reino sanoi:Ja hoitsujen palkat Paperin työehtosopimuksen mukaan, heti reinon valtakauden alusta!11!
Tässä jopa olen samaa mieltä, hoitajille kuuluisi roimasti suurempi palkka kuin nykyään on.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
reino sanoi:Ja hoitsujen palkat Paperin työehtosopimuksen mukaan, heti reinon valtakauden alusta!11!
Juha77 sanoi:3. perusterveydenhuollon henkilöstöpula:
Pitkäaikaisosastolla x on yksi hoitaja yövuorossa. (100% parannus aiempaan, jossa 1 hoitaja valvoi kahta osastoa :kippis1: ) Hän ei millään ehdi vahtia kaikkia. Herra y putoaa sängystä ja vekki päähän. Eikun ambulanssi ja tk:hon, muutama tikki ja ambulanssilla takaisin.
:lol2:reino sanoi:SÖÖRTSIÄ käyttämällä sä löydät lukemattomia erittäin tiukkoja ja ansiokkaita keskusteluita aiheesta USAn malli vs. Suomen sosialistinen hyvinvointiyhteiskunta. Tappelu on vielä ratkaisematon.
Miken luvalla mä pistän tähän lyhyen mainoksen: siinä vaiheessa kun USAn malli otetaan käyttöön täällä kotosuomessakin, sun kannattaa (mikäli varallisuutesi ja yhteiskunnallinen asemasi niin edellyttävät) lähettää mulle heti privaa, koska Reino Security tulee tarjoamaan siinä vaiheessa tehokkaimmat turvapalvelut ja korkeimmat muurit yläluokan asuinalueiden ympärillä. Henkilökuntamme on vanhaa KGB:n ja/tai Neuvostomafian väkeä, joten homma on ns. hallussa ja luvattomat tunkeutujat - paitsi pysyvät poissa - myös yleensä katoavat lopullisesti. Sotakoiramme ovat vanhan DDR:n jalostamaa rotua, joten ne pierevät ei-toivottujen ainesten luut niin pienijakoisena jauheena, että niistä ei saa DNA-näytettä edes Helena Ranta. Reino Security!!
radial sanoi:Yleensäkin Suomen valtio holhoaa mielestäni liikaa kansalaisiaan esim. työttömyysturva, terveydenhuolto, progressiivinen verotus/sakotus(=lue "tasa-arvo") ja jotkut pakolliset vakuutusmaksut. Menee vähän offtopiciksi, mutta jatkan vielä sen verran, että mun mielestä USAn malli on parempi koska siellä ihmiset saavat päättää rahoistaan toisin kuin Suomessa jossa rahat otetaan verojen muodossa heti palkkapäivänä parempaan talteen.
Ekimies sanoi:Mun mielestä ainakin on ihan kiva asia, että mahdollinen vakava onnettomuus tai sairastuminen ei tarkoita automaattisesti henkilökohtaista konkurssia.
Kyllä mä tiedän että ne maksaa hunajaa ja sairasvakuutus olisi tavalliselle ihmiselle tavallisessa elämäntilanteessa pakollinen, mutta kyse onkin valinnanvapaudesta; esim. jos mulla olis syöpä ja olisin 70v niin luultavasti säästäisin hoitokuluissa ja menisin ottamaan ginitonickeja ja polttamaan robustoja. Oletko koskaan ajatellut kuka noi hoitokulut maksaa, koska kaikki tajuavat hetken ajattelun jälkeen ettei tavallisten veronmaksajien verot riitä heidän hoitamiseen, vastaus on: yritykset ja en mä usko että yrityksiä kiinnostaa kansalaisten terveys. Onhan toi valtion järjestämä terveydenhuolto ihan jees, mutta jotkut (esim. minä) koen sen loukkaavaksi vapauden rajoittamiseksi.Ekimies sanoi:Mä en puutu tähän USA vs. Suomi väittelyyn sen enempää kuin tän terveydenhuollon osalta, mikä kai on vielä jollain tavalla ontopiccia.
No siis... Radial, tiedätkö minkä hintainen on esimerkiksi tehohoidossa vietetty viikko, siihen päälle joku iso leikkaus ja muu toipumiseen tarvittava hoito sekä hoidojälkeinen työkyvyttömyys? Käytännössä, jos meillä ei olisi verovaroin rahoitettua terveydenhoitoa, ottaisi jokainen järkevä ihminen jonkun sairausvakuutuksen, jolla korvattaisi nämä hoitokulut tarvittaessa. Siitä voi sitten jokainen olla montaa mieltä, olisiko sellainen järjestelmä kannattavampi kuin nykyinen ja kuka siitä hyötyisi.
Mun mielestä ainakin on ihan kiva asia, että mahdollinen vakava onnettomuus tai sairastuminen ei tarkoita automaattisesti henkilökohtaista konkurssia.
radial sanoi:Oletko koskaan ajatellut kuka noi hoitokulut maksaa, koska kaikki tajuavat hetken ajattelun jälkeen ettei tavallisten veronmaksajien verot riitä heidän hoitamiseen, vastaus on: yritykset ja en mä usko että yrityksiä kiinnostaa kansalaisten terveys.
radial sanoi:Kyllä mä tiedän että ne maksaa hunajaa ja sairasvakuutus olisi tavalliselle ihmiselle tavallisessa elämäntilanteessa pakollinen, mutta kyse onkin valinnanvapaudesta; esim. jos mulla olis syöpä ja olisin 70v niin luultavasti säästäisin hoitokuluissa ja menisin ottamaan ginitonickeja ja polttamaan robustoja...Onhan toi valtion järjestämä terveydenhuolto ihan jees, mutta jotkut (esim. minä) koen sen loukkaavaksi vapauden rajoittamiseksi.
Joo tuo valinnanvapaus mulla on Suomessakin mut joudun kumminkin maksaa veroja joilla maksettaisiin hoitoni, eli maksan vaikka en menisikään hoitoon. Kyllähän sä asiaa puhut tossa alempana en mäkään viittis mitään kuolevia deekuja kattoa sivukaduilla. Täytyy kai tämän kerran todeta etten ollut täysin oikeassa, mutta mielestäni Suomessa veroprosentti on kuitenkin kohtuuton hoidon laatuun nähden.reino sanoi:Toi sama valinnanvapaushan sulla on toki Suomessakin. Ei sua kukaan sinne sädehoitoon väkisin kärrää. Ja jos ameriikanmallissa sulla on käytännössä pakko olla vakuutus, joko omaan piikkiin tai työsuhde-etuna, niin missä se vapaus sitten on?
Voipi olla, että sun silmät sokaisee ns. "terveen nuorenmiehen syndrooma". Mihinpä nuori urheilijapoika julkista terveydenhuoltoa tarvitsisi, kun ainoat mahdolliset sairaudet ovat:
a) ei-toivottu kasvusto tai kutina kugelschreiberissa, jota ei tietenkään kehtaa mennä terveyskeskukseen näyttämään, vaan boa viedään yksityiselle hoitoon.
b) urheilusuorituksessa tullut vamma, jonka hoidon korvaa asianmukainen urheiluvakuutus. Yksityisellä.
Mulla sama juttu, enpä muista millon olisin viimeksi terveyskeskusta tarvinnut. (Muistanpas, toissakeväänä, kun löin kirveellä jalkaani.) Mutta sitten jos joku vähänkin kroonisempi tauti iskee, niin johan mieli muuttuu.
Lisäksi on olemassa se kansanosa, joka ikänsä tai muun takia tarvitsee terveyspalveluja enemmän. Useimmilla näistä ei ikinä olisi varaa amerikkalaistyyppiseen vakuutukseen. Kovassa yhteiskunnassa näistä väliinputoajista tulisi helposti hirveä riesa: niitä olisi kauhea katsella kadulla ja ne alkaisivat helposti aiheuttaa monenmoista epäjärjestystä ja pahaa hajua. Mieti ny, ihmisen yhteiskuntaluokan näkis heti sen hampaista: työttömyyskortiston jätkillä olis kaikilla Andy McCoyn vanhat leegot suussa.
radial sanoi:Joo tuo valinnanvapaus mulla on Suomessakin mut joudun kumminkin maksaa veroja joilla maksettaisiin hoitoni, eli maksan vaikka en menisikään hoitoon. Kyllähän sä asiaa puhut tossa alempana en mäkään viittis mitään kuolevia deekuja kattoa sivukaduilla. Täytyy kai tämän kerran todeta etten ollut täysin oikeassa, mutta mielestäni Suomessa veroprosentti on kuitenkin kohtuuton hoidon laatuun nähden.
En ole varma tästä mutta muistelisin että sosiaalimenot ovat about 34% valtion budjetista. Vaikea sitä on lähteä arvioimaan, että miten Suomen sekä yksilön talous tuosta muuttuisi välittömästi jos verotus olisi kevyeempi, mutta se on ainakin varmaa että yritykset voisivat tykästyä tähän pohjoiseen kylmään etäiseen maahan jolloin valtio voisi tarjota samoja palveluja johtuen veronmaksajayritysten suuremmasta määrästä. Tämä menetelmä on tosin uhkapeliä, koska valtio joutuisi pärjäämään ehkä 10v alijäämäisellä budjetilla, mutta sen jälkeen asiat paranisivat ja talouskasvu ruokkisi itse itseään (alemmat verot->lisää yrityksiä->lisää työpaikkoja->lisää rahaa->enemmän veroja->paremmat palvelut) Kylläpäs meitä oikeistolaisia muuten dissataan täällä.wippe sanoi:Juu mutta kaikki verorahathan eivät todellakaan mene terveydenhuoltoon! En jaksa nyt kaivella tietoa kuinka monta prosenttia verotuloista todella menee terveydenhuoltoon, mutta ei se lähellä sataa ole. Ja terveydenhuollon allekin mahtuu erinäköistä toimintaa, se ei ole synonyymi terveyskeskuskuksille.
Vakuutuspohjainen terveydenhuoltojärjestelmäkään ei ole onni ja autuus, eikä se välttämättä tarkoita valinnanvapautta (no, tietenkin voit valita otatko vakuutuksen vai et) hoidon tarjoajan suhteen eikä parempaa laatua (ei edes hoitoon pääsyä ilman jonoja). Vakuutusyhtiöt voivat mm. määrätä mille lääkärille/mihin sairaalaan sinun on mentävä. Vakuutukset eivät useinkaan korvaa ENNEN vakuutuksen ottamista tulleita vahinkoja/sairauksia vaan ne poissuljetaan vakuutuksesta.
Sori nyt vaan, mutta hevosenkakkaa sanon minä.reinhardt sanoi:Tämä urbaanilegenda se jaksaa elää ja voida hyvin...Jos asia olisi noin, miksiköhän monet eläkeläiset ovat mieluummin kirjoilla Espanjassa, koska sieltä saa paremman terveydenhuollon? (näin siis ainakin minun tuntemani Espanjassa asuvat suomalaiseläkeläiset ovat sanoneet.)
Näinhän se on. Jos on oikeasti jotain pahasti vialla, niin kukaan ei ota tosissaan, jos oireet on vähän epämääräisempiä.Ren sanoi:Suomen terveydenhuollon yhtenä ongelmana on mun mielestä myös kaikki luulotautiset jotka juoksee valittamassa joka kolotusta ja särkyä. Ehkä ihmisillä ei ole riittävästi seuraa kun täytyy lääkärin kanssa käydä seurustelemassa.