Tavoitteena spagaatti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Milyh
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Venytyksen kanssa voi muuten soveltaa aika kivasti. Itse treenasin n. 10 vuotta sitten sivuspagaatia takan muurattua tiilistä tehtyä reunaa vasten. Sopivan levyinen tiiliseinä jossa jalat sai kivasti pysymään "lukossa" leveänä istuma-asennossa ollessa. Muutaman päivän päästä aloittamisesta piti jo alkaa heittämään videokasettejä jalan ja seinän reunan väliin, mutta sitten venyminen alkoikin hidastumaan. Vaikka olen aina venynyt luonnostani hyvin, niin täydellinen sivuspagaati ei ole koskaan onnistunut. 10 cm päässä parhaimmillaan oltiin, mutta sitten se jäi. Pitkiä (30min - 1h) venytyksiä tein, mutta pidin n. 10 minuutin välein n. minuutin taukoja jona aikana heiluttelin jalkoja yms. Tekee meinaan aika kipiää kun puolikin tuntia pitää sellaista sopivan tiukkaa venytystä yllä ja vapauttaa sitten jalat.

Pitäisi kyllä varmaan aloittaa venyttely. Enää ei jalka nouse suoraksi rintaa vasten, ei sitten millään. Eipä tule vuodet yksin.

Mä käyttelen tällästä perus konttorituolia apuna. Jalat leveäks ja sitte yläkropalla tukea tuolista, pikkuhiljaa tiputtelee alemmas. Ainakin kun alottaa niin on ihan hyvä apu, nykyään lähinnä lämmittelyä varten hyvä vehje koska tulee vastaan tuo kuinka alas se menee.

Mä käyttelen tällästä perus konttorituolia apuna. Jalat leveäks ja sitte yläkropalla tukea tuolista, pikkuhiljaa tiputtelee alemmas. Ainakin kun alottaa niin on ihan hyvä apu, nykyään lähinnä lämmittelyä varten hyvä vehje koska tulee vastaan tuo kuinka alas se menee.

Tuolleen teen myös itsekin välillä..aina vaan koitan joka kerta saada alemmas ja alemmas! Tässä kuva siitä laitteesta jonka rakensin: http://www.aijaa.com/img/b/00102/2789609.jpg
Tankoa pyörittämällä jalat liikkuvat taaksepäin ja venytystä voi säätää portaattomasti:rock:

Moni näköjään treenaa sivuspagaattia. Mulla on kuitenki tavoitteena etuspaga, ja edistystä on tapahtunut. Nyt olen pyrkinyt venyttelemään päivittäin, niin sillä tyylillä tulee varmasti venyteltyä ainakin VÄHINTÄÄN 4 kertaa viikossa. Eipä noita koipia oikein liikaa voi venytellä... Hirveätä tuskaa se on, mutta se fiilis kun huomaa pääsevänsä syvemmälle.. Se palkitsee kaiken vaivan ja kivun :D.

Apua tarvitaan kipeästi!

Noniin..

Eikös se spagua treenatessa menekin niin, että pökkelö ihminen ei ensin taivu mihinkään, sitten säännöllisellä venyttelyllä alkaa tapahtua pikkuhiljaa niin että lämmittelyn ja sen tietyn venyttelyajan päästä päästään vähän syvemmälle ja syvemmälle. MUTTA jos kylmiltään koittaa vaan suoraan mennä siihen sen hetkiseen maksimispaguunsa niin se ei onnistu. Ei lähellekään sitä. VAIKKA tietää että on esim edellisellä venyttelykerralla mennyt paaaljon syvemmälle. Mutta aina lämmittelyn ja venyttelyn tuloksena on joka kerta huomattavissa edistystä. Kunnes sitten joku kaunis päivä sitä työllä ja tuskalla saa kuin saakin väännettyä itsensä kiinni lattiaan (huom se silti sattuu).

Kuuluisiko sen mennä noin? Mulla se nimittäin menee noin. Paitsi että vielä en pääse täyteen spaguun.

Luulin, venyttelyn aloittaessani, että tuo lisääntynyt taipuisuus olisi huomattavissa ja kylmiltään. Että pikkuhiljaa venyttelyn voisikin aloittaa jo suoraan syvemmästä asennosta. Mutta itselläni ainakin on niin, että edellisellä kerralla olen juuri iloinnut siitä että saan aivan venyttelyn lopussa väännettyä itseni jopa noin viiden sentin tai alle, lattiasta, mutta seuraavalla kerralla venyttelyn alussa tuntuu kuin ei olisi koskaan venytellytkään :eek:.

Ymmärrättekö pointin?

Joka ikisen venyttelysession alussa joutuu siis ikään kuin aloittaa ihan nollasta. Mutta vasta treenin lopussa huomaa sen edistyksen (= pääsevänsä lähemmäs lattiaa). Ei siinä muuten mitään, mutta kun tuommoinen on henkisesti ihan TAJUTTOMAN raskasta! Joka kerta tuntuu ihan yhtä vittumaiselta aloittaa kun sattuu ja lihakset tuntuu suorastaan huutavan vastaan.

Mahdanko tehdä nyt jotain todella väärin? JA voiko lyhyt tauko, vaikka kolmen päivän mittanen, kangistaa takaisin? Ei kai? Pelkään että olen ehkä venyttänyt liian rajusti. Jos jo venyttelyn alussa huomaisi sen että pääsee syvemmälle, edistyksen, tai lihasten rentouden, niin olisi niin paljon kannustavampaa ja helpompaa venytellä.

Vastauksista on nyt kiinni se, jatkanko tätä helvetin itserääkkäystä vai lopetanko sen tähän.

Ja sitä olen miettinyt myös, että sitten kun spagaatti viimein joskus saavutetaan lämmittelyn ja venyttelyn jälkeen, miten siitä päästään tilaan että muka pääsee kylmiltään ja kivutta spagaattiin? Siis ihan milloin ja missä vaan. Tällä hetkellä kun tuntuu vähän siltä että spaguun saatan ehkä joskus saadakin itseni kammettua, mutta se on aina hirveän hikoilun ja tuskan tulos. Pitääkö siitä sitten vaan jatkaa ja jatkaa edelleen samaan malliin ja kyllä se siitä..? Pelkään etten vaan koskaan etene siitä eteenpäin, ja mitä hyötyä on spagaatista jos ei sitä nimenomaan voi tehdä kylmiltään, missä ja milloin vaan? Jos tiedän että teen/edistyn ihan oikein ja toivoa kyllä on, niin silloin tulen jatkamaan ja entistäkin ahkerammin.

Tulipas oikein vuodatettua, toivon etten ihan turhaan tänne märissy ;)...

Milyh, yksi syy on ainakin se, että liikkuvuutesi ei ole yleisellä tasolla riittävän suuri. Venytyksiä on erilaisia, passiivisia, aktiivisia ja dynaamisia (+ballistisia, isometrisia ja staattisia). Jos treenaat vain passiivista (kuten siis oletan), et ehkä koskaan pääse kylmiltään spagaattiin reväyttämättä lihaksiasi. Lue vaikka alla olevan linkin takaa ensin miksi:

http://www.cmcrossroads.com/bradapp/docs/rec/stretching/stretching_toc.html

Ja sitä olen miettinyt myös, että sitten kun spagaatti viimein joskus saavutetaan lämmittelyn ja venyttelyn jälkeen, miten siitä päästään tilaan että muka pääsee kylmiltään ja kivutta spagaattiin? Siis ihan milloin ja missä vaan.

Paljon monipuolisia "perusvenytyksiä" (saat liikereserviä) ja vielä enemmän dynaamisia venytyksiä (saat hermoston + lihakset tottumaan nivelten ääriasentoihin).

Ei kannata olettaa... Olen tehnyt sekä staattista että isometristä. Isometriset ovat tehokkaita, ilman niitä tosiaan venymistä saisi odotella ja odotella...vaan. Mutta ehkä olen tehnyt niitä liian vähän. Esim siinä kohtaa kun saan etummaisen jalan säären lattiaan ( niin että kantapää ja jalkapohja ei ole enää se joka ottaa kiinni lattiaan) asento muuttuu ihan erilaiseksi, sillä tuossa asennossa pystyy painaa itseään alemmas ja kädellä voi painaa etummaista jalkaa lähemmäs lattiaa. Asento on jo semmoinen että alkaa muistuttaa spagaattia. Tässä asennossa olen keskittynyt vaan olemaan mahdollisimman rentona mahdollisimman pitkään. Välillä kokeilen painaa itseni niin syvälle kuin saan. Siinä asennossa tuntuisi jotenkin tosi vaikealta tehdä isometristä!? Jalat on jo niin kaukana toisistaan. Mutta pitäisikö silti yrittää?

Nyt siitä on noin 2 kk kun aloitin ja välillä tavoite tuntuu olevan lähempänä, välillä taas todella kaukana. Monet neuvovat venyttelemään nimenomaan joka päivä, mutta pelkään rikkovani paikkani! Jos venyttäisin kovin varovasti, tuntuisi siltä ettei siitä ole mitään hyötyä, sitten kun taas venytän kunnolla niin lonkankoukistajaan varsinkin sattuu. Luulin että tässä ajassa olisi tapahtunut enemmän edistystä :(... Kyllä se päivittäinen ½- 1 tunnin venyttely vaatisi todella tiukkaa sitoutumista ja aikataulujen sovittelua... nyt oon ollu tyytyväinen jos on tullu sellanen 4 krt viikossa venyteltyä.

Paljon monipuolisia "perusvenytyksiä" (saat liikereserviä) ja vielä enemmän dynaamisia venytyksiä (saat hermoston + lihakset tottumaan nivelten ääriasentoihin).

Pistäppä vielä esimerkkivenytyksiä? Olen aika paljon keskittynyt lähinnä siihen itse spagaattiasentoon koska muuten aikaa menisi IHAN tuhottomasti joka kerta.. on tuntunut vähän turhalta vääntää miljoonaa hilavitkutusta ennen sitä spagaatin venytystä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Milyh, siinä mun antamassa linkissä esim on ihan hyvät venyt kohdassa "Towards the splits". Ja sit kannattaa tehdä vaikka ihan muutaman millin asennonmuutoksia, että saa venytettyä lihassäikeitä vähän eri suunnista.

Edit: Niin ja kannattaa sit kans ottaa sekin mahdollisuus huomioon, että aivan kaikki ei spagaattiin koskaan pääse, vaikka kuinka treenais. Mut jos esim oot aiemmin jo joskus päässy, niin tää ei sit ehkä koske sua :D (ellei oo tullu vaurioita välissä)

Edit2: ja niin, lue se kohta siitä dokusta missä on niistä rajoitteista, mitkä voi olla vikana. Pidä myös huoli siitä, että et tee pelkästään venytyksiä, vaan myös voimaharjoittelua niille lihaksille, joista spagaatissa on kyse (tämänkin voi lukea tarkemmin ko dokumentista).

Edit 3: :D (ei lopu editointi ikinä) nii itse työstän spagaatteja niin, että aina ensin venyt muualle ja sit vasta itse spagaattiasentoon. Tämäkin ohjeisettu ko dokumentissa. Ja sit sillä venyttelyjärjestyksellä on kanssa väliä (mikä kanssa lukee siellä).

Pistäppä vielä esimerkkivenytyksiä? Olen aika paljon keskittynyt lähinnä siihen itse spagaattiasentoon koska muuten aikaa menisi IHAN tuhottomasti joka kerta.. on tuntunut vähän turhalta vääntää miljoonaa hilavitkutusta ennen sitä spagaatin venytystä.

Niin no. Riippuu vähän mikä mättää siinä spagussa. Etureisi/lonkankoukista ja takareisi, siinä ne kaksi tärkeintä aluetta, mihin venytykset kannattaa kohdentaa, jos haluaa päästä pohjaan asti.

Dynaamisista venytyksistä ottaisin tähän hätään seisten suoran jalan nostot eteenpäin. Niitä tekisin 3 x 10-15 sarjoja. Sitten vaan venyttäisin isometrisesti toispolviseisonnasta lonkan koukistajia ja takareittä vuorotellen lisäten venytystä kokoajan, kunnes pääsisin maksimiin ja sitten pysyisin siinä niin kauan kuin mahdollista.

Dynaamiset jokapäivä. Kokosetti joka toinen päivä.

Dynaamiset on tärkeitä, jos haluut "instant-spagaatin"...

Itse suosittelen lämpimästi astangajoogaa kaikille, jotka haluavat lisaa liikkuvuutta. Itse olen geeniperimässäni saanut aivan uskomattoman jäykän ja helposti tukkoon menevän lihaksiston. Joogaamisen kautta olen itse ainakin oppinut venyttelemään kunnolla, koska mielestäni kokonaisvaltainen rentoutuminen venytyksessä on liikkuvuuden saamiseksi välttämätöntä. Näin ainakin omalla kohdallani. Esimerkiksi voin heittää, että syksyllä 06 sain hädin tuskin kosketettua varpaita sormillani ja keväällä 07 taivuin jo spagaatiin. Tämä toki vaati 5x viikossa noin tunnin session joogaa ja muut venyttelyt päälle.

Spagaatit sujuu!!!

Heippa, päätinpä vaan tulla kertomaan että nyt menee etus- ja sivuspagaatti! Ekalla yrityksellä ei natsannu (noin 2kk venyttelyä), pidin piiiitkän tauon ja aloitin venyttelyn uudestaan vähän eri menetelmällä, ja nyt menee, ekaa kertaa elämässä ilman mitään erityisen liikunnallista taustaa :).

:dance::D

Tein niin, että venyttelin joka päivä herättyäni. Ensin venyttelin neljä viikkoa, jonka jälkeen oli kolmen viikon tauko, joka johtui siitä että pakaralihas meni niin jumiin että en vaan venynyt mihinkään suuntaan. Sitten aloitin taas venyttelyn ja meni vajaa viikko kun pääsin etuspagaattiin. Sivuspagaattiin pääsin jo sitä ennen, en muista tarkalleen milloin. Itseasiassa sivuspagaatti tuntuu mulle jopa luontevammalta kuin etuspagaatti! Se menee puhtaasti, kun taas etuspagaatti ei ole vielä ihan niin 'puhdas' kuin toivoisin. Etuspagaattia pitää vähän työntää lattiaan että se menee, enkä voi olla asennossa kauaa. Sen verran lonkankoukistaja haraa vielä vastaan.

Venyttelyissä oli aika pitkälti aina sama rutiini: ensin takareidet lattialla istuen vuorotellen, pakarat ja pohkeet, sitten leveä istuma-asento ja ensin venytys keskelle niin alas kuin saa, sitten oikealle ja vasemmalle, taas keskelle. Sitten venyttelin etureidet ja lonkankoukistajat, ja menin etuspagaattiasentoon. Annoin asennon pikkuhiljaa syventyä ja painoin etummaista jalkaa lattiaan. Ilmeisesti siksi että olen liikkuva nivusten seudulta, sain jossain vaiheessa etu- ja takareiden kiinni lattiaan niin että tavallaan kallistin lantiota sivulle, mutta se ei vielä ole oikea spaagaatti. Siinä asennossa ylävartalo on melkein lattiaa vasten. Hoksasin, että ottamalla tukea sivulta sain painettua vartaloa suoraan alaspäin niin että asento oli oikea. On siis tärkeää että vieressä on jotain mistä ottaa tukea, koska spagaatissa ei kuulu nojata sivulle tai eteen vaan olla suorassa.. Silloin oma vartalon painokin on apuna. Toivottavasti saatte edes jotain selvää mun sepustuksista :). Ei tuossa venyttelyssä siis mitään vippaskonsteja tarvita, tärkein taitaa olla se kärsivällisyys ja säännöllisyys.. ja se, että venyttelee ilman lämmittelyjä. Varovainen on tietenkin oltava. Venytin aina niin pitkälle, että venytys tuntui selvästi mutta ei ollut kauhean kivuliasta.

Sivuspaguun menin niin että siitä leveästä haaraistunnasta nostin perseen ikään kuin ylös käsien varassa ja nojasin vähän eteen, ja sitten levitin jalkoja lisää. Menin takaisin istumaan niin että jalat pysyivät edelleen auki jne.. se on jatkuvaa asennon hakemista ja itsellä oli tavoitteena että lopulta olen spagaattiasennossa ja pystyn nojata yläkropan mahdollisimman kiinni lattiaan, ja lopuksi maata maassa. Katsoin kellosta että venytykset kestivät aina noin minuutin, ennen kuin vaihdoin asentoa. Aikaa on yllättävän vaikea arvioida, varsinkin kun on tukalassa venytyksessä :rolleyes:..

Nyt jatkan edelleen venyttelyä tavoitteena saada molemmat spagaatit kylmiltään.

Viitsisitkö kuvia noista venytyksistä laittaa? En ole ennen näitä ollenkaan harrastanut joten vaan nuo etureisien venytykset tiedän kunnolla...

Mä jotenkin tajuan kuvista sen liikkeen paljon helpommin kuin tekstistä, näkee paljon paremmin ja helpommin miten se kannattaa tehdä.

Mikä voi olla vikana ku sivuspagaattia harjotellessa venyvyyden äärirajoilla ollessa tuntuu kipua noissa jänteissä jotka kulkee tossa polven sisäsyrjässä? Tuntuu, että koko venytys tuntuu eniten niissä. Tää kipu tuntuu siis kun istun lattialla ja levitän jalat mahdollisimman leveelle tai sit ku makaan selälteen jalat ylhäällä seinää vasten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom