Tee-se-itse palautusjuoma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ak-85
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Morjens!

Tuli tilattua tällaiset eväät:

1 kpl XTREME CREATINE 500g
1 kpl XTREME GLUTAMINE 400g
1 kpl XTREME MALTO DEXTRIN 2500g
1 kpl XTREME WHEY 1800g

Olen tähän asti käyttänyt ainoastaan "Valmisjuomia" niin en tiedä näiden suhteista kovinkaan paljoa, mitä nyt googlettanut olen.

Suunnitelmana oli että sekoittaisin ainakin hiilarit ja protskun (suhteet), ja söisin jonkun kreatiinikuurin?! Glutamiini vaikka pikkulinnuille(kö)?

Olen siis nyt käynyt salilla vasta 2kk, 1vuoden tauon jälkeen. Tavoitteena olisi nostaa omapaino 75(183cm) --> 90 vuodessa parissa.
Saliohjelmani on 2-jakoinen, käyn jokatoinen päivä puntilla.

Elikkäs eniten kiinnostaa kyseisten "aineiden" tehtävät SELKOKIELELLÄ ja se että miten noita kannattaisi käyttää, esim. ennen/jälkeen reeniä, välipäivänä, sekoitettuna vai ei jne..?
Ja puuttuuko jokin "aine" tuosta listasta ehdottomasti?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
itel käy silimään et vitamiinit ne on aika tärkeitä kans. Varmaan sellane 30g prodee 40g hiilaria ja siihe sit kreatiini kanssa palkkariksi. palautus juomaa voit alkaa nauttia siinä heti reenin loppuu tai vähä enne jo reenin loppua. päiväl yks prode drinkki 30-50g prodee. Kreatiinistä ei minun mielestä tarvitse mitään "lataus jaksoa" pitää eli suoraan vaa 5-10g kreatiini päivässää naamaria kohti niin eiköhän se siitä. Glutamiinia kanssa sinne palkkariin.

joku viisaampi voi lisäillä tai editoida mun jutun kokonaan jos näkee vääryyksiä mut näin itse nauttisin "tee-se-itse-palkkarin" =)

Jo tuli valaistuneempi olo , mutta tämä jäi mietityttämään, "päiväl yks prode drinkki 30-50g prodee" onko tuo siis niitä välipäivän "eväitä" ?

Vitamiinit mulla on tietysti sitten vielä ihan erikseen..

Morjens.

Tässä perusohjeita haulla löytyy lisää tietoja lähes rajattomasti. Niin ja fiksummat voi korjata, jos puhun ihan läpiä päähäni.

KREATIINI (nopeuttaa palautumista, parantaa sarjakestävyyttä ja ykköstoistoja)
Ota kreatiinia pakkauksen ohjeen mukaan, yleensä neuvotaan ensin ottamaan viiden päivän latausjakso, jolloin otat 5g (n. teelusikallinen) neljä kertaa päivässä, eli yhteensä 20g/d. Viiden päivän jälkeen 5g kahdesti päivässä eli yhteensä 10g/d. Kuukauden pari käytät päivittäin, sitten taukoa kenties kuukausi, jos haluat. Helpointa on nauttia krea muiden juomien seassa, tai sitten vain simppelisti lusikallinen kreaa suuhun ja lasillinen vettä/mehua perään.

PALAUTUSJUOMA (ehdoton palautumisen nopeutumiseen ja kehittymiseen yleisesti)
Sekoita hiilihydraattia (malto) ja proteiinia (whey) kumpaakin desilitra veteen tai maitoon. Jos maku on kauhea laita sekaan vaikka kaakaojauhetta. Tätä siis salireissun jälkeen ja mahdollisesti ennenkin.

LISÄPROTEIINI ("polttoainetta" lihaksille)
Proteiinia tarvitset noin 2g/kilo päivässä, jos tämä ei täyty normiruoillasi ota proteiinia lisänä veteen tai maitoon sekoitettuna mieluiten iltapuolella päivää.

GLUTAMIINI
Ota sitä ohjeen mukaan, itse en ole käyttänyt, enkä niin tarkasti tutustunut, että viitsisin sanoa mitään.

Vitamiinit on kanssa yksi juttu, joita kannattaa käyttää, jos ei muuta ainakin jonkinlainen monivitamiini-poretabletti kannattas aamulla napata.

Tsemppiä treeneihin ja lueskelehan pakkotoistoa ajan kanssa niin tiedotkin karttuu aiheesta.

Jo tuli valaistuneempi olo , mutta tämä jäi mietityttämään, "päiväl yks prode drinkki 30-50g prodee" onko tuo siis niitä välipäivän "eväitä" ?

Vitamiinit mulla on tietysti sitten vielä ihan erikseen..
Niin siis voit ottaa tuommoisen prodedrinkin päivällä jos et saa normiruuasta tarpeeksi proteiinia.

Kannattaa sit vetästä kans joku banaani tai vastaava hiilarilähde samalla ton prodedrinkin kanssa, niin imeytyy toi prode paremmin.

Miten muka hiilarit auttaa proteiinin imeytymisessä?

Eikös hiilarit (malto, ei mikään glukoosi) just paranna proden imeytymistä lihaksiin (!)??

Edit: Siis jos nyt puhutaan palkkarissa olevasta hiilarista. Ja ette tainneetkaan puhua =)

Tietääkö kukaan muuten mitään, miten voi Tee-se-itse palautusjuoman maustaa hieman eksoottisemmilla maulla, kuin suklaa/vanilja? Tietysti on maustamisjauhot erikseen, mutta niitä nyt ei valitettavasti Suomesta tällä hetkellä saa. P-storeen niitä kaavailtu on joskus, mutta eipä ole näkynyt.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Varsinkin juuri palkkarissa oleva malto hidastaa proteiinin imeytymistä verenkiertoon. Eli jos haluaa maksimaalisen palautumisen voi käyttää kaksivaiheista palautumisjuomaa. Elikkä heti treenin päätteeksi vedät vaan pelkän (hydrolisoitu) protskudrinkin ja noin puoli tuntia siitä vedät normi palkkarin jossa on esim maltoa ja protskua.
Eiks se näin mene? :o Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.

Eikös hiilarit (malto, ei mikään glukoosi) just paranna proden imeytymistä lihaksiin (!)??

Edit: Siis jos nyt puhutaan palkkarissa olevasta hiilarista. Ja ette tainneetkaan puhua =)

Palkkarissa hiilareita on sen takia että saatas insupiikki, mitä nopeampaa sitä kovempi piikki. Nopeat hiilarit sitten tehostaa tota krean imeytymistä lisäksi(?) Kaikki hiilarit muutetaan kehossa sitten glukoosiksi...:arvi: Ei puhuttu palkkarista:D

Tietääkö kukaan muuten mitään, miten voi Tee-se-itse palautusjuoman maustaa hieman eksoottisemmilla maulla, kuin suklaa/vanilja? Tietysti on maustamisjauhot erikseen, mutta niitä nyt ei valitettavasti Suomesta tällä hetkellä saa. P-storeen niitä kaavailtu on joskus, mutta eipä ole näkynyt.

Itte oon joskus laittanu kahvinpuruja sekaan. Tulee ihan valkovenäläisen makuista. ;)

Eikö se enneminkin ole niin päin, että protskujen syömisen jälkeen hiilarit imeytyy hitaammin?

Mitäs iloa tuosta insupiikistä on? Eikös ihan hillitty hiilariannos riitä, varsinkin jos ei ole tarkoitus vetää uutta "maratoonia" päälle vaan on vaikkapa menossa nukkumaan?

Itse muistelin että insuliini piikki auttaa siinä että ravinteet imeytyy nopeemmin lihaksiin. Ja hiilareilla palkkareissa varmaankin täydennellään lihasten energia varastoja ennalleen. Mutta palkkarista kun ei puhuttu niin ei varmaan ole tarkotuskaan että välipalan protskut imeytys nopeesti.

Itse noista tekisin jonkun malto 40g, prot 40g, glut 10g ja krea 5-10g palautus juomaan. itse ostan aina yhen maustetun protsku purnukan ja pari maustamatonta ja sekottelen semmosen miedosti maukkaan sekotuksen. Menee helpommin aina alas kun ei maistu paljo miltään mut silti vähän joltain.

Sit viä kannattaa muistaa että pistää jauheet shakeriin vaikka kotona ja sitten vasta reenin jälkeen vesi sekaan. Kun se kreatiini muuttu kai kreatiniiniks jos oli pitkään vedessä ja sit se ilo mitä siitä oli meni siinä.

En o mikään ekspertti mut näin itse oon käsittäny hommat.

Zone-sarja -42%
Itse asiassa se hiilari vaan hidastaa sitä proden imeytymistä :)

itseasiassa juuri päin vastoin. Lyhytketjuiset hiilihydraatit(monosakkaridit) nostavat äkillisesti verensokeritasoa, jolloin haiman insuliinieritys lisääntyy niin ikään äkillisesti. insuliini on juuri se hormoni joka "avaa" lihas- ja rasvasolut vastaanottamaan ravintoaineita(proteiineja).

Nykytiedon mukaan kaikkein tehokkain tapa palautua harjoituksesta on nauttia välittömästi harjoituksen jälkeen juoma, joka sisältää hydrolysoitua heraproteiini-isolaattia ja tiettyjä aminohappoja, eikä lainkaan hiilihydraattia. Ideana on tuoda lihassoluille rakennusainetta niin pian kuin mahdollista, ilman että hiilihydraatti hidastaa liuoksen imeytymistä. Puolituntia
tämän juoman nauttimisesta juodaan sitten perinteinen palautusjuoma, josta sitten saadaan ne positiiviset vaikutukset.

mun palkkari: joku desi heraa, 5-10g kreatiinia ja 1rkl panimosokeria.
mitä mieltä tästä? ja kannattaako sekottaa ne maitoo vai vetee?

Nykytiedon mukaan kaikkein tehokkain tapa palautua harjoituksesta ...

Mistä tälläistä nykytietoa saa? Jos jokin lähde olisi, niin se olisi kiva lukaista.

Golem tässä nyt varmaankin puhuttiin proteiinin imeytymisestä ohutsuolesta, joka hidastuu jos syödään hiilaria samaan aikaan, tiiäks enemmän tavaraa suolessa ja sillee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom