Tenniskyynärpää

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aikaisemmin keväällä kyselin, mitä tehdä tenniskyynärpäällä, miten treenata jne. Sainkin hyviä neuvoja - kiitos niistä!

Noh, nyt käsi on paljon paremipi kuin maalis-huhtikuussa, jolloin särky tuntui myös levossa. Paraneminen vaati kyllä parin kuukauden lepoa = en tehnyt mitään liikkeitä, jotka ärsyttivät kyynärpäätä (mikä tarkoittaa melkein koko yläkropan unohtamista salilla). Hankin myös tuen tuohon käsivarteen, mutta tuki ei tuntunut auttavan harjoittelussa juuri lainkaan. Hoksasin ostaa rannetuet, ja kyllä nyt hymyilyttää: pystyn jopa tekemään pystysoutua mutkatangolla (tosin ilman lisäpainoja, mutta supersarjassa kyllä saa oikein mojovan poltteen pelkällä tangollakin).
Keväällä sairastin myös poskiontelutulehduksen, johon sain antibioottikuurin, ja huomasin kätenikin hyötyvän kuurista. Ilmeisesti siinäkin oli tulehdus.

Jutun opetus: käytä aina rannetukia, jos liike tuntuu ottavan ranteisiin. Vaikka sanotaan, että ranteiden pitäisi kyllä vahvistua saliharhoittelun ohella, niin luulenpa että ennaltaehkäisevä tuki on kuitenkin ranteen vääntöä vaativissa liikkeissä paikoillaan. Ja sitten myös sitä lepoa, vaikka on kyllä henkisesti rankkaa jättää salitreenejä väliin, mutta tenniskyynärtäästä on mahdollista kuntoutua.

Ilmeisesti siinäkin oli tulehdus.

Tenniskyynärpäähän ON tulehdus. Ei mitään muuta. :)
(Alkuperäinen keskusteluhan on tässä.)

Ja minä hankin saman vaivan sitten vasuriin vähän tuon keskustelun jälkeen, maaliskuun ekalla viikolla. Meni melko pirun plörinäksi kesäkuntoon 2012. Hanska lähti paranemaan vasta toukokuussa akupunktion ja kinesioteippauksen jälkeen.
Minä kyllä pystyin treenaamaan tuolla kädellä, mutta KAIKKI joissa tuli vähänkin kiertoa kyynärpäähän piti jättää pois (yhtään treeniä ei silti tarvinnut skipata, piti vain keksiä korvaavia liikkeitä). Vipunostot sivuille myös oli mahdottomia. Nyt oon kahdesti jo niitä uskaltanut tehdä ja vieläkin kolmannen sarjan viimeisien toistojen aikana tunsin ihan pientä vihlaisua.

Ite hajotin käteni tekemällä typerän yläkroppatreenin kavereiden kanssa. 360 toistoa puolessa tunnissa, kuutta eri liikettä, kutakin 6x10..! Liika toistomäärä siis hajotti. Tunsin sen heti treenin jälkeen, matkalla kun ajelin kavereilta himaan.
Vietävä harmitus tuosta kyllä tuli, sillä olin tuon sattuessa paremmassa kunnossa kuin koskaan, ja kesään vielä matkaa useampi kuukausi. Siinä ois saanut tuloksia vielä vaikka ja miten. Vaan takapakkia tuli. Nyt alkaa olla vasuri siinä kunnossa missä se oli ennen tuota äksidenttiä.

Ai joo, mä oon käyttänyt kokoajan järeitä rannetukia, silloinkin kun tuo kävi.

Netistä on luettavissa opinnäytetyö/tutkimus :

"Powerballilla ja venyttelyllä tenniskyynärpään oireista eroon : Tapaustutkimus terapeuttisen harjoittelun vaikutuksista kroonisen tenniskyynärpään hoidossa"

http://publications.theseus.fi/handle/10024/34381

Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää kahdeksan viikkoa kestävän terapeuttisen harjoittelun vaikutuksia tenniskyynärpääpotilaan toimintakykyyn. Terapeuttinen harjoittelu sisälsi yksilöllistä progressiivista voimaharjoittelua ja yläraajan lihasvenytyksiä. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa 250 Hz NSD Powerball® -harjoittelua ja kyynärvarren lihasten venyttelyä sisältävän terapeuttisen harjoittelun vaikutuksista kahden henkilön kroonisen tenniskyynärpään hoidossa. Toteutimme opinnäytetyön tapaustutkimuksena.

En jaksanut tehdä uutta thereadia, niin heitän tänne. Voikohan kyynerpään paskoa / saada tenniskyynerpään salitreeneissä ? Oon treenannut 5-6 vuotta ilman ongelmia, mutta tuossa kesällä, kun rupesin tekemään 3 jakosta 2x viikossa missä ojentajaliikkeisiin kuului ojentajapunnerrus. Jossain 5 viikon kohdilla rupesi kyynerpää vähän vihoittelemaan tässä liikkeessä ja sen jälkeen tuntui kyynerpäässä kipua muissakin liikkeissä. Nyt mulla oli tossa viikon tauko ja toisella viikolla en tehnyt kys. liikettä, eilen yritin, mutta vieläkin sattuu kyynerpään siihen "päähän" ihan törkeästi, jos yritän tehdä ojentajapunnerrusta. Olenko voinut mahdollisesti hajottaa kyynerpään liian isoilla painoilla?

Tenniskyynärpäähän ON tulehdus. Ei mitään muuta

Tai sitten ei... Tenniskyynärpää on kiputila olkaluun ulommainen nivelnastan alueella. Tulehduksella ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa. Ja jos on, se on inflamaatio, johon antibiootti ei pure!!! Antibiootteja käytetään infektioihin, jotka ovat bakteerien aiheuttamia tulehduksia...

Suurin osa noista kivuista tulee lihaskalvo-järjestelmän jännityksestä ja/tai kireyksistä. Alkuvaiheessa lepoa, kireisiin lihaksiin venytyksiä, jännittyneisiin rentoutta.

Tuet eivät ratkaise perusongelmaa, vaan jopa ylläpitävät sitä! Kaikki voimaharjoitukset pitää pystyä tekemään ilman mitään tukia. Jos tukia tarvitaan on kyseessä tekniikkavirhe, lihastasapainon häiriö, tai yksinkertaisesti liian isot romut..

Ennätysnostoissa tuilla ja siteillä saadaan lisää tulosta aikaiseksi, mutta kuntoilumielessä, niitä on melko turha käyttää. Syyt kipuihin on löydettävä ja poistettava, ei pelkkää oiretta..

Kylläpä vituttaa kyseinen vaiva. Joskus viime maalis-huhtikuussa pisti kyynärpäähän ensi kertaa, mutta en sen jälkeen huomannut mitään, paitsi nyt 2 kk takaperin, kun huomasin että sama pistävä kipu tuntui taas. Olin 5-6 viikkoa tekemättä mitään punnerrusliikkeitä ja ojentajaliikkeitä ja nyt kun aloitin tekemään ja vielä kyynärtuen kanssa, niin huomasin, että vielä on ongelmaa kädessä.:( Olisko kellään mitään treeniohjelmaa, millä pystyisi treenaamaan mahdollisimman monipuolisesti, kuitenkin jättäen ojentajat kokonaan rauhaan?

Miksi ojentajat pitää jättää rauhaan?
Paha sanoa treeniohjelmista kun ei ole tietoa miten treenaat. Ite etsin korvaavia liikkeitä kun jotkut normaaliohjelmaan kuuluvat sattuivat. Pikkuhiljaa sitten aloin palata aikaisempiin kun vaiva alkoi helpottaa.

Ja tuossa sekin huono että kyynärpää pääsee jäykistymään kun sitä koittaa pitää stabiilina. Eli kyllä sillä kannattaa tehdä jotain kiertoliikkeitäkin ihan vetreytysmielessä.

itsekkin epäilen että kyseinen vaiva olisi, esim pystysoutu sattuu ihan tajuttomasti kyynärpäähän. pitää nyt kokeilla venytellä viel ojentajaa. toivottavasti ei ole rikki kun juuri sain alotettua kreatiinitankkauksen ja ostettua kuukausikortin...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tarkoitin ojentajien rauhaan jättämisellä lähinnä, etten rasita niitä liikaa; jättäen penkin, pystypunnerruksen ym. raskaat punnerrusliikkeet kokonaan pois. Rintalihaksille korvaavana liikkeenä olen tehnyt ristikkäistaljaa. Vipunostoja olen olkapäille tehnyt, mutta korvaavina liikkeinä niitä en pidä, sillä ne ovat olleet ohjelmassa aiemminkin ja ne eivät aiheuta kipua...

Nyt kun olen enemmän lukenut tenniskyynärpäästä, olen saanut selville, että kivun pitäisi tuntua kädessä koko ajan. Minulla se tuntuu pistona liikkeiden negatiivisessa vaiheessa. Tuon takia olen miettinyt, että onkohan tämä nyt sittenkään tenniskyynärpää vai mikä...:confused:

Mulla välillä tekee sen jos käsi on tietyssä asennossa tai alan ajattelemaan sitä, tai sitte justiinsa ku oon salilla röhkimässä. Tosin itsekkään en ole varma että vaivaako tenniskyynärpää vai mikä.

Ei se kokoaikaa särje. Minäkin melkein päivittäin unohdin tuon kunnes oli jo myöhäistä, avasin raskaan oven kipeällä kädellä ja vasta kun vihlaisu tuli mun kääntäessä kättä mä sen muistin. Tästä syystä aloin "paketoida" kyynärpään, etten unohtaisi.
Nyrkin puristaminen esimerkiksi on liki mahdotonta. Kun tuo on pahimmillaan, limpparipullon avaaminen voi olla todella tuskaisaa. Tai jonkun tavaran nostaminen paikasta toiseen pelkällä käden liikutuksella.

Edelleenkään en ymmärrä miksi ojentajien rasitusta tulisi välttää?
Ite en voinut tehä vipareita sivuille lainkaan kun en saanut pidettyä painoista kiinni. Eteen kykenin tekemään yhdellä kiekolla.
Itseasiassa vieläkin viparit sivuille on tehtävä ns. hammer-otteella, koska särky tulee heti jos mulla on kämmenselkä ylöspäin noita tehdessä.

Tenniskyynärpää on melko iisi todeta kun vain löytää oikean kohdan johon painaa. Kipu tuntuu hurjana kun painaa toisen käden sormella kyynärpään ulkosyrjässä tuntuvaa kuoppaa. Golf-kyynärpää taas tuntuu kun painaa sisäsyrjästä vastaavaa kohtaa.

Edelleenkään en ymmärrä miksi ojentajien rasitusta tulisi välttää?

No siis huomasin, että liikkeissä missä ojentajat ovat mukana, kipu tuntuu. Ennen kun olin epäillyt tenniskyynärpäätä, luulin että ojentaja olisi se, missä on häikkää, koska kipukin tuntuu ojentajan ja kyynärpään yhdistyskohdassa. Kyse on siis ainoastaan vasemmasta kädestä.

Minulla kun tuo nyrkin puristaminen ei ole sattunut ja voin tehdä esim: mavea ja kulmasoutua mietityttää... Mutta toistaalta, luin jostakin toisesta keskustelusta missä puhuttiin tenniskyynärpäästä ja aloituspostaaja kuvaili juuri samat oireet kuin minulla, niin hänelle sanottiin että kyseessä on tenniskyynärpää.

Poikkea lääkärillä.
Hän tietää yhellä painalluksella jos se on tennari. :)
Jos se on tennari, voi sitä kipukohtaa hieroa toisella kädellä kovasti, jolloin lihaskalvot lämpenevät ja antavat paremmin periksi. Ne kun kiristyvät pikkuhiljaa kun sillä ei tee samalla tavalla kuin normaalisti.

Mua on vaivannut paha tenniskyynärpää jo 9kk, eikä se helpota millään. Ei lepo, ei venyttelyt, ei jumppa, ei tuet, ei särkylääkkeet auta. Ainoastaan kylmä puuduttaa. Löytyykö turun seudulta ketään spesialistia, millä vois olla jotain kikkoja? Ku rupee usko loppumaan. 4 lääkäriä ja pari fysioterapeuttia sitä on kattonut, mutta ei niistä mitään iloa ole ollut, samoja juttuja mitäs netistäkin löytyy.

Tämä mies hierosi minulta tenniskyynärpään terveeksi.

http://www.timonen.fi/vaivat-jannetuppitulehdus-if.html

Olen sen jälkeen myös vähentänyt rasitusta oleellisesti, eikä ole takasin tullut.

Nykyään jos koneella on paljon, niin käsi rasittuu, mutta levolla ja mieheni rullatessa kättäni se kyllä korjaantuu.

Eli tällä tahdon vain sanoa että ennaltaehkäisy on parasta hoitoa.

Löytyykö pääkaupunkiseudulta tällaista ihmemiestä tai -naista, joka hieroo/manipuloi tenniskyynärpään terveeksi?

Back
Ylös Bottom