Tavoitteena laihduttaa kuntopyörällä 30kg!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Inska sanoi:
Ei käynyt silmään että meinasitko monena päivänä viikossa tehdä aerobisen? Millainen on sun aerobinen kunto tällä hetkellä?

Mä ajan sitä kuntopyörää joka päivä. En kuitenkaan noudata suunnitelmaa orjallisesti vaan kuuntelen kehoa. Eilen mm. ajoin pelkästään 2x20 minuuttia sillä tavalla että ensimmäinen siivu oli pelkkää fiilistelyä 120 sykkeillä ja toinen sitten kunnon rutistus 150 sykkeillä.

Polar-sykemittarissa on kuntoindeksi toiminto ja koska se rankaisee ylipainosta niin sen mukaan kuntoindeksi on aivan paska. Eli mittarin mukaan olen täysin rapakunnossa. Mutta olenko rapakunnossa kun pystyn kävelemään 125-135 sykkeillä 90 minuuttia sauvakävelyä ilman mitään ongelmia ja kuntopyörällä menee 20 minuuttia 145 sykkeillä niin että vain naurattaa? :rolleyes:

Nyt on neljäs päivä kuntopyörän hankkimisesta ja kroppa haluaa treeniä. Sykkeet on noin 10 lyöntiä alempana kuin ensimmäisenä fillarointipäivänä, valitsinpa minkä tahansa kuntopyörän valmiista ohjelmista. Minusta tämä on hyvä merkki siitä että keho alkaa tottua säännölliseen treenaamiseen.

Jos on sellainen aamu että paikkoja särkee ja kolottaa, lihaksia jumittaa, niin ajan lempeästi 110-120 sykkeillä korkeintaan 2x20 minuuttia.

Flunssaa ja kuumetta ei ole ollut pian yli vuoteen. Näitä jos pukkaa niin silloin tietysti täydellinen lepo ja treenitauko!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Älä siltikään laske niitä kaloreita liian alas kulutukseen nähden. Joku 500 kcal miinusta kaverilla jolla on paljon ylimääräistä, on vähän turhan pieni ja hidas tahti, mutta en menisi itse yli 1000 kcal miinuksille, saat muuten aika helposti aineenvaihdunnan jumiin ja sitten alkaa kaikki mahdolliset vaikeudet mitä rasvanpolttoon tulee.

protsku sanoi:
Polar-sykemittarissa on kuntoindeksi toiminto ja koska se rankaisee ylipainosta niin sen mukaan kuntoindeksi on aivan paska. Eli mittarin mukaan olen täysin rapakunnossa. Mutta olenko rapakunnossa kun pystyn kävelemään 125-135 sykkeillä 90 minuuttia sauvakävelyä ilman mitään ongelmia ja kuntopyörällä menee 20 minuuttia 145 sykkeillä niin että vain naurattaa? :rolleyes:
Mites tätä syke/kunto -hommeli menee. Eli voisko se mennä niin että kaikki(rapakuntoisetkin) jaksaa tehhä yhtä keposeen ton 90min reenin 125-135 sykkeillä kuin sinäkin tai vaikka huippu-urheilija, erona vain se että se huippu-urheilija joutuu meneen ihan vitun lujaa että saa pysyyn sykkeen noin korkeella. Eli voiko kuntoa mitata mitenkään noin että seuraa kuin pitkän aikaa jaksaa huhkia jollain tietyllä sykkeellä?

Tosta ei kyllä kukaan varmaan saanu tolkkua. Mut jos joku sai ja ymmärtää asiasta niin vois kertoa :)

Kovasti tsemiä protskulle kuitenkin dieettailuun! Ois siistiä jos itelläki ois joku aerobinen humputin, ku talven liukkailla ei tuu kuiteskaan lähettyä lenkille.

Ei käy. Mä laitoin 500 euroa kuntopyörään ja motivaatio on siinä että 4 kuukauden päästä paino rupeaa olemaan kaksinumeroisella.

Jos vedät tolla ohjelmalla, se on taatusti mahdollista. Ei varmaan tarvi sanoa, että syö kuitenkin tarpeeksi.

Koettakaa nyt hyvät ihmiset kannustaa ettei tämäkin projekti mene läskiksi. Onhan foorumin nimi sentään Aerobinen harjoittelu ja ihmiset on saaneet itsensä kuntoon kautta aikojen myös ilman puntteja!

P.S. Takareidet meinaa olla jumissa kahden päivän jälkeen. Oma moka siinä suhteessa että olen vain hypännyt pyörän selkään ja venyttelyt on jääneet tekemättä. Siispä nyt lisätään venyttelyt treeniohjelmaan.

Kannattaa varoa aluksi, mulla ainakin saattaa kuntopyörän polkemisesta (olen ekspertti, polkenut 3-7 kertaa viikossa n. 3 vuotta) tulla nilkan ja polven nivelet kipeeksi. Kannattaa venytellä myös lonkankoukistajat, jostain syystä ne mulla aina ärtyy. Vedä sitte tosi kevyesti, jos rupee niveliä vihlomaan tai särkemään liikaa lihaksia. Mä luulen, että kroppa tarvitsee sen lepopäivänkin eli yksi ainakin johonkin väliin. Mulla lähti aina niinä urheilemattomina päivinä nesteet liikkeelle ja paino putosi joskus parikin kiloa, vaikka olisi junnannut pitempään sitä ennen... Lepo on välillä valttia. Teet sitte taas punttia, kun siltä tuntuu.

Mutta siis tsemppiä! Älä kuluta itseäsi loppuun ennen kuin olet aloittanutkaan. :)

ehec sanoi:
Eli voiko kuntoa mitata mitenkään noin että seuraa kuin pitkän aikaa jaksaa huhkia jollain tietyllä sykkeellä?
Ei ihan suoraan ainakaan, koska urheilija saa 160-170 sykkeeseen liikkua aika rivakasti, kun taas jollain se syke voi nousta tuohon lukemaan pelkästään portaiden kävelystä.

Mutta esimerkiksi Protskun uudella fillarilla voisi vertailla minkä vaihteen pyörä valitsee kun asettaa tavoitesykkeen. Pari kk polkemista ja painon pudotusta, niin varmasti on muutamaa pykälää isompi vaihde samalla sykkeellä.

protsku sanoi:
Eli kuntopyörässä on elektroniikkaa sen verran että se säätää vaihteet automaattisesti. Eilisen perusteella voin sanoa että tuo tavoitesykkeessä ajaminen on juuri sitä mistä tykkään. Fillari tarkistaa vastuksen noin kerran minuutissa ja mm. 155 sykkeistä se tarkisti vaihdetta yhden pykälän alaspäin. Sama myös niin että kun sykkeet jossain vaiheessa tippui 145 tasolle niin fillari rankaisi alle minuutissa ja heitti raskaamman vaihteen ajettavaksi.

Kannattaa vaihtaa polkemista välillä vaikka tunnin kävelyihin. Itse pystyn kävelemään lihiksenä helposti 3 h päivässä, koska olen kävellyt paljon jo vuosia, mutta taas kuntofillarin selässä en kauaa viihdy...
Jos polkisin kuntofillaria, niin tekisin sen aina salkakreiden aikana: henkinen ja fyysinen kidutus samalla ;-))

PS. venyttele kunnolla tai sun tottumattomat lihakset heittää voltin....

Prostku minkälaisen kuntopyörän ostit? Olisi todella mukava tietää meinaan pukilta pyytää joululahjaksi kuntopyörää joten hyviä kuntopyörä ehdotuksia otan vastaan.:D

Inska sanoi:
Tuntuu aika korkealta tuo kulutus, mutta sulla taitaa painoa olla paljon enemmän kun mulla. Mä arvioisin että mulla menee n. 300-350 kcal 30 minuutissa ja vedän aika rankkoja siivuja pyörällä.
Paino ei kuntopyörällä sotkiessa vaikuta juuri ollenkaan kulutukseen.

protsku sanoi:
Mä ajan sen päivän kiintiön täyteen n. 20 minuutin pätkissä koska muuten alkaa perse puutua polkiessa. :
:offtopic: tuon takia ja muutenkin kandee hommata cros traineri, varmasti tehokkaampi kuin kuntopyörä. nykyään saa jo hyviä cros trainereitaki halvalla, alle 200e

Voitto Kotiin sanoi:
Paino ei kuntopyörällä sotkiessa vaikuta juuri ollenkaan kulutukseen.
Väitätkö että jos protsku 120kg ja joku vähän laihempi 60kg kaveri sotkee yhtä pitkän ajan samalla vauhdilla kuntopyörää niin kulutus on melkein sama..?

Markku sanoi:
Väitätkö että jos protsku 120kg ja joku vähän laihempi 60kg kaveri sotkee yhtä pitkän ajan samalla vauhdilla kuntopyörää niin kulutus on melkein sama..?
Selvyyden vuoksi: puhutaan tietysti liikunnan aiheuttamasta energiankulutuksesta. Isolla kaverilla peruskulutus on suurempi kuin kevyellä, jolloin myös kokonaiskulutus samalla teholla on suurempi. Mutta tuskin kukaan näitä asioita sotki keskenään.

Kuntopyörällä teho lasketaan suoraan vastuksesta ja polkemisnopeudesta. Teho ei riipu siitä, minkälainen möhkäle satulan päällä istuu.

Kuluuko muuhun energiaa? Ei ole ilmanvastusta. Massaa ei siirretä paikasta toiseen. Paitsi jalkoja pyörittäessä jalkojen massaa liikutellaan ylös alas. Tästä voi isolle kaverille tulla vähän lisää kulutusta. Jäähdytys eli hikoileminen voi isolla kuluttaa vähän enemmän kuin pienellä.

Minkäslaisia kokemuksia teillä on soutulaitteista siis näistä mitä käytetään kisoissakin eli vaijerivetoisista...?
Jaksaako sitä paremmin kuin kuntopyörää...?

kaiveli82 sanoi:
Minkäslaisia kokemuksia teillä on soutulaitteista siis näistä mitä käytetään kisoissakin eli vaijerivetoisista...?
Jaksaako sitä paremmin kuin kuntopyörää...?

Minulla ainakin nuo soutulaitteet käyvät pahasti selkään. En jostain syystä osaa pitää selkää sellaisessa asennossa että soutulaitteella jaksaisi vääntää edes 15 minuuttia kerrallaan.

Toinen huono puoli on se että ainakin ilmanvastus-tekniikalla rakennetut soutulaitteet pitävät helvetillistä ääntä.

Sykkeet kyllä nousevat hienosti näissä vempaimissa eli jos selkä kestää ja jaksaa kuunnella sitä hurinaa niin eikun vaan soutamaan! :)

Voitto Kotiin sanoi:
Selvyyden vuoksi: puhutaan tietysti liikunnan aiheuttamasta energiankulutuksesta. Isolla kaverilla peruskulutus on suurempi kuin kevyellä, jolloin myös kokonaiskulutus samalla teholla on suurempi. Mutta tuskin kukaan näitä asioita sotki keskenään.

Kuntopyörällä teho lasketaan suoraan vastuksesta ja polkemisnopeudesta. Teho ei riipu siitä, minkälainen möhkäle satulan päällä istuu.

Kuluuko muuhun energiaa? Ei ole ilmanvastusta. Massaa ei siirretä paikasta toiseen. Paitsi jalkoja pyörittäessä jalkojen massaa liikutellaan ylös alas. Tästä voi isolle kaverille tulla vähän lisää kulutusta. Jäähdytys eli hikoileminen voi isolla kuluttaa vähän enemmän kuin pienellä.

Jeps, siksi itse suosin reipasta kävelyä. 130 kg äijä kuluttaa kovia määriä kunnon kävelylenkeillä, eikä se edes käy nivelille. Jos haluaa tehoja irti, niin voi tepastella ylämäkiä....

Kannattaa varautua komeisiin raskausarpiin jos tollasta tahtia meinaa laihdutella.. Salilla käynti voisi olla todella loistava motivaation lähde, sillä etenkin liikkeissä, joissa osana vastuksesta on oma paino, tulokset nousevat todella kovaa tahtia.

mielenkiintoista luettavaa. ..Itselläkin olisi tavoite alkaa pudottelee ylimääräisiä rasvoja (ja niitähän löytyy 184cm varteen on kertyny 120kg:tä painoa). Nyt takana on noin 6kk voimaharjoittelujakso ja viikko totuttelua aerobiseen harjoitteluun. Olen päätynyt painonpudostuksessa seuraavanlaiseen ratkaisuun (ei ehkä kaikkein optimaalisin, mutta yritys kuitenkin):

Viikossa 3 punttia:
1.päivä (esim. ma)
*lämmittely
*etunojapunnerrus 3xmax. lyhyillä tauoilla
*vatsarutistukset 3xmax.
*jalkakyykky 20x60kg+20x100kg+130kg niin monta ku menee
*kova intervalliharjoitus pyörällä 20-30min
*hauisliike 3x15-25

2.päivä (esim ke)
*lämmittely
*etunojapunnerrus 3xmax. lyhyillä tauoilla
*vatsarutistukset 3xmax.
*penkki 20x60kg+80kg niin monta ku menee+90kg niin monta ku menee
*soutulaite 30min (6800m-7000m)
*ojentajaliike 3x15-25

3.päivä
*joka toinen kerta sama ku 1.päivä ja joka toinen kerta sama kuin 2.päivä

*viikossa lisäksi 2x45-60min aerobista harjoitusta tasaisilla sykkeillä 135-145. Esim. soutua,pyöräilyä ja ehkäpä uintia... ja yksi venyttelytuokio

*Etunojapunnerrukset ja vatsarutistukset teen ilman taukoja siirtymällä suoraan toisesta liikkeestä toiseen.

tarkoituksena olisi tiputtaa hitaasti se rasva, ei mitään äkki tiputuksia!!

Löytyskö tähän pakkotoiston raadilta kommentoitavaa ja parannusehdotuksia?! Tuntuuko liian raskaalta???

pp1975 sanoi:
Löytyskö tähän pakkotoiston raadilta kommentoitavaa ja parannusehdotuksia? Tuntuuko liian raskaalta?

Mikään ei ole liian raskasta jos motivaatio on kunnossa. Pitää olla selkeä päämäärä ja aikataulu jonka mukaan tekee homman. Olen laihdutellut takavuosina mm. sillä tavalla että kävin jopa 2x päivässä salilla ja tämän päälle kerran päivässä uintia tai kävelyä 45 minuuttia. Pidin yhden lepopäivän viikossa. Paino putosi alle kahdessa kuukaudessa 16 kiloa.

emil sanoi:
Kannattaa varautua komeisiin raskausarpiin jos tollasta tahtia meinaa laihdutella.. Salilla käynti voisi olla todella loistava motivaation lähde, sillä etenkin liikkeissä, joissa osana vastuksesta on oma paino, tulokset nousevat todella kovaa tahtia.

Kerrotko minulle miten niitä raskausarpia laihduttaessa tulee?

Timba79 sanoi:
Kerrotko minulle miten niitä raskausarpia laihduttaessa tulee?

Yliopiston Apteekki paljastaa mm. tällaista:

"Raskausarvet ilmestyvät yleensä iholle hormonaalisissa muutoksissa, kuten raskauden aikana, puberteetissa tai painon muuten noustessa tai pudotessa nopeasti.

Hormonaalinen liikaeritys muuttaa ihon elastaani- ja kollageenisäikeitä ja saa aikaan muutoksia iho- ja tukikudoksissa, jolloin iho altistuu raskausarpien synnylle. Raskausarpia voi yrittää ehkäistä välttämällä suuria painonvaihteluita, juomalla paljon vettä ja syömällä tasapainoista ravintoa. "

Edit: Järjettömästi tsemppiä Protskun kunnianhimoiseen projektiin! Älä silti vedä itseäsi liian piippuun, kyllä se paino lähtee vähemmälläkin jos on kärsivällinen :)

Jahas, taas oppii jotain uutta. Olen luullut että niitä tulee vain kun iho "venyy" lihotessa, raskaana ollessa, lihasten nopeasti kasvaessa tai jotenkin muute näin. Tämä painon tippuminen oli kokonaan uutta mulle.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom