Tavoitteena laihduttaa kuntopyörällä 30kg!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä eroa on kuntopyörällä ja ergometrillä?

Onko E60 ja siitä ylöspäin olevalla PC-liitännällä ja T-Ware softalla himokuntoilijalle "ihan oikeasti" hyödyllisiä ominaisuuksia tai kysytään näin päin, että miksi hankkisin T-Waren? Poljeskelen tunnin-pari per viikko salilla ja voisihan sen tehdä kotonakin.

Baarijakkara sanoi:
Mitä eroa on kuntopyörällä ja ergometrillä?

F35: http://www.tunturi.com/fitness/product.cfm?id=63
E60: http://www.tunturi.com/fitness/product.cfm?id=15

Erona on siis lähinnä se että ergometriin voi tallentaa omia harjoitusohjelmia, kuntopyörässä on valmisohjelmat.

Baarijakkara sanoi:
Onko E60 ja siitä ylöspäin olevalla PC-liitännällä ja T-Ware softalla himokuntoilijalle "ihan oikeasti" hyödyllisiä ominaisuuksia.

Jos kuntopyöräksi hankitaan F35 tai vastaava malli niin siinä on joka tapauksessa servomoottorin ohjaama sähköinen magneettivastus. Tämä tarkoittaa sitä että pyörä säätää vaihteet ajon aikana automaattisesti, laitteen käyttäjä vain valitsee halutun ohjelman.

En lähtisi maksamaan ergometrista 1000e vain sen takia että laitteen muistiin voi tallentaa oman harjoitusohjelman. Jo F35-kuntopyörässä voi mm. tavoitesyketoiminnolla tehdä sellaisia treenejä missä pyörä tarkkailee sydämen sykettä ja vastus tulee sen mukaan. Ja ajamisen aikana voi sitten muuttaa parilla napin painalluksella sykettä mieleisekseen.

Jos on joku tietokonefriikki ja himotreenaaja niin mä ainakin hankkisin F35 hintaan 499e ja sitten joku PC-koneeseen kytkettävä sykemittari samassa 500 euron hintaluokassa. Siitäpä sitten voi purkaa datan tietokoneelle muistakin kuin pelkästään kuntopyörätreeneistä.

protsku sanoi:
Erona on siis lähinnä se että ergometriin voi tallentaa omia harjoitusohjelmia, kuntopyörässä on valmisohjelmat.

Värinäyttöä unohtamatta! :)

sumo sanoi:
Kävin eilen katsomassa itselleni kuntopyörää mutta yhdessäkään alle 1000e vehkeessä ei riittänyt vastus.. aika masentavaa jos pitäis vain pyöritellä jalkoja :)

Mielenkiinto heräsi! Minkälaisia watteja kaipaat? Nyt jo ihan suoralta kädeltä voin suositella lähtemään pyöräkisoihin.Muut tulevat jäämään kuin seinään! Kuvittelisin, että kohtuullisen rimpuloistakin irtoaa vähintään se 700W.

Joku jo suositteli Tacxin trainereita. Teen samoin. Esim. Flow maksaa (muistaakseni) jotain luokkaa 300EUR ja hakkaa mennen ja tullen hiukan paremmatkin kuntopyörät. Mutta siitäkään ei irtoa kuin noin 700W 100rpm pyörityksellä ja normaaleilla max-maantievälityksillä.

Jos Tacxilla pystyy ajamaan 400 watin tehon nousevalla teholla esim: aloitus 150 watista nostaen 2 minuutin välein tehoa 25 wattia ja pääsee siis 400 wattiin, voi ilmoittautua välittömästi pyöräilykilpailuihin !! hetkellistä tehoa on turha mitata, koska ajajan paino vaikuttaa suuresti maximitehoon. Suhteellinen teho watteja/kg on määräävä teho pyöräilyssä (maantieajo)

Voi toki ilmoittautua eikä viimeiseksi jää, mutta ainakaan aika-ajokisoissa ei ole 400W:lla mitään asiaa Suomen kärkeen. Mainitsemallasi testillä kovin moni harrastelijapyöräilijä pääsee yli 400W:n.

Koska kysyt kuitenkin, minä en pääse 400W:iin, mutta yli 350W kuitenkin.

-> Olli ! Noilla tacxin wateilla kun ei ole yhtäläisyyttä testiasemien watteihin, eli et voi verrata niitä keskenään. Tacxin tehot riippuvat siitä mikä "slope" päällä testi on tehty (+-). 400 watin tehoilla ei pysty kukaan suomalainen ajaja ajamaan esim 10 km aika-ajoa, sillä se edellyttäisi 75 kiloiselta ajajalta 5.35 watin tehoa kiloa kohden anaerobisella kynnyksellä. Sellaiseen ei tehoon ei suomipoika pysty. Polarin wattimittareilla mitattuihin tehoihin ajon aikana ei ole luottamista verrattuna "oikeisiin" laboratoriotehoihin. Haluaisin nähdä sen harrastepyöräilijän kuka ajaa 400 wattia tacxilla, sillä kilpapyöräilijöistäkin valtaosa jää alle 400 watin tehon labrassa (yli 75 kg painavat usein kyllä ajavat yli 400 wattia, mutta ei läheskään kaikki) Kovimmat tehot olen nähnyt testissä Suomessa ajetun 450-470 wattia ja nekin ovat jo sitten "isoja" miehiä ja todella kovia)

En ole puhunut Tacxin wateista vaikka se slope ei siihen vaikutakaan wateilla ajettaessa. Minkähänlaisien "kilpapyöräilijöiden" testejä olet nähnyt, jos valtaosa jää alle 400W? Ei muuten todellakaan ole lähelläkään Suomen huippua 400W:n jäävä ellei ole todella ruipelo. Ihan tuttavapiirissä on heti kaksi harrastelijapyöräilijää, jotka juuri ajoivat Varalan testissä molemmat noin 450W ja vielä ovat kaukana mistään kovista ajajista.

Jos 70 kiloa painava pyöräilijä ajaa 400 watin tehon, on hänen maximaalinen tehonsa yli 5,7 w/kg/minuutissa, joka on erittäinen hyvä tulos suorityskyky suomalaisen kilpapyöräilijän tehoissa. Parhaimmat/kovimmat ammattilaistason suomaliset pyöräilijät ajavat noin 6 watin tehoilla, mikä edellyttää 80mmol happea kiloa / minuutissa. Tuo 5,7 w edellyttä 75 milliä, mikä sekin on harvinainen tulos suuresta massasta mitattuna. Jos sinun harrastelijasi olisivat vaikka 75 kilosia, ajaisivat jo kovemman tuloksen kuin Suomen ammattilaiset !!! Suorituskykykriteerien viitearvoissa on 4,9 wattia maxteholla heikoin arvo, jota lähelle eivät harrastelijat yleensä pääse lähellekään.Tuokin arvo edellyttää yli 60 millin hapenottoa. Mainittakoon, että Lance Armstrongilla on 83 millin maxhapenotto. Yhteenveto : puhut täyttä p***aa tai sitten sinulla on kaksi maailaman lahjakkainta tulevaa huippuammattilaista (20 vuoden työ mennyt huippuammattilaisilla hukkaan) käsissäsi. Onneksi olkoon !!

Ole uskossasi, minä en enää jaksa. Ehkä rupean itsekkin uskomaan olevani maailman parhaimmistoa.

-> Olli ! Eivät nuo tilastot/ testitulokset ole mitään uskoasioita, vaan ihan selvää faktaa. Pitäisi tutustua asioihin ensin, ennekuin päästää mitä tahansa suustansa !

Lanse ja Olli puhuu joko eri asioista tai sit toinen on kuutamolla, koska eihän noi huippujen mittaustulokset mitään valtiosalaisuuksia ole.

Vieläkö pyörä pyörii? Kohta jo voisi pyöräillä oikeastikin (tarkoittaen että paikasta a paikkaan b tai edes niin että vaihtuu maisema kierroksella).

Protskun nimellä ei enää tulle tekstä tähän, koska ehti vaihtumaan jo nickikin. Itse ajelen vain oikealla pyörällä, joka hakkaa mennen tullen kuntofillarit....

joo on kyllä mukava fillaroida ihan ulkona pitkästä aikaa vaikka osa teistä on vielä jäässä.

Wintikka sanoi:
Protskun nimellä ei enää tulle tekstä tähän, koska ehti vaihtumaan jo nickikin. Itse ajelen vain oikealla pyörällä, joka hakkaa mennen tullen kuntofillarit....

No voi harmi. On niin ufon kuuloinen projekti että on ollu pakko seurata vaikka mielestäni sisäkäytössä soutulaite on se ainoa oikea aerobinen harjoite :D . Kun tiet kuivuisi niin haave olisi fillaroida töihin jonkun kerran viikossa. Ajankäytön takia (lasten hoitopäivät) vaan pitää huolella suunnitella, veikkaan että menis suunnilleen tunti suuntaansa...

Jormax sanoi:
Joo ei toi mahdotonta ole. Ite vedin joskus painoa pois tommosen 28kg ja aikaa siihen meni 7kk. ...... sitten elämänmuutoksia, paluu normaaliin "suomalaisen miehen" elämään:( Normiruokaa: pottua, leipää, :kippis1: ja paino heti kovaan nousuun. "Noh sainhan mä sen viimeksikin tiputettua hyvin alas. Pudotetaan sitten jossain välissä se taas takas tonne aiaksempiin lukemiin". Lopputulema oli se että paino tuli takas + muutama extra kilo n. 7kk.
Minulle kävi ihan samoin. Laihdutin kesäloman aikana 16 kiloa. Niin kauan kuin jatkoin salilla, pysyin kunnossa. Sitten duunissa tuli rankkaa, sali jäi, paino nousi takaisin ja nyt olen taas nollassa.

Tai itse asiassa, en ole nollassa, koska tiedän, miten viimeksi sain painon putoamaan, joten nyt se on hieman helpompaa. Mutta kyllä ahdistaa kun muistaa, miten paljon silloin näki vaivaa laihtuakseen.

Mixu sanoi:
Minulle kävi ihan samoin. Laihdutin kesäloman aikana 16 kiloa. Niin kauan kuin jatkoin salilla, pysyin kunnossa. Sitten duunissa tuli rankkaa, sali jäi, paino nousi takaisin ja nyt olen taas nollassa.

Tai itse asiassa, en ole nollassa, koska tiedän, miten viimeksi sain painon putoamaan, joten nyt se on hieman helpompaa. Mutta kyllä ahdistaa kun muistaa, miten paljon silloin näki vaivaa laihtuakseen.

Mixu, my kei-lover ;-), sulla on samanlainen jojo-ongelma eli paino sahaa edestakaisin enemmän tai vähemmän epäterveellisesti. Eikä meidän ongelmana ole tarvittava tieto, vaan sen oikea soveltaminen meidän tapauksissa.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom