Teräase-thread (kuvia)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PikkuT
  • Aloitettu Aloitettu
Marttiinin taittoveitsi ollut nyt työkäytössä vajaan vuoden. Ei oikein vakuuta ja ruostuukin vielä. Kerran ihan pientä vääntöä vaatiessa nostin terättömällä puolella, teränlukko petti ja melkein irroitti peukalon. :D

2005101910066910111tinbox.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Marttiinin taittoveitsi ollut nyt työkäytössä vajaan vuoden. Ei oikein vakuuta ja ruostuukin vielä. Kerran ihan pientä vääntöä vaatiessa nostin terättömällä puolella, teränlukko petti ja melkein irroitti peukalon. :D

Kaverin isä sai tuollaisen vuosipäivälahjaksi, tuli ihmeteltyä silloin sitä eikä Marttiinin taittoveitsi oikein minuakaan vakuuttanut. Enemmänhän nuo ovat tuollaista jenkkimeininkiä, viillellään bokseja auki ja samalla esitellään 200e hintalappua - ainoa mikä puuttuu on tantoterä ja sahalaita (alla Bökerin versio aiheesta) :D

01bo051.jpg

Nostellaanpas vanhaa threadia, mitäs ihmisten teräaseille kuuluupi? Itse kävin tuossa viime kesänä takomassa oman puukon terästä alkaen, tuli ihan vänkä kapistus - kuvat vaan valitettavasti eri koneella niin ei voi esitellä :rolleyes:

BO589DES_thumb.jpg

Hyvää kuuluu:) Laskin tossa että olen tänä vuonna 800-1000 eurolla ostanut teräaseita. Pääasiassa Teräasekeskuksesta, muutamia löytöjä myös kirppiksiltä ja antiikkimessuilta tullut mukaan . Joululahjaksi ostan kyllä itselleni jotain kivaa ja terävää.

http://www.rautaportti.fi/ Kattookaapa tämä, ellei ole tuttu. Noilta ostin joskus kahden käden miekan, ei näköjään ollut enää mallistossa sitä mun omistamaa mallia, todella tyylikäs 3:lla veriuralla.

Osaatteko kertoa mikä noissa teräaseissa pohjimmiltaan niin viehättää? Onko tekniikat myös hanskassa? Vai onko kyseessä enemmänkin jonkinsortin fetissi vaiko kenties psykopatian yksi oireista?
Moniko kehtaa myöntää kantavansa mukanaan?

Itse harrastin joskus veitsenheittoa ihan vain huvin vuoksi, ja jouduin eräiden sairaiden ihmisten ja koirien takia joskus taannoin kantamaan moisia taskussakin pelkästään oman terveyteni turvana. Onneksi ei tarvinnut ikinä käyttää.

(Molempiin tarkoituksiin suosittelen muuten punakahvaista moraa jos ketään kiinnostaa. Paitsi oikein pitkiin veitsenheittoihin, mitkä ovatkin sitten muutenkin niin helvetin vaikeita tehdä isommillakaan tarpeilla.)

Osaatteko kertoa mikä noissa teräaseissa pohjimmiltaan niin viehättää? Onko tekniikat myös hanskassa? Vai onko kyseessä enemmänkin jonkinsortin fetissi vaiko kenties psykopatian yksi oireista?

Itse harrastin joskus veitsenheittoa ihan vain huvin vuoksi, ja jouduin eräiden sairaiden ihmisten ja koirien takia joskus taannoin kantamaan moisia taskussakin pelkästään oman terveyteni turvana. Onneksi ei tarvinnut ikinä käyttää.

(Molempiin tarkoituksiin suosittelen muuten punakahvaista moraa jos ketään kiinnostaa. Paitsi oikein pitkiin veitsenheittoihin, mitkä ovatkin sitten muutenkin niin helvetin vaikeita tehdä isommillakaan tarpeilla.)

Teräaseet ovat kauniita ja kai minua niissä viehättää myös niihin liittyvä voima. Näin maaallikkopohjalta väitän että keräily/treenaus harrastus ei olisi millään lailla "psykopatian yksi oireista:rolleyes:"
Btw. kumikahvainen hakkaa ton punakahvaisin 100-0. Mieti nyt kuinka liukas siitä punaisesta kahvasta olisi saattanu tullut. Jos nyt ylipäänsä mietit mitään.

Ei sen kummempaa kuin keräily vietti, eli aivan sama kuin joku kerää postimerkkejä niin joku kerää aseita olipa terä tai tuliaseita. Osalla niistä voi myös tehdä pientä tiliä, esim itse möin alkukesästä yhden puukon hintaan 400€ kun siitä on markka-aikaan maksettu joku 50mk.

Siinä vaiheessa kuten tuossa mainitsit että teräasetta pitäisi kantaa mukana tai harjoitella sillä jotain tekniikoita niin voi katsoa peiliin ja sen jälkeen vaikka harkita että omaako jonkun psykopatian oireen. En usko että koskaan kukaan joutuu oman turvansa takia kantamaan teräasetta turvallisuutensa vuoksi ihan oikeasti, vaan enempi se on sellainen korvien väli juttu, jonka jätän kaikkien oman itsensä tutkintaan että mikä tervettä mikä ei...

Itse olen ostanut parikin teräasetta tänä vuonna ja seuraavaksi lähtee tilaukseen seuraavat kuvassa olevat.
Cold steel vain sen takia että se on tietyllä tavalla omalla historialle arvokas eli isäni on ollut joskus tekemässä kyseistä alkuperäistä puukkoa eli on hyllyssä ihan aitokin/alkuperäinen puukko ja tuo on sen kopio.
Cudeman vain kiinnostaa muuten.

Liitteet

• ColdSteelFinnBearNet.jpg
    ColdSteelFinnBearNet.jpg
    43,7 KB · Katsottu: 219
  • CudemanHunteruusinetti.jpg
    CudemanHunteruusinetti.jpg
    22,1 KB · Katsottu: 221
Jos oletta lukeneet R.A. Salvatoren kirjoja eritoten noita joissa seikkailee Drizzt niminen mustahaltiahahmo. Niin tässä kuitenkin ehkä maailman kauneimmat miekat joita Drizzt käyttää.

1102l.jpg

:kuola:

Mulla on ollut liki vuoden samanlainen taittoveitsi. Mun näkökannan mukaan ko. veistä ei ehkä ole suunniteltukaan nostamiseen tai rankkaan työkäyttöön - terälukko todellakin pettää helposti.

Sen sijaan kakkosveitsenä metsästys- ja kalastushommissa ajaa asiansa oikein hyvin. Kätevä veitsi kuljettaa ja tulet syttyy sekä perkaus onnistuu. :)

Ruostuu? Eikös ton pitäs olla rosteria? Tosin mulla on tapana pestä ja kuivata teräaseet reissujen jäljiltä, joten harvoimpa ne pääsee ruostumaan... Huolto on tärkeää, myös puukoille. :)

Mulla on ollut liki vuoden samanlainen taittoveitsi. Mun näkökannan mukaan ko. veistä ei ehkä ole suunniteltukaan nostamiseen tai rankkaan työkäyttöön - terälukko todellakin pettää helposti.

Sen sijaan kakkosveitsenä metsästys- ja kalastushommissa ajaa asiansa oikein hyvin. Kätevä veitsi kuljettaa ja tulet syttyy sekä perkaus onnistuu. :)

Ruostuu? Eikös ton pitäs olla rosteria? Tosin mulla on tapana pestä ja kuivata teräaseet reissujen jäljiltä, joten harvoimpa ne pääsee ruostumaan... Huolto on tärkeää, myös puukoille. :)

Itselläni on kanssa tuo martini ostoslistalla mutta en ole kyllä tällä hetkellä vakuuttunut siitä. Mielestäni ei pitäisi tuon kyllä ruostua...
Itsekin kyllä huollan puukot reissujen jälkeen mutta nyt yksi Ahti puukko on kyllä varsin mysteeri että jos sillä vaikka suolistaa linnun ja pesee/kuivaa ja vaikka terän ruokaöljyllä pyyhkii niin silti se vaan ottaa ruostepilkkuja pintaan. Ilmeisesti siinä on niin paljon hiiltä seoksessa että siksi tämä ilmiö tulee. No se siirtyy kanssa hyllyyn ja joku toinen käyttöön.
Tässä yksi puukon tekijä Savosta:http://www.hakapuukot.com/index.html

Unkarissa muuten oli toreilla varsin paljon laidasta laitaan teräaseita myynnissä ja halvalla.

Meikäläinen on hörhöytynyt kuolaamaan Balisong- ja Batangas-veitsiä, lähinnä netissä koska maksavat niin hinajaa täällä kotimaassa nuo hienommat. Kyllähän kotoa muutama löytyy noita teräasekeskuksen perusveitsiä, mustaa ja kromattua, mutta nuo ovat niin eri asia.. tai no on noita tullut pyöriteltyä jo monia vuosia, mutta nykyään ei enää viitsi kun raukat kuluvat niin nopeasti. Siis nuo teräasekeskuksen veitset ainakin ovat yleensä aika heikkoa laatua, kahvat vaan lentelevät..

Tässä pari japanilaisen Shimada Sugurun luomusta, joiden inspiraation lähteenä on ollut käärme:

shimada1.jpg

3knife1a.jpg

Myös nämä Kriss-tyyliset veitset lämmittävät mieltä, varsinkin tuo alempi Old School Kriss:

kriss_silver_small.jpg

batangaskriss.jpg

Teräaseet ovat kauniita ja kai minua niissä viehättää myös niihin liittyvä voima. Näin maaallikkopohjalta väitän että keräily/treenaus harrastus ei olisi millään lailla "psykopatian yksi oireista:rolleyes:"
Btw. kumikahvainen hakkaa ton punakahvaisin 100-0. Mieti nyt kuinka liukas siitä punaisesta kahvasta olisi saattanu tullut. Jos nyt ylipäänsä mietit mitään.

Kyllä vaan pidän noista kevyemmistä punakahvaisista enemmän, koska tuntuu kuin ei kädessä olisi mitään ja ranneliikkeet ovat sen mukaisia eli nopeita.

Mitä tulee tuohon miettimiseen, niin älä jaksa, jos sulla on jotain sanottavaa niin ole ihmeessä vapaa puhumaan?

Siinä vaiheessa kuten tuossa mainitsit että teräasetta pitäisi kantaa mukana tai harjoitella sillä jotain tekniikoita niin voi katsoa peiliin ja sen jälkeen vaikka harkita että omaako jonkun psykopatian oireen. En usko että koskaan kukaan joutuu oman turvansa takia kantamaan teräasetta turvallisuutensa vuoksi ihan oikeasti, vaan enempi se on sellainen korvien väli juttu, jonka jätän kaikkien oman itsensä tutkintaan että mikä tervettä mikä ei...

.

Ok, ymmärrän missä mennään. Juu enkä katsele peiliin harjoitellessa, enkä sparratessakaan :D en kuulu siihen koulukuntaan.

Ja ei ole korvien välissä em. asia. En ole mitenkään sillä lailla paranoidi tai hermoherkkä, vaikka varmasti omaankin toki lieviä psykopaattisia oireita, vaan kyllä ihan oikeasti olen joutunut katsomaan eteeni koska en periaatteestakaan väistä mitään normaalielämään kuuluvia tilanteita enkä pakoile ketään.

Musta ase ei omaa mitään voimaa jos ei sitä osaa käyttää, sama pätee omaan kehoonkin periaatteessa.
Mutta minähän se en mitään ajattelekaan.

Tuossapa tuo minun Marttiinimallini tarkalleen:
http://www.marttiini.fi/puukot/shop/prod.asp?ContID=520

Eli ruostuu lupauksista huolimatta ja onhan tuollakin varoitus siitä lukosta. Ennemminkin liikelahjalelu, tai juuri eränkävijän kakkospuukko. Joku vääntäminen on omaa tyhmyyttä tietenkin.

Onhan tuolla sivulla varoituskin lukosta. Varmaan parit sormet jo irronnut. :whip:

Ennemminkin liikelahjalelu, tai juuri eränkävijän kakkospuukko. Joku vääntäminen on omaa tyhmyyttä tietenkin.

Ystävällisesti huomautan että se on veitsi, ei puukko - :)

Yleisesti ottaen veitset (varsinkin kääntöveitset!) ovat tehty keveämpää käyttöä varten eli lähinnä viiltämiseen ja pehmeämmän materiaalin leikkaamiseen, kun taas kunnon kiinteäteräiset puukot ovat tehty jämymmän materiaalin kuten puun vuolemiseen ja vääntämiseen.

Yleensä tämä näkyy myös terän muodossa, puukossa kylki on "suora" eli kiilamainen ja järeämpi, jolloin sillä voi esim. halkaista halosta siivun helpommin, ja sama periaate toimii myös vuolukäytössä, eli suorakylkisellä terällä saa paremmin kovasta materiaalista lastuja. Veitsessä puolestaan terän kylkiprofiili saattaa hyvinkin olla sellainen, missä ruoto on paksumpi ja sitten se äkkijyrkästi, jopa kurvikkaasti "putoaa" terään mentäessä. Terän ei tarvi olla niin kiilamainen, koska leikattava materiaali, kuten liha, on pehmeämpää ja antaa periksi.

Katanaa, tikaria ja mourning staria löytyy... Teräaseet - parhaita seinakoristeita ikinä. <3

Liitteet

• aseistus.jpg
    aseistus.jpg
    91 KB · Katsottu: 772
Teräaseista kiinnostuneet ehkä näkivät tv1 k-repussa pätkän suomalaisesta teräaseiden värkkääjästä. Jos meni ohi, niin löytyy linkistä. Nättiä käsityötä.

"Taideseppä J-T. Pälikkö takoo tarkasti alkuperäisin menetelmin keskiaikaisia miekkoja ja muinaisia käyttö- ja koriste-esineitä. Hänen kädenjälkeään arvostavat niin keräilijät kuin ammattikäyttäjät ympäri maailman."

http://areena.yle.fi/toista?id=846647

Olipa hyvä että löyty tuon linkki sillä tulin eilen duunista ja huomasin vasta ihan lopun katsoa, eli alku jäi näkemättä. Näkyy olevan kaverilla myös netissä sivut joissa jonkin verran kuvia tuotteistaan

Itseäni ei nuo koristeeksi tarkoitetut miekat kyllä sytytä yhtää, mutta sitten taas nämä astetta kalliimmat ja käsityönä taotut teroitetut oikeet tapaukset kiinnostais jos vaan ois varaa. Vaikka koristeeksihan nekin menisivät.

Itseäni ei nuo koristeeksi tarkoitetut miekat kyllä sytytä yhtää, mutta sitten taas nämä astetta kalliimmat ja käsityönä taotut teroitetut oikeet tapaukset kiinnostais jos vaan ois varaa. Vaikka koristeeksihan nekin menisivät.

No Ketä sytyttyäisi se torirhkama?

Kysymys:

Millä nimellä sanotaan sellaista hyvin lyhyttä tikaria/veistä, jossa on vaakasuuntainen kahva. Terä tulee esiin keskisormen ja nimettömän välistä. Kyseessä on siis eräänlainen nyrkkiraudan ja tikarin kombo, muistuttaa hieman kataria.

Esim. Rome-tv-sarjassa Pullo tykkää joskus käyttää sellaista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom