Tarkka-ampujan ylivoimaa!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tiedz
  • Aloitettu Aloitettu
Ichiro sanoi:
Tarkoitus olisi tammikuussa 2006 astua palvelukseen Helsingin IT-rykmenttiin Hyrylään. Vaikka IT kiinnostaa edelleen, on minua alkanut kovin kiinnostaa tarkka-ampujan koulutus.

Mahtaakohan minulla olla mitään mahdollisuutta saada sitä Hyrylässä?

Tiedän, että on kaukaa haettua, mutta ajattelin kuitenkin kysyä varmuudeks. Tietääkö joku? :nolo:

Ei mitään mahdollisuutta. Jotain perusteita muun toiminnan ohella voi tulla jos joudut sotilaspoliisiksi, mutta en suosittele. Mikä sinua siinä tarkka-ammunnassa kiinnostaa, siis jos vain haluat oppia tuon ja aloittaa kivan harrastuksen niin tsekkaa maanpuolustus- ja reserviläisjärjestöjen kurssitarjontaa, sitä kautta pääsisit ammuntaan aika hyvin sisälle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kodistelin tuossa ilkkaria ja nyt osui 50m päästä (7cm rinkula) sentin päähän keskipisteestä, toki tuen päältä!! Tehokas imppukin voi olla tarkka kun sen kohdistaa oikein..

Uncle Sam: Löytyykö netistä mitään tuosta piirukulmasta/kertoimesta?! Ei löydä..

Tanu: En löytänyt piirukertoimesta mitään fiksua nopealla googlettamisella. Sen sijaan selailin huvikseni MIL:lin sivuja, ja mihin törmäsinkään: PV on hommannut Barretteja. http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesittely/index.dsp?level=64&equipment=49

1083742676_18.12.7_TKIV_2000.jpg

Meijän TA-luti olis vetänyt tota jätkää turpaan :D . Kuka helvetti ampuu LAPASET kädessä aseella? Tai edes harjoittelee siten? Varsinkin tarkkuuskiväärillä. Nojoo, eipä toi varmaan oikeasti ammu. Tsiisus minkä kokonen lipas ja luisti.

1112875409_12.7_ja_8.6_TKIV.JPG

Että mä oon katkera. Tolla ammuttaessa alkaa jo varmaan vähän humisemaan päässä. Eikä muuten päästy edes tuolla taaempana olevalla Sakon TRG-2000:sella ampumaan. Jos huhuihin on uskomista, niin toi Sako alkaa jo lähentelemään sitä kirurgin instrumenttia, joka tarkkuuskiväärin pitäisikin olla.

1113205476_IMG_7982.jpg

tossa kasivitonen purettuna... tosin lukkoa ei ole purettu.

http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesittely/index.dsp?level=64&equipment=46

LohiLinja sanoi:
Jospa sillä on sellaiset sormikkaat missä saa ne sormet ulos sieltä sisältä..

Sillä ei ole mitään väliä, vaikka sen liipasinsormen sieltä saisikin esiin (tai vaikka kaikki 5). Onhan sulla silti mm. kämmenet ton villan verhoamana. Kahden millin heitto täällä päässä - 20 senttiä kohteessa. Meillä sai tuoda vaikka himasta nahkaiset käsineet (kunhan oli mustat tai vihreät), mutta noi villakäsineet kaikissa muodoissa oli (ja on varmasti edelleen) iso NO-NO.

Corbulo sanoi:
Ja meikä luuli että kasivitosta oli vittumainen raahata :D
Double the weight, triple the excitement. :D

Tosta kuvasta vielä. On taas PV säästänyt oikeassa paikassa. 1500 metriä tehokas ampumäetäisyys Barretissa, ja tohon on lyöty joku maailman paskin Schmidt-Benderin tähtäin, jolla voi ampua ehkä 400 metriin tehokkaasti.
Edit: Okei, taitaa se olla se Zeissin tähtäin, mutta silti.

23bg.jpg

Tollasella tähtäimellä ton kiväärin ominaisuuksia voitaisiin jo alkaa ihan oikeasti hyödyntämään.

Noista Barreteista tiesin jo pari vuotta sitten että niitä tulee kun testasivat radalla. Samoin testaavat edelleen noita kiikareita että mikä olisi sitten lopullinen putki päälle. Samoin muutenkin aika mielenkiintoisia aseita testaavat kokoajan sepät esim täällä Kuopiossakin.

ps. itse kävin intin -93 ja silloin oli meillä juuri ammuntaa varten Kajaanissa sellaiset mokkanahkaiset sormikkaat(vihreät) Ne olivat kädessä aivan kuin joku kirurgin kumihanska ja yhtään ei haitannut ampumista. Olin spoll ja sellainen "puolittainen" koulutus tuli tarkka-ammuntaan.

japa sanoi:
Noista Barreteista tiesin jo pari vuotta sitten että niitä tulee kun testasivat radalla. Samoin testaavat edelleen noita kiikareita että mikä olisi sitten lopullinen putki päälle. Samoin muutenkin aika mielenkiintoisia aseita testaavat kokoajan sepät esim täällä Kuopiossakin.

ps. itse kävin intin -93 ja silloin oli meillä juuri ammuntaa varten Kajaanissa sellaiset mokkanahkaiset sormikkaat(vihreät) Ne olivat kädessä aivan kuin joku kirurgin kumihanska ja yhtään ei haitannut ampumista. Olin spoll ja sellainen "puolittainen" koulutus tuli tarkka-ammuntaan.

Joo, no toi kiikarijuttu on aika selkeä, tuossa on vaan kuvauksellista tarkoitusta varten lyöty joku putki kiinni. Onhan PV:llä toki parempia kiikareita, kuten tuossa ylläolevassa Sakossa. Ensimmäiseksi noita Barretteja annetaan tietty erikoisjääkäreille ja valmareilla, muutamia ehkä kokeilukäyttöön muihin joukko-osastoihin. Noin kävi meillä ainakin ton TRG-2000:sen kanssa.

Noi vihreät on vissiin ne pahamaineiset jotka värjää kädet? Meillä oli tarkka-ampujilla viiltosuojahanskat käytössä, jotka oli ampumiseen helvetin hyvät. Muut käytti joko noita millin ohuita vihreitä värjääviä hanskoja, mustia palveluskäsineitä tai sitten himasta tuotuja nahkakäsineitä.

juu juu.ei noista tarkka-ampujista ole aina apua,vaikka mitkä kiväärit olis..tässä pieni pätkä tehokkaasta sissisodasta irakista.kohteena tarkka-ampuja ryhmä,joka valmistelee väijytystä,mutta joutuu itse uhriksipaskajuttuja sattuu?

Uncle Sam sanoi:
Tosta kuvasta vielä. On taas PV säästänyt oikeassa paikassa. 1500 metriä tehokas ampumäetäisyys Barretissa, ja tohon on lyöty joku maailman paskin Schmidt-Benderin tähtäin, jolla voi ampua ehkä 400 metriin tehokkaasti.
Edit: Okei, taitaa se olla se Zeissin tähtäin, mutta silti.

23bg.jpg

Tollasella tähtäimellä ton kiväärin ominaisuuksia voitaisiin jo alkaa ihan oikeasti hyödyntämään.

Mitäs Schmidt-Benderin tähtäimissä on vikana?Eikös nämä S&B ja Zeiss\hensold ole kuitenkin kummatkin ihan eliitti luokan putkia..Niiden keskinäiset erot on jo niin pieniä, että rupeaa ampujasta löytymään ennen vikaa, kun kiikarista.

Itse olen ollut tarkka-ampujana Ivalossa Rajajoukoissa. Aseena meillä oli 85 kivääri ja pisin matka mihin sillä taisteluampumaleirillä ammuttiin oli 750m. Itse ammuin kyseiselle matkalle 13 kutia ylävartalon kokoiseen maaliin ja 11 osui. Sää oli tuuleton selkeä talvikeli. Normaalina tehokkaana tarkka-ampujan toimintaetäisyytenä voidaan pitää varmaan 400-600 m johtuen maaston peitteistä ja ainakin omalla kohdallani osumatarkkuudesta. Käytössä oli Schmidt-Benderin ja Zeissin kiikarit ja surimpana erona näissä oli, että S&B:n ristikosta puuttuu pystyristin yläosa. Itse totuin ampumaan tuolla Zeissin kiikarilla, johtuen ehkä juuri tuosta kokonaisesta tähtäinristikosta. Oman käsitykseni mukaan molemmat ovat ihan laadukkaita kiikareita, joskaan eivät varmasti mitään hifi tähtäimiä.

pvp sanoi:
Mitäs Schmidt-Benderin tähtäimissä on vikana?Eikös nämä S&B ja Zeiss\hensold ole kuitenkin kummatkin ihan eliitti luokan putkia..Niiden keskinäiset erot on jo niin pieniä, että rupeaa ampujasta löytymään ennen vikaa, kun kiikarista.

Nyt puhutaan niistä S&B:n ja Zeissin putkista, joita on 85:sessa ja tossa kuvan Barrettissa kiinni. Mä haluan nähdä kuka ampuu tolla S&B:n 4x suurennoksen putkella 1500 metriin. Ei se kyllä tolla Zeissin 6x putkellakaan onnistu.

Zeissin tähtäin on S&B:tä paljon parempi. Siinä on hiusristikko ja 1.5x-6x suurennos, kun S&B:ssä on kolme TOLPPAA, joista vielä se ylin puuttuu, eikä mitään säätöä suurennoksessa, vaan se on se kiinteä 4x. Paska tähtäin IMHO.

En tiedä noista kiikareista mitä kuvissa on että mikä laatu niillä on tai käyttöominaisuudet mutta itselläni on kumpiakin putkia aseiden päällä ja niissä erot ovat todella marginaalisia.
Ja hieman jopa epäilen että niiden valmistuksessa ei ole suuria eroja sillä kun asuttiin Unkarissa niin aivan siinä naapurissa oli muuten Zeissin ja Schmidt&Benderin tehtaat. Niissä oli ylin johto saksalaisten hallussa ja nämä herrat sitten kävelivät vuorotellen aina toistensa tehtaassa ja iltaisin olivat paikallisessa sitten hirmu kännissä. Isäukko jopa pääsi käymään siellä ja sai lahjaksi juuri johonkin barrettiin jne laitettavan kiikarin josta sitten puuttui kokonaan "merkkileimat". Aika iso putki jossa on sitten hämärällä säätyvä ristikko ja etäisyys asteikko. Kertaakaan ei ole missään aseen päällä sitä viellä kokeiltu, mutta optiikka on kyllä äkkiä katsottuna aivan samanlaatuinen kuin muissakin hyvissä putkissa. Ainoastaan epäilen että tuo putki on paljon kestävämpi kolhuille ja muulle kulutukselle.

japa sanoi:
En tiedä noista kiikareista mitä kuvissa on että mikä laatu niillä on tai käyttöominaisuudet mutta itselläni on kumpiakin putkia aseiden päällä ja niissä erot ovat todella marginaalisia.
Ja hieman jopa epäilen että niiden valmistuksessa ei ole suuria eroja sillä kun asuttiin Unkarissa niin aivan siinä naapurissa oli muuten Zeissin ja Schmidt&Benderin tehtaat...

Mä en taas juurikaan tiedä valmistajista sinällään mitään, mutta käytännön kokemusta noista kahdesta nimenomaisesta putkesta kyllä on. Kysy keneltä tahansa joka on noilla molemmilla ampunut, niin aivan varmasti valitsee Zeiss Diavarin. Jos oikein ymmärsin, tuo S&B oli peruja siitä 85:sta vanhemmasta tarkkuus(?)kivääristä, ja Zeiss taas huomattavasti tuoreempi. Toki aina uudempi ei ole parempi, mutta tässä tapauksessa ero on selvä. Jos kysyt keneltä tahansa, joka on molempia putkia kiväärillä ammuttaessa käyttänyt, niin vastaus on Zeiss.

Kyllä 4x suurennoksen pitäis riittää melko pitkälle, en kyllä teidä kuin pitkälle kun en ole ikinä ampunut, tähtäillyt vain. Häyhäkin ampui yli 400m ja avotähtäimellä!! Eilen lisää ampumaharjoituksia, tuelta 50 metristä tulitikkuaskiin.. ja osui!!

Tanu sanoi:
Kyllä 4x suurennoksen pitäis riittää melko pitkälle, en kyllä teidä kuin pitkälle kun en ole ikinä ampunut, tähtäillyt vain. Häyhäkin ampui yli 400m ja avotähtäimellä!! Eilen lisää ampumaharjoituksia, tuelta 50 metristä tulitikkuaskiin.. ja osui!!

Suurennos sinänsä riittäisi ihan kohtuu pitkälle, mutta nuo S&B:n edellämainitut tolpat tähtäimessä estää sen. Eli se "ristikko" siinä on täysin perseestä.

Osumapisteen määrittäminen on huomattavasti vaikeampaa S&B:llä kuin Zeissin hiusristikolla.

Edit: Eikä se 4x suurennos todellakaan Zeissin 6x suurennosta vastaa.

Elikkäs kauan takaraivossa elänyt unelma toteutui! Minut valittiiin tarkka-ampujakurssille!! Elikkäs sissiryhmän tramppi. Todellakin kiinnostaa intti ensimmäistä kertaa. AUK:iin rukoiltiin moneen kertaan, moneen otteeseen piti kieltäytyä. Mut trampiksi oli huomattavasti vaikeampi päästä kuin AUK:iin, meitä valittiin vain kymmenen 105:stä.. No viikon päästä alkaa koulutus ja pääsee oppimaan minulle mielenkiintoisia asioita!! Tosin tarkka-ampuja nimityksen eteen joutuu tekemään kovasti töitä.. ja ampumaan helvetin hyvin!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom