Tennis

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Kellään jotain tennikseen sopivaa treeniohjelmaa kyhätä? Saa olla tappotreeniä, on aikaa ja halua nähdä töitä tulosten eteen. Kiitos jo etukäteen.

No joo. Nyt tuli sellainen aihe johon voisi päteä ihan tosissaan, koska tennistä on tullut harrastettua jo melkein kymmenisen vuotta.

Tennishän ei oikeastaan ole mikään lihaskimppujen laji. Kyllä suurin osa seuran kavereista taitaa olla melkeimpä enemmän kestävyysurheilijoiden näköisiä. Pääosin työ matseissa tulee ehkäpä reisille, pohkeille ja keskikropalle. Yläkropan nyt oikeastaan voi sanoa olevan mukana lyönnissä, mutta kyllä se tärkein, eli kierto tulee sieltä keskikropasta ja varsinkin jaloista. Oon myös huomannut, että aika monella seurakavereilla on aika iso selkä, vaikka eivät kuulemma mitään punttia harrastakkaan.

Varmaankin parasta reeniä lajin kaveriksi voisi olla sellainen perus monipuolinen punttitreeni, jos tenniksen kanssa nyt mitään salireeniä tarvitseekaan, ja ehdottomasti intervallijuoksutreeni. Ite on tullut vedettyä massatreeniä, eikä se välttämättä ole se paras vaihtoehto. Mutta kuitenkin käsitin, että ideana on kai saada myös hieman näköä? Tässä on nyt pari ohjelmaluonnosta, jotka mun mielestä saattais olla hyviä tukemaan lajia. Näistä voit vähän kattella sitten sitä sun omaa ohjelmaa riippuen ihan tennisreenien ym. juttujen määrästä. Mikäli haluat jonkun oikeasti lajia tukevan treenin, etkä vaan jotain bodausohjelmaa, niin kannattaa kysellä valmentajalta. Mun valkku ei oikeastaan sanonut muuta kuin "kyykkää".

1-jakoinen, mikäli tennistä on se 5-6 kertaa viikossa, mikä mulla itelläkin on joskus ollut, eikä pääse salille muuta kuin kerran pari viikossa.

1. Takakyykky 5x3-5
2. Pohkeet seisten/prässissä 4x15-20
3. Leuanveto 3xmax
4. Penkki/pystypunnerrus edestä 3x3-5
5. Kulmasoutu 3x3-5
6. Dippi 2x15-20
+Joku suora vatsalihastreeni, pari sarjaa riittää

Tuon tekee noin tunnissa, kunhan ei päästä palautuksia niin kovin pitkiksi.

Tähän vielä 2-jakoinen myös. 2-4 kertaa viikossa on hyvä.

Etureidet, rinta, olkapäät, hauis

1. Takakyykky 4x3-5
2. Askelkyykky 4x15-20
3. Penkki 3x3-5
4. Viparit maaten 2x15-20
5. Hammerkääntö 2x15-20
6. Pystypunnerrus edestä 3x3-5
7. Viparit sivuille 2x15-20

Pohkeet, takareidet, selkä, ojentajat

1. SJMV 5x3-5
3. Kulmasoutu 3x3-5
4. Dippi 3x15-20
5. Leuanveto 3xmax
6. Selänojennus 2x15-20

No joo. Nyt tuli sellainen aihe johon voisi päteä ihan tosissaan, koska tennistä on tullut harrastettua jo melkein kymmenisen vuotta.

Tennishän ei oikeastaan ole mikään lihaskimppujen laji. Kyllä suurin osa seuran kavereista taitaa olla melkeimpä enemmän kestävyysurheilijoiden näköisiä. Pääosin työ matseissa tulee ehkäpä reisille, pohkeille ja keskikropalle. Yläkropan nyt oikeastaan voi sanoa olevan mukana lyönnissä, mutta kyllä se tärkein, eli kierto tulee sieltä keskikropasta ja varsinkin jaloista. Oon myös huomannut, että aika monella seurakavereilla on aika iso selkä, vaikka eivät kuulemma mitään punttia harrastakkaan.

Varmaankin parasta reeniä lajin kaveriksi voisi olla sellainen perus monipuolinen punttitreeni, jos tenniksen kanssa nyt mitään salireeniä tarvitseekaan, ja ehdottomasti intervallijuoksutreeni. Ite on tullut vedettyä massatreeniä, eikä se välttämättä ole se paras vaihtoehto. Mutta kuitenkin käsitin, että ideana on kai saada myös hieman näköä? Tässä on nyt pari ohjelmaluonnosta, jotka mun mielestä saattais olla hyviä tukemaan lajia. Näistä voit vähän kattella sitten sitä sun omaa ohjelmaa riippuen ihan tennisreenien ym. juttujen määrästä. Mikäli haluat jonkun oikeasti lajia tukevan treenin, etkä vaan jotain bodausohjelmaa, niin kannattaa kysellä valmentajalta. Mun valkku ei oikeastaan sanonut muuta kuin "kyykkää".

1-jakoinen, mikäli tennistä on se 5-6 kertaa viikossa, mikä mulla itelläkin on joskus ollut, eikä pääse salille muuta kuin kerran pari viikossa.

1. Takakyykky 5x3-5
3. Leuanveto 3xmax
4. Penkki/pystypunnerrus edestä 3x3-5
5. Kulmasoutu 3x3-5
6. Dippi 2x15-20

Tuon tekee noin tunnissa, kunhan ei päästä palautuksia niin kovin pitkiksi.

Tähän vielä 2-jakoinen myös. 2-4 kertaa viikossa on hyvä.

Etureidet, rinta, olkapäät, hauis

1. Takakyykky 4x3-5
2. Askelkyykky 4x15-20
3. Penkki 3x3-5
4. Viparit maaten 2x15-20
5. Hammerkääntö 2x15-20
6. Pystypunnerrus edestä 3x3-5
7. Viparit sivuille 2x15-20

Pohkeet, takareidet, selkä, ojentajat

1. SJMV 5x3-5
3. Kulmasoutu 3x3-5
4. Dippi 3x15-20
5. Leuanveto 3xmax
6. Selänojennus 2x15-20

Kiitos tästä, lisää ehdotuksia tulee. No siis minulla pääpaino tehdä sellaista oheisliikuntaa, että tennis siitä hyötyy. Tottakai ois se kiva myös näyttää siltä että oikeasti reenaa paljon, jotta voi sitten kesällä pelata paidatta vaikka massalla ;)

Tulee tennistä pelattua 5-6 kertaa viikossa 2h tuntia kerrallaan. Tän lisäksi oon käyny salilla sen 4-5 kertaa viikossa, kolmijakosella ohjelmalla. Yksi päivä on pyrittä pyhittää levolle, joskus kyllä eksytty pelaa neluria, mutta se ei ole fyysisesti niin rasittavaa. Pitäisi tosiaan alkaa tuota intervalliakin harrastamaan. Pitäisi muistaa venytelläkin... huh huh.

Ota sali 3 x viikkoon ja 1-jakosella meet!

Ota sali 3 x viikkoon ja 1-jakosella meet!

Aika ympäripyöreetä. Sä jätit kans vähän mainitsematta, mitkä on hyviä liikkeitä ja montako toistoa kannattaa tehdä.

Mä ehdotin lähinnä siksi joihinkin liikkeisiin 3-5 toistoa ja joihinkin 15-20 toistoa, että kehittäisi tasapuolisesti räjähtävyyttä (vai mikä se oli), joka on todella tärkeää tenniksessä, ja pidemmät sarjat lihaskestävyyttä, koskapa pitkissä palloralleissa ei saa loppua lyönnistä tehot.

Mutta multa unohtui yksi juttu. Venyttely. Se on todella tärkeää, älä missään tapauksessa jätä väliin. Jos ei ole liikkuvuutta, ei voi kovin hyvin pärjätä.

ja pidemmät sarjat lihaskestävyyttä, koskapa pitkissä palloralleissa ei saa loppua lyönnistä tehot.

toi tehojen loppuminen pitkissä palloralleissa ei johdu lihaskestävyydestä vaan kunnosta.

Threadin alottaja vois kertoa hieman tennistasostaan, koska esim. huipulle tähtäävät junnut eivät treenaa lähellekkään samanlailla kun peruspunttaajat.

No mihin sitten ylipäätään tarvitsee lihaskestävyyttä? Annappa mulle joku esimerkki jostain tilanteesta jossa tarvitaan lihaskestävyyttä. Leuanveto 30 kertaa? Tästäkö sitten on kyse?

Niin ja sen tiedän, että kyllä ne junnut pistetään ainakin kyykkäämään, vaikken junnuna huipulle tähdännyt. Jotain satunnaisia kotimaan juttuja kyllä kiersin ja kierrän yhä. Eli voisitko vähän sitten enemmän kertoa miten tää huipulle tähtäävä sakki treenaa.

A1 Sarjaan vähintään olisi tavoite. Motivaatiota on RUNSAASTI ja työtä teen tavoitteiden saavuttamiseksi. Pituutta 185cm ja paino nyt 65KG. Harrastanu seurassa Sulkapalloa/koripalloa/jalkapalloa/sählyä/pingistä/tanssia ja vapaa-ajalla pelannut Golfia. Tällä hetkellä tennistaso on siinä C/B luokan välillä ja tennistä tullut pelattua hieman alle vuosi.

Niin ja sen tiedän, että kyllä ne junnut pistetään ainakin kyykkäämään, vaikken junnuna huipulle tähdännyt. Jotain satunnaisia kotimaan juttuja kyllä kiersin ja kierrän yhä. Eli voisitko vähän sitten enemmän kertoa miten tää huipulle tähtäävä sakki treenaa.

Jaa, ketkä junnut? Nyt esimerkkinä voin ottaa suomen yhden lupaavimmista tennispelaajista, jonka punttistreeneissä en ole kertaakan nähnyt kyykkyä, tai mitään muuta voimapainotteista treeniä. Itse en tainnut kyykätä kertaakaan tennisurani aikana.

Tällä hetkellä tennistaso on siinä C/B luokan välillä

Kannattaa varmaan siinä tapauksessa miettiä noita tennispuntteja myöhemmin, tolla tasolla pelkkä tennistreeni ja kuntotreeni riittää mainiosti ( ja noilla kahdella treenillä pääsee myös A1 tasolle )

No mihin sitten ylipäätään tarvitsee lihaskestävyyttä?

Jalkoihin (tenniksessä)

Jaa, ketkä junnut? Nyt esimerkkinä voin ottaa suomen yhden lupaavimmista tennispelaajista, jonka punttistreeneissä en ole kertaakan nähnyt kyykkyä, tai mitään muuta voimapainotteista treeniä. Itse en tainnut kyykätä kertaakaan tennisurani aikana.

Kannattaa varmaan siinä tapauksessa miettiä noita tennispuntteja myöhemmin, tolla tasolla pelkkä tennistreeni ja kuntotreeni riittää mainiosti ( ja noilla kahdella treenillä pääsee myös A1 tasolle )

Jalkoihin (tenniksessä)

Siis, tarkoitus on pyrkiä niin pitkälle kun rahkeet riittää. Siksi sanoin vähintään A1, sillä sinne pääsee ihan hyvin peruskonstein.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
OT: Vaikkein asiasta tiedä paskaakaan, ei siitä punttauksesta haittaakaan varmaan ole?

Ite tekisin ja monesti teenkin sarjoja joilla menee 10 toistoa (ja yks toisto jää mahdollisesti varastoon), näitä 3 sarjaa yhteensä. Kehittää mielestäni sopivasti sekä lihasta että voimaa. Keskittyisin luonnollisesti (kuinkas muutenkaan) suurimpia lihasryhmiä harjottaviin liikkeisiin.

kyllähän tenniksen suhteen punttitreenien osuus on kaikkea muuta kuin ensisijainen. pääasiassa sen tehtävä on kuntouttava, huoltava, lihastasapainottava ja jollain tasolla tietenkin myös voimistava. puntilla ei pelejä voitella, mutta toki tollasen riu´un pitäs hieman saada lihaakin ympärilleen, että pallo saa kyytiä. esim. oma suosikkini aikoina muinoina yannick noah penkkasi ja veti rinnalle 120kg, ollen aikalailla vahvimpia pelaajia voimiltaan. yleensä ne lukemat liikkuu siellä 80 kg:n paikkeilla eli vaatimukset ei ole kummoiset. tärkeempää on se pettämätön peruskunto, kyky koviin intervalleihin, nopeus ja tietenkin tärkeimpänä pelitaito ja -äly.

juurikin, kuten punttinen mainitsi, puntilla kannattaa tehdä ihan normaalia perusvoimatreeniä 6-15 välillä ja kohtuullisen monipuolisilla liikevalikoimilla painottaen kuitenkin selkeesti ns. suuria liikkeitä. ne kuntoutus- yms. treenit on sit eri juttu.

Ei sitä punttia kannata liikaa alkaa sit veivaan, muuten käy samallai ku mulle eli tennis jää puntin varjoon.. ;) ihan turha alkaa liikaa salilla käymään, ellet ny ihan luikku oo :P pyydä valmentajaas tekeen sulle joku ohjelma? vaikka esim 2 kertaa viikkoon.. sit teet vaikka lähes joka päivä vatsoja ja selkiä kotona et keskikroppa on kunnossa ja käyt lenkillä.. esim just intervalleja tms.. ja muista myös venytellä!

Btw oonko missannu jotain vai onko A1 teidän mielestä muka joku hirveen helppokin tavoite vuoden pelanneelle???? :wtf: ja mitä tarkoittaa vähintään A1? Sen jälkeen siirryt sit ATP-tourille? :D:D

Suositut

Back
Ylös Bottom