Tavoitteena spagaatti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Milyh
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No nyt sain tuon pdf:n päätökseen. Lopussa vielä 2 viivoitettua sivua muistiinpanoille ja 16 sivua tilauslomakkeita ja mainoksia. Hyppäsin niiden yli, jolloin aikaa koko lukuelämykseen meni noin puolitoista tuntia. Kyllähän tuosta venytteintoa sain irti, mutta onneksi en mitään maksanut.

Jos kirja maksaa parikymppiä niin eihän sitä rahan menossa edes huomaa. Pari kymppiä sinne tänne, ihan sama...

Tarkoitin lähinnä sitä että haittaako kova jalkojen treenaus spagaattiprojektia?
Haittaa ja haittaa? Hmmm. Peruslähtökohtahan on, että vain yhtä ominaisuutta voi kerrallaan tehokkaasti treenata. Kyllä se kova voimaharjoittelu voi hidastaa liikkuvuuden kehittymistä. Riippu taas mitä liikkeitä teet ja kehon tyypistä. Kokeilemalla löydät itsellesi sopivan combon.
Ja vielä tuosta venyttelyohjeestasi: Siis tavallaan etummainen jalka koukistetaan lonkankoukistajan venytyksen ajaksi ja sen jälkeen suoristetaan mutta pidetään koko ajan samassa kohtaa? Ja takana olevaa jalkaa siirretään taaksepäin..? Tuohan ottaa rankemmin juuri lonkankoukistajaan? Tai sit en vaan osaa :lol2:...
jep,jep. Etumainen koukussa = lonkan koukistaja/etureisi, etumainen suoranana = takareisi.
Ja siirto taaksepäin. Juuri niin. Sen pitäisikin pikkuhiljaa alkaa tuntumaan jossain, muutoin pääset puhtaan spaagatin, jos mitään ei missään tunnu!

Tilasin sen Pavel Tsatsoulinin kirjan, en melkein malta odottaa että saan sen käsiini :hyper:
Hyviä kirjoja, kunhan tosiaan suodattaa ne tsiljoona mainossivua ja "jenkkimäistyneen-kamrat-bisnes-propagandan". Hyviä liikkeitä, melkohyvät ohjeet, myös esimerkkejä "vääristä" suoritustavoista jne. Be Pavelized, vai mitä se nyt oli.. :hyvä:

Tasapainosta vielä. Ei tosiaan kannata treenata pelkästään yhtäpuolta. Aina molemmat puolet. Lihastasapainon korjaaminen on sitten taas eri juttu, silloin treenataan enemmän heikkoa puolta ja venytetään enemmän kireää puolta.

Meikällä on ollut tämän topicin aihe tavoitteena jo pari vuotta mutta johtuen pääosin omasta saamattomuudesta niin se on jäänyt saamatta. Nyt tänä vuonna se menee, postaan tähän threadiin kun saan kuvan kera. Muutkin mukaan :)

Kyllään se ois mukava venyä noinkin paljon. Se vaan että ei kärsivällisyys ja hermot kestä niin pitkään :D Muutenkin epäilisin, että tuskin siltikään pääsisin pohjaan saakka :S Toisaalta on tuossa toinenkin ajattelu puoli, kaverini ainakin kiroaa sitä kun venyy niin sanotusti "liikaa" ettei taho venytykset tuntua enään.

Meikällä on ollut tämän topicin aihe tavoitteena jo pari vuotta mutta johtuen pääosin omasta saamattomuudesta niin se on jäänyt saamatta. Nyt tänä vuonna se menee, postaan tähän threadiin kun saan kuvan kera. Muutkin mukaan :)

Messissä ollaan, tavoitteella sivuspagaati jouluun mennessä :)

Joskus 16-20 vuotiaana mulla oli kova projekti saada spagaatti, kun harjoittelin silloin(kin) innokkaasti kamppailulajeja joissa potkittiin paljon. Ostin jonkun ainakin silloin kuuluisan ja paljon Black Belt-lehdessä mainostaneen puolalaisen urheilulääkärin venyttelykirjan, siinä puhuttiin noista samoista isometrisistä venyttelyistä jne. Ostin myös Bill Wallacen (entisaikojen kova potkunyrkkeilysankari joka teki spagaatin kuin ei mitään) venyttelykirjan.

Ostin myös sellaisen veivattavan venyttelylaitteen johon istutaan jalat suorina ja kampea kiertämällä jalat alkavat vähitellen erkaantua toisistaan sivuille... :hyper: Todellinen kidutuslaite, mutta todella hyvä sivuspagaattivenyttelyn harjoitteluun polvia rasittamatta, toisinkuin jos lähtisi vain tekemään sivuspagaattia maassa. Sillä oli helppo jännittää välillä isometrisesti venytettäviä lihaksia, jolloin niitä pystyi venyttämään hieman lisää jne. On mulla edelleenkin tuo laite, hyvin on kestänyt. :) Suosittelen ostoa tosivenyttelijöille.

No joka tapauksessa, perimältäni olin varsin kankea, mutta uutteralla venyttelyharjoittelulla sain melkein etuspagaatin tehtyä, mutta sivuspagaatti oli paljon kinkkisempi ja aika paljon edelleen jäi väliä, mutta paljon siinäkin tapahtui edistymistä. Kokemukseni perusteella sanoisin että kaikki ihmiset eivät todellakaan tule saamaan ainakaan sivuspagaattia vaikka kuinka paljon ja millä ohjeilla venyttelisivät. Minä kuulun näihin tyyppeihin.

Ylläolevaan keskusteluun liittyen pari väitettä sen puolalaishemmon venyttelyvideolta ja/tai Wallacen kirjasta, osittain ehkä muualtakin:

- Lihaksen voimistaminen voimaharjoittelulla lisää sen venyvyyttä, ei vähennä (paitsi jos ei venyttele ollenkaan). Polski väitti että monesti venyvyyden esteenä on juuri venytettävän lihaksen heikkous, mikä tekee sen kireäksi.

- Urheilulajeissa kannattaa suosia lajeja joissa käytetään lihasta isommissa liikeradoissa. Esim. pyöräily tekee kuulemma jalat tönkömmiksi pienen liikeradan takia.

- Syy miksei kovaa venyttelyä suositella heti raskaan treenin jälkeen on että puhkitreenattujen lihasten hermosto ei reagoi normaalisti ärsykkeeseen, esim. jos venytät raajaa liikaa. Hieman levänneempi keho reagoi venyttelyyn oikein eikä anna sinun venytellä niin helposti yli että aiheutat itsellesi vahinkoa. Kevyempää venyttelyä voi puolestaan tehdä turvallisesti heti treenien jälkeen, onpahan helpompaa kun lihakset ovat valmiiksi lämpiminä.

- Venyvyys eli se kuinka helposti saat tehtyä spagaatin yms. on aika paljon perinnöllistä (esim. ns. käärmeihmiset jotka tuntuvat saavan vedettyä itsensä solmuun tuosta vaan), mutta meidän vähemmän venyvien hyvänä puolena on etteivät kireämmät nivelsiteet ja mitkäs-ne-sidekalvot-ovatkaan-nimeltään jotka ympäröivät lihaksia ja liittävät ne päistään luihin mahdollistavat sen ettemme saa vaurioita niin helposti kontaktilajeissa. Syntyjään venyvillä ihmisillä menee kontaktitilanteissa helpommin nivelet sijoiltaan jne.

Hyvä, kaikki mukaan :D!

Otetaan skaba kuka venyy ekana sivu/ etuspagaan, tai no ei nyt ehkä kuitenkaan ;). Voisitte laittaa tänne vinkkejä miten ite treenaatte spagaattia ja minkälaista taustaa teillä on (mm ootteko koskaan päässy spagaan, tai lähellekään).

Venyttelin tänään ekan kerran noitten Pavelin ohjeitten mukaan. Tykästyin heti ainakin isometrisiin liikkeisiin. Kirjan ohjeet vaan vois olla vielä selkeämmät mun mielestä. Pohdin esim sitä montaako erilaista liikettä kannattais tehdä lonkankoukistajille. Onko kellään hajua mikä ois sopiva määrä? Kirjassa mainittiin muutamia erilaisia tekniikoita venyttelyyn mutta en oikein aina osaa soveltaa niitä itse venyttelyliikkeisiin. Pitänee vaan vielä lukea kaikki kertaalleen läpi niin ehkä alkaa hahmottua... eikä enkun kieli ainakaan yhtään helpota ymmärtämistä. Toivon nyt tulevien venyttelysessioitten myötä löytäväni jonkunlaisen toimivan ja tehokkaan venyttelyrutiinin. Nyt oli aikamoista hakemista ja kirjasta kurkkimista vielä. Plus aika ankeeta kun oikeesti on suurinpiirtein yhtä notkea ku rautakanki...

Vaatii siis kyllä todellista päättäväisyyttä näistä asetelmista lähteä kohti tavotetta, mutta tehdään nyt ensin ja katsotaan sitten parin kuukauden päästä uudestaan :rock:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Milyh läheks skabaa mun kanssa? :D siis iha oikeesti =)

Minkälainen lähtötilanne sulla on? Jos oot about yhtä kankee ku mä niin voisin ottaa haasteen vastaan :evil:. Muuten ei oo reilua. Mä oon ihan superkankee mutta sitäki pättäväisempi!

timppa000, voisitko kertoa enemmän siitä millä tavoin harjoittelit etuspagaattia? Ja kauanko kesti ennen kuin pääsit "melkein" spagaan? Vaikka edistyminen onkin yksilöllistä haluaisin silti kuulla muiden kokemuksista. Se on tosi kannustavaa :whip: !

Menossa mukana myös :thumbs:

Otin kokeiluun ns. jännitys-rentoutus-venytys(jrv)-menetelmän, josta eräällä kamppailulajisivulla lueskelin.

Lähtötilanteessa oli etuspagaatti oli n.10cm päässä ja sivuttainen n.40cm päässä. Nyt jo parin viikon jälkeen etuspagaatti on enää n.5cm päässä ja sivuttainen n.30cm päässä, joten tulosta on ainakin omasta mielestä tullut ihan kiitettävästi. :)

Minkälainen lähtötilanne sulla on? Jos oot about yhtä kankee ku mä niin voisin ottaa haasteen vastaan :evil:. Muuten ei oo reilua. Mä oon ihan superkankee mutta sitäki pättäväisempi!

timppa000, voisitko kertoa enemmän siitä millä tavoin harjoittelit etuspagaattia? Ja kauanko kesti ennen kuin pääsit "melkein" spagaan? Vaikka edistyminen onkin yksilöllistä haluaisin silti kuulla muiden kokemuksista. Se on tosi kannustavaa :whip: !

krhm mun alotus... kylmiltä äske koitin ni alle jäi 60cm oma pituus on 185cm :D eli oot vielä mua notkeempikin :rolleyes: toi päättäväisyys on muuten paha asia tällä hetkellä , sillee niinku mun kannalta heh

Menossa mukana myös :thumbs:

Otin kokeiluun ns. jännitys-rentoutus-venytys(jrv)-menetelmän, josta eräällä kamppailulajisivulla lueskelin.

Lähtötilanteessa oli etuspagaatti oli n.10cm päässä ja sivuttainen n.40cm päässä. Nyt jo parin viikon jälkeen etuspagaatti on enää n.5cm päässä ja sivuttainen n.30cm päässä, joten tulosta on ainakin omasta mielestä tullut ihan kiitettävästi. :)

Mulla lähtötilanne ab. sama ku sulla, mut vaan päin vastoin :D
En muista mist oon kuullu/ nähny, mut muistaakseni Keaunu Reeves treenas notkeutta Matrixiin tekemällä pakkovenytyksiä painojen kanssa, sattui niin paljon että huusi kivusta.

Nyt ois sitte tällasta kyseltävää.. Minkälainen salitreeni sopisi parhaiten yhteen venyttelyn kanssa? Thomas Kurzin mukaan kipeytyneille lihaksille ei saisi tehdä isometrisiä venytyksiä. Sitten siinä kirjassa sanotaan että jos lihakset kipeytyy venyttelystä, ne ovat liian heikot ja tällöin tulisi treenata tehden todella pitkiä sarjoja, vähintään 3x30. En tiedä kipeytyvätkö lihakseni venyttelystä, sillä lihasarkuus saattaa johtua salitreenistäkin. Olen venytellyt myös jalkatreenipäivien jälkeisinä päivinä, vaikka ilmeisesti niin ei siis saisi tehdä (siis jos lihakset ovat hellänä). Tietysti voisi tehdä tällöin vain pitkiä staattisia venytyksiä, mutta kun se on tehottomampaa ja aikaa vievää... Voisinkohan tehdä isometrisiä venytyksiä joka kerta, myös vaikka lihakset olisikin hieman arkana, jos vain huolehdin kunnollisesta lämmittelystä (ja tietysti olen varovainen)? Olen muutenkin huomannut ettei "kylmiä" lihaksia juuri (ainakaan vielä tässä vaiheessa) kannata venytellä koska se tuntuu ihan ajan hukalta, lihakset vaan pistää hanttiin.

Olisi mukava treenata jalkoja vaikka useampana kertana viikossa, mutta en tiedä onko se sitten haittana venyttelylle? Vai pitäisikö siirtyä tekemään niitä pitkiä sarjoja? Tai sitten ajoittaa jalkatreeni loppuviikkoon ja tehdä venyttelyt aikaisemmin viikolla?

Suuret kiitokset jos viitsitte vastata!

Bongasin tuolta että joku aikaisemmin suosittelikin jo Pavel Tsatsoulinen kirjoja.

En jaksa kahlata threadia läpi, mutta sanon, että useampi tyyppi jota oon "valmentanu" on hyötynyt kaikista eniten tuosta jännitys-venytys-jännitys-venytys tyylistä ("lievempi pakotettu rauhoittuminen" näin suoraan suomennettuna). Yks jopa tuli kädestä kiittämään kun oli saanu ekaa kertaa tassut maahan viikon harjoittelulla :) "Ei nämä mun metodeja ole." Liian moni on tottunu näihin ala-aste nytkytysvenytyksiin tai lihaksen päällä nukkumiseen.

Idea siis on (pahoittelen jos on jo kerrottu, mutten edelleenkään jaksa erittäin asiallista MUTTA tautisen raskasta thrediä lukea läpi) että viet itsesi vaikka eteentaivutukseen, jännität JOKAISEN LIHAKSEN JONKA OMISTAT, etenkin ne takareidet ja pakarat, kunnes et jaksa enään jännittää (lihakset alkavat tärisemään).
Sitten päästät välittömästi (ei äkkinäisesti tai repimällä, vaan hallitusti) itsesi laskeutumaan alemmas venytykseen.

Pointtereita:
- Älä lukitse polvia eteentaivutuksessa, niinkuin on monella tapana.
- Älä kameloi selkää, pidä se suorana, oli venytys sitten saksi-istunta, eteentaivutus, mikä tahansa.
- Mitä enemmän jännität, sitä enemmän rentoudut kun jännitys purkautuu.
- TÄRKEÄÄ on, että kun nouset venytyksestä, et välittömästi aktivoi venytettyä lihasta. Esmes eteentaivutuksessa kun nouset, pudota peppu alas jolloin oot kyykyssä, ja nouse etureisien avulla. Näin säästät selkää ja takareidet eivät panikoi itseään takaisin jumiin.

Huh, toivottavasti jotain selvää saat tai auttaa :) Tsemiä venyttelyyn!

Mites edistyy, itellä on tulosta tullut mutta matkaa on sivuspagassa vielä ainakin 20 cm. Uskoisin pääseväni tavoitteeseen.

Pikkuhiljaa itelläkin menee alemmas ja alemmas.. tosin hidasta on, mutta eipä tässä ole kiire!:rolleyes:
Paljon auttaa tuo venytyslaitekin kyllä minkä rakensin niin voi katsella samalla televisiota:thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom