Nyt en ton DieHardin juttuja jaksa enää kommentoida kun homma ei näemmä etene. Mutta sen vaan sanon että tollanen jatkuva vitun taistolaisuus ja muu skeida tappaa tämän maan. Toi on oiva keino varmistaa että loppukin teollisuus ym. tuotanto valuu ulkomaille.
Mikäköhän ihmeen taistolaisuus ? :D
Mitenköhän se tappaa tämän maan teollisuuden jos vaihdan Lapin Kullasta Olviin. Herää jo.
Pitäs ny jumalauta oikeasti miettiä asioita vähän toiselta kantiltakin. Itse kun tekee duunia tuolla ns. ylemmässä portaassa niin tarvii sanoa että kyllä on touhu mennyt vammaseksi. Sanoo/tekee mitä tahansa ni porukka itkee vaan etuja, etuja, etuja, mutta missään asiassa ei olla valmiita tulemaan itse vastaan. Huudetaan vaan jatkuvasti liiton juristia apuun ym. paskaa.
Itekin kuitenkin perusduunarina toimineena voin kertoa ettei tullut mielenkään silloin tommonen. Noh, se siitä avautumisesta, mutta tosiaan mun mielestä ollaan nyt Suomessa väärillä jäljillä.
Voimme kylläkin syyttää ammattiliittoja suurelta osin siitä, että teollisuus valuu ulkomaille ja myös yksinkertaisesti byrokraatteja joiden päätösten takia suomalainen työntekijä on erittäin kallis työnantajalle.
Muutenkin alat puhumaan nyt jo ihan eri aiheesta kuin mistä alkuperäinen kirjoitus oli! :D
Niin juu, mitenkäs tämä Tornion homma muuten poikkeaa kaikista muista irtisanomisista, mitä suomessa on tehty? Nimittäin tänäkin vuonna vähintään 400 firmaa on irtisanonut jengiä. Pitäisikö noita kaikkia firmoja nyt sitten boikotoida vai onko Hartwall eritysiasemassa?
Kuten sanottu se taas riippuu jokaisen ihmisen omasta arvomaailmasta ?
Joku kuluttaja ei välitä suomalaisesta työstä v*ttuakaan ja ostaa ulkomaista jne jne.
Jos mun mielipidettä kysyt niin mä henkilökohtaisesti kannatan kapitalismia ja vapaita markkinoita. En kuitenkaan pidä järkevänä sitä, että firmat jotka ovat varustettu hyvällä taseella potkivat jengiä pihalle lyhytnäköisten voittojen takia. Siitä tässäkin hyvin suurella todennäköisyydellä on kyse.
Huomaa kyllä miksi tälläistä tapahtuu kun on sinunlaisiasi ihmisiä siellä "ylemmässä" portaassa. Moni firma tosiaan pitää työvoimastaan kiinni ja keskittyy esim. tuotekehitykseen jne jne taantuman aikana jotta on sitten uusia tuotteita ja tarpeeksi porukkaa kun uusi nousu alkaa eikä yllätetä housut kintuissa.
Ei siinä ole mitään taistolaista ettei halua juoda Lapin Kultaa kun sitä ei enää tehdä lapissa (tai no Torniossa, mutta pohjoisessa nyt kuitenkin). Kuten yllä todettiin niin Turun Sinapin siirtämiselläkin oli seurauksensa, miksei sitten tälläkin.
Niinpä.
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Loppupeleissä kuluttajalla ei ole hirveästi sanottavaa jos yritys päättää siirtää tuotantonsa esim. Kiinaan. Kyllä siinä ihan kylmästi ajatellaan kustannuksia ja tuottoja.
Niin, mutta kun ne tuotot tulee siltä kuluttajalta :D Jos kuluttaja lopettaisi sillä perusteella ostamisen, niin ei tuottoja voisi tulla yhtään enempää kun kuluttajat eivät toisi niitä tuottoja.
Miten tämä voi olla niin hankalaa ?
Muutenkin todellisuudessa firmat tekevät aika paljon hallaa itselleen kun vievät tietotaitonsa Kiinaan, hehän kun ovat aika käteviä siinä kopioimisessa. Tästä oli itseasiassa artikkelikin vähän aikaa sitten jossain lehdessä.
Mä en ymmärrä mitä tekemistä sillä on taistolaisuuden kanssa, jos jengi siirtyy Hartwallin asiakkaasta esim. Olvin asiakkaaksi. Sehän on markkinataloutta puhtaimmillaan!
Nimenomaan! :D
No tossa puhuin enemmän yleisellä tasolla, en tästä ko. casesta ja kuluttajan valinnasta. Vaan enemmänkin työnantaja/työntekijä kannalta. Mun moka, että homma lähti rönsyilee.
Juu...