Tervehdys kaikille.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen 23 vuotias miespuolinen henkilö ja olen nyt (n. 2kk sitten) aloittanut salilla käymisen, tarkoituksena kasvattaa lihasmassaa. Ja ei minua häiritse pieni lihoaminenkaan, se voisi olla jopa suotavaa, kun olen aikamoinen rimppakinttu ollut aina. En siis ole koskaan ennen tätä "harrastanut" vaan olen ottanut tämän nyt elämäntyyliksi, vaikka en asiasta tiedä vielä käytännössä mitään. Mutta kokoajan opitaan. Liikunnasta taustana on ollut thainyrkkeily, muuten en ole liikuntaa paljoa elämässäni harrastanut.

Nyt tein käyttäjän tänne, sillä näitä sivuja selaillessa olen huomannut että kyllä täällä porukka tosissaan koittaa auttaa ja neuvoa. Tosin välillä hieman virne naamalla, heh. Pahoittelen jos tein tänne uuden ketjun, mutta ajattelin laitella tänne hölmöjä kysymyksiä mihin ihmiset toivonmukaan vastaavat. Ja siis nämä kysymykset voivat nimenomaan olla naurettavia teidän korviinne.. Hyviä treenejä kaikille.

Eli ensimmäinen kysymys voisi olla tuosta ravinnosta. Minä olen tällä hetkellä työttömänä, niin ei ole hirveästi rahoja mihinkään gourme-ruokiin. Eli mitkä voisivat olla nimenomaan näitä halvimpia tuotteita saada proteiineja ja hiilihydraatteja? Kun käsitykseni mukaan ruokaa pitää syödä kuin hevonen. Siitä hetkestä lähtien kun aloitin treenaamisen, on vähän kammonnut tuolla takaraivossa se ajatus, että "menee treenit hukkaan", jos ei nimenomaan tuo ravintopuoli ole kunnossa. Olen koittanut lukea noista tietoa vähän kaikkialta, mutta tuntuu että minulle pitää vääntää näitä asioita jotenkin rautalankaa vääntäen. Ja siis niin rautalankaa kieputtaen että ihan hävettää. Mitkä ne aivan minimimäärät proteiineista ja hiilihydraateista on, että niitä treenejä voi tehdä huoletta ja että tuloksia voi joskus tulevaisuudessa nähdä?

Toinen kysymys tähän alkuun voisi olla vammoista. Minä ilmeisesti menin tekemään väärin tiettyjä liikkeitä, esimerkiksi niin että en niitä hallinnut täysin. Kun tein penkissä punnerruksia, minua rupesi vihlomaan oikeaan olkapäähän aina lasku/nosto kohdassa. En ole uskaltanut tehdä tuon jälkeen lainkaan penkkiä, kun mietin että paheneeko se. Ja kyseessä on sellainen vihlova kipu. Toinen on se, kun olen kulmatangolla tehnyt liikkeitä, niin kämmenessä peukaloiden alapuolella tuntuu sellaista tulehtunutta arkuutta, aina kun otan painot käsiin. Tuo kipu ei ole mitenkään ylivoimainen, ja toistoja tehdessä se sitten hieman lievittyy. Jos nyttenkin painelen noista alueista kämmenessä kovaa, niin kyllä ne aroilta tuntuvat. Eli miten vakavasti noita tulisi ottaa? Kuullostaako kumpikaan noista tutulta?

Kiitos vielä..

Eli mitkä voisivat olla nimenomaan näitä halvimpia tuotteita saada proteiineja ja hiilihydraatteja? Kun käsitykseni mukaan ruokaa pitää syödä kuin hevonen.

Ihan tavan ruisleipä, pastat, riisit (mieluiten täysjyvä), makaroonit yms. ovat hyviä ja halpoja hiilarinlähteitä (varsinkin makarylli!) Proteiininlähteitäkin on paljon kun katselee niitä ravintoarvoja. Hyviä ja halpoja esim maitorahka, jauheliha, tonnikala, heraisolaatti. Yleensäkkin kaikki liha ja maitotuotteet ovat hyviä proteiininlähteitä.

Mitkä ne aivan minimimäärät proteiineista ja hiilihydraateista on, että niitä treenejä voi tehdä huoletta ja että tuloksia voi joskus tulevaisuudessa nähdä?

Jos plussakaloreilla mennään niin proteiinia se 2g/painokilo, rasvaa 1g/painokilo ja loput kalorit hiilareista siten, että syömäsi kalorit ylittävät kulutuksen, (about 200-500kcal plussalla) niin pitäisi tulosten nousta ja lihas kasvaa! Toki, jos olet vasta aloittelija niin tulokset ja lihakset kasvavat kyllä siihen tiettyyn pisteeseen asti vaikka pienillä miinuskaloreilla oltaessa. (tämä siis vain jos olet oikeasti tuhdissa kunnossa ja pitää pudottaa painoa) Muuten ilman muuta plussille ja sitä ruokaa naamariin ;)

Kun tein penkissä punnerruksia, minua rupesi vihlomaan oikeaan olkapäähän aina lasku/nosto kohdassa.

http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/46463-olkapaeae-kipeenae/ Tässä ketjussa keskustellaan juurikin tuosta vammasta. Yleisin syy on kiertäjäkalvosimen tulehdus/repeämä, mikä aiheutuu siitä että päästää olkapäät punnerrusliikkeessä ''irti'' kehosta. Kannattaa lämmitellä HYVIN aina ennen punnerrusliikkeitä ja muitakin liikkeitä, ja lämmitellä niitä kiertäjäkalvosimia. Tämä on todella yleinen vamma mitä sattuu kaikille.

Toinen on se, kun olen kulmatangolla tehnyt liikkeitä, niin kämmenessä peukaloiden alapuolella tuntuu sellaista tulehtunutta arkuutta, aina kun otan painot käsiin.

Kyllä se siitä lievittyy, epäilen vain tottumattomuutta.

Aivan mahtavaa, kiitos todella paljon asiallisesta vastauksesta! Arvostan todellakin paljon!

En kyllä vielä tajua tuota laskemispuolta tai siis tuota laskureiden käyttöä (vaikka sitä on vaikea uskoa?)..

http://www.tohtori.fi/?page=9639307
http://kalorilaskuri.fi/kalorikulutus
http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kcal/
http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energycosts.pl

"Arvioitu energiankulutus kcal kJ " En edes ymmärrä että mitä nuo joulet siis edustaa tai miten tuo laskusuoritus lasketaan..

"MET on lyhenne sanoista metabolinen ekvivalentti (engl. Metabolic Equivalent). MET-arvo kuvaa fyysisen aktiivisuuden (lihasten aktiivinen käyttö) aiheuttamaa lisääntynyttä energiankulutusta verrattuna lepotasoon."

En todellakaan hae mitään ns. hifistelyä, mutta tosiaan ne perus asiat ja tiedot olisi ilmeisesti ainakin hyvä tietää.

Kiitos vielä kerran! Sain vielä uudenlaista kipinää tähän touhuun, mitä en luullut että voisi saada.

A
En kyllä vielä tajua tuota laskemispuolta tai siis tuota laskureiden käyttöä (vaikka sitä on vaikea uskoa?)..

http://kalorilaskuri.fi/kalorikulutus

"Arvioitu energiankulutus kcal kJ " En edes ymmärrä että mitä nuo joulet siis edustaa tai miten tuo laskusuoritus lasketaan..

Kilokalori (kcal) on energian yksikkö. Laskurien tarkoitus on määrittää, karkeasti, paljonko sinun kokoisesi ihminen sinun liikuntamäärällläsi kuluttaa energiaa vuorokaudessa tai jossakin laskurissa pystyi näköjään laskemaan tiettyyn liikuntasuoritukseen kuluvaa energiaa. Tarpeellinen on oikeastaan vain normaali keskikulutus, jonka saa parhaiten tuosta kalorilaskuri.fi:stä. Kun tiedät peruskulutuksesi, voit sitten lisätä siihen n.+500kcal/päivä jos tarkoituksesi on nostaa painoa tai vähentää saman verran, jos tarkoitus on tiputtaa painoa.

Kun edellisen perusteella tiedät, paljonko sinun on päivässä syötävä, voit ruokapakkausten kyljestä lukea, paljonko energiaa samoina kilokaloreina ne sisältävät laskeaksesi päivän syömisistä saamasi energian. Tähän riittää ala-astetason matematiikka. Jos jostain ruoka-aineesta ei löydy tietoja suoraan pakkauksesta, niin sivusto www.fineli.fi auttaa. Ruokavaakoja saa alle parilla kympillä, jos määrien arviointi tuottaa muuten ongelmia.

Laskurien antamat lukemat eivät ole tarkkoja vaan omapainon kehitys kertoo, tuleeko energiaa sopivasti, liikaa vai liian vähän tavoitteisiin nähden ja ruokamäärää voi sitten hienosäätää sen perusteella. Laskurin antamasta arvosta on kuitenkin helpompi lähteä liikkeelle kuin arvaamalla.

Ja se kj eli kilojoulet on vain eri yksikkö energialle sen kilokalorin lisäks, eikä sitä niin tarvii tuijottaa. Sama kun autossa voi olla nopeusmittari kilometreissä ja maileissa, eipä niitä täälä suomessa kukaa niitä maileja kattele.

No nyt on rautalankaa kieputeltu, sain vihdoin sisäistettyä asiaa. Kiitos paljon teille avusta!

Tuolla onkin ilmeisesti samanmoisia vammoja mistä vielä löytyy:

http://www.pakkotoisto.com/treeni/24329-kaemmenkipu-penkissae/
http://www.pakkotoisto.com/treeni/25290-kyynaerpaeaen-anatomiasta/

Pitäisi varmaan pitää noita lepoviikkojakin, että leikki ei lopu lyhyeen.. Tiettyjä liikkeitä en uskalla tällä hetkellä edes tehdä kun on niin kova hinku treenata. Tyhmänä menin tekemään liikkeitä väärin ja varmaan liian isoilla painoilla. Opin sitten kantapään kautta. Olisi pitänyt tehdä tämä käyttäjä tänne, ennekuin rupesi treenaamaan.. heh.

Kiitos jälleen.

Back
Ylös Bottom