Tarviiko vatsaa treenata erikseen?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miten on, tarviiko vatsalihaksia treenata suoraan, vaikka sixpakki ei kuuluisikaan tavoitteisiin? Paljon puhetta on siitä, miten vahvat vatsalihakset tukevat selkää blaa blaa blaa, mutta isoja liikkeitä, kuten kyykky ja mavea tehtäessä, vatsahan on staattisessa rasituksessa, eikö? Miten vatsarutistusten tekeminen sitten vahvistaisi vatsaa sillä tavalla, että se hyödyttäisi jotenkin edellämainittuja liikkeitä? Tietty lankkujen tekemisestä on varmaan oikeasti hyötyä, kerta se ottaa juuri sinne "syviin" vatsoihin. Mutta tarviiko syviäkään vatsoja treenata erikseen, kun ne kuitenkin treenaantuvat perusliikkeissä?

Veikkaanpa että vatsan erillisestä treenaamisesta olisi monelle paljon hyötyä. Vahvoista vatsoista saa kummasti puhtia isoihin liikkeisiin. Ja kyllähän niitä pinnallisiakin, mm. kylkiä tarvitaan moninivelliikkeissä. Itse teen isojen liikkeiden lisäksi voimapyörää ja salkkunostoja. Mm. jto:han neuvoo aina treenaamaan vatsaa.

Eiköhän samalla tavalla voi kysyä tarvitseeko treenata jalkoja, pohkeita, rintaa, forkkuja, hauista...jne. Vastaushan on tietysti, että kyllä kannattaa.

Itse tykkään treenata vatsat vain jollain random laitteella salilla, koska olen liian laiska vääntämään istumaannousuja ynm, enkä jaksa uhrata vatsalle kuin 5-10 minuuttia pari kolme kertaa viikossa(luonnollisesti penkin ja haban välillä siis :david:). Syviä vatsojahan voi treenata vaikka kotona koneen ääressä, tv:tä katsellessa tai suihkussa, jos siltä tuntuu.

Eiköhän samalla tavalla voi kysyä tarvitseeko treenata jalkoja, pohkeita, rintaa, forkkuja, hauista...jne. Vastaushan on tietysti, että kyllä kannattaa.

Noi forkut on kanssa hyvä esimerkki lihasryhmästä, jolle moni ei viitsi tehdä ylimääräistä treeniä ollenkaan koska se saa tarpeeksi hittiä ihan itsestään muiden lihasryhmien yhteydessä...

Kyllä mä niitä vatsoja itse treenailen erikseenkin, mutta välillä on alkanut epäilyttämään onko se oikeasti tarpeen, jos muuten tekee paljon keskivartalolta stabiliteettia vaativia liikkeitä.

Oma kokemukseni vatsojen treenamisesta on positiivinen. Ei löydy sixpack:iä, mutta minulla on nuoresta iästä lähtien ollut suuria kipuja/vaivoja selässäni ja se, että aloitin tekemään vatsalihaksia, tuo edes pientä helpotusta kipuihin. Mielestäni vatsalihasten/kylkien treenaaminen tuo muihin liikkeisiin myös helpotusta, eli tukee muita liikkeittä tehdessä.

Treenan vatsat 2 kertaa viikossa. Istumaannousuja en tee, koska sattuvat selkään, joten olen korvannut ne vatsarutistuksilla (3x15-20). Alavatsoille jalkojennostoja (3x15-20). Syviä vatsalihaksia voi tehdä vaikka niinkuin Feint tuossa sanoikin, vaikka tv:tä katsellessa.

Tottakai vatsoja ja keskikroppaa tulee treenata, reilusti ja monipuolisesti.

Lantion ja keskivartalon voima ja hallinta on perusta kaikelle muulle harjoittelulle, sieltä se voima lähtee tai ainakin tulisi lähteä. Mitä tekee voimakkailla raajoilla, jossei torso jaksa hallita/tukea niitä painoja mitä raajat jaksaisi liikutella?

Vatsaharjoittelun tulis sisältää suoria vatsaliikkeitä, kiertäviä liikkeitä, sivutaivutuksia ja erinäköisiä staattisia pitoja. Ja mikäli sikäli tavoitteena on toiminnallisempaa voimaa, esim. muita lajeja tukemaan, niin yhdistelmä liikkeet on parhautta, eli ne harjoitukset, missä yhdistyy sekä staattinen että toiminnallinen työ.

Oon aina ollu laiska treenaamaan vatsoja eikä mulla sillon ollu siitä ongelmaa vaikka treenasinki vaan harvakseltaan. Nyt kuitenki intin jälkeen kun alotin uudestaan treenaamaan rankemmin oon huomannu että vatsalihasten heikkouden takia saa olla varovainen kyykyssä ja maastavedossa ja muissa selälle raskaissa liikkeissä. Yliojennan selän helposti ja sitte ko sarjan jälkeen pyöristän niin rutisee.

Nyt oonki siis alkanu treenaamaan vatsoja enemmän tosissaan.

Oma kokemukseni vatsojen treenamisesta on positiivinen. Ei löydy sixpack:iä, mutta minulla on nuoresta iästä lähtien ollut suuria kipuja/vaivoja selässäni ja se, että aloitin tekemään vatsalihaksia, tuo edes pientä helpotusta kipuihin. Mielestäni vatsalihasten/kylkien treenaaminen tuo muihin liikkeisiin myös helpotusta, eli tukee muita liikkeittä tehdessä.

Treenan vatsat 2 kertaa viikossa. Istumaannousuja en tee, koska sattuvat selkään, joten olen korvannut ne vatsarutistuksilla (3x15-20). Alavatsoille jalkojennostoja (3x15-20). Syviä vatsalihaksia voi tehdä vaikka niinkuin Feint tuossa sanoikin, vaikka tv:tä katsellessa.
Miten näitä käytännössä treenataan tv:tä katsellessa? :eek:

- Tyhmältä tyhmät kysymyket.. :D

Stomach Vacuum tulee ensimmäisenä mieleen. Prone Bridget ovat myös toimivia koko vatsan ja selän alueelle, mutta tv:tä katsellessa asento ei välttämättä ole se kaikista mukavin :)

edit. Googleen nuo hakusanaksi niin löytyy liikkeistä infoa. En tiedä noille suomenkielisiä nimiä :(

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oma mielipide asiasta on että alussa ei kannata keskittyä näihin pienempiin lihaksiin esim. pohkeisiin, vatsoihin ja forkkuihin vaan sitte ku on vaikka jonku puol vuotta-vuoden käyny salilla nii sit ottaa ne mukaan ja muutenki rupee enemmä hifistelemään.

Oma mielipide asiasta on että alussa ei kannata keskittyä näihin pienempiin lihaksiin esim. pohkeisiin, vatsoihin ja forkkuihin vaan sitte ku on vaikka jonku puol vuotta-vuoden käyny salilla nii sit ottaa ne mukaan ja muutenki rupee enemmä hifistelemään.
No ei se mun mielestä mitään hifistelyä ole jos pitää keskivartalon tiukassa kunnossa,paljon paremmin saa liikkumaan heti aluksi isoja rautoja isoissa liikkeissä(lue kyykky,mave penkki,rive).Meinaan vaan että ettei paskalla keskivartalolla kovin paljoa uskalla laittaa rautaa tankoon isoissa liikkeissä :)

Michaa: -Just joo. Varsinkin täällä aloittelijoiden osastolla voisi pitää turpansa kiinni, jossei kerta ole hajullakaan siitä, mitä on puhumassa. Mikä helevetin "pieni lihas" vatsa on ja miten vatsojen treenaaminen on hifistelyä?

"alussa ei kannata keskittyä näihin pienempiin lihaksiin esim. pohkeisiin, vatsoihin ja forkkuihin... ...muutenki rupee enemmä hifistelemään."

Jos jossain on aloittelijalle(kin) järkeä, niin hyvän ja toimivan keskivartalopaketin työstämisessä. Jos jostain kroppa kiittää jatkossa, niin tuosta. Näkeehän tuon jo saleillakin, kun nuorilla uroilla kyllä kädet vääntää ja jalat jaksaa pukata esim. prässiä kauhuraudoilla, mutta kroppa on linkkuveitsenä heti, kun lyödään tankoa niskaan ja mennään syvälle kyykkyyn.

Ja vielä kertauksena. Lantion ja keskivartalon voima ja hallinta on kaiken treenauksen perusta. Jossei sitä ole, niin pikaseen loppuu kehitys.

Jos jossain on aloittelijalle(kin) järkeä, niin hyvän ja toimivan keskivartalopaketin työstämisessä. Jos jostain kroppa kiittää jatkossa, niin tuosta. Näkeehän tuon jo saleillakin, kun nuorilla uroilla kyllä kädet vääntää ja jalat jaksaa pukata esim. prässiä kauhuraudoilla, mutta kroppa on linkkuveitsenä heti, kun lyödään tankoa niskaan ja mennään syvälle kyykkyyn.

juttuhan onkin siinä, että sillä kyykkäyksellä ja mavella se keskivartalo vahvistuu. Tuskin ne istumaannousut sitä voimaa keskivartaloon samalla tavalla tuo, kuin kyykyt ja mavet jne. Ihan validi neuvo tuo kyllä oli ainakin forkkujen ja epäkkäiden osalta.

juttuhan onkin siinä, että sillä kyykkäyksellä ja mavella se keskivartalo vahvistuu. Tuskin ne istumaannousut sitä voimaa keskivartaloon samalla tavalla tuo, kuin kyykyt ja mavet jne. Ihan validi neuvo tuo kyllä oli ainakin forkkujen ja epäkkäiden osalta.

Niimpä.. Tarkotinki sitä että keskittyy just näihi isoihin liikkeisii ku ne antaa potkua samalla myös näihin "pienempiin lihaksiin". Onha tuo nyt iha looginen asia.

Kyykky, MaVe, Penkki. Noihin sali pitkälti perustuu. Muut sitten apuliikkeitä. Joten ei tarvii tulla aukoo päätä Risumies. Tietysti jos ite oot treenannu hirveesti vatsoja ja et halua myöntää sitä että se ei niin älyttömän tärkeää ole treenata erikseen niin ymmärrän täysin. :D

"Jos jossain on aloittelijalle(kin) järkeä, niin hyvän ja toimivan keskivartalopaketin työstämisessä. Jos jostain kroppa kiittää jatkossa, niin tuosta. "

Sanosin, että aloittelijan on tärkeä työstää mahollisimman paljon just noita kyykkyä, mavea ja penkkiä ja siitä se kroppa vasta kiittääkin jatkossa.

Ja siis kaikki tää IMO!!

Kyykky, MaVe, Penkki. Noihin sali pitkälti perustuu. Muut sitten apuliikkeitä.

"Jos jossain on aloittelijalle(kin) järkeä, niin hyvän ja toimivan keskivartalopaketin työstämisessä. Jos jostain kroppa kiittää jatkossa, niin tuosta. "

Sanosin, että aloittelijan on tärkeä työstää mahollisimman paljon just noita kyykkyä, mavea ja penkkiä ja siitä se kroppa vasta kiittääkin jatkossa.

Kyykky ja mave on kohtuullisen vaarallisia liikkeitä isoilla painoilla, ellei keskivartalossa ole riittävästi voimaa. Eniten se kyykkää ja vetää maasta, kenellä on tasaisesti lihasta ja voimaa ympäri kroppaa; kellä jalat jaksaa mutta keskivartalo pettää, on pian ongelmissa välilevyjen yms vaivojen kanssa.

No huh huh...
Ja mähän olenkin huudellut että ne kyykyt ja mavet kannattaisi jätää tekemättä, vaiko? Tottakai isot perusliikkeet (kyykyt, vedot, soudut ja punnerrukset) on se treenin perusta, mutta jos niiden lisäksi kannattaa jotain tehdä, niin keskivartaloa, reilusti ja monipuolisesti. Se keskivartalon treenaaminen kun on hieman muutakin kuin niitä istumaan nousuja ja rutistuksia. Jos aloittelijan kannattaa jotain ohjelmasta karsia, niin ne on ne monenmoiset hauisten ja ojentajien vemputukset, sen seitsemän rintaliikettä ja niin päin pois.

Mutta antaapa olla, lopetampa tämän päänaukomisen ja siirryn sivuun. Jokainen tehköön miten huvittaa.

Itse olen käynyt salilla nyt melkein vuoden, ja vaikka alussa treenasinkin kotona vatsoja salin ohessa, niin totesin että siitä ei ole oikein mitään hyötyä, ja näin ollen lopetin vatsojen treenaamisen erikseen tyystin. Nyt olen viime aikoina kuitenkin alkanut pohtimaan että kun mavea tehdessä on sarjapainot jo ylittäneet 100kg ja kovassa nousussa edelleen, eikä kyykkykään kovin kaukana laahaa perässä, niin kannattaisiko sittenkin alkaa tehdä vaikka jotain nousujohteista talja-vatsa treeniä tässä ohessa?

Olisi vaan meinaan aika kurja tilanne jos esim. 150kg paino jäisi nousematta mavessa vain ja ainoastaan sen takia että vatsalihasten vuoksi keskivartaloa ei saa pidettyä riittävän tiukkana...

Ollu vatsojen treenamiseta kovaa taistelua yhen kaverin kanssa. Itse väitän, että kyykyllä, voimapyörällä ja ehkä taljassa rutistuksilla pääsee parempiin tuloksiin kun kaverin junttaamilla istumaannousuilla ja russian twisteillä. Niin lihaskasvun kuin voimankin osalta. Mullaa vaan oli aina vähän semmonen fiilis ku istumaannousuja vielä tein, että sama hyöty ois mennä jonnekki nurkkaa peukaloita pyörittää. Ei se määrä vaan laatu!

Ollu vatsojen treenamiseta kovaa taistelua yhen kaverin kanssa. Itse väitän, että kyykyllä, voimapyörällä ja ehkä taljassa rutistuksilla pääsee parempiin tuloksiin kun kaverin junttaamilla istumaannousuilla ja russian twisteillä. Niin lihaskasvun kuin voimankin osalta. Mullaa vaan oli aina vähän semmonen fiilis ku istumaannousuja vielä tein, että sama hyöty ois mennä jonnekki nurkkaa peukaloita pyörittää. Ei se määrä vaan laatu!

Vatsalihastreeninkin on hyvä olla vaihtelevaa, kuten treenin yleensäkin. Noista raskaista vatsalihasliikkeistä isommilla kuormilla ja lyhemmillä sarjoilla on selvästi ollut hyötyä keskivartalon tukea vaativissa liikkeissä. Välillä sitten enemmän tuntumaa hakien pitempää sarjaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom