Terveystiedon yo 2007

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veijari
  • Aloitettu Aloitettu
myös kirjoitan tt:n nyt ja odotukset on korkealla: aika helppoa koetta odotellessa

Tämä taitaa olla aika yleinen käsitys tästä aineesta, ettei vaan tulis monelle ikäviä pettymyksiä. :rolleyes: Ainakin nimittäin mitä oon ymmärtäny, niin terveystieto tulee olemaan suhteellisen haastava kirjoitettava...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta jippohan onkin siinä että kun arvosana tulee % jakauman mukaan niin jos vähääkään asioista tietää niin voi kuvitella kuuluvansa parempaan puolikkaaseen.

No onhan toi nyt varmaan paljon muutakin kun vaan jotain ravintosettiä.

Ja ihan:offtopic: mainittakoon, että liikunnanohjaajilla on 1 kurssi ravinto-oppia. Että se siitä sitten..

Ton terveystiedon kirjottamisen luulis olevan osittain vähän hankalaa pakkislaiselle ...pälä pälä... Ja tämä muija on siis liikunnanohjaaja ja kait joku ravintohommia lukenut.

Tarkoitin siis liikunnanohjaajan opiskelun lisäksi muutenkin ravintohommia lukenut.

Kurssit oli joo niin leikkiä, että suurimpaan osaan maikan kysymyksistä ties tosta vaan vastauksen. Toivottavasti jätkät on saannu yo lautakunnan tekemän malli kokeen. Sen perusteella tulossa sellanen koe, että A pitäis tulla ilman lukemistakin. Pisteytys about sama, kuin muissakin reaaliaineissa. 6tehtävää ja 6pojoo/tehtävä. Malli vastauksissa pari pistettä tulee sellasesta lässyn lässyn tiedosta tyyliin jos kysymys olisi "Millä tavoin alkoholin käyttöä pystyttäisiin laskemaan Suomessa". "Mainontaa vähennettäisiin, valistusta lisättäisiin jne." Eli jos on menossa tekemään tota koetta ns. kuhan menee läpi periaatteella, (kuten minä:D) niin pitäis aika iisisti mennä. Tietty niihin E:n ja L:n vastauksiin pitää jo paljon bilsaa tietää solujen toiminta periaatteista ja muista paskoista lähtien. Ainakin näin oon ymmärtänyt.

Tämä taitaa olla aika yleinen käsitys tästä aineesta, ettei vaan tulis monelle ikäviä pettymyksiä. :rolleyes: Ainakin nimittäin mitä oon ymmärtäny, niin terveystieto tulee olemaan suhteellisen haastava kirjoitettava...

no tuskin ketään kuitenkaan helpolla aivan nollile laitetaan, sillä tämähän on eka kerta ja jos koe on todella vaikea niin tt voi saada paskan maineen..

Pikkusena vinkkinä niin meillä on painotettu kovin että aina yksilön ja yhteiskunnan kannalta pitää asioita pohtia..:rolleyes:

Tänne voisi ehkä kerätä vielä viimehetkien vinkkejä? Itselläni tulee varmaan esimerkiksi ongelmia sen kanssa, että alan käyttämään pakkiksen ravinto-osiolta hankittuja neuvoja, jotka ovat osittain ristiriidassa kirjan tietojen kanssa.

Itse huomenna kokeeseen menossa.
Opettajan kanssa tuli tosta kokeesta juteltua ja sano vaan, että pirun vaikee siitä on odotettavissa.
Eli kurssien ulkopuolista tietoa (Lue: yleistieoa) tarvitaan ja paljon!

Enpä tiedä mitä tästä tulee.. Lähinnä tän TT:n valitsin, jotta pääsis "tutustumaan" näihin ylppäreihin ja tuntuu ainakin terveystieto näiden perustietojen, kuten ravinnon, kehon ja sairauksien suhteen olevan kondiksessa(Itse tällä hetkellä siis kakkosella)
En lähde spekuloimaan, että kannattiko sitä nyt lähteä haistelemaan, vai olisiko ollut parempi sitten vuoden(?) päästä mennä ja lukea oikein kunnolla ja rauhassa. Noh, sen näkee sitten huomisen jälkeen :lol2:

Pikkusena vinkkinä niin meillä on painotettu kovin että aina yksilön ja yhteiskunnan kannalta pitää asioita pohtia..:rolleyes:

Kannattiko tuo nyt jakaa kaikkien kanssa, olisit voinut loistaa yksin. ;)

Itse huomenna kokeeseen menossa.
Opettajan kanssa tuli tosta kokeesta juteltua ja sano vaan, että pirun vaikee siitä on odotettavissa.
Eli kurssien ulkopuolista tietoa (Lue: yleistieoa) tarvitaan ja paljon!

Enpä tiedä mitä tästä tulee.. Lähinnä tän TT:n valitsin, jotta pääsis "tutustumaan" näihin ylppäreihin ja tuntuu ainakin terveystieto näiden perustietojen, kuten ravinnon, kehon ja sairauksien suhteen olevan kondiksessa(Itse tällä hetkellä siis kakkosella)
En lähde spekuloimaan, että kannattiko sitä nyt lähteä haistelemaan, vai olisiko ollut parempi sitten vuoden(?) päästä mennä ja lukea oikein kunnolla ja rauhassa. Noh, sen näkee sitten huomisen jälkeen :lol2:

Melkein sanoisin, että jos yleistieto on hallussa, niin kannatti mennä nyt. Meidän lukiosta ainakin todella moni tuntui menevän tuonne ilman kunnon valmistautumista vain sillä perusteella, että lukualue on huomattavasti pienempi kuin useimmissa muissa reaaliaineissa. Tämä tietenkin laskee normaalijakauman mukaan menevää arvosteuasteikkoa.

Itse en TT:tä kirjoita, mutta sen olen huomannut, että suurin osa TT:n kirjoittavista ajattelee että koe tulee olemaan helppo ja että helposti pääsee lukemattakin läpi. Tuli vain mieleeni, että kun n. 5% kirjoittaneista saa joka tapauksessa i:n, niin saattaapi olla pieni pettymys osalla edessä :D Mutta etteköhän te pakkislaiset tän ownaa, olette sen verran asiaan perehtyneitä kuitenkin :thumbs:

Itse en TT:tä kirjoita, mutta sen olen huomannut, että suurin osa TT:n kirjoittavista ajattelee että koe tulee olemaan helppo ja että helposti pääsee lukemattakin läpi. Tuli vain mieleeni, että kun n. 5% kirjoittaneista saa joka tapauksessa i:n, niin saattaapi olla pieni pettymys osalla edessä :D Mutta etteköhän te pakkislaiset tän ownaa, olette sen verran asiaan perehtyneitä kuitenkin :thumbs:

Jep, tällä tavalla minäkin tulen toivon mukaan sen oman hyvän arvosanani saamaan. Ei siis omalla osaamisella, vaan sillä että muut osaavat vielä huonommin :hyper:

Juu, nyt nuo kirjat kertailtuani haluan sanoa muistutuksen sanan:
Jos kokeessa kysytään urheilusta ja ravitsemuksesta niin kannattaa kirjoittaa kieliposkella täyttä tuubaa sekä itsestäänselvyyksiä täytyy korostaa niin tulee hyvät pojot. Esim. "Kuntourheilijan täytyy aloittaa pienemmistä painoista ja kehittyä ajanmyötä" "ruisleipä ja peruna kasvattavat" :D No joo ei ihan noin mutta muistakaa se että proteiineja ei pidä laittaa mihinkään yli 20% paitsi jos riskirajaa kysyvät. Ylimääräset lisätään hiilareihin :rolleyes:

No helppo..

Tosin monta asiaa jäi sanomatta kun nyt miettii esim. tupakan vaikutus metaboliseen oireryhmään

Tekstiäkin tuli aivan luvattoman paljon, novellin verran n. 28 sivua!

Helppohan se, kirjojen lukemisesta ei kyllä surempaa hyötyä yleistiedolla pärjäs. Itellä tuli kyllä vaan n. 12 sivua tekstiä.

Juu helppoo oli ku nussiminen. N.16 sivuu tekstii. Uni tehtävä, 2tyypin diabetes ja se ravinto tehtävä oli aika varmoi.

Se on kyllä vähän epäreilua ku ketkä kirjoitti terveystiedon, niin heitä (luulis ainakin) kiinnostavan terveystieto myös koulun ulkopuolellakin ja täten tietävät aika paljon terveystiedosta, mutta silti 5% hylätään :jahas:. Jossain äikässä sen ymmärtää mut pitää nyt väkisin tossakin :(

joo, siis toi koe oli aika uskomaton.. siis jos jokeri tehtävänä on kertoa tyypin 2 diabeteksesta.. no eikai siinä.. eipä tuo tosiaan paljoo lukemista vaatinu

16-28 sivua, no huhuh, onneks ite tähtään vain läpäisyyn kun tekstiä tuli ehkä ~8 sivua :D. Ja tosiaan Jani 88, ei tuossa paljoa ollut hyötyä mistään urheilutietämyksestä ainakaan omastamielestäni, lähinnä ulkomuistia, yleistietoa ja sovellusta toki. Niin ja terveystiedonhan kirjoittaa pakollisina vain pahimmat lusmut tietenkin :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom