tasapainolauta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hookoo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
50
Moi,

Auttaako tasapainolauta jotenkin keskikehon lihaksia, oikeasti? Vai onko väite humpuukia. Tämmöistä kuulin ensimmäistä kertaa n. 2 viikkoa sitten ja tottakai olen nyt treenannut lautaa melkoisesti n. 1-2 minuuttia joka treenin ohella. Kehitystä ei ole hirveästi tapahtunut, enkä kyllä tiedä ottaako se ainakaan keskikehon lihaksiin (syviin vatsalihaksiin, selkään tms)

Miten tasapainolauta vois kehittää keskivartalon lihaksia? Ehkä tasapainoa, mutta keskivartaloa...

Näitä voi aina ajatella ihan järjellä.

Samaa mieltä Makettajan kanssa. Siis yleensäkin kun puhutaan vastaavista harjotteista, tyyliin: "tämä ja tämä liike on helppo toteuttaa, vie vain pari minuuttia aikaa päivässä, parantaa koordinaatiota ja lihasten hallintaa jne." on hyvä pitää järki kädessä. Tottakai tasapainolaudasta on jotain iloa, eli jatka vain tekemistä jos tykkäät. Kuitenkaan tasapainolauta ei pahemmin kehitä näkyviä vatsalihaksia vaan todellakin kehittää tasapainoa ja koordinaatiota ja ehkäpä kehittää niitä paljon puhuttuja syviä vatsalihaksia (?), mene ja tiedä. Eihän kukaan kehitä massiivisia jalkojakaan yhdellä jalalla seisomalla ja tasapainottelemalla, eli kyllä lihaskasvuun vaaditan vähän eritasoista rasitusta. Muutenkin kaksi viikkoa on lihaskasvun kannalta melkoisen lyhyt aika, eli yleensä tuollaisessa ajassa ei kyllä kehitystä muutenkaan pahemmin näe.

mutu mutu mutu.. Ei vaan.. Kyllä se oikeesti auttaa niihin keskivartalon syviin lihaksiin ja kehittää totta kai kehonhallintaa ja näin tasapainoakin. Tuloksia ja kehitystä onkin vaikeampi alkaa tarkastelemaan, sillä varsinkin tasapaino kehittyy todella hitaasti. siis hitaasti. Syvät vatsa- ja selkälihakset joutuvat kyllä paiskimaan tuossa koko ajan töitä. Muista myös että nuo syvät lihakset ovat erittäin pieniä lihaksia, joiden tehtävänä on lähinnä pitää keskivartalon "pakka kasassa" ja näin auttavat esimerkiksi kyykätessä.

hookoo: -Kyllä auttaa ja paljon juurikin nuihin syviin tukilihaksiin jotka ovat niitä asentoja ylläpitäviä lihaksia. Mutta tottakai se kehitys riippuu hyvin pitkälti siitä, mitäs sillä tasapainolaudalla tehdään. Kokeile tehdä sen päällä erinäköisiä kyykkyjä, vetoja, tempauksia, punnerruksia ylös ym. liikkeitä, jotka muutenkin keskivartaloa kehittävät. Tasapainolaudalla saat niihin sitä lisätehoa.

Kiitoksia vastauksista. Kokeilen pitää ohjelmassa nyt useamman kuukauden ajan. Eipä tasapainolaudasta ainakaan nilkkoja ajatellen ole mitään haittaa. Ikinä en eläessäni ole tehnyt kyseistä liikettä ja uskon että syvät vatsalihaksetkaan ei ole paljon treeniä nähnytkään.

risumies: kuulostaa aika rankalta pienetkin lisäpainot laudan kanssa, voisinpa kokeilla ensi treenissä. Saatan kirjoittaa siis tuonne urheiluvammat osiolle ;)

hookoo: -Kuulema urheiluvamma puolella alkaa olemaan niin täyttä, että suosittelevat aloittamaan nuo harjoitteet harjanvarrella ja pitämään huolen että ympäristössä on hitusen tilaa "vahinkojen varalle". Taisivat vielä puhua siellä että se tasapainolauta kannattaa pitää sellaisella alustalla ettei se luista... :)

off-topic, itse olen käyttänyt tasapainolautaa salilla apuvälineenä. Tehnyt sen päällä esim. hausikääntöä tai pystypunnerrusta. Jälkimmäisen kanssa varsinkin aika näppärä peli. Seuraava aste olisi tehdä tempausvala sen kanssa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on pari kertaa nilkka nyrjähtäny oikein huolella ja nyt se on aika "löysä". Voisko nilkkaa saada tukevammaks "tasapainolautailemalla"? Kellään kokemuksia?

Nimenomaan nilkan vahvistamisessa olen käyttänyt tasapainolautaa. Eli yhden jalan seisoskelua ja sitten kun tuntuu että jalka on vahvistunut tarpeeksi niin pikkuhiljaa alat kokeilla kyykkyyn menoa ja takas laudan päällä. Näin on toiminut ainakin mulla.

Kaikki (?) seisaalta tehtävät punttiliikkeet voinee tehdä myös tasapainolaudalla seistäessä. Yhdellä tai kahdella jalalla seisten.

Eniten tasapainolautaa käytetään varmaan juurikin kuntoutuksessa, mutta ei ole lainkaan huono idea pitää sitä jossain määrin aina mukana reeneissä. Tällä voi jo ennakoivasti välttää vammoja.

Riippuu paljolti liikkeestä että mihin se ottaa eniten, mutta esimerkiksi yhdellä jalalla seistessä tehty, yhden käden pystypunnerrus ottaa paitsi jalkojen tukilihaksiin, niin myös kylkiin.

Jo jokin yksinkertainen yhdistelmä, kuten vuororytmillä tehty hauiskääntö käsipainoilla, kun seisoo yhdellä jalalla laudan päällä saa nilkan "hapottamaan".

Toinen vastaavanlainen väline on sitten iso jumppapallo, josta voi todeta että kaikki (?) istualta tehtävät punttiliikkeet voinee tehdä myös jumppapallolla istuen.
Istuen tehtävissä jumppapalloliikkeissä saa lisähaastetta, kun ei ota jaloilla maasta tukea.

Nyt on tasapaino lauta hankittu ja parina iltana olen tasapainoillu telkkua katsellessa. Voi jumalauta, että meni jalat hapoille!:eek: Myös terve jalka! Ilmeisesti aika huonossa kunnossa meikäläisen tukilihakset. Seuraava tavoite: yhden jalan kyykky tasapainolaudalla.:evil:

Tasapainolauta on erittäin hyvä keskivartalon tukilihasten kehittämisessä, kuten myös nilkkojen ja tottakai tasapainon parantamisessa.

Eräässä Fitness numerossa oli aiheeseen liittyvä hyvä artikkeli, ei vain satu nyt numeroa tulemaan mieleen, mutta etsivä löytää.

Kyllä tasapainolaudalla saa kehitettyä keskivartaloa, hakemalla erilaisia asentoja. Kokeilkaapa vääntä varovaisesti yhdenjalankyykkyjä sun muita liikkeitä.

Miten tuon tasapainolaudalla treenaamisen parhaiten yhdistää perinteiseen punttitreeniin ja millaisia aikoja tai sarjoja sillä kannattaa tehdä? Olisiko hyvä paikka alkuverryttelyssä? Entä kuinka kestäviä nuo laudat yleensä ovat. Itse ostin tuollaisen muovisen Casallin laudan ja yhden jalan kyykkyä kokeillessa se alkoi ikävästi ritisemään, ei taida kestää tällaista 115 kiloista ukkoa?

Miten tuon tasapainolaudalla treenaamisen parhaiten yhdistää perinteiseen punttitreeniin ja millaisia aikoja tai sarjoja sillä kannattaa tehdä? Olisiko hyvä paikka alkuverryttelyssä? Entä kuinka kestäviä nuo laudat yleensä ovat. Itse ostin tuollaisen muovisen Casallin laudan ja yhden jalan kyykkyä kokeillessa se alkoi ikävästi ritisemään, ei taida kestää tällaista 115 kiloista ukkoa?

Joo kaupasta on joka lähtöön. Me ostettiin itelle puinen, en muista valmistajaa mut se kyl kestää. Tasapainolautojahan on naurettavan helppoja tai sit erittäin vaikeita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom