Tekeekö komeat kulissit onnelliseksi?

Lähinnä kyse on varmaan siitä, että onko luksus siihen sijoitetun pääoman arvoista?

Mikä kenellekin on luksusta... Mä toivon, että joskus mulla on vielä isohko (80-100m2) kerrostalokämppä, johon oon ite saanut suunnitella esim. keittiön ja kylppärin kaapistot. Se ois tosi luksusta. Niin ja tietysti edellyttäen ettei tarttis ottaa kauheesti velkaa. Mielummin pienempi kämppä, jonka saa nopeahkosti maksettua. Kuulun näihin "nopeasti äkkiä laina pois" -- sitten on luksusta, kun ei ole velkaa.

Olen nähnyt huippuvuodet lapsena, kun elin kulissien keskellä ja menettänyt kotini kahdesti. Never again. Laina maksetaan silloin, kun sitä rahaa on, koska ikinä ei voi tietää mitä seuraavaksi tapahtuu.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä kenellekin on luksusta... Mä toivon, että joskus mulla on vielä isohko (80-100m2) kerrostalokämppä, johon oon ite saanut suunnitella esim. keittiön ja kylppärin kaapistot. Se ois tosi luksusta. Niin ja tietysti edellyttäen ettei tarttis ottaa kauheesti velkaa. Mielummin pienempi kämppä, jonka saa nopeahkosti maksettua. Kuulun näihin "nopeasti äkkiä laina pois" -- sitten on luksusta, kun ei ole velkaa.

Olen nähnyt huippuvuodet lapsena, kun elin kulissien keskellä ja menettänyt kotini kahdesti. Never again. Laina maksetaan silloin, kun sitä rahaa on, koska ikinä ei voi tietää mitä seuraavaksi tapahtuu.

Elämä on valintoja. Jos se tosi kiva sisustus ja tosi kiva kämppä maksaa vaikka 50 000€ enemmän kuin aika kiva ja aika kiva, niin tuolla 50 000€:lla viettäisi helposti pari sapattivuotta esimerkiksi.

Hyvin voi tunnustaa, että itseltänikin puuttuu tehdä ratkaisuja mitkä varmasti vaikuttaa paljon enemmän onnellisuuteen kuin tehokas auto tai viimeisen päälle rempattu kämppä.

Ehkäpä joku vaatii "tietyn tason" ollakseen onnellinen, mutta tuskin siitä ylöspäin enää se kasvaa. Eihän tavara tee onnelliseksi vaan siihen voi olla tyytymätön tai tyytyväinen.

Loppuun vielä onko sitä onnellisempi jos saa 10kg hauen 200€ virvelillä vai 10€:n umpikelalla? Toki voi olla, että jollain 500€:n autolla ei uskalla lähteä ajamaan Lappiin, mutta voi se 50 000€:n autokin jättää tielle. Ei kuluttamisen pitäisi olla mikään päämäärä elämässä. Aikaisemmin sanottiin, että mitä enemmän on rahaa niin sitä enemmän menee aikaa sen rahan kuluttamiseen.
 
Loppuun vielä onko sitä onnellisempi jos saa 10kg hauen 200€ virvelillä vai 10€:n umpikelalla? Toki voi olla, että jollain 500€:n autolla ei uskalla lähteä ajamaan Lappiin, mutta voi se 50 000€:n autokin jättää tielle. Ei kuluttamisen pitäisi olla mikään päämäärä elämässä. Aikaisemmin sanottiin, että mitä enemmän on rahaa niin sitä enemmän menee aikaa sen rahan kuluttamiseen.

Jaah, itsellä on kyllä useampikin yli 200e virveli, ja on siinä ihan tajuton ero että kalastatko huoltsikan paskalla umpikelalla vai onko sulla Abu Garcian Ambassadeur. Myönnetään että hyrräkelalla heittokalastus ei sovellu amatööreille tai vasta-alkajille. Kuitenkin kalastuksesta ei kyllä tule paskoilla vehkeillä kun paha mieli, ja harrastus loppuu siihen.

Kyllä sitä kalan varmaan ylös saa markettivirvelilläkin, en sitä epäile, mutta se on niin paljon vaivattomampaa hyvillä välineillä kuin mitä se on lonksuvilla huoltoaseman kympin vehkeillä. Enpä alle satasen välineitä kyllä ostaisi.

Perhovehkeet ne vasta kalliita onkin;)

Mutta jep, auton ei tarvi olla 50 000 euron pirssi, toki sellaset on aika eri maailmasta ku viidensadan lintat, mutta ihan hyvin tolla lintallakin pääsee paikasta a paikkaan b. Eikä tuu ajettua turhaan, on se niin vittumainen ajaa..;)
Kyl mun virvelit on paljon kalliimpia yhteesä ku mun auto.
Komeat kulissit on muutenkin vähän asenteellisesti sanottu, ei se että asuu hienosti ja ajaa kohtuullista autoa ole välttämättä kulissia, ne on puitteita. Se ettei ole varaa ku tonnin corollaan ja rahotuksella ostaa mersun, se on kulissia, mutta vain jos sen tekee uskotellakseen muille että on rikkaampi kun onkaan. Sitäpaitsi jos sitä autoa on kuin onkin varaa pitää, ei voi sanoa etteikö siihen ole varaa, johan se että sitä autoa voi pitää todistaa sen että siihen on varaa.
Muuten minusta on vähän asenteellista käyttää sanaa kulissi. Paremminkin sanaa puitteet.
 
Indica näytti tajunneen tän ketjun pointin. Eli se EI OLE kulissia jos ostaan 50.000 auton johon on varaa. Se on sitä kulissia, kuten Indica sanoi, että jos on varaa 1000 corollaan niin ostaa 50.000 mersun vain koska naapurillakin on. Maksaa kituuttaa tota sitten ja käytännössä auto vanhenee ennenkuin velka. Onko tossa tilanteessa joku lopulta onnellinen? Missä menee raja? Velkaneuvonnassa vai nöyrtymisessä realiteettien edessä? Jos joku taas painaa vitusti duunia, jotta saa sen auton, on homma eri. Mutta tossakin pitää sitten osata nauttia siitä työn hedelmästä, muuten voi jossakin kohtaa iskeä vitutus.
 
Nimenomaan, juuri näin se on.

Se sitten on määrittelykysymys, mihin on varaa ja mihin ei. Joku voi ansaitusti väittää, että varaa on vain, jos sen voi ostaa käteisellä, jonkun mielestä siihen on varaa jos sen voi ostaa lainalla ja lainan saa omilla tuloilla. Voidaan myös asettaa lainan takaisinmaksuajan mukaisia määritelmiä, mutta milloin voidaan saavuttaa yleinen totuus siitä, mihin on varaa ja mihin ei?

Eli toisinsanottuna kuinka suurta osaa bruttotuloista voi käyttää velanhoitoon ja silti sanoa että on varaa?
Voidaan myös pohtia seuraavaksi sitä, että vaihteleeko määritelmä siihen on varaa sen mukaan mistä puhutaan? Eli onko varaa 100 000 euron asuntoon muttei autoon?

Näistä oikeasti voidaan vääntää vaikka tuomiopäivään asti.

Kulissin määritelmässäni kyllä pitäydyn, mielestäni kulissi vs. puitteet menee niinkuin edellisessä viestissä määrittelin. Siitäkin voi toki olla montaa mieltä, mun mielestä kulissikysymys on noin, joku muu voi olla ansaitusti eri mieltäkin.
 
Musta olennaista on että jos itse tarvii jotain niin sen saa. Onko se nyt sitten viimesen päälle huipputuote vai ei niin siinä ei enää niin paljoa ole sitä eroa verrattuna siihen ettei oo ollenkaan. Esim. uusi auto 10t€ on aivan luksusta verrattuna siihen että joutuu kävelee tai kulkee julkisilla. Jos ostaa 100t€ citymaasturin niin eipä sillä paljoa sen paremmin ajele kuitenkaan näillä nopeusrajotuksilla. Uusi auto on aina uusi auto vaikka sitten halvempikin.

Edit: joo kaippa se kulissi on nimenomaan sitä että ostaa jotain näyttääkseen muille, mutta ei ne komeat puitteetkaan juuri sen onnellisemmaksi tee tietyn rajan saavuttamisen jälkeen kuten tässä on jo aiemmin todettu :)
 
Kulissin määritelmässäni kyllä pitäydyn, mielestäni kulissi vs. puitteet menee niinkuin edellisessä viestissä määrittelin. Siitäkin voi toki olla montaa mieltä, mun mielestä kulissikysymys on noin, joku muu voi olla ansaitusti eri mieltäkin.
Ei nyt mitään pilkunviilaamista.

Vaan siis tekeekö sitten komeat puitteet onnelliseksi oli niihin varaa tai ei. Unohdetaan tämä puoli nytten tästä. Toki rahalla voi helpottaa elämää, mutta onko se sama asia? Voishan sitä haaveilla, että ostaa kartanon jos voittaa lotossa, mutta jos asiaa miettii niin ei siinä ole mitään järkeä.

Kuten sanoin, niin tiettyyn pisteeseen kun päästään niin ylimenevä on luksusta henkilöstä riippumatta. Onko sen perässä juokseminen hyvä elämäntarkoitus.
 
Kuten sanoin, niin tiettyyn pisteeseen kun päästään niin ylimenevä on luksusta henkilöstä riippumatta. Onko sen perässä juokseminen hyvä elämäntarkoitus

Niin no joo ja ei. Toisaalta mä sanoisin että mitä paremmat puitteet elämälle sitä paremmin viihtyy. Ja tietty piste, toki sellanen varmasti on.. Voisin sanoa että 500-neliötä westendissä ja Ferrari on ihan tavoiteltavaa ja varmasti tekee iloiseksi, mutta toisaalta en enää usko että 800 neliötä naapurista ja Ferrari Enzo juurikaan sitä eroa tekee enää.

Kulissi on joo just sitä että ostetaa rahoituksella BMW m3 vaikka 335i riittää aivan taatusti. Tai että ostetaan 200 neliön omakotitalo, kun 120neliötäkin riittää aivan taatusti useimpiin käyttötarkoituksiin.
Nämä kulissia sillä edellytyksellä tietenkin, että ei oikeasti olisi sitä täppiä ihan siihen m3:seen ja 200 neliön taloon. Jos on massimiehiä, en mä niitä kulisseina näe, vaan puitteina, jotka ansaitusti ovat komeammat kuin valtaväestöllä.

10tonnin auto ei todellakaan ole kyllä vielä luksusta. Toki julkisiin verrattuna mun 80-luvun lintta on luksusta jo. Mutta juuri siksi ajelenkin vähäkulutuksisella halvalla wanhalla autonromulla, koska mulla ei juuri nyt ole varaa ostaa vaikka 15 000 euron käytettyä BMW:tä.
Sitte ku mulla on varaa (=eli siis säännölliset palkkatulot) tottakai mä päivitän vähän tota linttaa.. En myöskään enää silloin ajatellut asua kolmen hengen opiskelijasolussa..

e: luonnollisesti vaikka BMW m6 kesäautona ja x6 talvipirssinä on kulissia vain, jos omistajalla oikeasti olisi varaa primeraan, mutta jos rahaa on, ne ovat kyllä puitteita. Ostettiin ne sitten ajonautinnon tai sukulaisille näyttämisen tai vaikka parantuneen pillunsaannin takia. Ne eivät ole kulissia, jos siihen on varaa, simple as that.
 
10tonnin auto ei todellakaan ole kyllä vielä luksusta. Toki julkisiin verrattuna mun 80-luvun lintta on luksusta jo. Mutta juuri siksi ajelenkin vähäkulutuksisella halvalla wanhalla autonromulla, koska mulla ei juuri nyt ole varaa ostaa vaikka 15 000 euron käytettyä BMW:tä.

Olis se vaan yllättävän monelle luksusta niinku sullekin ;)
 
Ei nyt mitään pilkunviilaamista.

Vaan siis tekeekö sitten komeat puitteet onnelliseksi oli niihin varaa tai ei. Unohdetaan tämä puoli nytten tästä. Toki rahalla voi helpottaa elämää, mutta onko se sama asia? Voishan sitä haaveilla, että ostaa kartanon jos voittaa lotossa, mutta jos asiaa miettii niin ei siinä ole mitään järkeä.

Kuten sanoin, niin tiettyyn pisteeseen kun päästään niin ylimenevä on luksusta henkilöstä riippumatta. Onko sen perässä juokseminen hyvä elämäntarkoitus.

Eihän Indicalla ole nyt meneillään mitään pilkuviilausta, vaan mielestäni Indicalla on kyllä ihan pointtia. Tottakai se vaikuttaa aivan törkeän paljon siihen "onnellisuuteen" onko niihin puitteisiin varaa vai ei.

Esim. perintömiljonääri ostaa OKT:n tenniskentällä, X6:n ja veneen. Päivät menee pelatessa tennista frendien kanssa, illat hommataan vaimon kanssa seilaten auringonlaskuun saakka. Töitä ei tarvitse tehdä koska tahnaa löytyy

vs

35k e / vuodessa tienaava jäpikkä ottaa rahoituksella saman setin. Päivät menee töiden seassa, illat myös. Vaimo jättää ja vie lapset. Saa sydänkohtauksen.

:rolleyes:

En voi tällä hetkellä muuta kuin kompata Indicaa tässä asiassa. Jos niihin on varaa ne on puitteita/leikkikaluja. Vastaavasti jos tavaroihin ei oikeasti ole varaa on ne "kulissia".

Mutta tottakai se onnellisuus koostuu aikalailla kaikesta muustakin. Silti vaimon jättäessä varmaan lohduttaa enemmän itkeä porschessaan 300m^2 OKT:n autotallissaan kuin 18m^2 yksiössään. Kuka on väittänyt että valinta täytyisi tehdä kaiken muun ja materian välillä?
 
Mutta tottakai se onnellisuus koostuu aikalailla kaikesta muustakin. Silti vaimon jättäessä varmaan lohduttaa enemmän itkeä porschessaan 300m^2 OKT:n autotallissaan kuin 18m^2 yksiössään

Materialistinen ihminen varmaan kokee näin mutta ei me kaikki olla samanlaisia. Itsellä ei olis paljon väliä tossa tilanteessa, elämän arvot on niin erilaisia. Tai no oikeestaan voin jopa sanoa ettei ole väliä sillä noi porset ja vaimo ei ole ollenkaan samanarvoisia mulla. Toinen on oikeesti tärkeä ja toinen on vaan kallis peltikasa, oli siihen porsheen varaa tai ei niin ihan samantekevä kapine mulle :D
 
Eipä se tiili- tai peltikasa kauheasti lämmitä jos jää yksin. Edelleen onko se onnellisuutta jos on kivaa ja aika menee rattoisasti?

Ihan turha se on spekuloida muilla kuin omaan elämäänsä suhteutettavilla asioilla eikä niin, että olisi kivaa olla niin rikas, ettei tartte käydä päivääkään töissä.

Vaan tässä hetkessä tuoko materia onnen? Vai onko niin, että ne tavoitteet tekee nyt onnelliseksi jos se spekulointi on niin mukavaa?

On ihan eri asia haaveilla jostain ferrarista kuin mennä ostamaan se. Eikä tällä keskustelulla ole mitään substanssia jos ne asiat ei perustu sen hetkiseen elämäntilanteeseen.
 
On tullut tavattua useita ihmisiä, jotka ostavat tavaraa vain sen tavaran takia. Onko se nyt sitten sitä materialismia vai mitä. Ostetaan hieno auto sen auton eikä sen ajonautinnon takia ja hieno telkkari miettimättä miten se vaikuttaa itse katseluun.

Tulee tuota itsekin mietittyä vaikka miten hieno tuo veitsi olisi, mutta tajuanpa sentään ajateltua miten se vaikuttaa ruoanlaittooni tai syömiseeni. Monet eivät näin pitkälle mieti ja tulee sitä turhaa kamaa, velkaa ja muoveissa pölyttyviä DVD:itä.
 
Muuten Indicalla ihan ok näkemys, mutta siitä mihin on varaa, on kaikilla vähän eri käsitys. Esim. jos kahdella hepulla on samat tulot ja toisen taskusta rahat häviää palkkapäivän jälkeen nopeasti ja toinen maksaa sitä asunto-ja autolainaa, elää hänen normaalielämäänsä ja rahat riittää seuraavaan palkkapäivään toisin kuin "tuhlarilla". Sit tämä nopeasti rahansa hukkaava ihmettelee, että millä rahalla tämä toinen heppu laittaa kaikkea "kivaa" ja silti pystyy vielä elämään. Nim. entisessä työpaikassa oli vähän tollasta...Eli jotkut ei halua ottaa asuntolainaa tai autolainaa ja sit ihmetellään neli-viiskymppisenä, että millä rahalla työkaveri on ostellut talot ja autot. Oon jutellu jonkin verran automyyjien kans yli 50k€ auton ostajista, suurimmalla osalla niihin on rahoitusta. Syitä on monia, ei siitä nyt tässä sen enempää.
PS. itsekin aikoinaan luulin, että niin kalliit autot ostetaan "käteisellä", mutta se ei todellakaan ole niin.
 
Näinhän se nimenomaan on.
Kyse on varmaan aika paljon siitä, miten aivot ovat "naksahtaneet" rahankäytön suhteen. Onko se ok että "kaikki menee mitä tulee", vai haluaako työllä tienaamille rahoilleen maksimiarvon sijoittamalla ne tuottavasti.

Kulissit tekevät varmasti onnelliseksi ihmisen, joka ei halua olla koskaan taloudellisesti vauras mutta elää mukavarakkaan elämää. Mikäs siinä toisaalta, kunhan elintasoa ei tarvitse koskaan siitä laskea eikä halua jättää maallista mammonaa esim. seuraaville sukupolville.

Itse en pystyisi perustelemaan itselleni älyttömän velanoton esimerkiksi auton vuoksi. Tässä elämänvaiheessa en autoa tarvitse, joten se olisi vain turha pääomaa sitova ja kuluttava esine.
 
Minun mielestä se on kuitenkin tärkeintä, että tekee asioiden kanssa just niin kun ite haluaa ja mikä tuntuu itestä hyvältä. Jos tuntuu siltä, että pitää ajaa 500K€ autolla ja asua solukämpässä niin mikäs siinä. Itse panostan tasapuolisesti kaikkeen. Ja jos kerta on rahaa niin miksi sitä ei sais käyttää? Jos mulla ois tilillä miljoonia niin vähät välittäisin mitä joku ajattelee. Ja hyödyttäähän se yhteiskuntaakin jos laittaa rahat kiertämään eikä pihtaa tilillä.

"Suomi on kyllä paska maa, heti kun jollain on vähän enemmän massia niin joku läski alkaa vinkumaan..."

Ps. No tää viesti koski vähän enemmän sitä rahan käyttöä eikä onnellisuutta...
 
Lapsena varmaan suurin osa riidoista koski rahaa ja sen puutetta, molemmissa perheissä. Vanhemmat on siis eronnut. Oltiin tottakai siskon ja veljen kanssa hirveen onnellisia kun äiti oli pitkään kotona, mutta vanhempana kun sen tajusi, miten paljosta se itse joutui luopumaan meidän takia, tuli todella paha mieli. Isäpuoli oli perheen ainoa elättäjä ja taksikuskina aina töissä.

Kun tietää, ettei tuolla taloudellinen tilanne ole sen parempi, vaikka äitikin on töissä ollut jo pitkään, mua ottaa päähän edelleen. Niillä on suht uus talolaina, mistä ne ei selviä ja koska systeri ei edelleenkään opiskele tai käy töissä, en joutuu elättämään sitä ja maksaa sen vuokrat. Suhde niillä on rakoillut jo pitkään.

Kyllä mä sanoisin että ei se kulissi tee ketään onnelliseksi, mutta vähän paremmat puitteet edesauttaa sitä onnellisuutta imo. Ei tarvitse olla omaisuutta ja rahaa tuhottomasti, mutta niin ettei jatkuvasti tarvitse näistä asioista stressata.
 
Kaippa se on mahdollista, että "laatu" tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Se ei välttämättä tarkoita, että on "kallis maku." Luksus on jotain mikä ei lisää enää käyttöarvoa. Tarkoittaako sitten, että vasta Ferrari on luksusta.

Tärkeää on se, ettei hamstraisi enempää kuin tarvitsee. Mitä kukaan tekee hyllyssä pölyttyvillä DVD:llä, kirjoilla tai millä tahansa. Sama jos vaatekaappi on täynnä vaatteita mitä ei ikinä käytä.

Ei se kyllä suoraan tee henkilöstä materialistia jos ostaa uuden Mersun.
 
Tulee tuota itsekin mietittyä vaikka miten hieno tuo veitsi olisi, mutta tajuanpa sentään ajateltua miten se vaikuttaa ruoanlaittooni tai syömiseeni. Monet eivät näin pitkälle mieti ja tulee sitä turhaa kamaa, velkaa ja muoveissa pölyttyviä DVD:itä.
Hyvään veitseen ei voi koskaan sijoittaa liikaa. Tietenkin joku timanttikoristelu on täysin turhaa. Itselläni on kunnon puukko himassa ja voi sitä tuskaa mitä saa osakseen kun täällä landella on käymässä ja käyttää toisten surkeita puukkoja, tekee mieli nirhata itseltä ranteet auki :curs:
Tosin puukkoni ei ole kulissi, koska minulla on siihen ihan oikeasti varaa ja uskon että jokaisella tämänkin lukijalla on heittää muutamia kymppejä kunnon veitseen sen tv-shop-citymarket-paskan tilalle. Kunhan kommentoin vain.

DVD-kokoelma tuskin on kulissia, se on vain keräilyharrastus johon varmasti kaikilla työssäkäyvillä on varaa.

Mutta topicciin:
Itselleni ei tulisi mieleenkään rakentaa jotain kulisseja velaksi jotta näyttäisi siltä että minulla on enemmän rahaa kuin mitä oikeasti on. Mieluummin päinvastoin.

123:n sanoista voi lukea rivien välistä elämästä jossain muualla kuin Suomessa tai Euroopassa missä tämä kulissien rakennus ei ehkä ole niin arkipäivää. Onnellisuus tulee muista pienistä asioista ja muualla pärjää pienemmälläkin määrällä materiaa. Jos asustelisin tropiikissa niin hyvin riittäisi joku pieni maja perusvarusteluin ja mopo pihaan jolla kävisi kaljaa kaupasta :D

Itse pärjäisin muualla sillä summalla kuukauden asumisineen/ruokineen minkä kärytän Diisseliä kuukaudessa tällä hetkellä ;)
 
Jos olet oikeasti rikas, eli sinulla on useita miljoonia, niin tuskin tuo mitään suurempaa lisäarvoa elämään enää tuo. Mutta jos rahaa on silleen, ettei tartte murehtia jos se uudehko auto hajoaa ja remppaa menee pari tonnia, niin tuohan tuo varmasti onnellisuutta vapaudentunteeseen vedoten. Jos taas joutuu miettimään, että saako ostettua Prismasta safkaa kun pesukone hajoaa, en usko että voi kaikilla elämän osa-alueilla tuntea suurta onnellisuutta.

Eli kyllä varallisuus johonkin pisteeseen asti lisää aivan varmaan onnellisuutta. Isot määrät rikkauksia tuo varmasti jo mukanaan stressiäkin ja saattaa olla että sitten on jo onnellisuus kaukanakin. Mutta moni on varmasti ns. köyhänä onnellinen ja moni rikkaana ja sitten taas päinvastoin.

Tuskin me tähän yhtään ns. oikeaa vastausta saadaan vaikka miten veivataan. Mutta ihan mukava kuulla ihmisten ajatuksia, kuhan ei yritetä väittää jonkun olevan väärässä...
 
Back
Ylös Bottom