Tarkka-ampujan ylivoimaa!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tiedz
  • Aloitettu Aloitettu
Tanu sanoi:
Elikkäs kauan takaraivossa elänyt unelma toteutui! Minut valittiiin tarkka-ampujakurssille!! Elikkäs sissiryhmän tramppi. Todellakin kiinnostaa intti ensimmäistä kertaa. AUK:iin rukoiltiin moneen kertaan, moneen otteeseen piti kieltäytyä. Mut trampiksi oli huomattavasti vaikeampi päästä kuin AUK:iin, meitä valittiin vain kymmenen 105:stä.. No viikon päästä alkaa koulutus ja pääsee oppimaan minulle mielenkiintoisia asioita!! Tosin tarkka-ampuja nimityksen eteen joutuu tekemään kovasti töitä.. ja ampumaan helvetin hyvin!!

Siis tarkoitat varmaan, että tilastollisesti oli "vaikeampaa" päästä tarkka-ampujaksi (10/105) kuin aukkiin(?/105)?

suurin osa / 105 saattaa olla (immolassa) imatran ammattikoulun 6kk:n läskimahoja, joita ei kiinnosta muu kuin kotiinpääsy...

Osa pätevästi kavereista (?/105) hakee sitten ensisijaisesti aukkiin ja osa pätevästi kavereista (?/105) haluaa päästä pois intistä mahd.nopeasti.

Ja osa miehistöstä (?/105) hakee sitten tarkka-ampujakoulutukseen... ja näistä kavereista tulee 6kk:n miehiä, joilla on tarkka-ampujakoulutus.

Ei sinne pääsy minun inttiaikana ainakaan kovin vaikeaa ollut päätellen siitä, minkälaisia kavereita sinne valittiin. Suurinta osaa ei varmasti edes kiinnostanut kyseinen koulutus.

Mutta siinähän sitten kantelet sitä tarkkuuskivääriä (+rynkkyä?) mettäreissuilla... :D Toiv. et tule pettymään, koska muistelisin ettei kyseisen (aika pienimuotoisen) koulutuksen käyneistä sitä erikoisesti hehkuttanut. Muutama koulutuspäivä ja muutama mettäleiri, joissa sitä pyssyä kannellaan "erikoistehtävissä".

edittiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No koulutus kestää reilun viikon! Vittu jos tuota rynkkyä pitää vielä kantaa mukana, vois vaikka avautua.. ;) No ampumaan pääsee aika paljon, sen olen ainakin kuullut?! No katsotaan mitä tapahtuu.. Eli jos on aukkiin pätevä, ei sinne halua, niin seuraava vaihtoehto on se, mihin erikoiskoulutukseen haluaa..!!

Tanu sanoi:
Elikkäs kauan takaraivossa elänyt unelma toteutui! Minut valittiiin tarkka-ampujakurssille!!

Onneksi olkoon. Minua kyllä hymyilyttää kun ajattelen kaveria raahaamassa tonnin painoista ylipitkää halkoa mukanaan sissiretkillä. Muistelen monen tarkkarin kironneen sitä asettaan kaikilla siirtymisillä.

Kerro sitten mitä kaikkea kuuluu tarkka-ampujakoulutukseen, itse olen näet kuullut hyvin risti-riitaista tietoa siitä koulutuksesta Immolassa. Välillä tarkkarit on lähetetty PV:n puolelle kurssille ja välillä kurssi on Immolassa ja silloin on kouluttajina olleet omat sissipuolen kouluttajat tyyliin "Nooh... Meille nyt määrättiin tämmöinen kurssi pidettäväksi, muttei me oikeastaan mitään tästä hommasta tajuta että opiskellaan itsekin tässä samalla kun teitä koulutetaan."

Ukkoja aina kuulemma pelotellaan että niin paljon ammutaan ettei olkapäästä jää kuin muisto jäljelle. Todellisuus ampumaradalla on kuin usein ollut jotain aivan muuta. Tsemppiä kurssille ja hajoo siihen halkoosi!:thumbs:

Soitin tuossa puhelun ja sain kuulla, että vuonna 2000 oli jouduttu kyseiseen koulutukseen määräämään osa kavereista, kun halukkaita ei löytynyt tarpeeksi... ilmeisesti jotain tekemistä oli aseen painolla :)

rynkky 4kg? tarkkuuskivääri 8kg?

Tosin kahta asetta ei ilmeisesti tarvitse kantaa mukana :(

Laitoin ykkösvaihtoehdoksi tarkka-ampujan. Ensi viikolla saa ilmeisesti tietää, pääsekö siihen koulutukseen. ATT:stä sain 107 pojoa, joten mahikset kai olis.

Ite olen ampunut aina nahkahanskat kädessä. Toisessa kädessä nahkasormikas+nahkakinnas, toisessa pelkkä nahkasormikas. Paljon suurempi haitta, kuin hanskoista, aiheutuu sirpaleliivistä.

Meikä sai ATT:stä 111. Ei tuolla ampumatuloksella niin väliä ole, kasalla on suurempi merkitys! Kolmen laukauksen kohdistussarjassa kaksi osumaa on yleensä 3cm päässä toisistaan ja se yksi on 5-10cm päässä! Kylmyys vaikuttaa paljon, koska sormet jäätyy nopeasti ja tuntuma katoaa.

Pitää myös olla tarpeeksi noheva ja saada hyvät pisteet kaikesta. Meillä esim. kaikki jotka kieltäytyivät aukista, pääsivät trampiksi + muutama hyvä ampuja!! Luulen, että Immolassa on nyt pätevä kouluttaja! Itsellä ei tuo vuoden palvelusaika häiritsisi, mutta kun ei ole mitään motivaatiota AUK:iin!! Kieltämättä on kyllä hienoa päästä kesällä pois, mut se ei ole syy meikäläisellä..

Itse ammuin ensimmäiset testit kynsikkäillä 28´c pakkasessa. Liipasinsormeen paleltu kunnon rakkula!! Nytten ollaan ammuttu puuvillasormikkailla! Parempi tuntuma kuin nahkarukkasilla, ehdottomasti!! Voi olla että aseen kanssa tulee hajottua vielä monet kerrat.. Mutta loppusodassa toivottavasti pääsee kunnon tositoimiin, eli tappamaan.. :evil:

Onkos tuo ampumataitotesti muuttunut jollain tapaa kun tuommosia pisteitä ootte saanu, tai sitten puhutaan eri testistä.

Meillä kun oli asteikko 0-12 eli kuinka monta osumaa taulussa on. Makuulta, polvelta ja seisaaltaan. Kääntyviin tauluihin. 150,150 ja 50 metriä.
Tai ainakin sinnepäin.
Ammuin 2 kertaa täydet 12, ja kolmannella 10 kun kaveri pyysi kahta osumaa hänen tauluunsa että saisi sen kuntsarinsa poies. :lol2:
Prikaatin ampumajoukkueen valintakokeeseen pyydettiin kaikkia jotka ampui 12 ekalla kerrallaan, ei kiinnostanut :rolleyes:

Pyranha sanoi:
Meillä kun oli asteikko 0-12 eli kuinka monta osumaa taulussa on. Makuulta, polvelta ja seisaaltaan. Kääntyviin tauluihin. 150,150 ja 50 metriä.
Tai ainakin sinnepäin.
On siinä taulussa niitä lukujakin.

Pyranha sanoi:
Ammuin 2 kertaa täydet 12, ja kolmannella 10 kun kaveri pyysi kahta osumaa hänen tauluunsa että saisi sen kuntsarinsa poies.
Mun enkka oli 15 osumaa 12 laukauksella alokasaikana. Lopuissa ammunnoissa keskityin ammuskelemaan muitten tauluihin.

Hemmetti että oli mielenkiintosta luettavaa. Tarkka-ammunta/ampujat on aina kiinnostanut. Intissä päästiin ampumaan todella paljon dragunovilla ja tak-85 aseilla. Tak oli todella tarkka niissä ammunnoissa missä ammuttiin. Enimmäkseen radalla 300m jossa saikin helppoja kymppejä. Käytiin janttereitakin ampumassa vähän pidempiin matkoihin. Dragunovin tarkkuus ei oikein vakuuttanut. Riippu paljon aseesta miten osui. Kyllä parhaimmilla kiitettävään pystyi kuitenkin 300m matkalla. Hajonta vain oli suuri. tk-2000 ei päästy valitettavasti ampumaan kertaakaan, vaikka sellanen olis varastossa ollut. Metsässä tiedustelu reissuilla oli aina dragunov matkassa. Itseäni ei tosin valittu sitten tarkka-ampujaksi. Meillä oli niin monta halukasta tiedustelusta siihen mutta ei paljosta kiinni jäänyt.

mikkomaa sanoi:
Dragunovin tarkkuus ei oikein vakuuttanut. Riippu paljon aseesta miten osui. Kyllä parhaimmilla kiitettävään pystyi kuitenkin 300m matkalla. Hajonta vain oli suuri. tk-2000 ei päästy valitettavasti ampumaan kertaakaan, vaikka sellanen olis varastossa ollut. Metsässä tiedustelu reissuilla oli aina dragunov matkassa. Itseäni ei tosin valittu sitten tarkka-ampujaksi. Meillä oli niin monta halukasta tiedustelusta siihen mutta ei paljosta kiinni jäänyt.

Aah, dragunov tuo legendaarinen 'tarkkuuskivääri' jonka mukana tulevaan varustesarjaan kuuluu pistin :D

Tanu sanoi:
No koulutus kestää reilun viikon! Vittu jos tuota rynkkyä pitää vielä kantaa mukana, vois vaikka avautua.. ;) No ampumaan pääsee aika paljon, sen olen ainakin kuullut?! No katsotaan mitä tapahtuu.. Eli jos on aukkiin pätevä, ei sinne halua, niin seuraava vaihtoehto on se, mihin erikoiskoulutukseen haluaa..!!

Kukas tarkka-ampuja kurssilla on pääkouluttajana? Säälin todella teitä jos Ltn. Laatikainen vielä tahtipuikkoa heiluttaa... :D

Seagal sanoi:
Kukas tarkka-ampuja kurssilla on pääkouluttajana? Säälin todella teitä jos Ltn. Laatikainen vielä tahtipuikkoa heiluttaa... :D
Ltn Räsänen. Tuntuu asiansa osaavalta ja on rento jamppa!! Tosin ATT:ssä pien laskuvirhe, vittu kun ei muista, siis 101 tai 103 ammuin, enkä 111 niikuin aiemmin väitin!!

Tuliasemakortin laatiminen oli aika hauskaa taajamaolosuhteissa, muutama siviilihenkilö ihmetteli, kun suurinpiirtein niiden takapihalla ta-partio mittailee etäisyyksiä tuliasemaan :D Varsinkin korkeiden rakennuksien katolta oli hieno zoomailla kun jossain 600 m päässä pahaa aavistamaton Petteri hakee Aku Ankka lehteään ja ei tiedä, että hän on ampujan piikillä.

mikkomaa sanoi:
Hemmetti että oli mielenkiintosta luettavaa. Tarkka-ammunta/ampujat on aina kiinnostanut. Intissä päästiin ampumaan todella paljon dragunovilla ja tak-85 aseilla. Tak oli todella tarkka niissä ammunnoissa missä ammuttiin. Enimmäkseen radalla 300m jossa saikin helppoja kymppejä. Käytiin janttereitakin ampumassa vähän pidempiin matkoihin. Dragunovin tarkkuus ei oikein vakuuttanut. Riippu paljon aseesta miten osui. Kyllä parhaimmilla kiitettävään pystyi kuitenkin 300m matkalla. Hajonta vain oli suuri. tk-2000 ei päästy valitettavasti ampumaan kertaakaan, vaikka sellanen olis varastossa ollut. Metsässä tiedustelu reissuilla oli aina dragunov matkassa. Itseäni ei tosin valittu sitten tarkka-ampujaksi. Meillä oli niin monta halukasta tiedustelusta siihen mutta ei paljosta kiinni jäänyt.

Mun mielestä tarkka-ampujakoulutus on mielenkiintoinen / mielenkiintoisin mitä intti voi tarjota. Jos meet aukkiin, teet käytännössä samat asiat kahteen kertaan kuin mitä 6kk:n perusjägsterit tekee. Tää on kylmä fakta. RUK:ista onkin sitten jo hieman enemmän hyötyä.

T-A hommat oli mun mielestä helvetin siistejä vaikka intistäkin on jo aikaa jonkin verran. Merkittävää tietenkin on, kuka toimii kouluttajana. Meidän entinen kouluttaja oli ollut jenkeissä saamassa oppia sikäläisiltä kaupunkisotaan erikoistuneilta joukoilta. Vaikka äijällä vähän pötsiä olikin, niin se tiesi kyllä helvetisti kaikesta tohon hommaan liittyvästä, ja sanoi rehellisesti, että 6kk:ssa tai edes vuoden erikoisjääkäreistä ei saada millään saman tasoisia tarkkareita, kuin mitä noista jenkkilän kouluista tulee (ylläripylläri sinänsä). Kyseinen skappari sanoi, että vasta kun oli itsekin asiaan useamman vuoden paneutunut, niin alkoi todella ymmärtämään etäisyyden arvioimisesta ja tuulen vaikutuksesta jotain. Meille pystyi tarjoamaankin sitten jo hemmetin hyviä oppeja.

Vaikka en jenkeistä muuten diggaakaan, niin onhan se selvää, että niillä on maailman paras armeija. Kannattaa muuten katsoa dokkari Discovery: Sniper School (DC++), niin näkee minkälaista koulutus tuossa arvostetussa koulussa on. Seula ehkä pikkasen kovempi kuin 10/100:sta :) The best of the best of the best. Tollanen olis mun mielestä suomessakin helvetin hyvä = koulutettaisiin tarkkarit kootusti tietyssä paikassa, eikä sillai, että "nojoo, toi skappari nyt vähä opettaa teille piirukertoimia, vaikka ei niistä itekkään hirveesti tiiä", vaan että siellä olis oikeesti asiantuntevaa jengiä vetämässä sitä koulutusta.

Toki johonkin vapaaehtoiseen maanpuolustukseen ja t-a hommiin voi mennä mukaan, mutta eipä se kovin monia arkikiireiden ohella sitten enää nappaa.

Uncle Sam sanoi:
Jep. Ei meillekkään kovin kummosesti osattu kertoa. Tuulesta ei välitetty mitään ym. Mutta eipä se 300m matkalla mitään haitannutkaan. Pitää kattoa tuo dokkari, jonkun sniper dokumentin oon kattonu aikasemmin jo. Saattaa olla joku toinen. Tarkka-ampujan koulutus kiinnosti jo ennen inttiin menoa. Tiedusteluun sitten menin mutta en sitten päätynyt tarkka-ampujaksi. Sinällään olin hyvässä asemassa että meidän t-ampujat ei ampuneet paljoa enempää kuin muutkaan. Muutaman jantteri ammunnan vain ja nekin oli lähiammuntaa. Itsekkin tuli ammuttua varmaan meistä eniten kun en ammuntoja missannut kertaakaan. Ja aina kun sai ampua niin ammuin niin kauan kuin sai. Ammuntoja kyllä riitti. Kiinnostusta kyllä kunnon koulutukseen riittäs. Jos oisin johtaja koulutukseen halunnut niin RUK ois ollu ainoa oikea, ei aliupseeri homma kiinnosta.

Heh. Tulihan tuossa asennettua elite sniper niin pääsee fiilistelemään. Joka pelissä tahtoo sniputella. One shot, one kill :D

12 osumaa oli minullakin ampumatestissä, tulosta en siitä muista, mut komppanjoiden välisessä ilmakiväärikisassa tuli tulokseksi 149 18 laukauksella ja se oli meidän komppanjan paras tulos, eli säälittävän huonoja ampuja koko porukka.

muistutukseksi niille jotka puhuvat mielenkiintoisimmasta varusmiespalveluksesta: varusmiesohjaajan homma on kyllä myös ihan hienoa. siellä saa lentää eikä tarvitse sitä pyssyä raahailla. ilmailulupakirjakin irtoaa sen jälkeen tarkastuslennon hinnalla tai sitten voi hommaa jatkaa kadettikoulussa hawkilla ja sen jälkeen töissä hornetilla.
no, t-a on varmasti kyllä myös jees. ja itse en lento-rukkiin päässyt aikoinani :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom