Tauon pituus & hyöty

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Itselläni tuli tässä nyt viikon tahaton tauko kun sain pahan flunssan... se sai mut miettimään että onko tollasesta esim. viikon tauosta jopa jotain hyötyä aika aijoin vaikka nyt 2 tai 3kk:n välein?

Pitääks täällä kukaan tahallaan taukoa reenaamisesta vai pitääks siellä salilla olla vähintään se 4 x viikossa tai on elämä pilalla?

Niin muistutus siitä että mä en oo mikään kehonrakentaja ja mulla toi ei oo niin just tarkkaa touhua....

Itse pidän yleensä kevyen viikon n. 3-4 viikon välein ja tällöin pidän aina ainakin muutaman päivän vapaata. Ei ne voimat/lihat tuossa viikossa mihinkään katoa, mutta itselläni on ainakin toiminut hyvin se, että huilaa muutaman päivän kevyestä kierrosta, mutta kuitenkin sitten käy kevyettä, palauttavaa treeniäkin tekemässä. Aika yksilöllistähän tuo on, mutta ainakin tauon jälkeen on motivaatio korkealla päästä taas treenaamaan täysillä.

Oma systeemini on pitää joka 8. viikko kokonaan poissa salilta. Periaattessa tauoista on vain hyötyä, kunhan niitä ei pidä liian usein tai pitkään.

Oma systeemini on valitettavasti muodostunut sellaiseksi että treenaan jonkun paikan rikki ja sitten pidän taukoa säännöllisen epäsäännöllisesti. Motivaation kasvu on aina havaittavissa kun salille pääsee. Haittapuolena on suunnaton vitutus kun paikat hajoaa mutta pluspuolena pidän samalla lopun kropan levossa ja ehkäisen siten mahdolliset tulevat vammat. Taukoa tulee pari-kolme viikkoa kerran puoleen vuoteen.

Tauko tekee silloin tällöin hyvää. Flunssa tosin ei varmaankaan tee, varsinkin jos pitäisi palautua edellisestä viikosta.

Flunssassa ei kannata sinne salille mennä ollenkaan. Oman treenikirjanpitoni mukaan tein viime keväänä tyhmyyksissäni suht tiukan jalkatreenin ihan pienessä flunssan alussa, ja heikosta olosta on merkintöjä vielä kaksi viikkoa sen jälkeenkin, vaikka muuten olisin luultavasti selvinnyt pienellä nenän pyyhinnällä. Jalat olivat myös aivan totaalisen paskana ja seuraavat treenit menivät penkin alle (ja vessanpönttöön) :)

Itellä tulee yleensä pari viikkoa puoleen vuoteen totaalitauko. Yleensä tulee syys-, joulu- ja hiihtolomalla se viikon tauko ihan tarkotuksella ja ei tuosta ainakaan haittaa oo. Kevyitä viikkoja sitten 3-4 viikon välein yleensä.

Mulla taasen 2-3kk välein iskee joku perskeleen flunssa päälle. Alkanu miettii, et johtusko toi siitä, et tulee reenattuu liikaa ja liian vähän lepoa. Kroppa sitten lyö ittensä lakkoon, jolloin väkisin tulee viikko vaan maattua...Se perkele on jo tottunu siihen, vitu seuraava flunssa onkin odotettavissa marraskuun aikana. :wall:

Kevyt viikko tulee kyllä tän saikun jälkee mukaan treenijakoon!

Niin, siis tänään alkoi tämän kertainen "kevyt viikko" 38 kuumeessa

S225T sanoi:
Vakavaa, kroonistunutta ylikuntoa lukuunottamatta yleensä kevennetty harjoittelu on totaalitaukoa parempi ratkaisu pitkällä tähtäimellä.

kuinka kevyttä? moni kaveri on pitäny jopa 2-4viikon tauon ja ekalla kerralla ku uudestaa menny nii ennätyksiä tullu penkissä yms. onko tämä se superkompensaatio?

Porkkanaraastin sanoi:
kuinka kevyttä? moni kaveri on pitäny jopa 2-4viikon tauon ja ekalla kerralla ku uudestaa menny nii ennätyksiä tullu penkissä yms. onko tämä se superkompensaatio?

Joo tuttu ilmiö, niin kävi itselleni. Oli kuukausi taukoa ja penkki tulos nousi rajusti. En tiedä mikä juttu se on, mutta ainakin minun iässäni 17v ei tauot tee niin pahasti hallaa ku testosteroni jyllää voimakkaammin ja lihakset kehittyy muutenki. Mut en suosittele tuommosia taukoja, korkeintaa viikko kokonaan pois tai tekee erittäin kevyen viikon. Tai jos on paha flunssa niin kannattaa antaa mennä pois ja sit vasta. Jälkitauti vituttaa ankarasti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kynäniska80 sanoi:
Itselläni tuli tässä nyt viikon tahaton tauko kun sain pahan flunssan... se sai mut miettimään että onko tollasesta esim. viikon tauosta jopa jotain hyötyä aika aijoin vaikka nyt 2 tai 3kk:n välein?

Pitääks täällä kukaan tahallaan taukoa reenaamisesta vai pitääks siellä salilla olla vähintään se 4 x viikossa tai on elämä pilalla?

Niin muistutus siitä että mä en oo mikään kehonrakentaja ja mulla toi ei oo niin just tarkkaa touhua....

Viikon taukoja en pidä kun korkeintaan jonkun reissun takia (todella harvoin) taikka sitten jos satun olemaan kipeenä. Muuten tarvittaessa 1-4 ylimäärästä lepopäivää. Näitäkään ei mitenkään säännöllisesti, vaan omaa kroppaa kuunnellen ja tarpeen mukaan.

Mulla on nyt pidemmän 'treeni-tauon' jälkeen neljäs viikkoa treeniä menossa (3-jakoinen, treenipäivät ma, ke, pe).
Tänään alkaa lepopulssi jo olemaan aika korkea vaikka treenin määrä ei kovin kummoinen ole ollut omasta mielestä.
Treeni on ollut koko ajan nousujohteista ja muita ylikunnon oireita ei ole ollut.
Pitäiskö heti keventää treeniä vai ottaa loppuviikko lepoa ja jatkaa kovaa taas ensi viikon alusta?
Mulla ei ole kokemusta kevyestä treeniviikosta, joten jos siirryn siihen niin mitkä olisi sopivat painot ja sarja/toisto määrät?

Mulle tauot on pelkkää myrkkyä. En oo sairastunu nyt varmaan vuoteen ainakaan, tuntuu ku pystyisin olemaan sairastumatta jos vaan haluun, ennen ku aloin treenaamaan niin sairastelin parin kuukauden välein (koulun takia).
Eniwei, tossa muutama kuukaisi sitte tuli pidettyä viikon tauko mökkireissun takia, ja meni perkele 7 viikkoa että pääs edes samoihin rautoihin, missä olin enne sitä (treenaan siis voimaa)!! :curs: Oon mäki kuullu tosin juttuja, kuinka joillain on vaan paremmin kulkenu treenit tauon jälkeen, voipi siis olla melko yksilöllistä.

S225T sanoi:
Vakavaa, kroonistunutta ylikuntoa lukuunottamatta yleensä kevennetty harjoittelu on totaalitaukoa parempi ratkaisu pitkällä tähtäimellä.
Samaa mieltä

Jos vaikka on treeni joka toinen pvä niin joku 4-5 päivää lepoa on mielestäni ihan ok noin joka 4-5 viikko. Olen joutunut omaksumaan sen että taukoja tulee ja niillä ei lihat katoa vaan se on hyväksi ja ehkäisee todella hyvin ylikuntoon joutumista. Aikaisemmin jos jouduin olemaan poissa salilta joko sairauden tai jonkun muun takia niin stressasin liian paljon siitä ja tuloksena oli sitten enemmän negatiivisia oireita kuin positiivista. Nyt kun on näihin perusasioihin kasvanut että mikään ei muutu 4-7 päivässä vaan on hyväksi ja esim pienen tauon jälkeen on todella enemmän virtaa treenata.

Mä veikkaan, että tässä on aika suuria yksilökohtaisia eroja. Heitän sellaisen villin arvauksen, että boditreenissä tauot (ehkä) tuottavat maksimeja ja voimatreenissä (ehkä) pudotusta.
Kai tää on niitä kysymyksiä, että onko franceskana parempi pitsa kuin juulia...

Joo eroja löytyy. Itsellä tuli loistavaa tulosta syklillä 1 totuttelu viikko (aika kova) ja 2 tosi kovaa viikkoa ja väliin 1 totaalitauko (punttitreenistä). Tämän jälkeen vaihdoin toistomääriä ja sama alusta. Kehitys oli painojen osalta nopeaa.

Toiset taas väittävät, että levon jälkeen ei suju ollenkaan. Kokeilemallapa se selviää...

Itselläni ainakin, kun on tuota voimatreeniä tullut harrastettua, niin yli viikon mittaisia taukoja ei kärsi pitää tai tulokset alkavat tippumaan.

Nimenomaan tuosta yksilöllisyydestä on kyse. Muutama tuttu treenari tekee aina ennätyksensä (ja parhaat treeninsä) viikon totaalisen levon jälkeen, kun taas itsellä tulokset putoavat takuuvarmasti viikon tauolla.
Sen sijaan - kuten monet lähteet nykypäivänä mainitsevatkin - palauttavat viikot ovat todellakin paikallaan. Ainakin itselläni on, ilmeisesti ylikunnosta johtunut, sairastelu jäänyt pois kuvioista. Palauttavan viikon paikka onkin sitten taas yksilöllinen juttu, joillekin joka neljäs viikko toimii, toisille joka kuudes.

Flesh sanoi:
...palauttavat viikot ovat todellakin paikallaan. Ainakin itselläni on, ilmeisesti ylikunnosta johtunut, sairastelu jäänyt pois kuvioista. Palauttavan viikon paikka onkin sitten taas yksilöllinen juttu, joillekin joka neljäs viikko toimii, toisille joka kuudes.

Ja ei varmaan tarvitse erikseen sanoa kummasta levosta on enemmän hyötyä palautumisen kannalta. Pakon edessä (flunssa) tulleesta vai aktiivisesta levosta (kevyttä treeniä, venyttelyä ym).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom