Terveydenhuollon kuningasideat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juha77
  • Aloitettu Aloitettu
Delmonte sanoi:
Menee hiukan ehkä offtopic, mutta miksi lääkärit on ainoita ihmisiä joiden katsotaan voivan turvallisesti tehdä ihan oikeita elämän ja kuoleman päätöäksi tollaisilla työajoilla. Yleisesti ottaen missään muulla alalla ei taide edes saada tehdä noin pitkiä päiviä(esim kuormurikuskit)....

Eikö tuohon päivystykseen oikeasti ole mitään järkevämpää ratkaisua ?

Minusta tuntuisi luonnollisemmalta jos koko terveydenhuolto siirtyisi ihan normaaliin 2- tai 3-vuorotyöhön.
Turha sitä kallista kalustoa/kiinteistöjä on seisottaa ilta- ja yöaikaan.
Ja palvelut olisi paremmin myös työssäkäyvän ulottuvilla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Delmonte sanoi:
Menee hiukan ehkä offtopic, mutta miksi lääkärit on ainoita ihmisiä joiden katsotaan voivan turvallisesti tehdä ihan oikeita elämän ja kuoleman päätöäksi tollaisilla työajoilla. Yleisesti ottaen missään muulla alalla ei taide edes saada tehdä noin pitkiä päiviä(esim kuormurikuskit)....

Nii-in.. Sitä passaa miettiä, mutta vastausta en osaa antaa. Sinänsä tosin todellisia elämän ja kuoleman päätöksiä (hoidosta pidättäytymisiä tai dnr-päätöksiä) ei hirveästi tehdä päivystysaikaan. Tietty elvytykset ja muut, mutta ankarampaa pohdintaa vaativat päätökset tehdään muulloin. Sinänsä kun sellainen tilanne tulee, niin ihminen pystyy ihmeesti skarppaamaan vaikka olis valvonutkin vähän. "Tiukan" yön jälkeen monesti tulee päiväkin valvottua heti perään, kun jännitys ja adrenaliini ei päästä nukkumaan.

Delmonte sanoi:
Eikö tuohon päivystykseen oikeasti ole mitään järkevämpää ratkaisua ?

Kyllä kai niitä on etsitty runsain mitoin, mutta ilmeisesti ei hyvää systeemiä ole löytynyt.

demoni sanoi:
Minusta tuntuisi luonnollisemmalta jos koko terveydenhuolto siirtyisi ihan normaaliin 2- tai 3-vuorotyöhön.
Turha sitä kallista kalustoa/kiinteistöjä on seisottaa ilta- ja yöaikaan.
Ja palvelut olisi paremmin myös työssäkäyvän ulottuvilla.

Lähtisitkö lääkäriin työpäivän jälkeen klo 21, ajalle jonka olet saanut 3 kk sitten, reissulla kestäisi tutkimusten ja muiden kera pari tuntia? Minä en. Toisaalta sairaalan tai tk:n pyörittäminen vaatii ihan helvetisti henkilökuntaa, ei siihen riitä, että lääkärit tekisi 2- tai 3-vuorotyötä. Pitäs olla hoitajia paljon, välinehuoltajia, sairaala-apulaisia, teknistä henkilökuntaa, jne jne.

Dean Kuntz sanoi:
Onko tuossa 24 h päivystysvuorossa se ideana että siitä saa sitten sen 1000 euroa? Onhan se mukava potti.

Ei. Palkka riippuu ihan paikasta (paikkoja on jaettu eri kiireystasoisiin paikkoihin, joissa on eri palkkaus, myös jotku paikat maksaa miten itse parhaaksi katsovat), päivästä ja vuorosta. Kaikki päivystysvuorot ei ole 24h. Huomenna allekirjoittanut päivystää "vain" 6 tuntia, tosin alla on se 8 tunnin normaali huki. Eli työhuki on 14 tuntia. Palkka on tuntipalkka, nuppitaksa ja mahd toimenpidepalkkiot, ei todellakaan mitään 1000 euroa, eikä puoliakaan siitä.

Sairaalassa päivystyshuki saattaa olla 18 tuntia, sen 8 tunnin päälle, arkisin. Viikonloppuna 24h. Toisin jälleen riippuu paikasta, käsittääkseni tyksissä ainakin on jollain aloilla viikonloppunakin päivällä oma ja illan/yön oma päivystäjä.

Ekimies sanoi:
Mielenkiintoinen kirjoitus. Mua rupesi kiinnostamaan, että missä hommissa itse olet, hoitaja? QUOTE]

Erikoissairaanhoidossa hoitsuna, sairaankuljetushommia tehnyt myös vähän päälle vuoden (eli siinä hommassa hiukan noobie)

TJJ sanoi:
Kohtaan 2. (aina ihana raha aihe), kyllähän päivystävänä lääkärinä tienaa kivasti, mutta ei se niin hehkeää hommaa ole, että sitä huvikseen tekisi tai pelkän kutsumuksen voimalla. Kun klo 5 aamulla tikkaa juoppoa, joka haisee paskalta, kuselta, oksennukselta ja vanhalta viinalta ja on alle valvonut 20 tuntia, niin joskus tulee mieleen, että voisi kotona olla nukkumassa. Mutta itsehän olen ammattini valinnut ja hoidan potilaani kuten työhöni kuuluu, ikään, sukupuoleen, ulkonäköön, hajuun, ammattiin, mielipiteisiin tai kellonaikaan katsomatta, vaikka en siitä aina täysin siemauksin nautikkaan.
QUOTE]

Joo, tiedän täsmälleen mitä tarkoitat. :)
On niitä haavoja tullut putsattua ja vaatteita vaihdettua :kippis1:
Pointtina vaan oli se, että se pari verikoetta on sitten liika kallista ottaa siihen päälle.

Siitä olen kyllä erittäin samaa mieltä että jotkin kuvaukset voisivat odottaa seuraavaan arkipäivään. Näin jo pelkästään siksi, ettei porukan tarvitsisi istua yön pikkutunneilla kuutta tuntia odottamassa. Itse kipsaus/muu hoito käy nopeasti eikä se juuri kuormita päivystystä.

Syynä tähän avautumiseen oli siis se, että tätä toimintaa voisi jollakin tavalla vielä järkeistää (tai selittää paremmin meikäläiselle :david: ), eikä siis mollata koko terveydenhuoltojärjestelmää.

TJJ sanoi:
Ei. Palkka riippuu ihan paikasta (paikkoja on jaettu eri kiireystasoisiin paikkoihin, joissa on eri palkkaus, myös jotku paikat maksaa miten itse parhaaksi katsovat), päivästä ja vuorosta. Kaikki päivystysvuorot ei ole 24h. Huomenna allekirjoittanut päivystää "vain" 6 tuntia, tosin alla on se 8 tunnin normaali huki. Eli työhuki on 14 tuntia. Palkka on tuntipalkka, nuppitaksa ja mahd toimenpidepalkkiot, ei todellakaan mitään 1000 euroa, eikä puoliakaan siitä.

Sairaalassa päivystyshuki saattaa olla 18 tuntia, sen 8 tunnin päälle, arkisin. Viikonloppuna 24h. Toisin jälleen riippuu paikasta, käsittääkseni tyksissä ainakin on jollain aloilla viikonloppunakin päivällä oma ja illan/yön oma päivystäjä.

Ei ole kaksinen taksa, varsinkin kun muistelee taannoista paperimiesten kisailua, eikös niin että heille ehdotettiin 8 tunnin työvuorosta juhlapyhänä mitälie n. 1500 euroa ja oisko ollu 9 päivää vapaata? Eli jos olis lääkärinä vastaavasti 24h töissä niin sehän tekisikin sitten 4500 euroa ja 27 päivää vapaata? Ja veikkaan että homma on vähän eri kaliiberin vastuulla ja kuormalla.. eikä taida saunalisiäkään tulla :eek:

TJJ sanoi:
Kyllä kai niitä on etsitty runsain mitoin, mutta ilmeisesti ei hyvää systeemiä ole löytynyt.
Jossain vaiheessa tuota pohdittiin kai oikein tosissaankin, mutta idean kaataa kaksi seikkaa. Se vaatisi lisää lääkärejä joista on muutenkin pulaa ja lääkärien päivystysliksat lähtisi samoin tein.

D.Yates sanoi:
Jossain vaiheessa tuota pohdittiin kai oikein tosissaankin, mutta idean kaataa kaksi seikkaa. Se vaatisi lisää lääkärejä joista on muutenkin pulaa ja lääkärien päivystysliksat lähtisi samoin tein.

Ja kuten sanoin, se vaatisi mitä todennäköisimmin myös runsaasti muuta henkilökuntaa.

mira82 sanoi:
Ei ole kaksinen taksa, varsinkin kun muistelee taannoista paperimiesten kisailua, eikös niin että heille ehdotettiin 8 tunnin työvuorosta juhlapyhänä mitälie n. 1500 euroa ja oisko ollu 9 päivää vapaata? Eli jos olis lääkärinä vastaavasti 24h töissä niin sehän tekisikin sitten 4500 euroa ja 27 päivää vapaata? Ja veikkaan että homma on vähän eri kaliiberin vastuulla ja kuormalla.. eikä taida saunalisiäkään tulla :eek:

Ennenkuin kirjoittaa kannattaa toki tarkistaa faktat.

Työehtosopimus muuttui siten, että jos paperialan työntekijä työskentelee kaikki juhannuksen ja joulun pyhät hän saa sen 1500e enemmän plus vapaat. Tämä noin ulkomuistista. Ja tuosta vastuukysymyksestä on keskusteltu aika kiitettävästi tuossa paperin tes threadissa, joten totean vain että molemmilla on iso vastuu niin paperimiehellä(talous/tuotanto) kuin lääkärilläkin(ihmishenki)...

TJJ sanoi:
Ja kuten sanoin, se vaatisi mitä todennäköisimmin myös runsaasti muuta henkilökuntaa.

Eikös hoitajat tee jo nykyään vuorotöitä ? Lääkärit ei...

Delmonte sanoi:
Eikös hoitajat tee jo nykyään vuorotöitä ? Lääkärit ei...

Tekee, mutta vain jos pyrittäis pois päivystyssysteemistä pitäis lääkäreitä olla enemmän iltaisin töissä ja tarvittais samalla enemmän hoitajia ja muuta henkilökuntaa. Ei sairaalassa ole samaa vertaa hoitajia/muuta henkilökuntaa tekemässä töitä 24h. Lääkäri on vain yksi pieni lenkki siinä joukossa.

Jos ajatellaan vaikka, että pyrittäis pyörittämään yhtäleikkaussalia "virka-ajan" ulkopuolella. Ok, tarvitaan kirurgi leikkamaan, ainakin yksi instrumenttihoitaja, toinen hoitaja hakemaan tarvikkeita, anestesialääkäri, anestesia hoitaja. Ja tietysti henkilökunta heräämön puolelle, siirtelemään potilasta, siivoamaan leikkaussalin leikkausten välissä, steriloimaan välineitä ja semmosta muuta pientä.

Yleensä ne ihmiset jotka hehkuttavat suomen terveydenhuollon olevan maailman huippua, eivät ole koskaan siellä "maailmalla" terveydenhuoltoa käyttäneet.
Parantamisen varaa olisi ja paljon. Esimerkkiä voisi ottaa vaikka monesta eläinlääkärikeskuksesta, joissa koirat ja kissat saavat inhimillisempää hoitoa.

TJJ sanoi:
Jos ajatellaan vaikka, että pyrittäis pyörittämään yhtäleikkaussalia "virka-ajan" ulkopuolella...

Mä nyt en näistä mitään tiedä, mutta sä voit korjata mun mutua...

Eikös se ole vähän niin, että leikkaussali ja sen laitteisto on niin isoja investointeja, että henkilöstökustannukset on siinä kuitenkin pientä? Vähän niinkuin paperiteollisuudessa. Ei siinä hoitsujen palkat ainakaan paljon paina.

Ja eikös monissa sairaaloissa pyöritetäkin leikkaussaleja myös "virka-ajan" ulkopuolella ns. erikoismaksuluokassa, jonka idea on se, että lääkärit saa työnsä tekemisestä viraabeliliksan.

Onko siis lääkärien synkkä ja raaka ahneus (päivystyskorvaukset, erikoismaksuluokat) ainoa syy leikkaussalikapasiteetin vajaakäyttöön, jonoihin, terveydenhuollon surkeaan tilaan ja maailman kaikkeen pahuuteen? Minun mielestäni on! Lääkärit, nuo julkisen sektorin joukoahoset, lähtevät reinon valtakaudella heti kärkeen uudelleenkasvatusleirille. :D

maailman huippua = myytti x 1000.

Tarjolla monille = totta

Mitä sitten on tarjolla melkein kaikille?

Pruut.

Kaikki kunnia tosin hoitsuille ja lekureille. Minkäs teet, liian vähän rahaa kierrossa. Porukka osaa mutta rahaa tarttis lisää.

reino sanoi:
Eikös se ole vähän niin, että leikkaussali ja sen laitteisto on niin isoja investointeja, että henkilöstökustannukset on siinä kuitenkin pientä? Vähän niinkuin paperiteollisuudessa. Ei siinä hoitsujen palkat ainakaan paljon paina.

Sen jälkeen kun ne on hommattu, niin eihän ne enää maksa, ilta-aikaan tyhjiä leikkureita on vaikka kuinka. Sitten maksaa vain käyttäjien palkat. Kun edelleen mietit, että leikkaussalin pyörittämiseen tarvitaan yksi (ja puoli)(anelääkäri voi hoitaa useampaa salia yhtäaikaa) lääkäri ja puolen kymmentä muuta, niin kyllä niiden muidenkin palkka alkaa vaikuttamaan..

"Kiehtova" esimerkki kaikesta järjettömyydestä maailmassa. TYKSiä laajennettiin tuossa vasta. Uuteen rakennukseen tuli uusia leikkaussaleja. Muuten ihan jees, mutta ainakin joku aika sitten tilanne oli vielä sellainen, että yksi sali jökötti tyhjänä, kun ei ollu varaa palkata hoitohenkilökuntaa sitä pyörittämään.

reino sanoi:
Ja eikös monissa sairaaloissa pyöritetäkin leikkaussaleja myös "virka-ajan" ulkopuolella ns. erikoismaksuluokassa, jonka idea on se, että lääkärit saa työnsä tekemisestä viraabeliliksan.

EML (eli erikoismaksuluokka) tarkoittaa sitä, että potilas maksaa tietyn ylimääräisen korvauksen siitä, että hänet hoitaa joku tietty lääkäri. EML tehdään ihan normaaliin työaikaan, mutta sillä potilas voi varmistaa, että vaikkapa leikkaajana on juuri hänen haluama kirurgi. Ja eml on muutenkin tietääkseni poistumassa.

Ainut mitä olen nähnyt ja kuullut, että leikkaussaleja käytetään virka-ajan ulkopuolella (paitsi tietysti päivystyshommat) oli tässä vähän ennen hoitotakuu hommia, kun jonoja lyhennettiin esim. tyksissä silloin taidettiin pyörittää yhtä leikkaussalia ja se oli kuuleman mukaan suht tyyristä lystiä..

reino sanoi:
Onko siis lääkärien synkkä ja raaka ahneus (päivystyskorvaukset, erikoismaksuluokat) ainoa syy leikkaussalikapasiteetin vajaakäyttöön, jonoihin, terveydenhuollon surkeaan tilaan ja maailman kaikkeen pahuuteen? Minun mielestäni on! Lääkärit, nuo julkisen sektorin joukoahoset, lähtevät reinon valtakaudella heti kärkeen uudelleenkasvatusleirille. :D

:D Kuten sanottua, eml on tietääkseni poistumassa. Tuo leikkuriesimerkki oli vain esimerkki. Vaikka miten pitkään iltaan vaikka leikkuria tai polia tai muuta vastaanottoa pyöritettäs, niin silti olis paha sanoa, kun mummo saa sydärin, että "Ei nykyään päivystetä, varatkaa huomiselle aika." Eli kyllä aina jonkin sortin päivystyssysteemi on oltava. Toisaalta jos lääkärit olis 3-vuoro työssä päivystyksessä, niin tulisko se sitten paljoa halvemmaksi? Tuntipalkkaa siitä jokatapauksessa joku saa, kun aina pitää jonku olla paikalla..

No, mutta toisaalta, mitäpä minä näistä tiedän, enpä oikeastaan paljoakaan. Tästä asiasta on varmasti parempiakin keskustelijoita kuin minä. :piis: :haart: :piis:

reino sanoi:
Mä nyt en näistä mitään tiedä, mutta sä voit korjata mun mutua...

Pikkaisen mustavalkoista ajattelua? Sinne leikkuriinhan ei kovinkaan montaa tarvi mutta muualle kyllä. Ne potilaat pitää jonkun vastaanottaa, mahdollisia verikokeitaon otettava, heräämöön väkeä vastaanottamaan potilaat, osastolla on oltava sakkia (ja ennenkaikkea potilaspaikkoja!), salit pitää siivota, leikkauskertomukset kirjoittaa (tietävät os:lla jatkohoidon), kontrollikuvat pitää jonkun ottaa jne jne....

Ekassa postissa oli ihan hyviä ajatuksia, mutta mun mielestä terveydenhuollon pitäisi olla maksullista eli yksityiset sairaalat ym. hoitais homman. Palvelu oli paljon parempaa ja veronmaksajat säästyisivät veroilta jotka menevät terveydenhuollon ylläpitämiseen, näillä rahoilla jokainen voisi sitten tehdä mitä haluaa jos ei ole sairas tai vaikka olisikin sairas niin saisi valita rahojen tai hengen väliltä. :)

Yleensäkin Suomen valtio holhoaa mielestäni liikaa kansalaisiaan esim. työttömyysturva, terveydenhuolto, progressiivinen verotus/sakotus(=lue "tasa-arvo") ja jotkut pakolliset vakuutusmaksut. Menee vähän offtopiciksi, mutta jatkan vielä sen verran, että mun mielestä USAn malli on parempi koska siellä ihmiset saavat päättää rahoistaan toisin kuin Suomessa jossa rahat otetaan verojen muodossa heti palkkapäivänä parempaan talteen.

TJJ sanoi:
Sen jälkeen kun ne on hommattu, niin eihän ne enää maksa, ilta-aikaan tyhjiä leikkureita on vaikka kuinka. Sitten maksaa vain käyttäjien palkat.

Ei näin. Vaan se investointi pitää jakaa käyttövuosien mukaan, vaikkei se ihan paperikoneen luokkaa olisikaan. Ja niin sairaalan taloushallinnon tyypit sen jakavatkin. Jolloin tiedetään leikkaussalin tyhjänä seisottamiselle tarkka tuntihinta. Hallintoa hoitavan ylilääkärin näkökulmasta asia on tietysti niin, että kun se on hommattu (sen ja sen vuoden budjetissa), niin sittenhän se on jatkossa ilmainen. (Tämä ajattelutapa tullaan tietenkin ylilääkärin osalta korjaamaan uudelleenkoulutusleirillä.)

TJJ (ja Rita) sanoi:
Kun edelleen mietit, että leikkaussalin pyörittämiseen tarvitaan yksi (ja puoli)(anelääkäri voi hoitaa useampaa salia yhtäaikaa) lääkäri ja puolen kymmentä muuta, niin kyllä niiden muidenkin palkka alkaa vaikuttamaan.

Näin on. Mutta eikö tehokkuuden nimissä kaksivuorotyö olisi perusteltua isoimmissa sairaaloissa, joissa on paljon erikoislaitteita? Anestesialääkäri hoitaa monta salia ja muun henkilökunnan osalta työmäärä ei paljon lisäänny, vaikka saleja olisi käytössä kuinka monta. Leikkausten "laskennalliset" hinnathan on todella kovia. Kyllä siitä kakusta on varaa maksaa vähän palkkojakin. Muillekin kuin lääkäreille.

Maaseudun reinon näkökulmasta terveydenhuollossa on menossa suuri alasajo ja palvelujen keskittäminen suurkaupunkeihin (/sairaanhoitopiirien pääsairaaloihin). Tällöin näitä avainresursseja pitäisi ajaa mahdollisimman tehokkaasti, vähän niinkuin paperikonetta. -- Ja hoitsujen palkat Paperin työehtosopimuksen mukaan, heti reinon valtakauden alusta!11!

radial sanoi:
Yleensäkin Suomen valtio holhoaa mielestäni liikaa kansalaisiaan esim. työttömyysturva, terveydenhuolto, progressiivinen verotus/sakotus(=lue "tasa-arvo") ja jotkut pakolliset vakuutusmaksut. Menee vähän offtopiciksi, mutta jatkan vielä sen verran, että mun mielestä USAn malli on parempi koska siellä ihmiset saavat päättää rahoistaan toisin kuin Suomessa jossa rahat otetaan verojen muodossa heti palkkapäivänä parempaan talteen.

SÖÖRTSIÄ käyttämällä sä löydät lukemattomia erittäin tiukkoja ja ansiokkaita keskusteluita aiheesta USAn malli vs. Suomen sosialistinen hyvinvointiyhteiskunta. Tappelu on vielä ratkaisematon.

Miken luvalla mä pistän tähän lyhyen mainoksen: siinä vaiheessa kun USAn malli otetaan käyttöön täällä kotosuomessakin, sun kannattaa (mikäli varallisuutesi ja yhteiskunnallinen asemasi niin edellyttävät) lähettää mulle heti privaa, koska Reino Security tulee tarjoamaan siinä vaiheessa tehokkaimmat turvapalvelut ja korkeimmat muurit yläluokan asuinalueiden ympärillä. Henkilökuntamme on vanhaa KGB:n ja/tai Neuvostomafian väkeä, joten homma on ns. hallussa ja luvattomat tunkeutujat - paitsi pysyvät poissa - myös yleensä katoavat lopullisesti. Sotakoiramme ovat vanhan DDR:n jalostamaa rotua, joten ne pierevät ei-toivottujen ainesten luut niin pienijakoisena jauheena, että niistä ei saa DNA-näytettä edes Helena Ranta. Reino Security!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom