Teräase-thread (kuvia)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PikkuT
  • Aloitettu Aloitettu
Kysymys:

Millä nimellä sanotaan sellaista hyvin lyhyttä tikaria/veistä, jossa on vaakasuuntainen kahva. Terä tulee esiin keskisormen ja nimettömän välistä. Kyseessä on siis eräänlainen nyrkkiraudan ja tikarin kombo, muistuttaa hieman kataria.

Esim. Rome-tv-sarjassa Pullo tykkää joskus käyttää sellaista.

http://en.wikipedia.org/wiki/Push_dagger
Mulla on kokoelmissa pari tuollaista, aika häijyn tuntuisia pelejä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käyttötarvikkeet ei taida tämän threadin vahvuus olla? Mutta osaisiko joku suositella kelpo puukon korviketta, taittoveitseä taskunpohjalle? Spekseinä: Teroitettavuus, jotenkin voisi vuolla, kestävä, kevyt, huonosti ruostuva.

Entä onko kokemusta Fjällknivenin WM1 mallista?

Normaalisti vyölle arvotaan kahden käsintaotun ja J.Marttiinin hiiliteräs Condorin väliltä jotain. Mutta marjapoimintaan, koiran ulkoilutukseen etc. puuhasteluun auttaisi joku laadukas pikku linkkari.

Käyttötarvikkeet ei taida tämän threadin vahvuus olla? Mutta osaisiko joku suositella kelpo puukon korviketta, taittoveitseä taskunpohjalle? Spekseinä: Teroitettavuus, jotenkin voisi vuolla, kestävä, kevyt, huonosti ruostuva.

Entä onko kokemusta Fjällknivenin WM1 mallista?

Normaalisti vyölle arvotaan kahden käsintaotun ja J.Marttiinin hiiliteräs Condorin väliltä jotain. Mutta marjapoimintaan, koiran ulkoilutukseen etc. puuhasteluun auttaisi joku laadukas pikku linkkari.

Noissa Mtechin veitsissä on pirun hyvä hinta/laatu suhde.
http://www.blades-uk.com/view_items.php?cat_id=18

http://www.teraasekeskus.com/tuotteet.asp?osasto=kaantoveitset&ID=1921
Toi ei voi olla paska koska Putinin henkivartijoilla kuulemma sama.

Jos ei noi modernit innosta niin sitten tämä.
http://www.teraasekeskus.com/tuotteet.asp?osasto=kaantoveitset&ID=1365
Sain tuon 25 Anniversity mallin joskus 15 vuotta sitten lahjaksi, eräs kokelmieni helmistä, . Numero uuno tulee kuitenkin aina olemaan ensimmäinen puukkoni, jonka isä toi lapin reissultaan kun olin 5v. Tuppeen on kolvattu nimeni:rock:
Edit. Tai ei sanotakkaan aina, jos mä 50v. lahjaksi saan jonkun mestarin tekemän uniikin niin se voipi mennä edelle.

Mulle onpi tulossa tuollainen mini-Böker taskuveitseksi, voin kertoa käyttökokemuksia kunhan suvaitsee parin viikon päästä saapua - tilasin Saksasta kun nimenomaan halusin tietyllä värillä ja terällä, ainakin Teräasekeskus näyttäisi perusmallia myyvän.

3028B.jpg

Benchmaden veitsistä olen kuullut hyvää, halvimmat kääntöveitsensä vaan sijoittuvat sinne 60-70e luokkaan eli ihan halvalla ei pääse. Toisaalta ihan halvalla kunnollisia veitsiä ei kyllä saakaan.

Nyt kysyt vaikeita, mielestäni parhaiten kuvaisi sanasta sanaan käännös: t-kahvainen veitsi.
Edit. miksi tenttaat;)

En pidä suomen ja englannin sekoituksesta ja en usko että olen yksin. Tälle on varmasti olemassa kunnon suomenkielinen nimi.

Itse veikkaan sen olevan työntöveitsi.

En pidä suomen ja englannin sekoituksesta ja en usko että olen yksin. Tälle on varmasti olemassa kunnon suomenkielinen nimi.

Itse veikkaan sen olevan työntöveitsi.

Suomen ja englannin sekoituksesta? Sehän on figelskaa, mitä toi mun suomennos ei ole.
Mitä väliä sillä muuten on mikä se on suomeksi, jos kaikki kuitenkin tietää mistä puhutaan?

Hmm.. hinta olisi kohdillaan, vähän nykyaikaisen näköisiä mutta sen kanssa pärjää. Jos linkku kestää ja terän saa teroitettua niin se riittäisi.

Joku tuollainen karambit saattaisi olla ihan näppärä arkikäyttöön, lyhyempi terä on hankala vääntää poikki ja vaikka onkin vähän koukkumallinen niin liene pieni vuoleskelu sun muu onnistuisi. Samoin saattaa olla poliisisedälle helpompi perustella lyhyen ja kaarevan veitsen mukanaoloa, kun ei ole mikään puukotusmoran näköinen suoraterä - joskin karambiteillä onkin melkoinen tappelusveitsen maine IP-piireissä.

Olen miekan ostamista harkinnut. Käyttöä kestävä ratsuväkisapeli -malli hotsittaisi erityisesti.
Käyttötarkoituksena olisi seinäkoriste ja leikkuuharjoitukset mökillä.

Ei noiden kanssa tullissa varmaan tule mitään ongelmia postitse tilatessa? Lisämaksuja?

Tuossapa tuo minun Marttiinimallini tarkalleen:
http://www.marttiini.fi/puukot/shop/prod.asp?ContID=520

Eli ruostuu lupauksista huolimatta ja onhan tuollakin varoitus siitä lukosta. Ennemminkin liikelahjalelu, tai juuri eränkävijän kakkospuukko. Joku vääntäminen on omaa tyhmyyttä tietenkin.

Onhan tuolla sivulla varoituskin lukosta. Varmaan parit sormet jo irronnut. :whip:

tuohan on saatana vaarallinen värkki! Ostin sen kalanperkaukseen ynnä muihin vastaantuleviin hommiin, ja päätin karsia sillä mökkitieltä pari autoa raapinutta vattupuskan oksaa. Sellainen viiden sentin mittainen heilautus, ja lukko auki ja terä tuli etusormeen. Lukosta ei ole kyllä mihinkään, se aukeaa tämän tästä itsekseen.

Joku tuollainen karambit saattaisi olla ihan näppärä arkikäyttöön, lyhyempi terä on hankala vääntää poikki ja vaikka onkin vähän koukkumallinen niin liene pieni vuoleskelu sun muu onnistuisi. Samoin saattaa olla poliisisedälle helpompi perustella lyhyen ja kaarevan veitsen mukanaoloa, kun ei ole mikään puukotusmoran näköinen suoraterä - joskin karambiteillä onkin melkoinen tappelusveitsen maine IP-piireissä.

Varmaan vähän konstaapelista kiinni, mutta heikoilla vesillä ollaan ellei se veitsi minkä ne löytää ole Leatherman tms. multitool.

Varmaan vähän konstaapelista kiinni, mutta heikoilla vesillä ollaan ellei se veitsi minkä ne löytää ole Leatherman tms. multitool.

Niin se on, taitaa laki tällä hetkellä olla muotoa että mikä tahansa veitsi lasketaan laittomaksi jos syytä ei ole kanniskella sitä. Leathermanissakin on aika iso terä joka ihan varmasti soveltuu ihmisen tökkimiseen, ja tiedänpä yhden kaverin joka oli baariin lähtiessä unohtanut multitoolin vyölle ja poliisi sitten nappasi poijes ja sakotti teräaseen hallussapidosta.

Jos jotain kuljettaisin hyötyveitsenä, niin sitten joku veitsi missä ei ole normaalia suoraa terää joka soveltuisi tökkimiseen. Tuollainen pieni karambit voi vielä jotenkin mennä läpi sillä verukkeella että töissä aukoo laatikoita tjsp, koska se ei ole erityisen vaarallisen näköinen.

Neuvokaapas asiantuntijat.

Tarkoituksena olisi ostaa lahjaksi tikari/pitkä veitsi. Tuppi/huotra (vai miksikä sitä kutsutaan) olisi kiva olla.

Tuo olisi osa erästä asustetta ja sen tulisi näyttää "vanhalta" (ei siis kuluneelta) eli ei modernia muotoilua/tuppea.

Olisiko suositella jotain suomalaista tekijää, jonka verkkosivuilla voisi noita katsella?
Vastaan tuli "teraasekeskus.com". Onko muita?

Onko esim. noi teräasekeskuksen aseet "oikeita"... en osaa muotoilla paremmin. Siis kestäviä.

Kiitti.

Onko esim. noi teräasekeskuksen aseet "oikeita"... en osaa muotoilla paremmin. Siis kestäviä.

Rautaportilta löytyy noita aitojen mallien mukaan tehtyjä: http://www.rautaportti.fi/Aseet/Tikarit/Tikarit.htm

Yleensä ottaen nuo halvat tikarit sun muut ovat ihan esittelykäyttöön tehtyjä, eivät siis pidä terää tai kestä rääkkäämistä kovinkaan hyvin. Eri asia sitten jos mainitaan että soveltuu leikkausharjoituksiin, mutta hintakin on taas omassa luokassaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom