Tarkka-ampujan ylivoimaa!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tiedz
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt on kurssi ohi ja kaikkea kivaa ja uutta on tullut opittua! Kurssi päättyi ampumaleiriin, jossa ammuttiin erilaisia ammuntoja. 550m oli maksimi etäisyys, mihin ammuttiin. Olihan se aika hienoa osua tuolle matkalle, varsinkin kun en ole koskaan harrastanut mitään ammuntaa tai aseita.

Taidot piti osoittaa loppukokeella, missä oli kolme tehtävää. Ensin annettiin yksi patruuna ja tehtävä, tuhoa suolla oleva vihollinen, vihollinen oli noin 450m ja kapea jantteri! Toinen tehtävä, ryhmän etenemistä seuraa vihollinen, jää kukkulalle ja tuhoa vihollista. Tuosta tulikin melkein väittely, että kumpi tapetaan ensin takaa-ajokoira vai kouluttaja? Itse ammuin kouluttajan ja sitten vasta koiran, olis pitäny tehdä toisinpäin! Kolmas, piti suojata ryhmän väijytystä sivusta ja tuhota vihollista suolle. Kuudesta osuin vain kaksi ja molemmat 530m. Tuuli oli tosi kova ja vei liikaa mukanaan! Leirin lopussa oli kouluttajan mukaan "fiilistely ammunta". Ammuttiin janttereita, ilmapalloja, savikiekkoja ja practical tauluja. Tosi hauskaa!! Lopuksi saatiin ampua vielä rajavartiolaitoksen erikoisjoukkojen TRG:llä muutama laukaus. Sellainen ase, että 150m voi ampua millaista kuviota haluaa. Todella tarkka-ase.

Nyt pitää olla vaan loppupalvelus kunnolla, niin sitten vasta tietää sijoittuuko rajavartioston reservin tarkka-ampujaksi ja mihin osastoon. Todella antoisa kokemus, mutta harmi vaan aika lyhyt kurssi!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Snipers

Haku ei löytänyt aihetta käsittelevää ketjua, joten aloitetaan sellainen.

Keskustelua tarkka-ampujista, aseista, varusteista, ballistiikasta ja kaikesta aiheeseen liittyvästä.
Jos pakkikselta löytyy alan harrastajia niin ehdottomasti :kuvia: kalustosta tänne.

Kaikki jotka ovat olleet historian tunnilla hereillä tietävät varmaan kuka on Simo Häyhä http://fi.wikipedia.org/wiki/Simo_Häyhä, varmasti tunnetuin suomalainen alalla.
Noista ajoista välineet on tietysti kehittyneet, eli nykyään etäisyydet voivat olla huomattavasti pidempiä:

Vuosittain järjestetään Häyhän nimeä kantava kilpailu, jossa suoritetaan erilaisia tehtäviä kartan avulla seurattavan reitin varrella:

Jos ei muuta keskustelua synny, niin aina voidaan kinata siitä mikä on paras kaliberi mihinkin tarkoitukseen, sehän on loputon suo:D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Joo, ihan vapaasti. Ammut sitten ilmakiväärillä tai tykillä niin kaikki käy.

e: no voi vtu miks en löytäny noita...

Noissa ketjuissa viimeiset viestit ovat 2-6 vuotta vanhoja eli kai tässäkin voi jatkaa.

TA-puolen varusteista on ihan ok ainakin jauhaa, koska noitahan näkyy aina leffoissakin.
Jätän itse asepuolen nyt huomiotta ja keskityn lupavapaaseen osioon.

Eli:
- Laseretäisyysmittari
- Spotteriputki
- Jalka lemmille ja putkelle
- Piirukiikarit
- Kasa naamiointikamppeita
- Köyhän miehen tuulimittareita eli kengännauhoja
- Lämpötilamittari
- Asekansio papereineen
- Taskulaskin
- Muistiinpanovälineet
- Tunnistuskansio.

Röllipukuihin yms. suhtaudun aikamoisella varauksella, koska nykyaikainen lämpötähystys rajoittaa niiden käyttökelpoisuutta ja ne eivät ole kovin kenttäkelpoisia pidempiaikaisessa toiminnassa eivätkä kuitenkaan toimi betoniympäristössä, johon nykypäivän taistelut kuitenkin painottuisivat. Pää-hartialinjan rikkova kevyempi naamiointisysteemi on työn alla, mutta en ole jaksanut vähään aikaan paneutua siihen.

Osa varusteista on ostettu kaupasta, osa taas tehty itse. Ne vehkeet mitkä on käytössä, on myös kokeiltu kentällä ja asetettu ainakin jonkinlaisiin testeihin, joita voivat olla omakohtaiset rasituskokeet tai kaverien koekäyttö, joka myös paljastaa hyvin puutteita ja kehityskohtia.
Periskooppi ja ruudin lämpötilamittari hankinnassa/harkinnassa. Samoin tähtäimen päivitys yksinkertaiseen kiinteällä suurennuksella olevaan, koska kaliiperi rajoittaa joka tapauksessa aseen taajama-ta sopivaksi eikä tarvitse edes haaveilla mistään +1000 metrin osumista., vaan tyydyn suosiolla johonkin 600-700 metriin. Joskus tulevaisuudessa sitten…

Nuoruusvuosilta on 4 sm mitallia kivääri ammunnasta. Jo sitä joskus olis aikaa, niin vois taas jatkaa ampumista...

Mä en ole kuulunut lyhyehkön elämäni aikana kuin yhteen ”oikeaan” ampumaseuraan enkä aio enää koskaan kuulua ainakaan mihinkään SAL:n alaiseen seuraan.
Käsi munissa- ampujat on eri porukkaa ja niiden kanssa ei oikein radallakaan tule kunnolla toimeen, kun tulevat montulle ampumaan 5 lks sarjoja ultraviritellyillä kilpapienoispistooleilla ja samaan aikaan paheksuvat ääneen toiminnallista ammuntaa. Kivääriradoillakin tulee paheksuntaa jos kivääri on musta ja sen lippaaseen menee yli 3 patruunaa. Kaksoisparilaukaukset tai ihan pelkät tuplat ja bad guy tai SRA-taulut saavat myös huutia heiltä.
Aselakiasioissakin ovat ihan erilinjalla ja olisivat valmiita kieltämään pistoolit.
Minun mielestäni eri liittojen tulisi tehdä pikemminkin yhteistyötä, mutta SAL hankaa monessa jutussa vastaan jostain syystä.

Noissa ketjuissa viimeiset viestit ovat 2-6 vuotta vanhoja eli kai tässäkin voi jatkaa.

TA-puolen varusteista on ihan ok ainakin jauhaa, koska noitahan näkyy aina leffoissakin.
Jätän itse asepuolen nyt huomiotta ja keskityn lupavapaaseen osioon.

Eli:
- Laseretäisyysmittari
- Spotteriputki
- Jalka lemmille ja putkelle
- Piirukiikarit
- Kasa naamiointikamppeita
- Köyhän miehen tuulimittareita eli kengännauhoja
- Lämpötilamittari
- Asekansio papereineen
- Taskulaskin
- Muistiinpanovälineet
- Tunnistuskansio.

Röllipukuihin yms. suhtaudun aikamoisella varauksella, koska nykyaikainen lämpötähystys rajoittaa niiden käyttökelpoisuutta ja ne eivät ole kovin kenttäkelpoisia pidempiaikaisessa toiminnassa eivätkä kuitenkaan toimi betoniympäristössä, johon nykypäivän taistelut kuitenkin painottuisivat. Pää-hartialinjan rikkova kevyempi naamiointisysteemi on työn alla, mutta en ole jaksanut vähään aikaan paneutua siihen.

Osa varusteista on ostettu kaupasta, osa taas tehty itse. Ne vehkeet mitkä on käytössä, on myös kokeiltu kentällä ja asetettu ainakin jonkinlaisiin testeihin, joita voivat olla omakohtaiset rasituskokeet tai kaverien koekäyttö, joka myös paljastaa hyvin puutteita ja kehityskohtia.
Periskooppi ja ruudin lämpötilamittari hankinnassa/harkinnassa. Samoin tähtäimen päivitys yksinkertaiseen kiinteällä suurennuksella olevaan, koska kaliiperi rajoittaa joka tapauksessa aseen taajama-ta sopivaksi eikä tarvitse edes haaveilla mistään +1000 metrin osumista., vaan tyydyn suosiolla johonkin 600-700 metriin. Joskus tulevaisuudessa sitten…

Jokunen firman kurssi tullut käytyä, muistaakseni vitoseen asti. Muutama vuosi sitten oli aikaa harrastaa, mutta nyt pari vuotta harjoittelu rajoittunut lähinnä kytismetsästelyyn.

Rölli on kyllä mun mielestä edelleen varteenotettava varuste. Ei niitä lämpötähystimiä jokaisella lepakkomiehelläkään ole. Tosin nämä jenkkimalliset röllit ei meidän maastossa toimi. Yhden hakkuun yli kun menet sellaisen kanssa niin on muutama kuutio risuja ja kantoja mukana.

T3 varmintilla ammuskelen 65x55 kalipeerissa. Edullinen treenata kun itse vääntää patit, vielä kun ehtisi treenaamaan. Yhdellä reseptillä mennään, jolla tarkkuus ja ulkoballistiikka riittää 1200 metriin.

TA-parin kanssa kertauksissa ollaan huomattu että paras TA-ase olisi 1-4 suurennuksella varustettu rk. Suomalaisissa metsissä kun etäisyydet jää aika lyhyiksi. Toisaalta aketellessa voi tulla pidempiäkin matkoja, mutta sielläkin useimmiten lyhyitä matkat.

Yhdeltä dokkari kanavalta on tullut jenkkilän eri erikoisjoukoista juttua, joka jaksossa oli eri yksikkö. Siinä oli yksi kerta usmc sniper, ni niillä oli vitusti varusteita, siis ihan vitusti ni yksi jäi mieleen ku oli monet kiikarit ja tähtäimet ni joku sellainen että se huomaa lämpöjanat tai jotain? Siis jos on ammuttu aseella siinä lähistöllä ni huomaa lämpimämmän kohdan, en tiedä ymmärsinkö nyt oikein sen.

Jokunen firman kurssi tullut käytyä, muistaakseni vitoseen asti. Muutama vuosi sitten oli aikaa harrastaa, mutta nyt pari vuotta harjoittelu rajoittunut lähinnä kytismetsästelyyn.

Rölli on kyllä mun mielestä edelleen varteenotettava varuste. Ei niitä lämpötähystimiä jokaisella lepakkomiehelläkään ole. Tosin nämä jenkkimalliset röllit ei meidän maastossa toimi. Yhden hakkuun yli kun menet sellaisen kanssa niin on muutama kuutio risuja ja kantoja mukana.

T3 varmintilla ammuskelen 65x55 kalipeerissa. Edullinen treenata kun itse vääntää patit, vielä kun ehtisi treenaamaan. Yhdellä reseptillä mennään, jolla tarkkuus ja ulkoballistiikka riittää 1200 metriin.

TA-parin kanssa kertauksissa ollaan huomattu että paras TA-ase olisi 1-4 suurennuksella varustettu rk. Suomalaisissa metsissä kun etäisyydet jää aika lyhyiksi. Toisaalta aketellessa voi tulla pidempiäkin matkoja, mutta sielläkin useimmiten lyhyitä matkat.

Onko firma nyt sama kuin MPK?

6,5x55 on ainakin ballistisilta ominaisuuksiltaan hyvä, mutta sen saatavuus tehdaslatauksina ei ole aina kovin hyvä. Mä olen niin laiska, etten lataa itse, vaan haluan saada patruunat suoraan kaupasta ja olen valmis hyväksymään sen, ettei patruuna ole aina ihan optimaalinen, kunhan hinta pysyy siedettävänä ja saatavuus on hyvä. Tuo mahdollistaa suuremmat laukausmäärät ja se on ainoa keino kehittyä itse ampumisessa.
Jos lataisin jotain, niin syy olisi aliäänipatruunoiden saaminen käyttöön. Tämän ajattelin ulkoistaa jollekin kaverille, jos nyt tosiaan viehdyn ajatuksesta. Samalla kertaa menee kiväärikin sitten sepälle vaimentimen asennusta varten.

Akea varten on tietysti pistooli tai rynnäkkökivääri kakkosaseena. Tai näin ainakin pitäisi olla…

Yhdeltä dokkari kanavalta on tullut jenkkilän eri erikoisjoukoista juttua, joka jaksossa oli eri yksikkö. Siinä oli yksi kerta usmc sniper, ni niillä oli vitusti varusteita, siis ihan vitusti ni yksi jäi mieleen ku oli monet kiikarit ja tähtäimet ni joku sellainen että se huomaa lämpöjanat tai jotain? Siis jos on ammuttu aseella siinä lähistöllä ni huomaa lämpimämmän kohdan, en tiedä ymmärsinkö nyt oikein sen.

Lämpötähtäin tai lämpötähystin. Ensimmäinen maksaa viimeksi kuulemani huhun mukaan jotain 10 000 USD, jälkimmäinen on jonkin verran halvempi.

Onko firma nyt sama kuin MPK?

6,5x55 on ainakin ballistisilta ominaisuuksiltaan hyvä, mutta sen saatavuus tehdaslatauksina ei ole aina kovin hyvä. Mä olen niin laiska, etten lataa itse, vaan haluan saada patruunat suoraan kaupasta ja olen valmis hyväksymään sen, ettei patruuna ole aina ihan optimaalinen, kunhan hinta pysyy siedettävänä ja saatavuus on hyvä. Tuo mahdollistaa suuremmat laukausmäärät ja se on ainoa keino kehittyä itse ampumisessa.
Jos lataisin jotain, niin syy olisi aliäänipatruunoiden saaminen käyttöön. Tämän ajattelin ulkoistaa jollekin kaverille, jos nyt tosiaan viehdyn ajatuksesta. Samalla kertaa menee kiväärikin sitten sepälle vaimentimen asennusta varten.

Akea varten on tietysti pistooli tai rynnäkkökivääri kakkosaseena. Tai näin ainakin pitäisi olla…

Lämpötähtäin tai lämpötähystin. Ensimmäinen maksaa viimeksi kuulemani huhun mukaan jotain 10 000 USD, jälkimmäinen on jonkin verran halvempi.

Juu. MPK:n kursseja.

Lapualta saa jo jonkinlaista tehdaspatia, mutta melko kallistahan se on. Itse kun tekee niin säästää semmosen 60 - 70 senttiä / laaki. 65x55:n ei ikävä kyllä vissiin aliäänilatausta suositella. Liittyi jotenkin kuulan profiiliin. Äänenvaimenninta tosin olen vähän katsellut (AU SL5:sta), mutta pitää nyt katsoa miten rahat riittää. Ajatuksena olisi laittaa sama kierri kun AR:ään niin saisi sitten samaa ännkäriä käytellä siinäkin. Metsällä ei tarvitsisi leikkiä kuulosuojainten kanssa.

Itse olen katsonut Shooterin ja käynyt kahdesti Mega Zonessa.

Ampuminen tuommosella kunnon tarkkuuskiväärillä olisi aivan mahtavaa! Se on vaan perseestä, että kädet tärisee, niin ei taho osua mihinkään..

Itse olen katsonut Shooterin ja käynyt kahdesti Mega Zonessa.

Ampuminen tuommosella kunnon tarkkuuskiväärillä olisi aivan mahtavaa! Se on vaan perseestä, että kädet tärisee, niin ei taho osua mihinkään..

Itse ampuminen on yllättävän pieni osa TA-touhuja. Evp. Salo, joka omat koulutukseni pitänyt sanoi että hyvällä tarkka-ampujalla riittä ihan vaan keskitasoa parempi ampumataito. Ne muut asiaan liittyvät taidot on pajon tärkeempiä.

Esim. pyörteen seuraaminen ja sen tulkitsemisen harjoittelu on hauskaa ja haastavaa. Halpaakin se on kun liipasimesta vetää joku muu :) Spottaaminen muutenkin on mukavaa hommaa kun mennään siellä lähempänä kilsaa ja olosuhteet on haastavat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom