Tauko vai kevytviikko??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kgb
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

kgb

Kannattaako pitää tauko vai kevytviikko?? Olen aloittanut salin 5 viikkoa sitten. Käyn salilla 3krt/ viikko ja siihen lisäksi 2,5krt/ viikko
aerobista.:whip: Treenaan 2krt ylä- ja 1krt alakroppa/viikko salilla.

Hyvää pääsiäistä. :lol2:

Itse olen treenannut 5kk ilman kevyitä vkoja ja olo on mitä mainioin. Ei väsytä, homma toimii ja tulosta syntyy.

Mutta mitä mulla on edessä jos en niitä pidä?

Eikö yksilölliset erot vaikuta tähänkin. Lihasryhmä /vko vauhtia itse harjoittelen. 3 Liikettä /lihasryhmä 3 X 10 toistot. Paitsi vatsat ja jalat. Niissä 4 liikettä/lihasryhmä.

Jos olet vasta aloittanut, niin tuskin ehdit ylikuntoon kuukaudessa päästä. Treenimääristä tietenkin vähän riippuu, kuinka usein kannattaa keventää. Jos alkaisin itse ihan "pohjalta", treenaisin varmaan puolisen vuotta ennen kuin miettisin keventämistä, tietenkin kroppaa ja päätä kuunnellen. Alussa kehitystäkin tulee yleensä nopeasti, ja se motivoi vielä lisää. Sitten kun alkaa tuntua että kehitys hidastuu huomattavasti, niin pään kannalta jos ei muuten voisi pieni kevennys olla paikallaan. Se on sitten makuasia, miten sen toteuttaa. Joku käy salilla pari kertaa tekemässä kevyesti, itsekin olen tehnyt niin että esim. ala- ja yläkroppa, vain muutamia perusliikkeitä kevyesti "pumppaillen". Sitten on joskus tullut sellaisia pakollisia taukoja muiden menojen vuoksi, eikä ole päässyt salille. Viimeksi tuossa helmikuussa tuli käytyä vähemmän salilla. Maaliskuun alusta taas rankkaa treeniä, ja nyt aion pitää viikon tauon. En muuten paljon harrasta aerobista, joten ajattelin tehdä sitä nyt tauon aikana, kävelyä ja kuntopyöräilyä.

Itse en enää pidä ikinä väliviikkoja, ellei ole pakko, eli siis jos tulen kipeäksi tai jotain muuta sellaista niin silloin on tietenkin parempi pysyä kokonaan poissa salilta.
Jos tuntuu, että ylikunto pukkaa päälle niin sitten kevyt viikko ja sen jälkeen reeni kulkee taas. Hyvä vaihtoefto treeniksi voimanostajille on käydä tekemässä esim. ti ja to paukkupena, paukkukyykky ja paukkumave sekä vähän vatsoja ja ehkä fiiliksen mukaan jotain muuta pientä.

Jos olen koko viikon pois salilta niin silloin ensimmäinen treeniviikko menee ihan päin seiniä, koska lihakset ovat tyhjentyneet kokonaan ja tästä johtuen esim. penkissä sattuu selkää, haukkarissa olkapäihin ja kyykyssä ja mavessa sattuu jokapaikkaan, eli reenistä ei tule oikein mitään.

Riippuu ihan ohjelmasta tarviiko kevyitä viikkoja, ite en oo varsinaista kevyttä viikkoa tehny johonkin puoleentoista vuoteen. Yleisesti oon sitä mieltä (omat kokemukset ja treenikavereiden ym opastamieni kokemukset + lukemani kirjallisuus) että paljon paremmin kehittyy ohjelmilla joissa kierrätetään tehoja (ja menetelmiä ym) monipuolisemmin kuin esim 3vk 100% 1vk 60% - joka on tämä yleisesti ymmärretty "kevyt" viikko.

Mutta topikin kysymyshän on että tauko vai kevyt viikko ja siihen sanoisin että noissa ohjelmissa joissa sitä kevyttä viikkoa käytetään kannattaa se pitää sellaisena, mutta pari kertaa jossain puolessa vuodessa kokonaan vapaa viikko tekee varmasti terää jos sellaisella ohjelmalla haluaa välttämättä tahkota, ja jos sillä ohjelmalla kehittyy niin sittenhän kaikki on kunnossa eikä se siis ole tahkoamista :)...

Originally posted by kgb
Treenaan 2krt ylä- ja 1krt alakroppa/viikko salilla.

Etenkin tällasissa ohjelmissa minusta kannattaisi tehoja kierrättää järkevämmin ja tehdä puolipyramidisarjoja ym, eikä painaa sata lasissa kaiken aikaa kaikkia sarjoja ja ottaa sit kevyttä viikkoa kun menee totaalisesti tukkoon ja kehitys lakkaa. Jalat voi tehdä kovempaa kun niitä tekee vain kerran viikossa.

Kannattaa opetella kuuntelemaan kehoaan!

Itse en ainakaan noudata 3-1 sääntöä (3 kovaa-1 kevyt) Kuuntelen kroppaani ja annan sen levätä silloin kun on tarvis.

Kyllä kannattaa pitää niitä kevyitä viikkoja välissä ja aina silloin tällöin vaikka koko viikon lepoa punttiksesta. Jos olet vasta aloittanut, ei kroppasi varmaankaan näytä niin helposti väsymyksen merkkejä tai sitten niitä ei osaa tulkita oikein. Ajan mittaan oppii seuraamaan omaa tilannetta kuntoaan! :thumbs:

Btw. lihas kasvaa levossa ;)

Itse en väli viikkoja pidä ainoastaan joskus tulee otettua muutama päivä huikkaa sen verran rankasti et salille tulee taukoa! 5krt vikkossa salilla käyn ja aina täysii!
Ei oo ainakaan vielä mitään yli kunnon merkkejä.

Originally posted by Nike_Air
Itse en väli viikkoja pidä ainoastaan joskus tulee otettua muutama päivä huikkaa sen verran rankasti et salille tulee taukoa! 5krt vikkossa salilla käyn ja aina täysii!
Ei oo ainakaan vielä mitään yli kunnon merkkejä.

Mutta onko kehityskään paras mahdollinen, koska luulisin palautumisen ajan myötä huononevan jatkuvasta kovasta treenistä ilman minkäänlaista taukoa.

Ja jotenkin muutenkin vaikea uskoa, että treenaat täysillä 5 kertaa viikossa ilman taukoja ja ei ylikunnon merkkejä.

Jep, eihän treenata voi viittä kertaa viikossa millään täysiä, siinä tulis jo kipuraja ja tajunnan hämärtyminen vastaan. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Suositut

Back
Ylös Bottom