Terveystiedon yo 2007

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veijari
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkäs kun täällä on muutakin keskustelua kirjoituksista niin lisätään nyt tämä.
Kuinka moni pakkislainen aikoo kirjoittaa tt:n? Pakollisena vai vapaehtoisena?
Ja mitä mieltä olette ylipäätänsä tuosta että sen voi kirjoittaa?
Itse periaatteessa pidän sitä hyvänä mutta oikeasti se vain helpottaa lukion läpi lusmuamista entisestään ja ainakaan meidän koulumme opeilla ei hirveästi tuohon valmistuta eli omilla tiedoilla + lukemisella on mentävä.

PS: Ja se tärkein, monesko päivä se nyt edes on :hyper:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Elikkäs kun täällä on muutakin keskustelua kirjoituksista niin lisätään nyt tämä.
Kuinka moni pakkislainen aikoo kirjoittaa tt:n? Pakollisena vai vapaehtoisena?
Ja mitä mieltä olette ylipäätänsä tuosta että sen voi kirjoittaa?
Itse periaatteessa pidän sitä hyvänä mutta oikeasti se vain helpottaa lukion läpi lusmuamista entisestään ja ainakaan meidän koulumme opeilla ei hirveästi tuohon valmistuta eli omilla tiedoilla + lukemisella on mentävä.

PS: Ja se tärkein, monesko päivä se nyt edes on :hyper:

Keskiviikkona 21.3 on terveystiedon koe.

Itse olen valmistunut lukiosta jo ajat sitten, mutta mitä olen kuullut niin opettajillakaan ei olisi oikein selvillä millainen tuo koe sitten tulee loppupeleissä olemaan kun se on nyt vasta ekaa kertaa.

Mitäs tämä terveystieto pitää sisällään?

Terveystieto

Terveystiedossa on yksi pakollinen ja kaksi syventävää kurssia. Terveystiedon kokeessa annetaan kymmenen tehtävää, joista jokeritehtäviä on kaksi. Kokelas vastaa enintään kuuteen tehtävään. Tavalliset tehtävät arvostellaan asteikolla 0–6 ja jokeritehtävät asteikolla 0–9.

Terveystiedon tehtävät laaditaan lukion opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Niiden joukossa on myös oppiaineiden rajat ylittäviä tehtäviä. Näissä kokelaan odotetaan hyödyntävän esimerkiksi biologiassa, psykologiassa, historiassa, yhteiskuntaopissa, maantieteessä, elämänkatsomustiedossa tai filosofiassa hankkimiaan tietoja. Tehtävät voivat liittyä myös lukion aihekokonaisuuksiin. Terveystieto on perustaltaan monitieteinen oppiaine, mikä näkyy tehtävien monipuolisuudessa.

Terveystiedon tehtäviin vastaaminen edellyttää tietoja terveydestä ja sairauksista ja niihin vaikuttavista tekijöistä sekä näiden vaikutusmekanismien tuntemusta. Tehtävissä selvitetään myös ihmisen käyttäytymiseen liittyvää problematiikkaa. Keskeistä terveystiedon osaamista on sairauksien ehkäisyyn ja terveyden edistämiseen liittyvien yhteiskunnallisten tekijöiden ja toimenpiteiden tunteminen. Tehtävissä edellytetään myös argumentoivaa terveyden arvopohdintaa ja terveyskysymysten eettistä tarkastelua samoin kuin kriittistä medialukutaitoa. Monissa terveystiedon tehtävissä vastaamiseen tarvitaan tutkimuksiin perustuvaa tietoa sekä tutkimustulosten luku- ja tulkintataitoja. Tehtäviin voidaan liittää teksti- ja kuva-aineistoja, tutkimustuloksia esitteleviä taulukoita, diagrammeja, graafisia esityksiä, tilastoja tai muita havaintoaineistoja.

Terveystiedon tehtäviin vastaaminen edellyttää keskeisten käsitteiden hallintaa ja ymmärtämistä. Tyypillisiä ovat myös ongelmanratkaisua ja soveltamista vaativat tehtävät.

Osa terveystiedon tehtävistä edellyttää kysyttävän ilmiön tai asian tarkastelua monesta eri näkökulmasta. Näkökulma voidaan tehtävässä rajata, mutta se voidaan myös jättää avoimeksi, jolloin kokelas haastetaan oivaltamaan keskeisiä näkökulmia. Tehtävissä edellytetään kursseihin liittyvän tiedon soveltamista sekä mielipiteiden ja väitteiden perustelemista. Ajankohtaisten asioiden ja terveyteen liittyvien tutkimustulosten uutisoinnin seuraamisesta on hyötyä tehtäviin vastaamisessa.

Terveystiedon tehtäväsarja sisältää vaikeudeltaan eritasoisia tehtäviä. Jokeritehtävät ovat laaja-alaisia ja edellyttävät vastaajalta aihepiirin monipuolista osaamista. Myös jokeritehtävät voivat olla luonteeltaan oppiaineiden rajat ylittäviä.

Terveystiedon koe järjestetään ensimmäisen kerran keväällä 2007. Tehtäväsarjoja kehitetään terveystieto-oppiaineen luonteen mukaisesti arvostelutyöstä saatavien kokemusten perusteella.

- ylioppilastutkinto.fi

Tuosta ei ole olemassa kuin 3 oppikirjaa, joista 2 sisältää samatasiat. Eli itsestään selvyyksiä ja "syö perunoita + suunnista" juttuja ja sitten 1 kirjassa käsitellään sairauksia, terveydenhuoltoa yms. eli jopa ihan opiskelemisen arvoista asiaa(siis sinäänsä että noita juttuja ei voi olettaa tietävänsä etukäteen). Meillä tosiaan valmistautuminen oli sitä että viimeistä kurssia ei pidetty vaan se tehtiin itsenäisesti. Ja aiemmissa kokeissa kysymykset olivat tyyliin "määrittele hyvä elämä"(ihan oikeasti sitten oli, en saanut kuin pisteen tai pari :D)

Terveystieto

Terveystiedossa...

Kuullostaa mielenkiintoiselta kaikkiaan. Harmittaa, ettei terveystieto ollut mukana minun kirjoittaessani (ysärin puoliväli), kun luonnontieteet oli vahvuuteni. Ongelmanratkaisu ja soveltaminen on aina hyvä, ei mikään itsestäänselvyyksien ja ulkoaopeteltujen asioiden listaaminen...

Ite oon nyt terveystiedon kirjottamassa. Kurssit ollu ainaki helppoja. Kympit tuli molemmista käytännössä lukematta. Ekalla kurssilla sai välillä opettaa opea. :D
Kolmosta en oo ehtiny käymään, mutta hommaan kirjan ensviikoksi ja luen läpi.
L:ässä toki on tähtäin. Saa sitten nähä kuinka haastavia on kysymykset, mutta ainaki kurssikokeet oli uskomattoman helppoja, niissä pärjäs ihan yleistiedolla.

Mitäs tämä terveystieto pitää sisällään?

Kiteytettynä:

Alkoholi, huumeet, seksi, fyysinen ja henkinen kunto. Eli urheilijat osaavat varmasti puolet aineen asioista ulkoa jo ennen kirjojen lukemista.

EDIT: ja alkoholistit sen toisen puolen!

popliteus: eikös ne kurssit pidä olla kaikki suoritettu ennenkuin on kirjoitus kelpoinen? Vai riittääkö TT:ssäkin pakollisten kurssien(1kpl) suoritus siihen että on kirjoituskelpoinen?
vaksi: se 3s kirja pitää sisällään aika erilaisia juttuja kuin nuo mainitsemasi, joten jos nuo muut on ennestään hanskassa kannattaa lukea sitä 3s kirjaa erityisesti.
Itse sain noista kursseista vain 7 jokaisesta, vaikka tietoa oli runsaasti enemmänkin kuin mitä kirjassa sekä luin niihin :hyper: no C on tavoitteen joka aineessa että eipä senpuoleen kyllä mitään hätää.

popliteus: eikös ne kurssit pidä olla kaikki suoritettu ennenkuin on kirjoitus kelpoinen? Vai riittääkö TT:ssäkin pakollisten kurssien(1kpl) suoritus siihen että on kirjoituskelpoinen?
vaksi: se 3s kirja pitää sisällään aika erilaisia juttuja kuin nuo mainitsemasi, joten jos nuo muut on ennestään hanskassa kannattaa lukea sitä 3s kirjaa erityisesti.
Itse sain noista kursseista vain 7 jokaisesta, vaikka tietoa oli runsaasti enemmänkin kuin mitä kirjassa sekä luin niihin :hyper: no C on tavoitteen joka aineessa että eipä senpuoleen kyllä mitään hätää.

Itse sain aikoinani ekalla 9 TT:stä kirjoittamalla semi-esseen aiheesta, mitä tehdään murtuneelle raajalle. Vastaus taisi olla jotain kipsi raajaan ja piirretään kuvia siihen.

Noh, ei siihen aineeseen opettajakaan jaksanut paneutua. Toivottavasti teillä on yhtä helpot ylppärit. :thumbs:

Joo täälläkin ollaan kirjoittamassa TT. Kurssit oli naurettavan helppoja, joten siitä, että niistä tuli kympit ei voi tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä.
Minkä nimisiä kirjoja muilla on ollut?
Meillä on ollut Virtaa -sarjaa eikä tarvinut ostaa kuin kaksi kirjaa.
Opetuskin on ollut vähän sekaista: lukion ykkösellä kävin TT1 vanhan OPS:n mukaan kakkosella TT2 vanhan OPS:n mukaan kolmosella TT1 uuden OPS:n mukaan ja TT3 uuden OPS:n mukaan. Uuden OPS:n ja vanhan OPS:n TT1 erosivat toisistaan kuin yö ja päivä. uus TT1 oli ihan samanlainen kuin vanha TT2...
Ei näistä ota millään selvää.

Niin oon kyllä ymmärtäny, että se yksikin kurssi riittää, jos kirjottaa terveystiedon vapaaehtosena, eikä pakollisena. Ja ne kurssit oli meillä kans ihan mitä sattuu. Molemmat kurssit mitä oon käyny on menny uuden opsin mukaan. Yköskurssin ope ei vaan ilmeisesti tienny kurssien sisällöstä mitään sillä, kävimme TT1: ssä myös kakkosen asiat läpi.:D

Vitsit, just juttelin kaverin kanssa että onpa hanurista, kun ei ite saanu/voinu sillon 2000, kun kirjotin, tuota terveystietoa kirjoittaa. Olis ollut kyllä niin ominta alaa. :curs:
No toisaalta, eipä käy kateeksi äikän kirjoittajia. Mä en varmaan pääsisi nyt edes läpi ja kirjotin kuitenkin E:n sillon.

Ton terveystiedon kirjottamisen luulis olevan osittain vähän hankalaa pakkislaiselle kun ristiriidassa on kaikki täältä opitut safkajutut (mitä pidän oikeampina) ja sitten ne "tavallisen kansan" syö kohtuudella kaikkea, vähän puuroa, vähän sokeria, vähän kaljaa, vähän arsenikkia... Ainakin tunnilla tuli opettajan kanssa vähän ristiriitoja kun tämä kehotti että jos haluaa laihtua niin pitäisi syödä ennen nukkumaanmenoa hiilareita... Mitäs muuta. Ai niin, HIIT:in olemassaoloa hän ei myöskään tunnustanut. Ja tämä muija on siis liikunnanohjaaja ja kait joku ravintohommia lukenut.

Tosiaan kun ei tuo pakkiksen ravintoympyrä ja yleisesti suositeltu ravintoympyrä kovin samanlailla mene niin kannattaa olla varovainen. Enkä tarkoita tällä vaan lisääntynyttä proteiinintarvetta.

Ite oon nyt terveystiedon kirjottamassa. Kurssit ollu ainaki helppoja. Kympit tuli molemmista käytännössä lukematta. Ekalla kurssilla sai välillä opettaa opea. :D
Kolmosta en oo ehtiny käymään, mutta hommaan kirjan ensviikoksi ja luen läpi.
L:ässä toki on tähtäin. Saa sitten nähä kuinka haastavia on kysymykset, mutta ainaki kurssikokeet oli uskomattoman helppoja, niissä pärjäs ihan yleistiedolla.

myös kirjoitan tt:n nyt ja odotukset on korkealla: aika helppoa koetta odotellessa

Osa kirjoista on vaan suoranaista perseilyä, joissa henk.koht mielipiteet painottuu aika paljon ja sellaista yleistietohuttua on vähän liikaa + eettisiä arvoja ja niiden tutkailua.. Toki asiaa löytyy myös ja juuri liittyen liikuntaa, ravintoon ja lihasten toimintaan ym. ja sehän kiinnostaa

mitäs vittua.. onko toi oikeesti mahollista kirjottaa? :D

haha on siinäkin.. kohta löytyy yleisönosastolta valittavia nuoria ja vaalimainoksien tyyppejä nimikkeellä "Terveystiedon yo" :D

Ton terveystiedon kirjottamisen luulis olevan osittain vähän hankalaa pakkislaiselle kun ristiriidassa on kaikki täältä opitut safkajutut (mitä pidän oikeampina) ja sitten ne "tavallisen kansan" syö kohtuudella kaikkea, vähän puuroa, vähän sokeria, vähän kaljaa, vähän arsenikkia... Ainakin tunnilla tuli opettajan kanssa vähän ristiriitoja kun tämä kehotti että jos haluaa laihtua niin pitäisi syödä ennen nukkumaanmenoa hiilareita... Mitäs muuta. Ai niin, HIIT:in olemassaoloa hän ei myöskään tunnustanut. Ja tämä muija on siis liikunnanohjaaja ja kait joku ravintohommia lukenut.
.

No onhan toi nyt varmaan paljon muutakin kun vaan jotain ravintosettiä.

Ja ihan:offtopic: mainittakoon, että liikunnanohjaajilla on 1 kurssi ravinto-oppia. Että se siitä sitten..

Allekirjoittanutta kanssa harmittaa, että tt:n pystyi kirjoittamaan vasta sen jälkeen, kun itse sen lakin sai. Niitä harvoja reaaliaineita, jotka todella kiinnostivat ja joista tuli hyviä arvosanoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom