Minäkin haluan kertoa tähän yhden tarinan
Olin jokunen vuosi sitten 10-vuotiaan down-lapsen henkilökohtaisena avustajana erityiskoulussa.
Oltiin sit kaverin ja sen kundikaverin kanssa jossain matkustamassa, kun kerroin jotain hassusta jutusta, mitä oli tapahtunut sen lapsen kanssa ja naurettiin sitten sille.
Myöhemmin kaveri kertoi, että se kundi oli ihan järkyttyny siitä naurusta. Kun se on väärin nauraa vammaisen kustannuksella.
Olin silloin ja olen yhä sillee, että hohhoh! Ikään kuin pitäisi vaan itkeä ja säälitellä, kun toinen on vammainen. Jos se tekee jotain hassua ni sitten tekee. Ei siinä sille vammaisuudelle naurata tai sitä ihmistä pilkata. Huumori on aika tärkeä asia tuollaisessa työssä. Pitää osata nauraa.
Erityispedan kurssilla oli puhetta poikkeavuudesta. Luennoitsija totesi, ettei siinä ole mitään pahaa puhua poikkeavuudesta, koska sitä se on. Ei se miksikään muutu ihmisten mielessä tai tässä maailmassa. Joku on erilainen ja sillä sipuli. Mitä sitä valehtelemaan, että se on ihan samanlainen kuin muut, jos ei kerran ole.
Jos mä nään vammaisen, mä noteeraan sen kyllä, koska se erottuu massasta.
Tottakai joskus jää miettimään, että on hyvin käynyt, kun on terve. Sekään ei ole itsestäänselvyys.