Tein niin, että venyttelin joka päivä herättyäni. Ensin venyttelin neljä viikkoa, jonka jälkeen oli kolmen viikon tauko, joka johtui siitä että pakaralihas meni niin jumiin että en vaan venynyt mihinkään suuntaan. Sitten aloitin taas venyttelyn ja meni vajaa viikko kun pääsin etuspagaattiin. Sivuspagaattiin pääsin jo sitä ennen, en muista tarkalleen milloin. Itseasiassa sivuspagaatti tuntuu mulle jopa luontevammalta kuin etuspagaatti! Se menee puhtaasti, kun taas etuspagaatti ei ole vielä ihan niin 'puhdas' kuin toivoisin. Etuspagaattia pitää vähän työntää lattiaan että se menee, enkä voi olla asennossa kauaa. Sen verran lonkankoukistaja haraa vielä vastaan.
Venyttelyissä oli aika pitkälti aina sama rutiini: ensin takareidet lattialla istuen vuorotellen, pakarat ja pohkeet, sitten leveä istuma-asento ja ensin venytys keskelle niin alas kuin saa, sitten oikealle ja vasemmalle, taas keskelle. Sitten venyttelin etureidet ja lonkankoukistajat, ja menin etuspagaattiasentoon. Annoin asennon pikkuhiljaa syventyä ja painoin etummaista jalkaa lattiaan. Ilmeisesti siksi että olen liikkuva nivusten seudulta, sain jossain vaiheessa etu- ja takareiden kiinni lattiaan niin että tavallaan kallistin lantiota sivulle, mutta se ei vielä ole oikea spaagaatti. Siinä asennossa ylävartalo on melkein lattiaa vasten. Hoksasin, että ottamalla tukea sivulta sain painettua vartaloa suoraan alaspäin niin että asento oli oikea. On siis tärkeää että vieressä on jotain mistä ottaa tukea, koska spagaatissa ei kuulu nojata sivulle tai eteen vaan olla suorassa.. Silloin oma vartalon painokin on apuna. Toivottavasti saatte edes jotain selvää mun sepustuksista
. Ei tuossa venyttelyssä siis mitään vippaskonsteja tarvita, tärkein taitaa olla se kärsivällisyys ja säännöllisyys.. ja se, että venyttelee ilman lämmittelyjä. Varovainen on tietenkin oltava. Venytin aina niin pitkälle, että venytys tuntui selvästi mutta ei ollut kauhean kivuliasta.
Sivuspaguun menin niin että siitä leveästä haaraistunnasta nostin perseen ikään kuin ylös käsien varassa ja nojasin vähän eteen, ja sitten levitin jalkoja lisää. Menin takaisin istumaan niin että jalat pysyivät edelleen auki jne.. se on jatkuvaa asennon hakemista ja itsellä oli tavoitteena että lopulta olen spagaattiasennossa ja pystyn nojata yläkropan mahdollisimman kiinni lattiaan, ja lopuksi maata maassa. Katsoin kellosta että venytykset kestivät aina noin minuutin, ennen kuin vaihdoin asentoa. Aikaa on yllättävän vaikea arvioida, varsinkin kun on tukalassa venytyksessä
..
Nyt jatkan edelleen venyttelyä tavoitteena saada molemmat spagaatit kylmiltään.