Teetetty puku Thaimaasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rawson
  • Aloitettu Aloitettu
Tämän foorumin lukijoista luulisi löytyvän kohtalotovereita, joille kaupan standardipuvut ei istu päälle. Ollaan vaimon kanssa menossa talvella pariksi viikoksi Krabiin, Thaimaaseen. Olisiko jollain kokemuksia puvun teettämisestä siellä tai lähimaastossa. Hinta, laatu, palvelu, kangasvalikoima etc.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Teetätin yhden puvun Pattayalla reilu vuosi sitten. Aitoa silkkiä. Ei rypisty ja hengittää tosi hyvin.. Ja saumat on ommeltu ammattitaidolla. Puku palvellut minua kiitettävästi. Ja sitä on tullut aika paljon pidettyä.

Maksoi noin 50€ housut ja takki. Ainakin minä olin kauppaan tyytyväinen.

Lisämaksusta siihen olisi saanut esim. Hugo Bossin tai Armanin merkinnän mutta jätin väliin.

Mulla on intiassa mittoihin tehty kashmirvillainen puku, vähän eri näköinen kuin dressmanin ei sopivat puvut. Maksoi 100e sisältäen silkkipaidan, housut ja takin.

Kysy kuinka monesti sitä pukua pitää sovittaa tekemisvaiheessa. Tämä kertoo ainakin jotain. Ei varmaan kannata ottaa sitä halvina...

Lisämaksusta siihen olisi saanut esim. Hugo Bossin tai Armanin merkinnän mutta jätin väliin.

Tää on se juttu mitä ne paikalliset ei tajuu.. Mä en todellakaan mene sinne ostamaan BOOSin tai ARMANON pukua. Jengi hakee sieltä laadukasta käsinommeltua suittia. Sen homman arvo, ainakin meikäläiselle, piilee nimenomaan siinä käsityössä, ei missään feikki merkinnöissä.

Op:lle:

Krabilla, tai Ao Nangissa (minne oletan teidän matkaavan), on riittävästi räätäleitä. Ota aikas ja tutustu kunnolla.. Jokainen räätäli yrittää tehdä kauppaa niin helvetisti! Varaa sovituksia vähintään kaksi, kolme ois todella jees. Varaa puvun teettämiseen n. viikko. Älä usko niitä "suit ready in two days" juttuja, niin et saa muuta kuin paskaa hanskaan.. Kolmella sovituksella hommaan menee 6-7 päivää. Valkkaa huolella kankaat ja mallit.. Sit kun on sellanen tyytyväinen fiilis siihen settiin mitä oot miettinyt niin aloitat niin julmetun tinkimisen..

Jep, kolme sovitusta. Ja kannattaa kiinnittää siihen huomiota että maan tapana tuntuu olla tehdä tosi tyköistuvia ja kapealinjaisia pukuja. Nehän toki näyttää törkeän hienoilta kun sovitetaan seisten, mutta vähän kantsii imo miettiä sitä arkikäytön mukavuutta. Noi kashmir- yms. villat eivät ole stretch-tyyppistä kangasta. Ja (köh, köh) noissa just tyköistuvissa puvuissa ei ole sitten yhtään henkisen kasvun varaa :)

Mieti myös etukäteen se millaisen puvun haluat, eli esim. tuleeko housun vyötäröön laskoksia vai ei, minkä mittaisen takin haluat ja millaisella napituksella... Mallikuva on tosi kätevä. Loppujen lopuksi erilaisia vaihtoehtoja on mieletön määrä vaikka äkkiä ei luulisikaan.

Paitoja kannattaa teettää _monta_. Kotimaasta et saa samaan hintaan mistään juuri hartioista sopivia, laadukkaasta puuvillasta tehtyjä kauluspaitoja. Ja housujakin parit.

Niitä räätäleitä oli esim. Phuketissa kiusaksi asti, eli kannattaa tosiaan varmistaa etukäteen joku räätäli jota suositellaan. Matkatoimistoilla on omat vinkkinsä firmoista, ja ko. firmat ovatkin usein kalliimpia provikkalisästä johtuen, mutta omien kokemusten mukaan laatukin oli hyvää. Edit: mä en ainakaan jaksaisi lomallani juosta vertaamassa noita firmoja keskenään, siksi toi etukäteistiedustelu kannattaa.

Ei nyt aivan on-topic, mutta lähellä.

Täällä kiertelee ainakin isommissa yritysrypäskeskittymissä räätäli mittailemassa ihmisiä ja puku teetetään sitten kukkeliskuusessa. Omani maksoi 440e sisältäen liivipuvun kaksilla housuilla, kolmella paidalla ja krakalla. Räätäli oli intialainen ja kangas ja värivaihtoehtoja oli mukana niin penteleesti. Tietysti yhdellä mittauksella ei päästä parhaaseen tulokseen, mutta itse olen tyytyväinen. Mahankin ympärysmitasta on kadonnut parikymmentä senttiä tuon jälkeen, mutta hyvin palveli viime viikonloppuna häissä ja oli varmasti porukan sopivin puku.

Valmistaja:

Euro Style International Tailors

Business Type : Tailor Shops
Address : 128/83-84 Opposite Phuket Orchid Resort Karon Beach Phuket 83100
Tel. 076-396911
Fax. 076396558
Email : euro@phuket.ksc.co.th

Lopuksi vielä linkkieräälle turistitietouden sivulle.

Krabilla oletan että tarkoitat turistikohdetta Krabin Provinssissa, eli Ao Nangia. Sinänsä ei ole kokemusta tuon paikan räätäleistä muuten kuin että niitä on PALJON. Krabille (Kaupunki) ei turistimatkoja juurikaan tehdä. Vittumainen paikka noiden räätäleiden vuoksi mihin en toista kertaa mene, joka askeleella joku oli kädessä kiinni ja sanoi: "terve terve". Valkkaat vaan jonkun...

www.thaiklupi.fi joku saattaa tietää jonkun suositeltavan...

EDIT: Cipe ehti ensin ;)

Laadussa on eroja kuin yöllä ja päivällä.
Jotkut myyvät aivan paskaa laatua, eikä pukua saa sopivaksi vaikka kuinka monta kertaa sovittaisi.

Thaiklupilla tietävät varmasti mistä saa laatua.

Thai massage, tuk tuk, suit for you, cd dvd...

blog_tailor.jpg

Kannattaa sitten tosiaan muistaa se, että laadulla on aina hintansa. On helpompi myydä halvalla toisluokkaista laatua paljon kuin tehdä vähän kovemmalla hinnalla laadukasta jälkeä. Tietysti aina voi käydä tuuri.
Thaiklupia kannattaa totisesti konsultoida, kuten myös muutkin Thaimaa-aiheiset forumit on hyvä kurkistaa läpi. Niitä riittää, ja niin myös räätäliasiaa niissä.

http://thaiklupi.fi
http://thairy.net

Noista saa hyvin paljon tietoa. Omia kokemuksia, suosituksia, sekä myös asioita jotka kannattaa huomioida/varoa. Myöskin parilla muulla forumilla, kuten esim hääfoorumilla on juttua teetetyistä miesten-, ja naisten puvuista.

Omia kommenttejani:

Lukemani perusteella 95% ovat olleet tyytyväisiä teettämiinsä vaatteisiin. Ne 5% ketkä eivät ole olleet, ovat menneet ottamaan halvimmasta paikasta eivätkä ole tajunneet vaatia tarpeeksi sovituksia. Paskaa käteen kukaan ei ole saanut, mutta ei ehkä niin laadukasta sitten kuin olisi toivonut.

Jos ostaa paljon samasta paikasta niin yleensä saa sitten hyvät alennukset tingittyä. Monethan teettää esim miesten puvun kahdilla housuilla, päälle vähintään 3 paitaa sekä pari solmiota, ja ehkäpä sitten muitakin vaatteita. Hintoja mitä olen muilta kysellyt niin miesten puvut ovat olleet 100-200e sellaiset hyvät. Liian halvaksi [samalla ilmeisesti huonommaksi] menee puvut joita tarjotaan tyyliin 50-80e, ja moni pitää taas liian kalliina yli 200e hintaa. Itse voisin kuvitella hyvän mittatilauspuvun liikkuvan siellä 120-250e max. Onhan silläkin väliä millaisesta kankaasta pukunsa teettää, eli jos se on jotain huippulaadukasta erikoiskangasta niin toki se maksaa Thaimaassakin ja hintakattona on taivas.

Sovituksia tosiaan kannattaa vaatia ainakin 3-4krt. Sellainen on varmaankin passeli määrä. Tuollaisia setaen linkittämän kuvamainoksen kaltaisia paikkoja välttelisin... 1vrk aikana tuollainen setti ja vain 199,- on mielestäni 'liian halpaa'... Laatu ei voi olla parasta jos yhdessä päivässä väsäävät [eihän tuossa ajassa ehdi edes kunnolla sovitella] ym...

Naisten juhlapukuja [yksinkertaisia] tuntuu saavan noin 50-120e hinnalla. Yleisin on tainnut olla joku 80e. Naisten hääpuvun pitäisi saada 250-300 hinnalla, toki riippuen millainen se on, onko monimutkainen, paljon kirjailua tms, nehän nostattaa hintaa. Kallein hääpuku mitä itse olen kuullut siellä teetettävän on ollut 400e. Se on lähes sama hinta kuin puvun vuokraaminen Suomesta [pukuvuokra oli 390e]...

Olemme itse ukon kanssa aikomassa matkailla Thaikkulan suuntaan, ja suunnitelmissa on teettää iso kasa niin arki-, kuin juhlavaatteitakin. Megamasalla on sama ongelma ettei valmispukua Suomesta löydy hänen kropalleen sopivaa, joten tähän asti olemme korjanneet ongelman vuokraamalla 2 kokoa liian suuren puvun jota sitten on ompelimossa pienennetty takista ja housuista vatsan sekä vyötärön kohdalta. Thaimaassa kyllä on tarkoitus hyödyntää mahdollisuus saada itselleen sopivia, hyvin istuvia vaatteita, ja ostoslistallemme on tähän mennessä kertynyt:

1 miesten puku kaksilla housuilla
1 pukuliivi
3-6 solmiota [oma plus bestmaneille ja itselleen ylimääräisiä muita]
3-5 kauluspaitaa
2-3 lyhythihaista kauluspaitaa
1-2 suorat normaalit kevyet housut
1-2 lyhyemmät shortsit
1-2 pitemmät pirate-shortsit
1 boxing mallinen aamutakki

1 naisten kaksiosainen hääpuku
1 suorat housut hääpuvun yläosaan sopivat
1 kotelomekko
1 lyhyempi hame
1 kiinalaistyylinen mekko
2-3 3/4 tai lyhythihaista tyköistuvaa naisten kauluspaitaa
1 normaalit suorat housut
1-2 pirate/highwater malliset housut
1 shortsit
1 boxing mallinen aamutakki
1 seksikäs 'yöasu'

Ja mitähän vielä lisää keksitään :D Pointtina eniveis että todellakin on tarkoitus palveluja käyttää ja teettää paljon vaatteita erilaisista ja erivärisistä kankaista, ja nauttia siitä että vaatteet ovat omien mittojen mukaan väsättyjä. Aiomme pyytää normaalia 'väljempiä' malleja, sekä pyydämme isot saumavarat varsinkin miehen pukuun jotta on mahdollisuus suurentaa koolla tai jopa kahdella tietyistä kohdista jotta lihaskasvu ei samantien jätä vaatteita pieniksi.

Sellaisen jutun voisi lisätä, että ei ole ollenkaan huono idea roudata suomesta asti kangasta mukanaan jos jotain spesiaalimpaa haluaa.
Itse sain huomata ettei ns. villakangasta tai paksumpaa kangasta tuntunut löytyvän mistään. No, mitä ne Intiassa tai thaikuissa suomen talvesta tietää :D

Sellaisen jutun voisi lisätä, että ei ole ollenkaan huono idea roudata suomesta asti kangasta mukanaan jos jotain spesiaalimpaa haluaa.
Itse sain huomata ettei ns. villakangasta tai paksumpaa kangasta tuntunut löytyvän mistään. No, mitä ne Intiassa tai thaikuissa suomen talvesta tietää :D

Millaista spesiaalimpaa esimerkiksi? En osaa oikein ajatella ihan näin tyhjiltä käsin :) Toki kangasta voi roudata mukanaankin jos jtn tiettyä on, tuo teettäminen eli työn hinta ei juuri mitään taida olla, kangas on se joka maksaa...

Millaista spesiaalimpaa esimerkiksi? En osaa oikein ajatella ihan näin tyhjiltä käsin :) Toki kangasta voi roudata mukanaankin jos jtn tiettyä on, tuo teettäminen eli työn hinta ei juuri mitään taida olla, kangas on se joka maksaa...

Itsellä oli hakusessa mittoihin teetetty villakankainen talvitakki sekä paksumpaa kangasta olevia puvun/suoria housuja.

Suurkiitokset vaan kaikille vastauksistanne :worship:

Tuonne Ao Nangiin ollaan tosiaankin menossa. Pitää searchata kolme - neljä räätäliä valmiiksi, niin ei tarvitse hyvää loma-aikaa tuhlata etsiskelyyn. Tuollaiset 250 - 350 e olen varautunut koko paketista kolmella paidalla ja kaksilla housuilla maksamaan. Olen todennut, että köyhän ei kannata halpaa ostaa. Vaimo haluaisi teettää silkkisen iltamekon ja kesämekon. Saakohan pelkkien mallikuvien avulla teetettyä mekkoja?

Vaimo haluaisi teettää silkkisen iltamekon ja kesämekon. Saakohan pelkkien mallikuvien avulla teetettyä mekkoja?

SAA :)

Todella monet naiset vievät muotilehdistä leikkaamiaan kuvia niistä asuista millaisen haluavat, jopa useammasta kuvasta voi yhdistää tiettyjä piirteitä ym. Näin ovat tytöt tehneet ja tämä on itselläkin suunnitelmissa. Vääntävät just sellaisen kun kuvassa on tai erikseen muokkauksesta sovitaan.

Kuulemma lähes kaikissa räätäliliikkeissä on myös kansioita ja malleja joista voi itse valita, sekä mallivaatteita jotka ovat heidän valmistamiaan.

Itsellä oli hakusessa mittoihin teetetty villakankainen talvitakki sekä paksumpaa kangasta olevia puvun/suoria housuja.

Miksei kashmiria kun se on edukasta tuolla suunnalla?

Muistakaa, että se hinta koostuu pääosin KANKAAN LAADUSTA. Niistähän sitten taas ei ota erkkikään selvää ellei ole ammattilainen. Joukossa on aina niitä jotka tekee samaan hintaan kuin muut, mutta paskasta tavarasta.

Kaikki ei aina näy ulos, eli jos esim. miesten puvun takin tukikankaat on paskoja, niin se puku on pilalla ensimmäisen pesulassakäytön jälkeen. Niin on käynyt suomessa räätälillekin - ei tosin tehnyt tahallaan ja korjasi virheensä. Thaimaaseen on vähän turhan pitkä matka lähteä vaatimaan kuluttajansuojaa, ja kertakäyttöiselle puvulle 100 e on aika paljon...

Miksei kashmiria kun se on edukasta tuolla suunnalla?

Siitähän mä kyllä teetin puvun ja useita housuja. Mutta halusin myös paksummasta kankaasta siistimpiä housuja arkisempaan käyttöön talvea silmällä pitäen. Sekä sen takin. Siihen ei oikein ohut kangas käy.

Suositut

Back
Ylös Bottom