Teidän kehitys ilman erikoistekniikkoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rahvas
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ajattelin kysäistä teiltä muilta alottelijoilta, kuinka paljon käytätte erikoistekniikoita?
Olen itse käynyt salilla reilun vuoden. Luen siis itseni aloittelijaksi.
Eli reilu vuosi treeniä takana ja en ole oikeastaan koskaan käyttänyt mitään erikoistekniikoita, eli en ole vienyt sarjoja täydelliseen loppuun asti. Mitä nyt joskus kyykätessä ja penkissä olen joutunut tekemään viimeisen toiston joskus vähän vajaana, ettei romut oo jääny päälle. Siis osittainen toisto.

Kehitystä on tapahtunut ilman noita erik.tekniikoita mielestäni kohtuullisesti, ainaski tähän asti. Kuinkas teillä muilla?

Sain tosta Timo Erämetsän kirjasta Massaa!Voimaa! sellaisen käsityksen, ettei alottelijan ja naturaali treenaajan kannata tehdäkkään erik.tekniikoita niin kauan kuin yksittäisillä sarjoilla tapahtuu kehitystä.

Mä aloitin treenit 16-vuotiaana, silloin hypetetyllä Heavy Dutylla(Dorian oli silloin IN, ja HD oli ainoa oikea treenitapa)!!! Kaikki kovat sarjat pudotuksilla ihan loppuun asti!!
Ekat 1-1,5 vuotta ihmettelin kun vatsa oli ripulilla koko ajan ,ja flunssassa useita kertoja vuodessa. Lisäksi kehitys oli tosi huonoa, ottaen huomioon että alussa pitäis kehittyä nopeasti.
Sitten vanhemmat kaverit ehdottivat, et kokeilisin suoria sarjoja eli perustreeniä 3 kertaa vkossa:
-ja siitä alkoi vasta todellinen kehitys!! Nykyisinkin käytän erikoistekniikoita hyvin harkiten..

Kyllä sitä osasi olla tyhmä, kun näin jälkikäteen miettii. Onneksi ei sentään saanut revittyä selkää paskaksi tms.

Minulla vakavasti otettavaa treeniä takana viime elokuusta lähtien, enkä ole nähnyt tarvetta pakkotoistoille ym. erikoistekniikoille (tosin en niitä pystyisi kyllä harjoittamaankaan, koska treenaan aina ypöyksin).

Ainoa "erikoistekniikka" jota olen käyttänyt on supersarjat, ja niitäkin vain hyvin harvoin (yleensä silloin, kun on jostain syystä niukasti aikaa treenata).

pakkomielle.com sanoi:
Mä aloitin treenit 16-vuotiaana, silloin hypetetyllä Heavy Dutylla(Dorian oli silloin IN, ja HD oli ainoa oikea treenitapa)!!! Kaikki kovat sarjat pudotuksilla ihan loppuun asti!!
Ekat 1-1,5 vuotta ihmettelin kun vatsa oli ripulilla koko ajan ,ja flunssassa useita kertoja vuodessa. Lisäksi kehitys oli tosi huonoa, ottaen huomioon että alussa pitäis kehittyä nopeasti.
Sitten vanhemmat kaverit ehdottivat, et kokeilisin suoria sarjoja eli perustreeniä 3 kertaa vkossa:
-ja siitä alkoi vasta todellinen kehitys!! Nykyisinkin käytän erikoistekniikoita hyvin harkiten..

Kyllä sitä osasi olla tyhmä, kun näin jälkikäteen miettii. Onneksi ei sentään saanut revittyä selkää paskaksi tms.

Mä oon treenaillut myös vakavissani viime elokuusta lähtien ja aina ollaan kaverin kanssa viety kaikki sarjat kaikissa liikkeissä loppuun asti ja jopa pakkotoistoille.
Itsestäni tuntuu ettei sitä kehitystä ole tullut mitenkään ihmeellisesti eli voiko vika olla tässä meidän paikat-niin-paskaksi-kuin-mahdollista -tyylissä?
Jos voi niin miten pitäisi asiaa korjailla?

Jos nyt joku vois vaikka tässä vaiheessa kertoa suomeksi, mitä ovat supersarjat? Eikös pakkotoisto ole sitä, että kaveri avustaa liikettä (mahdollisimman vähän)?

Cockton sanoi:
Jos nyt joku vois vaikka tässä vaiheessa kertoa suomeksi, mitä ovat supersarjat? Eikös pakkotoisto ole sitä, että kaveri avustaa liikettä (mahdollisimman vähän)?

Supersarja= tehdään kaksi erillistä liikettä/sarjaa peräjälkeen ilman taukoa, esim. ranskalainen punnerrus ja heti perään hauiskääntö.

Pakkotoisto on loistavan keskusteluforumin lisäksi juuri tuota, mitä tuossa kirjoitit.

Onkos sille sitten mitään nimitystä että kun itse tekee ihan loppuun asti sarjan niin että ei varmasti menis enää yhtään toistoo. Eli se viimenen menee ihan hampaat irvessä vääntäessä tosi hiljaa. Onko ne vaan loppuun asti tehtyjä sarjoja? En vaan satu tietämään onko joku nimitys kyseisille sarjoille. :david:

ZweCCo sanoi:
Onkos sille sitten mitään nimitystä että kun itse tekee ihan loppuun asti sarjan niin että ei varmasti menis enää yhtään toistoo. Eli se viimenen menee ihan hampaat irvessä vääntäessä tosi hiljaa. Onko ne vaan loppuun asti tehtyjä sarjoja? En vaan satu tietämään onko joku nimitys kyseisille sarjoille. :david:
failureen asti on ilmeisesti se hieno nimitys :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
neutraali sanoi:
failureen asti on ilmeisesti se hieno nimitys :)

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta jos sarja tehdään failureen niin eikös se paino jää puolimatkaan(tai siis liike jää vajaaksi). Koskaan ei voi tietää menisikö se yksi vielä ellei sitä koita :whip:

edit. nelkku ehti nussimaan pilkkua ensin

nelkku sanoi:
Failure on jo epäonnistunut yritys, nusnus. Kaipa tuota voisi sanoa "tiukaksi sarjaksi" :)
niin siis sehän tarkoittaa sitten samalla että se on ihan loppuun asti tehty sarja, kun se viimeinen ei enää mene.

Tiilisukassa sanoi:
Mä oon treenaillut myös vakavissani viime elokuusta lähtien ja aina ollaan kaverin kanssa viety kaikki sarjat kaikissa liikkeissä loppuun asti ja jopa pakkotoistoille.
Itsestäni tuntuu ettei sitä kehitystä ole tullut mitenkään ihmeellisesti eli voiko vika olla tässä meidän paikat-niin-paskaksi-kuin-mahdollista -tyylissä?
Jos voi niin miten pitäisi asiaa korjailla?
Siirry tekemään kaikki sarjat siten, teet ne omin voimin loppuun(ei pakkotoistoja).
Lisää vastaavasti sarjojen määrää 25%. Pyri progressiivisesti nostamaan joka viikko joko toistomääriä ja/tai painoja. Joka 5. vko kevyt 70% vastuksella normaalista.
Tulet huomaamaan muutaman kuukauden päästä selkeää kehitystä.

No niin, nythän se selvisi.

Olen nyt hakenut painoja niin että 3*8 sarjan viimeinen toisto tulee irvistyksen ja murinan saattelemana. Vikassa sarjassa se murina voi alkaa 6. toiston kohdalla... Tietysti huono vertailla jos on erilainen murinakynnys, mutta you get the point... :)

ZweCCo sanoi:

Eikös tässä kohtaa puhuta että tehdään "positiiviseen loppuun asti" tjsp. muistaisin täältä moneen otteeseen tuollaisen jutun lukeneeni.

lisäliha sanoi:
Eli positive failure = lopettaa sen toiston jälkeen kun tietää ettei mene enää yhtään?

Mistäpä sitä _tietää_ ellei kokeile :rolleyes: Toisaalta esim. on ottanu jo 95%:lla 1RM:stä kolme toistoa joista viimeinen aivan sikatiukka, niin kyllä sitä melko varma voi olla ettei se neljäs enää nouse :) *pilkviil*

Mä olen kuullut kahdesta failuresta, tekninen failure jossa lopetetaan kun tekniikka lähtee rapistumaan, ja sitten muscular failure jossa kertakaikkiaan loppuu jerkku. Jossain penassa ja ehkä kyykyssäkin saattaa monesti irrota vielä yksi toisto puoliväkisin, selkä mutkalla ja polvet vapisten mutta tekninen failure tuli jo edellisen toiston aikana.

Jälkimmäinen tapa on oiva keino hajottaa itsensä tietyissä liikkeissä.

Niin no oli alunperin tarkoitus täs threadis tehdä pientä kartotusta siittä, että käyttävätkö muut alottelijat erikoistekniikoita.
Tää keskustelu on menny vähä hakoteille sen puoleen, mut ei sen ny nii väliä :)

Back
Ylös Bottom