Teräase-thread (kuvia)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PikkuT
  • Aloitettu Aloitettu
aito lapinleuku.. ..Marttiini

Turistien huijausta. ;) Eräässä lehdessä oli jokin aika sitten juttua siitä miten paljon nuo turisteille räätälöidyt jopa puolen metrin terällä olevat leukut poikkeaa niistä oikeista poromiesten käyttämistä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Turistien huijausta. ;) Eräässä lehdessä oli jokin aika sitten juttua siitä miten paljon nuo turisteille räätälöidyt jopa puolen metrin terällä olevat leukut poikkeaa niistä oikeista poromiesten käyttämistä.

Huijausta? Paja on rovaniemellä ja muistuttaa (etäisesti) leukua = aito lapin leuku :) Enpä osaa marttiinin turisti-aarteiden ja alkuperäismallien käyttöä vertailla kun meillä päin käytetään kirvestä.

Eiköhän se ole aika selvää että esim. Marttiinin leukut ovat hyvin pitkälle turistikamaa ja sikäli se ohjaa suunnittelua ja valmistusta. Mulla on juuri tuollainen Marttiinin turistileuku hyllyssä mikä pari viestiä taaksepäin oli kuvissa, siinä on mm. kirkas ja liukas lakka kahvassa sekä kaiverrettu lapinmaisema terässä.

Oikeat leukut muutenkin pitäisi myydä pareittain - iso leuku pilkkomiseen ja pienempi veistelyyn. Leuku on nimenomaan pilkkomispuukko, siitä kertoo jo kahvan muotokin eli leveän perän ansiosta ei lennä kädestä huitoessa. Poromiehille kätevä kun voi pistää poronluut poikki ja samalla katkoa vähän kapoisempia näreitä mitä tulee vastaan. Veistelytöissä leviävä kahva tulee vain tielle, tarkkuutta vaativissa hommissa kahvan on parempi olla perää kohti suippeneva.

Tää mun leuku on jostain 60 luvulta... Aito Marttiini se on. Ei sitä sen aidommaksi saa. Kyllä meiltä sitten ihan poromiesten leukujakin löytyy, suku kun on saamelainen ja itsekin saamen kansalainen. Kuinkas moni teistä voi niin sanoa?

Uusin teräaseeni on nyt yo-lahjaksi saatu Marttiinin MFK visakahvalla:
180811_250_p1.jpg

Kätevän oloinen kapistus.

Oikeat leukut muutenkin pitäisi myydä pareittain - iso leuku pilkkomiseen ja pienempi veistelyyn. Leuku on nimenomaan pilkkomispuukko, siitä kertoo jo kahvan muotokin eli leveän perän ansiosta ei lennä kädestä huitoessa. Poromiehille kätevä kun voi pistää poronluut poikki ja samalla katkoa vähän kapoisempia näreitä mitä tulee vastaan. Veistelytöissä leviävä kahva tulee vain tielle, tarkkuutta vaativissa hommissa kahvan on parempi olla perää kohti suippeneva.

Minä oon käsittäny että poromiehillä oli se yksi leuku. Se koko tuossa onkin ratkaseva koska yleensä nuo turistien mallit on liian isoja. Leuku ei ole mikään vesuri vaan semmonen "yleis" teräase. Se on sopivan kokonen tunturikoivujen (ei näreiden :nusnus:) tunturikoivujen katkomiseen ja myös kaikenlaisiin veistelyhommiin. Terä oli kohtuu paksu että saatiin voimaa iskuihin mutta terän pituus ei ollut aivan valtava ettei se liiaksi haitannut muita askareita.

Tästä nyt varmaan tulee vääntöö mutta noin mä oon ainakin lueskellu tuota jostain missä sitä oli tutkittu.

Niin ja Bisleyllähän on hienot juuret. Mukava kun suomessa on olemassa myös saamelaisiakin ja toivottavasti pidetään huolta että vaalitaan kaikkia saamelaisten perinteitä nykyäänkin.

Minä oon käsittäny että poromiehillä oli se yksi leuku. Se koko tuossa onkin ratkaseva koska yleensä nuo turistien mallit on liian isoja. Leuku ei ole mikään vesuri vaan semmonen "yleis" teräase. Se on sopivan kokonen tunturikoivujen (ei näreiden :nusnus:) tunturikoivujen katkomiseen ja myös kaikenlaisiin veistelyhommiin. Terä oli kohtuu paksu että saatiin voimaa iskuihin mutta terän pituus ei ollut aivan valtava ettei se liiaksi haitannut muita askareita.

No, sepä se, kun kovin iso puukko ei ole enää näppärä niissä pikkuaskareissa. Mulla on kyllä itselläni joskus armeija-aikana hankittu lyhyempi leuku jota LP myy "sotilaspuukkona", terällä mittaa 90mm eli terä on selvästi lyhyempi kuin kahva. Sillä tekee veistojuttuja kohtuudella, mutta ei kyllä kovin paksua oksaa saa poikki. Jos koko kasvaa sellaiseksi että sillä voi huitoa vähän järeämpää oksaa poikki, alkaa käytettävyys tarkkuutta vaativissa töissä kärsiä ja pahasti.

Löytyi Lapin Puukon sivuilta kuva kyseisestä vempeleestä, tuollainen:

sotilaspuukko.jpg

Mun mielestä leuku on ehdottomasti enemmän lyömäase kuin veistokapine, siitä kertovat poikkeuksellinen terän muoto (terä levenee kärkeä kohti eli painoa on kärkipäässä enemmän), poikkeuksellisen järeät etu- ja takahela estämässä kädensijan halkeilun sekä tosiaan kahvan muoto joka mahdollistaa voimalla lyömisen. Tietenkin kyse on siitä että mihin leukuansa käyttää - jos tarkoitus on katkoa pienempien elukoiden luita ja käyttää yleishyödyllisenä kapineena, niin koko voi olla vähän pienempi. Kunnon eräleuku on silti mun mielestä edelleen iso ja painava, mistä kertoo jo sekin että yleensä sitä kannetaan takin päällä erävyössä, eikä housun vyötäröllä. Ne metrin mittaiset turisti-ihmeleukut erikseen, en tiedä mistä se malli on peräisin mutta tuskin sillä koivuja katkotaan.

Tuossa on esim. Lapin Puukon valmistama leuku jota myydään marketeissa ympäri maata, joka on mun mielestä kuitenkin aika lähellä oikeaa eräleukua levenevällä terällä ja kunnon heloilla, terän pituus 180mm eli aika järeä peli jo, mutta voisi olla vielä vähän isompikin:

leuku6.jpg

Mun mielestä leuku on ehdottomasti enemmän lyömäase kuin veistokapine, siitä kertovat poikkeuksellinen terän muoto (terä levenee kärkeä kohti eli painoa on kärkipäässä enemmän),

Öö, ei ole suura puukkokirjaa nyt käsillä mutta muistelisin siinä esittellyt leukut olevan suoralla terällä tai jopa kapenevan terää kohti? Ja nuo viidakkoveitsi tyyppiset leveä teräiset hukarit olisi tulleet vasta iisakki järvenpäiden ja jmarttiinien myötä?

Ei noista leukuista ole kokemusta, kun tervaskantoon tarvitaan oikeaa kirvestä ja raivaushommat vesurilla tai raivuusahalla :)

Uusin teräaseeni on nyt yo-lahjaksi saatu Marttiinin MFK visakahvalla:
Kätevän oloinen kapistus.
Tekeekö tolla oikeesti jotain, jos vertaa muihin taittopuukkoihin? Ajattelin isälle ostaa joululahjaksi tollasen ku lähelläolevan eräliikkeen hyllyissä pyörii, suolaiset 44 euroo hinta vaan jos käytös paljastuukin aivan leluksi.

Tekeekö tolla oikeesti jotain, jos vertaa muihin taittopuukkoihin? Ajattelin isälle ostaa joululahjaksi tollasen ku lähelläolevan eräliikkeen hyllyissä pyörii, suolaiset 44 euroo hinta vaan jos käytös paljastuukin aivan leluksi.
Vertailukohtaa muihin taittoveitsiin ei oikein ole, sillä kaikki edelliset veitseni ovat puukkoja (pääasiassa marttiineja nekin). Hyvin tuolla onnistui kiehisten teko, oli pakko kokeilla. Eli uskallan sinäällään kyllä suositella.:)
Tostahan on noita eri kokoisia malleja, luulis vähän halvemmallakin löytyvän jostain kuin 44 euroa.

Tässäkin ketjussa puitu tuota. Se on taskuveitsi, eli eipä sillä mitään halkoja hakata, käyttö enemmänkin veistelyyn ja kalanperkuuseen. Ihan hyvälaatuinen se on, muttei kestä suurta vääntöä tai hakkaamista.

Periaatteesta vastustan noiden kutsumista "taittopuukoksi", koska malli on jenkkiläisestä taskuveitsestä kopioitu :)

Tässäkin ketjussa puitu tuota. Se on taskuveitsi, eli eipä sillä mitään halkoja hakata, käyttö enemmänkin veistelyyn ja kalanperkuuseen. Ihan hyvälaatuinen se on, muttei kestä suurta vääntöä tai hakkaamista.

Periaatteesta vastustan noiden kutsumista "taittopuukoksi", koska malli on jenkkiläisestä taskuveitsestä kopioitu :)

Niin ja tuossa on vielä se vika että terän lukitus on vähän niin ja näin. Omassani jousi tai mikälie läpykkä on liian pitkä, ja terä tulee sormille jos sitä vähänkään kääntää (on jo tullutkin).
Kyllä tuolla kalan perkaa ja pari muuta asiaa, mutta jos laatua hakee niin kannattaa ostaa jotain muuta

Niin ja tuossa on vielä se vika että terän lukitus on vähän niin ja näin. Omassani jousi tai mikälie läpykkä on liian pitkä, ja terä tulee sormille jos sitä vähänkään kääntää (on jo tullutkin).

Niin se läpykkä mikä painuu terän taakse ja lukitsee sen? Käy hyvä mies hakemassa rahat takaisin, se on viallinen tuote jos ei lukko toimi. Jos kauppa ei vaihda tuotetta niin vihaisen kirjeen kanssa lähetät Marttiinille ja vaadit uutta, ja jos sormissa näkyy jälkiä niin kuva niistä mukaan että perkele tämmöistä teidän veittien kanssa :)

Mulla on samalla lukkoperiaatteella ("liner lock", muistaakseni) oleva tuo uusi taskuveitsi, jossa terä ei tosiaankaan tule näpeille, sen verran jäykkää tekoa - kun on kunnolla tehty. Marttiinilla on muutenkin noiden kanssa ollut vissiin ongelmia, kun veitsisivulla on käyttöturvallisuustiedoitekin kun porukka saanut teriä näpeilleen. Olisiko sen verran väljä tuo runko että terä pääsee vääntymään lukkoraudan ohi ja tulee sormille.

Tostahan on noita eri kokoisia malleja, luulis vähän halvemmallakin löytyvän jostain kuin 44 euroa.
Joo se oli se suurin, keskikokoinen 36,5 euroa ja pieni 29 euroa.
Kyllä tuolla kalan perkaa ja pari muuta asiaa, mutta jos laatua hakee niin kannattaa ostaa jotain muuta
Haen sellasta sopivaa hinta-laatusuhdetta. Lahjaksi kun ostan niin ei viitti aivan mitään moraa hakee k-raudasta vaikka toki ajais asian. Ja toi hinta ei sais kovin korkeeksi nousta ku ei riitä rahat.

Tuossa on esim. Lapin Puukon valmistama leuku jota myydään marketeissa ympäri maata, joka on mun mielestä kuitenkin aika lähellä oikeaa eräleukua levenevällä terällä ja kunnon heloilla, terän pituus 180mm eli aika järeä peli jo, mutta voisi olla vielä vähän isompikin:

leuku6.jpg

Tuo alkaa olla lähellä niitä aitoja leukuja. Muistaakseni terän pituudet on niissä olleet tuota luokkaa ja jopa pari senttiä lyhyempiäkin. Pitää kuitenkin muistaa että se leuku ei mihinkään tukkipuiden kaatoon ole vaan semmoseen pienten tulipuiden katkomiseen. Normaalilla noin 10cm kevyellä terällä olevalla puukollakin kun jo katkoo aika vaivattomasti semmosia 3-4cm halkaisijaltaan olevia puita. Leukullakaan kun ei tarkoitus varmaan paljon yli 5-6cm paksuja puita ole katkoa. Ne harvat paksummat mitä tarvii katkoa katkee kyllä mutta vaatii hieman enemmän työtä.

Tosta lukosta: Omassa se on ainakin todella jämäkkä, ei pelkoa että tulisi sormille. Hae rahat takaisin, kyseessä on viallinen tuote! Kyllä marttiinilta on yleensä hyvin saanut uuden tuotteen tilalle, omasta Condorista alkoi hyvin nopeasti kahva pyöriä vaikka en sitä väärin käyttänytkään.

20071127100510920111big.jpg

Tollanen tuli haettua, aluksi kans tein haavan ku leikin sillä ja terä ei pysynytkään kuosissaan ja napsahti sormille. Olin jo valmis vielään takaisn mutta kun muutaman kerran vemppas sitä terää niin se "lukkojousi" alkoi mennä pitemmälle ja terä ei enää napsahda sormille vaikka vääntää jotain. Joten tyytyväinen oon ostokseen ja toivottavasti lahjansaajakin, jos toimii hyvin niin ostan itellekki tollasen.

20071127100510920111big.jpg

Tollanen tuli haettua, aluksi kans tein haavan ku leikin sillä ja terä ei pysynytkään kuosissaan ja napsahti sormille. Olin jo valmis vielään takaisn mutta kun muutaman kerran vemppas sitä terää niin se "lukkojousi" alkoi mennä pitemmälle ja terä ei enää napsahda sormille vaikka vääntää jotain. Joten tyytyväinen oon ostokseen ja toivottavasti lahjansaajakin, jos toimii hyvin niin ostan itellekki tollasen.

heh, turhankin tuttu veitsi :D

tässä taannoin koitin avata ruuvia moisella, sievästi toki ensin. no ei auennut. lisää painoa puukolle.. *klip* lukko petti. terä etusormen ensimmäisen nivelen kohdalta luuhun asti, paljon verta, vähän hymyä.

kuitenkin näppärä käyttöveitsi, kohtuu tyylikäs ja ruostumaton. plussaa helppo yhdenkäden avaaminen. lukkokin mennyt huonoksi omaa tyhmyyttäni, (mm. kaivonkannen avaaminen :nolo: ) mutta toisaalta myyjä lupaili että ko. kapistus kestää kovankin vääntämisen, joten takuisiin käyn tuota tyrkyttämässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom