Kellään jotain tennikseen sopivaa treeniohjelmaa kyhätä? Saa olla tappotreeniä, on aikaa ja halua nähdä töitä tulosten eteen. Kiitos jo etukäteen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No joo. Nyt tuli sellainen aihe johon voisi päteä ihan tosissaan, koska tennistä on tullut harrastettua jo melkein kymmenisen vuotta.
Tennishän ei oikeastaan ole mikään lihaskimppujen laji. Kyllä suurin osa seuran kavereista taitaa olla melkeimpä enemmän kestävyysurheilijoiden näköisiä. Pääosin työ matseissa tulee ehkäpä reisille, pohkeille ja keskikropalle. Yläkropan nyt oikeastaan voi sanoa olevan mukana lyönnissä, mutta kyllä se tärkein, eli kierto tulee sieltä keskikropasta ja varsinkin jaloista. Oon myös huomannut, että aika monella seurakavereilla on aika iso selkä, vaikka eivät kuulemma mitään punttia harrastakkaan.
Varmaankin parasta reeniä lajin kaveriksi voisi olla sellainen perus monipuolinen punttitreeni, jos tenniksen kanssa nyt mitään salireeniä tarvitseekaan, ja ehdottomasti intervallijuoksutreeni. Ite on tullut vedettyä massatreeniä, eikä se välttämättä ole se paras vaihtoehto. Mutta kuitenkin käsitin, että ideana on kai saada myös hieman näköä? Tässä on nyt pari ohjelmaluonnosta, jotka mun mielestä saattais olla hyviä tukemaan lajia. Näistä voit vähän kattella sitten sitä sun omaa ohjelmaa riippuen ihan tennisreenien ym. juttujen määrästä. Mikäli haluat jonkun oikeasti lajia tukevan treenin, etkä vaan jotain bodausohjelmaa, niin kannattaa kysellä valmentajalta. Mun valkku ei oikeastaan sanonut muuta kuin "kyykkää".
1-jakoinen, mikäli tennistä on se 5-6 kertaa viikossa, mikä mulla itelläkin on joskus ollut, eikä pääse salille muuta kuin kerran pari viikossa.
1. Takakyykky 5x3-5
2. Pohkeet seisten/prässissä 4x15-20
3. Leuanveto 3xmax
4. Penkki/pystypunnerrus edestä 3x3-5
5. Kulmasoutu 3x3-5
6. Dippi 2x15-20
+Joku suora vatsalihastreeni, pari sarjaa riittää
Tuon tekee noin tunnissa, kunhan ei päästä palautuksia niin kovin pitkiksi.
Tähän vielä 2-jakoinen myös. 2-4 kertaa viikossa on hyvä.
Etureidet, rinta, olkapäät, hauis
1. Takakyykky 4x3-5
2. Askelkyykky 4x15-20
3. Penkki 3x3-5
4. Viparit maaten 2x15-20
5. Hammerkääntö 2x15-20
6. Pystypunnerrus edestä 3x3-5
7. Viparit sivuille 2x15-20
Pohkeet, takareidet, selkä, ojentajat
1. SJMV 5x3-5
2. Pohkeet seisten/prässissä 4x15-20
3. Kulmasoutu 3x3-5
4. Dippi 3x15-20
5. Leuanveto 3xmax
6. Selänojennus 2x15-20
Ota sali 3 x viikkoon ja 1-jakosella meet!
ja pidemmät sarjat lihaskestävyyttä, koskapa pitkissä palloralleissa ei saa loppua lyönnistä tehot.
Niin ja sen tiedän, että kyllä ne junnut pistetään ainakin kyykkäämään, vaikken junnuna huipulle tähdännyt. Jotain satunnaisia kotimaan juttuja kyllä kiersin ja kierrän yhä. Eli voisitko vähän sitten enemmän kertoa miten tää huipulle tähtäävä sakki treenaa.
Tällä hetkellä tennistaso on siinä C/B luokan välillä
No mihin sitten ylipäätään tarvitsee lihaskestävyyttä?
Jaa, ketkä junnut? Nyt esimerkkinä voin ottaa suomen yhden lupaavimmista tennispelaajista, jonka punttistreeneissä en ole kertaakan nähnyt kyykkyä, tai mitään muuta voimapainotteista treeniä. Itse en tainnut kyykätä kertaakaan tennisurani aikana.
Kannattaa varmaan siinä tapauksessa miettiä noita tennispuntteja myöhemmin, tolla tasolla pelkkä tennistreeni ja kuntotreeni riittää mainiosti ( ja noilla kahdella treenillä pääsee myös A1 tasolle )
Jalkoihin (tenniksessä)