthansalla bangokkiin, frankfurtin kautta, yhteensä 15 h/suunta, n 600 egee, ja otin perushotellin pattayalta 2 viikoks, n 200 €. Ei paha kustannus ja luulen taas että on pirun hauskaa. Kunhan pitää sen oman dokaamisen näin poikamiehenä kurissa niin kaikki menee mainiosti, toivottavasti.

Vaikuttaakohan nuo Bangkokin mielenosoitukset perusturistin elämään millään lailla? Kesäkuun loppupuolella pitäisi olla muutama yö Siamin alueella. Ja onko jotain paikkoja mitä on hyvä välttää? Muualla Thaimaassa taitaa olla ihan rauhallista?

Vaikuttaakohan nuo Bangkokin mielenosoitukset perusturistin elämään millään lailla? Kesäkuun loppupuolella pitäisi olla muutama yö Siamin alueella. Ja onko jotain paikkoja mitä on hyvä välttää? Muualla Thaimaassa taitaa olla ihan rauhallista?

Eipä taida vaikuttaa muuten kuin jos kauppakeskuksia suljetaan mielenosoitusten takia. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Kierrät mielenosoitukset parin sadan metrin päästä niin kaikki menee hyvin. Jos ei muuta, niin ainakin hotellin saat huomattavasti halvemmalla mielenosoituksen aikaan.

Nimim. useamman mielenosoituksen todistanut.

Taksit ainakin yrittää kusettaa enemmän. Kentältä keskustaan menee olevinaan 3h ja maksaa vitusti. Oikeasti menee 20min ja maksaa 400bht. Lisäksi hotellit suosittelee lähtemään kentälle 4h ennen lentoa.

Keväällä 2010 olin puolivuotiaan poikani ja silloisen vaimoni kanssa Bangkokissa. Silloin oli aika hurjat väkivaltaisuudet päällä. Asuttiin Silomissa ja ei oikeastaan vaikuttanut millään tavalla, tai hyvin lähellä Silomia, Sathorn soilla. Silloin siellä siis kuoli aika paljon porukkaa ja ostareita/ostari poltettiin. Yhden omakohtaisen vinkin kuitenkin haluan antaa. Ei kannata jutella politiikasta paikallisten kanssa, ainakaan kun tilanne on päällä. Hermostuvat :)

Ei vaikuttaisi minun matkasuunnitelmiin nykyinen tilanne. Olenkin lähdössä pojan kanssa tuonne kesällä ja syksyllä.

Jotain olivat ottaneet opikseen tuosta 2008(?) kun mielenosoittajat valtasivat BKK:n. Silloin olivat käsittääkseni vain "kävelleet" kentälle. 2010 oli sotilaiden tiesulkuja Bangkokin ja kentän välillä useita. Eli sitä ei enää vallata. Oppivat jotain.

Taisi olla tuo poltettu ostari avattu uudelleen? Ihan kuin olisin viime syksynä käynyt siellä. En kyllä ole ihan varma.

Noita kusettajia siellä on aina, ainakin oman kokemuksen mukaan. Vaikka olen jonkun verran ollut Thaimaassa, en osaa kieltä juurikaan. Olen kuitenkin opetellut yhden lauseen. "Älä jauha paskaa, asun täällä/Bangkokissa. Hinta on 400bht." Tai mikä ikinä hinnan kuuluukin olla. Vaikka muuten puhunkin ystävällisesti, niin tuon sanon tiukasti. 90% kusettajista luovuttaa. Loput suuttuu.

Edit. Aivopieru korjattu

Joo kunnon kaaos liikenteessä meneillään kun tulin loppumatkan bussilla kotia kohti mentiin kävelyvauhtia. Ja mikä pahinta, SALI oli suljettu :wall:

Toistaiseksi koko maata. Suuri ihme on jos 2.6 pattiksella olisi viela ulkonaliikkumiskieltoa. Eikohan ne ihan parissa paivassa lopu Bangkokin ulkopuolella ja taalla muutama paiva myohemmin.

Mikäs ois järkevin tapa matkustaa Bangkokista Koh Samuille? Samuilta vissiin pääsee helposti myös Taolle? Kesäkuun puolessä välissä ois lähtö :)

Mikäs ois järkevin tapa matkustaa Bangkokista Koh Samuille? Samuilta vissiin pääsee helposti myös Taolle? Kesäkuun puolessä välissä ois lähtö :)
Järkevin? No lento, Bangkok Airways. Sen jälkeen bussi, mutta nykyään maksan mielelläni enemmän että lennän suoraan Samuille. Ennen tuli paahdettua monta kertaa toi BKK-Samui väli bussilla, ja Lomprayah niminen firma pelittää parhaiten. Eli Lomprayah tarjoaa bussi + lautta yhdistelmän Bangkokista Samuille.

Samuilta menee monta lauttaa aamulla sekä iltapäivällä Taolle. Itse olen tuon välin mennyt jälleen kerran Lomprayah lautalla tai siis katamaraanilla.

Järkevin? No lento, Bangkok Airways. Sen jälkeen bussi, mutta nykyään maksan mielelläni enemmän että lennän suoraan Samuille. Ennen tuli paahdettua monta kertaa toi BKK-Samui väli bussilla, ja Lomprayah niminen firma pelittää parhaiten. Eli Lomprayah tarjoaa bussi + lautta yhdistelmän Bangkokista Samuille.

Samuilta menee monta lauttaa aamulla sekä iltapäivällä Taolle. Itse olen tuon välin mennyt jälleen kerran Lomprayah lautalla tai siis katamaraanilla.

Kauan toi bussimatka kestäis suunnilleen? Missä hinnoissa lennot on ollut?

11 tuntia bussi+lautta jos lähtee 06:00, mut jos haluaa lähtee illalla 21:00 eli nukkua bussissa niin kestää pidempään. Hinta siis n.30e. :: Route :: Lomprayah High Speed Ferries Co.,Ltd. ::

Lennon hinta riippuu hirveästi siitä mikä viikonpäivä lennät ja monelta lennät, ja minkälaisen lipun ostat. Jos varaat ajoissa (web promotion hinta), ja sopivalle päivälle/ajalle niin voi saada ~75€ per suunta, tai sit venyy johonkin reiluun hunttiin.

Näin Thaimaassa hetken olleena voi sanoa, että suurin osa paikallisista ottaa vallankaappauksen aika rennosti. Bangkokin keskustassa on joitakin paikkoja joita kannattaa välttää. Mielenosoitukset on tähän saakka onnistuttu hyvin välttämään esim kulkemalla ostareihin suoraan kävelysilloilla skytrainilla. Ainoa arkea haittaava seikka tällä hetkellä on tuo ulkonaliikkumiskielto. Viime viikko meni Koh Taolla, jossa sitä ei nähnyt muusta kuin 7/11 kauppojen sulkeutumisesta klo 22. Kaikki muu oli kuin ennenkin. Itse asiassa mukavan rauhallista tähän aikaan vuodesta.

Täällä Bangkokissa taksikuskit koittavat välillä vedota noihin mellakoihin yms ja pyytävät lisää rahaa. Tähän saakka on kuitenkin aina saanut mittaritaksin kohtuu nopeasti ihan mistä vaan mihin aikaan tahansa kunhan pari taksia pysäyttää, ja niitähän tässä kaupungissa riittää.

Ulkonaliikkumiskieltoa ei paikalliset noudata kovinkaan orjallisesti. Ainakin täällä 30km keskustasta pohjoiseen ihmiset liikkuvat normaalisti iltakymmenen jälkeen ja osa kaupoista ja ruokakojuista on vielä auki. Turistit saavat liikkua lentokentälle ja sieltä pois ympäri vuorokauden. Kentiltä saa takseja ja tarvittaessa esim hotellista voi pyytää taksin yölläkin.

Muutama viikko sitten ei vaikuttanut ainakaan mitenkään. Otettiin alkuun hotelli Silom roadilta ja siellä ei huomannut millään tavalla. Toinen hotelli meillä oli suht lähellä Lumphinin puistoa ja siellä sit huomasi hieman erilaisemman meiningin. Lähettii seikkailemaan aluetta ja kävelylle Lumphinin puistoon ni olikin hieman ihmettelemistä, kun joka puolella olikin armeijan pisteitä ja sotilaita. Noh mentiin sitten puistoon niin ihmeteltiin hetken, kun oltiin ainoat länkkärit koko puistossa. Koko puisto oli näköjään vallattu keltapaitasten toimesta. Käveltiin siinä sitten koko puiston lävitte ja paikalliset olivat pystyttäneet telttoja ihan joka puolelle ja oli suihkut, apteekit ja vessat pystytetty joka puolelle. Myös jonkun verran näytti olevan kieltomerkkejä valokuvaamisesta ympäri aluetta. Saatiin tyttöystäväni kanssa jonkun verran katseita, mutta suurin osa näytti vain hymyilevän ja osa koitti siinä kaupitella poliittisesti kantaa ottavia t-paitoja 100batilla... Paikalliset olisivat varmastikkin kyllä varoittaneet, mikäli olisi ollut joku levottomuus menossa tuolla ja luultavasti armeijan pojat olisivat käännyttäneet meidät veks viimeistään.

Myös kuulutuksia mikrofoneista oli ympäri tuota aluetta ja taksit koittivat pissittää ja pyytää enemmän rahaa, kun mukamas ei päässyt ajamaan joitakin teitä ollenkaan, mutta pikkasen kun paikallista kieltä osasi niin mittarin saikin yllättäen päälle ja ajaminen onnistuikin "suljetulla" tiellä. Muilla alueilla ei oikeastaan huomannut millään tavalla näitä mielenosoituksia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom