Tehdas kiinni - tuhannet boikotoivat Lapin Kultaa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ne nyt ei vaan yksinkertaisesti omista mitään osaa siitä yrityksestä. :) Ne on täysin ulkopuolisia.

Miten se liittyy asiaan, omistaminen siis ?

Kyllä mun mielestä kuluttajalla on täysi oikeus tehdä ostoksia oman arvomaailmansa mukaisesti. Kuka vois viedä edes pois sen oikeuden ? :D

Miten se liittyy asiaan, omistaminen siis ?

Kyllä mun mielestä kuluttajalla on täysi oikeus tehdä ostoksia oman arvomaailmansa mukaisesti. Kuka vois viedä edes pois sen oikeuden ? :D

Ok, sovitaan näin, se on meidän yhteinen asia joku yritys josta me ei tiedetä muuta kun ne tuotenimet mitä se tuottaa. Meillä taitaa vähän liian hyvin täällä Suomessa jo mennä. Kiina toivottaa kaikki suomalaiset tehtaat tervetulleeksi kyllä. Ja hyvä varmaan näin.

Ok, sovitaan näin, se on meidän yhteinen asia joku yritys josta me ei tiedetä muuta kun ne tuotenimet mitä se tuottaa. Meillä taitaa vähän liian hyvin täällä Suomessa jo mennä. Kiina toivottaa kaikki suomalaiset tehtaat tervetulleeksi kyllä. Ja hyvä varmaan näin.

Eikä sovita kun se ei niin mene.

Tottakai on arvomaailmallinen kysymys millaista yritystä tuet (eli millaisen tuotteita ostat)? Vain monopolissa voidaan pakottaa kuluttaja kuluttamaan tietyn firman hyödykettä, tämä on toki jokaisen firman märkä-uni! ;)

Ostatko häkkikanan vai vapaan kananmunia ?

Ostatko geenimuunneltua vai luomua ?

Ostatko kotimaista vai ulkolaista ?

Ostatko orjatyövoimalla tehtyä vai et ?

Näitä muutoksia taas firmat seuraavat koko ajan, esim jos vapaan kananmunien kulutus kasvaa roimasti niin ei ole yllätys jos sellaisia kanaloita tulee lisää, eihän ?

Muistappa taas, että kuluttaja valitsee sitten taas ostaako se Suomessa vai Kiinassa tuotettua. Jos ei suomalainen osta Kiinassa tuotettua, ei yrityksellä ole intressiä siirtää tuontantoa pois.

Muutenkin toi tehtaiden Kiinaan lähteminen on aikalailla eri kysymys jota voidaan puida vaikka toisessa otsikossa jos sellaisen teet.

Kohta tosin joutuu poistumaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Turun_Sinappi

Unileverin tapaus Turun Sinappi on vähä samantapainen juttu.Markkinaosuus oli ennen yli 60% nyt alle 40%.Itsekkin vaihdoin tuolloin Auran Sinappiin enkä tota nykyään Puolassa tehtävää Turun sinappia suostu syömään.

Hyvä esimerkki!

Tosin se ei ole ainakaan vielä tuonut Turun Sinappi takaisin, mutta ehkä vielä joskus! ;)

Kyllä varmaan ukot siellä rapii päätään, että kannattiko lähteä Suomesta kun nyt on pienemmän voitot! :D

Sää oletat että irtisanominen olisi jotenkin moraaliton teko. Se ei ole.

Se riippuu TÄYSIN tilanteesta. On myös firmoja jotka haluavat pitää kiinni työvoimastaan viimeiseen asti.

Osakeyhtiön tarkoitus on tuottaa voittoa, mutta on eri asia tuottaa voittoa työntekijöiden kustannuksella tai hyvillä tuotteilla! ;)

Myös voiton tarve voidaan määrittää firmassa.

Hyvä esimerkki!

Tosin se ei ole ainakaan vielä tuonut Turun Sinappi takaisin, mutta ehkä vielä joskus! ;)

Kyllä varmaan ukot siellä rapii päätään, että kannattiko lähteä Suomesta kun nyt on pienemmän voitot! :D

Se riippuu TÄYSIN tilanteesta. On myös firmoja jotka haluavat pitää kiinni työvoimastaan viimeiseen asti.

Osakeyhtiön tarkoitus on tuottaa voittoa, mutta on eri asia tuottaa voittoa työntekijöiden kustannuksella tai hyvillä tuotteilla! ;)

Myös voiton tarve voidaan määrittää firmassa.

Kaikkien yritysten tarkoitus on tuottaa voittoa omistajilleen jollain tavalla. Myös osuuskuntien ja vastaavien. Tokihan jokaisen yrityksen täytyy vetää omat linjansa yhteiskuntavastuun ja voitontavoittelun välillä.

Turun Sinappia boikotti ei varmastikaan tuo takaisin, mutta sehän ei haittaa, kotimainen Auran Sinappi hyötyy... Mahdollisesti Lapparin boikotti lisää Olvin tuotteiden menekkiä.

Nyt en ton DieHardin juttuja jaksa enää kommentoida kun homma ei näemmä etene. Mutta sen vaan sanon että tollanen jatkuva vitun taistolaisuus ja muu skeida tappaa tämän maan. Toi on oiva keino varmistaa että loppukin teollisuus ym. tuotanto valuu ulkomaille.

Pitäs ny jumalauta oikeasti miettiä asioita vähän toiselta kantiltakin. Itse kun tekee duunia tuolla ns. ylemmässä portaassa niin tarvii sanoa että kyllä on touhu mennyt vammaseksi. Sanoo/tekee mitä tahansa ni porukka itkee vaan etuja, etuja, etuja, mutta missään asiassa ei olla valmiita tulemaan itse vastaan. Huudetaan vaan jatkuvasti liiton juristia apuun ym. paskaa.
Itekin kuitenkin perusduunarina toimineena voin kertoa ettei tullut mielenkään silloin tommonen. Noh, se siitä avautumisesta, mutta tosiaan mun mielestä ollaan nyt Suomessa väärillä jäljillä.

Niin juu, mitenkäs tämä Tornion homma muuten poikkeaa kaikista muista irtisanomisista, mitä suomessa on tehty? Nimittäin tänäkin vuonna vähintään 400 firmaa on irtisanonut jengiä. Pitäisikö noita kaikkia firmoja nyt sitten boikotoida vai onko Hartwall eritysiasemassa?

Ei siinä ole mitään taistolaista ettei halua juoda Lapin Kultaa kun sitä ei enää tehdä lapissa (tai no Torniossa, mutta pohjoisessa nyt kuitenkin). Kuten yllä todettiin niin Turun Sinapin siirtämiselläkin oli seurauksensa, miksei sitten tälläkin.

Muistappa taas, että kuluttaja valitsee sitten taas ostaako se Suomessa vai Kiinassa tuotettua. Jos ei suomalainen osta Kiinassa tuotettua, ei yrityksellä ole intressiä siirtää tuontantoa pois.
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Loppupeleissä kuluttajalla ei ole hirveästi sanottavaa jos yritys päättää siirtää tuotantonsa esim. Kiinaan. Kyllä siinä ihan kylmästi ajatellaan kustannuksia ja tuottoja.

Toi Turun sinapin case olisi ihan mielenkiintoinen tutkittava. Onko loppupeleissä kannattavuus laskenut tuotannon siirtämisen myötä, vai onko tuotot kasvaneet halvemman työvoiman ja raaka-aineiden myötä?

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Loppupeleissä kuluttajalla ei ole hirveästi sanottavaa jos yritys päättää siirtää tuotantonsa esim. Kiinaan. Kyllä siinä ihan kylmästi ajatellaan kustannuksia ja tuottoja.

Toi Turun sinapin case olisi ihan mielenkiintoinen tutkittava. Onko loppupeleissä kannattavuus laskenut tuotannon siirtämisen myötä, vai onko tuotot kasvaneet halvemman työvoiman ja raaka-aineiden myötä?

Kahta en vaihda, eiku...

Saa olla melko halpaa työvoimaa että kestää yli 20 prossan laskun, Turun Sinappi tuskin on kovin suuri hitti maan rajojen ulkopuolella. Tosin sitä voidaan tietty myydä toisella nimellä muualla euroopassa. Raaka-ainekulut on kanssa vähän niin ja näin; sinapissa kun ei ymmärtääkseni ihmeitä tarvita.

Auran Sinapin menestys alkoi käsittääkseni juuri tuotannon siirrosta, jolloin Unilever tavallaan menetti markkinaosuuttaan tuotteelle jonka oli itse luonut.

Itse olen onneksi jo pitkään käyttänyt Olvin tuotteita kun peruskeppanaa olen litkinyt. Karhun Korpisavu nyt poikkeuksena, se kun nyt sattuu olemaan hyvää ja onnistunut tuote, mitä ei muilta valmistajilta kaupasta saa.

Nyt en ton DieHardin juttuja jaksa enää kommentoida kun homma ei näemmä etene. Mutta sen vaan sanon että tollanen jatkuva vitun taistolaisuus ja muu skeida tappaa tämän maan. Toi on oiva keino varmistaa että loppukin teollisuus ym. tuotanto valuu ulkomaille.

Mä en ymmärrä mitä tekemistä sillä on taistolaisuuden kanssa, jos jengi siirtyy Hartwallin asiakkaasta esim. Olvin asiakkaaksi. Sehän on markkinataloutta puhtaimmillaan!

Mä en ymmärrä mitä tekemistä sillä on taistolaisuuden kanssa, jos jengi siirtyy Hartwallin asiakkaasta esim. Olvin asiakkaaksi. Sehän on markkinataloutta puhtaimmillaan!

No tossa puhuin enemmän yleisellä tasolla, en tästä ko. casesta ja kuluttajan valinnasta. Vaan enemmänkin työnantaja/työntekijä kannalta. Mun moka, että homma lähti rönsyilee.

Mikäköhän ihmeen taistolaisuus ? :D

Mitenköhän se tappaa tämän maan teollisuuden jos vaihdan Lapin Kullasta Olviin. Herää jo.

Pitäs ny jumalauta oikeasti miettiä asioita vähän toiselta kantiltakin. Itse kun tekee duunia tuolla ns. ylemmässä portaassa niin tarvii sanoa että kyllä on touhu mennyt vammaseksi. Sanoo/tekee mitä tahansa ni porukka itkee vaan etuja, etuja, etuja, mutta missään asiassa ei olla valmiita tulemaan itse vastaan. Huudetaan vaan jatkuvasti liiton juristia apuun ym. paskaa.
Itekin kuitenkin perusduunarina toimineena voin kertoa ettei tullut mielenkään silloin tommonen. Noh, se siitä avautumisesta, mutta tosiaan mun mielestä ollaan nyt Suomessa väärillä jäljillä.

Voimme kylläkin syyttää ammattiliittoja suurelta osin siitä, että teollisuus valuu ulkomaille ja myös yksinkertaisesti byrokraatteja joiden päätösten takia suomalainen työntekijä on erittäin kallis työnantajalle.

Muutenkin alat puhumaan nyt jo ihan eri aiheesta kuin mistä alkuperäinen kirjoitus oli! :D

Niin juu, mitenkäs tämä Tornion homma muuten poikkeaa kaikista muista irtisanomisista, mitä suomessa on tehty? Nimittäin tänäkin vuonna vähintään 400 firmaa on irtisanonut jengiä. Pitäisikö noita kaikkia firmoja nyt sitten boikotoida vai onko Hartwall eritysiasemassa?

Kuten sanottu se taas riippuu jokaisen ihmisen omasta arvomaailmasta ?

Joku kuluttaja ei välitä suomalaisesta työstä v*ttuakaan ja ostaa ulkomaista jne jne.

Jos mun mielipidettä kysyt niin mä henkilökohtaisesti kannatan kapitalismia ja vapaita markkinoita. En kuitenkaan pidä järkevänä sitä, että firmat jotka ovat varustettu hyvällä taseella potkivat jengiä pihalle lyhytnäköisten voittojen takia. Siitä tässäkin hyvin suurella todennäköisyydellä on kyse.

Huomaa kyllä miksi tälläistä tapahtuu kun on sinunlaisiasi ihmisiä siellä "ylemmässä" portaassa. Moni firma tosiaan pitää työvoimastaan kiinni ja keskittyy esim. tuotekehitykseen jne jne taantuman aikana jotta on sitten uusia tuotteita ja tarpeeksi porukkaa kun uusi nousu alkaa eikä yllätetä housut kintuissa.

Ei siinä ole mitään taistolaista ettei halua juoda Lapin Kultaa kun sitä ei enää tehdä lapissa (tai no Torniossa, mutta pohjoisessa nyt kuitenkin). Kuten yllä todettiin niin Turun Sinapin siirtämiselläkin oli seurauksensa, miksei sitten tälläkin.

Niinpä. :rolleyes:

Niin, mutta kun ne tuotot tulee siltä kuluttajalta :D Jos kuluttaja lopettaisi sillä perusteella ostamisen, niin ei tuottoja voisi tulla yhtään enempää kun kuluttajat eivät toisi niitä tuottoja.

Miten tämä voi olla niin hankalaa ?

Muutenkin todellisuudessa firmat tekevät aika paljon hallaa itselleen kun vievät tietotaitonsa Kiinaan, hehän kun ovat aika käteviä siinä kopioimisessa. Tästä oli itseasiassa artikkelikin vähän aikaa sitten jossain lehdessä.

Nimenomaan! :D

No tossa puhuin enemmän yleisellä tasolla, en tästä ko. casesta ja kuluttajan valinnasta. Vaan enemmänkin työnantaja/työntekijä kannalta. Mun moka, että homma lähti rönsyilee.

Juu...

Niin, mutta mitä tapahtuisi kilpailevissa yrityksissä kun kysyntä kasvaisi ?

Sinne jouduttaisiin palkata uutta väkeä!

Jos näin tapahtuisi niin luultavasti erotetut henkilöt voittavat värvätyt henkilöt lukumäärässä. Toisinsanoen henkilöitä erotettiin tehtaan lakkautuksella enemmän kuin palkataan takaisin uuteen firmaan. Ja tämä tuskin tekee hyvää bruttokansantuotteellemme taikka työttymyysprosentillemme.

Tämä on siis puhdas mutu ... mitäs muut mieltä?

Jos näin tapahtuisi niin luultavasti erotetut henkilöt voittavat värvätyt henkilöt lukumäärässä. Toisinsanoen henkilöitä erotettiin tehtaan lakkautuksella enemmän kuin palkataan takaisin uuteen firmaan. Ja tämä tuskin tekee hyvää bruttokansantuotteellemme taikka työttymyysprosentillemme.

Tämä on siis puhdas mutu ... mitäs muut mieltä?

Mikä merkitystä sillä on ?

Kun vaihtoehdot tässä ovat, A. tehdas kiinni, porukka pihalle B. Tehdas kiinni, porukkaa muualle C. Tehdas jää auki.

Eli on vain positiivista mun mielestä, että saadaan edes osa palkattua jos tehdas suljetaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom