Teräase-thread (kuvia)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PikkuT
  • Aloitettu Aloitettu
heh, turhankin tuttu veitsi :D

tässä taannoin koitin avata ruuvia moisella, sievästi toki ensin. no ei auennut. lisää painoa puukolle.. *klip* lukko petti. terä etusormen ensimmäisen nivelen kohdalta luuhun asti, paljon verta, vähän hymyä.

kuitenkin näppärä käyttöveitsi, kohtuu tyylikäs ja ruostumaton. plussaa helppo yhdenkäden avaaminen. lukkokin mennyt huonoksi omaa tyhmyyttäni, (mm. kaivonkannen avaaminen :nolo: ) mutta toisaalta myyjä lupaili että ko. kapistus kestää kovankin vääntämisen, joten takuisiin käyn tuota tyrkyttämässä.

No onko toi nyt niin näppärää jos lukko on täysi susi? Paljonko tuollaisesta käyhtyy?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei hitto. Porukka vakavissaan kehuu teräaseita jotka "silloin tällöin laukee sormille, mutt ei se mitään höhöhö.". Kyllä jos veitsen hankkisin niin ekana vaatimuksena olisi että se on vaarallinen vain jos käyttäjä mokaa. Esim. vuolee sormeensa. Kiva lainata vaikka hetkeksi tollasta lukkovikaista puukkoa kaverille ja sitten on kohta hanki veressä. huh huh.

Ei hitto. Porukka vakavissaan kehuu teräaseita jotka "silloin tällöin laukee sormille, mutt ei se mitään höhöhö.". Kyllä jos veitsen hankkisin niin ekana vaatimuksena olisi että se on vaarallinen vain jos käyttäjä mokaa. Esim. vuolee sormeensa. Kiva lainata vaikka hetkeksi tollasta lukkovikaista puukkoa kaverille ja sitten on kohta hanki veressä. huh huh.

No samaa mäkin suuresti ihmettelin.

Ei hitto. Porukka vakavissaan kehuu teräaseita jotka "silloin tällöin laukee sormille, mutt ei se mitään höhöhö.". Kyllä jos veitsen hankkisin niin ekana vaatimuksena olisi että se on vaarallinen vain jos käyttäjä mokaa. Esim. vuolee sormeensa.

Kuuluuko noiden taittoveisten lukkojen sitten kestää ruuvien ja kaivonkansien avaaminen terällä vääntämällä?

En tiedä miten Marttiinissa, mutta monissa kunnon linkkareissa on silleen, että jos etusormea pitää oikealla kohdalla ja terä pääsee irti, niin etusormeen osuva kohta ei ole vielä teroitettua terää. Muutenkaan, vuollessa tai muuten terällä painaessa nuo eivät laukea, mutta jos hamarapuolella jotain lyö tai vääntää niin sitten on mahdollista. Onhan noita turvattomiakin veitsiä maailman sivu, esim. sveitsiläiset linkkarit missä ei yleensä ole mitään lukitusta.

no siis tuossa nyt oli löystynyt se lukko, samalla hetkellä tajusin että ei ny ollu ehkä niiin fiksu veto. varmastikin tuollaisen perusvääntämisen kestää tuo lukkokin ihan hyvin. nuo kaivonkannet sun muut nyt oli töissä jonninmoisessa vitutuksessa hätäilyjä...

Viesti 215 ja mun viestit vähän aiemmin. Ei siis turvallinen kapistus. Ainakin neljällä jo huonoja kokemuksia tuosta Marttiinin taittopuukosta. Tuli vähän bon voyage olo... ;)

Ja kyllä se ruostuu. Hukkasin sen onneksi jo. Puukot on kun naiset. Ei niitä kannata nostaa jalustalle, niitä käytetään. Kun alkaa tylsistymään, niin ne hukataan. Ja niiden kanssa kannataa olla tarkkana, tai loukkaa itsensä. Isompi kestää käyttöä arkena ja pienempi on sievä ja taittuu ketterästi. Mutta ei kestä vääntöä, tai hakkaamista.

Huono! :david:

Taittoveitsissä on pääsääntöisesti aivan surkeita terän lukitukset. Olen noita joskus huvikseni röntgenillä katsellut ja järjestään lukitukset ovat suorastaan pelottavan näköisiä. Yritän liittää tähän esimerkkinä röntgenkuvan Cold Steel Voyagerin lukituksesta. Siitä näkyy selvästi, miten lukituskynsi pitää terää paikallaan vain noin millin pituiselta alueelta. Kun lukitus on yleensä lähellä taittumisakselia, tulee lukituskynteen suuria rasituksia terää hamarapuolelta painettaessa.

voyager4.jpg

Liner lock on noista taittoveittien lukoista epävarmimpia, se ei vääntöä kestä, ja lukituksen purun suunta on vielä sama kuin paineen suunta kahvaa tiukasti puristaessa. -> :eek: :itku: Löytyyhän niitä lähes pomminvarmojakin liner lockeja, mutta hintaa saakin heittää 5-10 x marttiinin hinta.

Nk. lock back tai framelock mallit on sitten niitä tankkeja, jos on pakko kaivonkansia veitsellä vääntää auki.

Huomasin että tässä mun veittessä onki framelock, eli toisessa kyljessä on teräksessä ns. jouseksi väännetty kohta joka painuu sisään terän taakse kun terän avaa. Jämyltä tuntuupi joo. Mikä on liner lock, sitten, ilmeisesti kun kahvan sisässä on erillinen köykäisempi kieli joka painuu terän uraan?

Huomasin että tässä mun veittessä onki framelock, eli toisessa kyljessä on teräksessä ns. jouseksi väännetty kohta joka painuu sisään terän taakse kun terän avaa. Jämyltä tuntuupi joo. Mikä on liner lock, sitten, ilmeisesti kun kahvan sisässä on erillinen köykäisempi kieli joka painuu terän uraan?

Juurikin näin.
Framelock
Liner lock

Vaikka lukituksen purku on kummassakin samaan suuntaan (ilmaisin itseäni vähän huonosti edellisessä viestissä), niin framelock-kahvaa puristettaessa lukitus vain tiukentuu. Lineri puolestaan voi vahingossa aueta etusormen sitä painaessa, tai veitsen runkoon kohdistuessa vääntöä. Lisäksi framelocklukitus periaatteessa vain paranee veitsen iän myötä, koska materiaalin kuluessa jousi pääsee pidemmälle ja lukituspinta-ala kasvaa.

Joo, ei se liner lockikaan välttämättä paha ole, mutta käytön keveys korostuu entisestään jos ei halua näpeille terää :) Mun mielestä kyllä aika huono ajatus Marttiinilta tehdä liner lockilla taittoveitsi kotimaisille asiakkaille, kun kuitenkin totuttu puukolla vääntämään kaikenlaista eikä täällä oikein tuota linkkariperinnettä ole.

Signasin muuten itseni paikallisen kansalaisopiston puukonteon jatkokurssille, tarkoitus olisi ilmeisesti väkertää full tang -veitsi. Yhden puukon olen aikaisemmin käsityönä takonut siis.

Jos jostain löytyy lort- miekoista se piikki mikä oli Frodolla niin pistäkää tänne tietoa, semmoitteen voisi ostaa ihan aitonakin

http://www.kingofswords.com/Swords/...he-Rings-GOLD-Sting-Sword-wHard-Scabbard.html

Edit. tuolla näyttäsi muutenkin olevan kaikkea. Aina sähkönyrkkiraudoista kävelykeppeihin, mitkä osa oli muuten aika cooleja.
http://www.kingofswords.com/Self-Defense/Stun-Guns/Girls-Ultimate-Pretty-in-Pink-Defense-COMBO.html
Nämä tekevät tuloaan rapakon takana,saatavilla on tietysti myös pinkkejä tuliaseita:david:

Omistaako kukaan saita, oliko valmiiksi terävä kun ostit?
Kuvista kun olen noita katsellut niin keskipiikki näyttäÄ tylsältä joka mallissa.

Johtunee siitä, että Sai ei ole käyttötarkoitukseltaan ainakaan kobudo-lajeissa teräase, vaan pyöreä/kahdeksankulmainen metallipamppu.

Elektra/Daredevil antaa hieman väärää kuvaa k.o. kapistuksesta.

Ainiin, ja tulihan sieltä pukilta tuo edellämainittu Marttiinin taittoveitsi. Ihan kätevä peli, en itse ainakaan valittamista keksi.

Omistaako kukaan saita, oliko valmiiksi terävä kun ostit?
Kuvista kun olen noita katsellut niin keskipiikki näyttäÄ tylsältä joka mallissa. Tuohon olisi komea laittaa sait ristiin:worship:
http://www.blades-uk.com/large_pic.php?product_id=2347

http://www.blades-uk.com/large_pic.php?product_id=2364

Tuossa kuvassa on mun itse tekemäni sait. Nuo on väännetty hopeateräksestä ja karkaistu, mitat otin sen aikaisen karateopettajan saista, pieniä eroja verratuna malliin tosin tuli väkisinkin kun ei tässä mikään ammattiseppä kuitenkaan ole. Helposti nuo saisi teroitettua.
Pitäis keksiä noille paikka seinälle, pölyttyvät kaapissa paraikaa.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=951458&postcount=50

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom