Tarkka-ampujan ylivoimaa!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tiedz
  • Aloitettu Aloitettu
Olin myös SPOL UTIN JR:ssä ja suoritin viikon kestäneen tarkka-ampujakoulutuksen vekaralla + muut harjoitukset utissa jota oli valitettavasti ihan liian vähän.

Viikon kestänyt leiri oli intin ehdottomasti paras kokemus ja todellakin ryynäämisen arvoinen.

Paras muisto on rakkaalla 85sella 780metriin ammuttu kertaosuma muutaman metrin sivutuulella.. Jantteriin siis. Matkaa en tiennyt kuin itse mittaamalla.

Myöhemmillä leireillä päästiin treenaamaan laavujen pystytystä ja kytistämistä. Siinä oli oma tunnelmansa kun yö maattiin itse suojatussa laavussa.. välillä tapettiin puoliryhmä laskuvarjojääkäreitä ja ljk:n kapteeni ja rykmentin komentaja... kapteeni ja komentaja tuli sattumalta kohti meidän laavua.. meinasvat vaan tulla käymään kusella metsän reunassa..

Eivät tienneet tunnussanaa niin tapettavahan ne oli... ja sit kuulukin että tuli seis, erotuomareita... Olivat ukot hieman ihmeissään, että pääsittepäs yllättämään :) ja olivat menossa tapaamaan samaa puoliryhmää, jonka tapoimme myöhemmin..

dragunovilla pääsin myös ampumaan muutaman kymmenen panosta, hyvä ase nopeisiin tilanteisiin.

Itse luen tällä hetkellä Lauri Allan Törnistä kertovaa kirjaa ja tämän jälkeen siirryn Häyhästä kertovan kirjallisuuden pariin.. Älkää kysykö miksi =) en ole mikään sotahullu mutta noissa on se oma hohtonsa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämmöinen harjoitus kellä on ilmakivääri. Käskekää kaverin tulostaa tai leikata jostain kuvia, missä on eri sotilasarvoilla varustettuja henkilöitä. Sitten ryömit ampumapaikkaan, mistä on joku sattumanvarainen etäisyys (10 - 50m) , riippuen kuvan koosta ( itse määrität ampumapaikan - mistä etäisyydeltä uskot osuvasi).

Sen jälkeen arvostelette ampumapaikan valinnan, etäisyyden ja ammunnan tulokset.

Mielestäni oikein opettavainen harjoitus!

Antzu sanoi:
http://www.izhmash.ru/eng/product/tigr.shtml

Kuinkakohan mahdotonta tollaseen on saada lupia? Vaikka tolla .308 kaliperilla?
Jos joskus vaikka olis aikaa ja rahaa...

Jos aikasempia lupia ja kunnon selitykset harrastuksille niin en usko että mitään ongelmaa lupien saantiin. Kuitenkin on saatu lupia tällekin eli saiga 12k haulikko jolla ei todellakaan ole mitään kunnon käyttöä esim. metsästyksessä.

Liitteet

• saiga12k.jpg
    saiga12k.jpg
    6,8 KB · Katsottu: 1 616
demoni sanoi:
Kyllähän toi täyttää ainakin hirvikiväärin vaatimukset.
Ainoa ongelma lupien kannalta on lippaan liian suuri kapasiteetti.

Mielestäni lippaan kapasiteetilla ei ole mitään merkitystä luvan saantiin olipa ase puoliautomaatti tai sarjavehje. Ainoastaan lipas kapasiteetilla on merkitystä/sääntöjä metsällä.
Lähes kaikkiin puoliautomaatteihin saa joko ostettua tai sitten tehtyä pitkiä lippaita. Itselläkin on 9mm pistoolissa ihan perus 15ptr lippaita, kisalippaina 18-19ptr lippaita ja ihan harjoitteluun jopa 30ptr lippaita. Samoin haulikkoon saadaan pienellä rakentelulla sopimaan joku 15-20 ptr.
Sitten itselläni on esim rynkystä jyrsitty 308. johon saan 30ptr lippaat käymään.

Tervehdys!

Minten Suomessa on hoidettu tuo tarkka-ampujien vaatettaminen. Esim ainakin muutaman vuoden takaisissa Suomen Sotilas -lehdissä on ollut juttua siitä, että jampoilla ei ole kunnollisia maastoutumiskuteita. Ja kuvia joita olen nähnyt intin toimiesta tai vaikka ressujen ottamia, niin suurin osa on kyllä ihan normaali maastopuvussa. Ns. röllipukuja ei ole näkynyt. Tässä esimerkki.

Jotkut ressut väsää niitä itse, mutta ei ne kuulemma ihan niin hyviä ole kuin ammattikäyttöön tehdyt. Ja muutenkin näkyy kritiikkiä, että intissä ei skapparitkaan ymmärrä miten tarkka-ampujia pitää oikeasti käyttää. Onko tämä totta?

Willie sanoi:
Tarkka-ammunnasta hyvän tietopaketin antaa kapteeni Jan Sandell, kannattaa lukaista:

http://www.lefa.mpoli.fi/sal48.html

Kannattaa lukea myös Simo Häyhästä, valkoisesta kuolemasta, kaikkien aikojen tarkka-ampujasta.
Tarkka-ammunta on kuitenkin sissisodankäynnin jälkeen kustannustehokkain toimintamuoto. Kuten Sandell kirjoituksessaan kertookin, vaikutus ei perustu ainoastaan ammuttujen vihollisten määrään, vaan hyvin pitkälti myös peloitevaikutukseen. Threadin alun artikkeli osoittaa tuon tosiasian, harva mies pitelee nyrkeillään 150 vastustajaa aloillaan.
Tarkka-ampujat ovat pelättyjä ja vihattuja, eivätkä täysin syyttä. Moraaliselta kannalta tarkka-ampujalla on melko kinkkinen tehtävä. Yleensä sodassa vihollinen on persoonaton ja kasvoton, hän on vain uhka jonka tuhoaminen ei tuota liiemmälti tunnontuskia. Tarkka-ampuja sen sijaan valitsee ja yksilöi kohteensa. Hän saattaa tähdätä jopa minuuttien ajan kohdettaan, mutta jättää ampumatta, koska uhri ei ole tarpeeksi arvokas verrattuna riskiin omien asemien paljastumisesta. Hän päättää yksilön kuolemasta hyvin henkilökohtaisella tasolla, vain pieni sormen liike erottaa lopullisesta ratkaisusta. Toisaalta, tarkka-ammuntatoiminnan seurauksena harvoin syntyy sivullisia uhreja tai etenkään siviiliuhreja, se on täsmäsodankäyntiä jos mikä.
Nuo tarkka-ampujalta vaaditut ammuntataidot eivät voi olla herättämättä kunnioitusta. Hänen on kyettävä pääosumiin 0- 300 metrin ja ylävartalo-osumia 300-600 metrin etäisyydelle, sekä osumia 600 -800 metrin päässä seisovaan kohteeseen. Kohteen liikkuminen tai sääolosuhteet eivät saa olla esteenä.

En tiedä onko joku jo vastannut tähän,mut noista tarkka-ampujien taidoista sen verran,että kävin itse tarkka-ampuja-kurssin intissä ja kunnolla koulutetulta tarkka-ampujalta vaaditaan osumatarkkuus liikkuvaan kohteeseen 1000m asti oli kohteen nopeus mikä tahansa!...joo...ootteko ampuneet 300m tauluihin tarkkuuskiväärillä..ei aina niin helppoo..Saati sitten liikkuvaan kohteeseen joka on helvetissä asti..jep

Tarkoitus olisi tammikuussa 2006 astua palvelukseen Helsingin IT-rykmenttiin Hyrylään. Vaikka IT kiinnostaa edelleen, on minua alkanut kovin kiinnostaa tarkka-ampujan koulutus.

Mahtaakohan minulla olla mitään mahdollisuutta saada sitä Hyrylässä?

Tiedän, että on kaukaa haettua, mutta ajattelin kuitenkin kysyä varmuudeks. Tietääkö joku? :nolo:

Heh, itse meen II/06 varmaan Sodankylään tai Kainuuseen.. Riippuen mihin sitten laittavat.

Ichiro sanoi:
Tarkoitus olisi tammikuussa 2006 astua palvelukseen Helsingin IT-rykmenttiin Hyrylään. Vaikka IT kiinnostaa edelleen, on minua alkanut kovin kiinnostaa tarkka-ampujan koulutus.

Mahtaakohan minulla olla mitään mahdollisuutta saada sitä Hyrylässä?

Tiedän, että on kaukaa haettua, mutta ajattelin kuitenkin kysyä varmuudeks. Tietääkö joku? :nolo:

IMO ei ainakaan 04 ketään koulutettu tarkka-ampujaksi. Soita esikuntaan tms. ja kysy asiasta, sillä se selviää.

Itse olen ainakin treenaillut tuohon t-a koulutukseen ilmakiväärillä. Kaljatölkki tipahtaa 40m ilman tukea!! Pitää siirtyä kohta järeämpiin aseisiin..

Tanu sanoi:
Itse olen ainakin treenaillut tuohon t-a koulutukseen ilmakiväärillä. Kaljatölkki tipahtaa 40m ilman tukea!! Pitää siirtyä kohta järeämpiin aseisiin..

Jos noin innostunut hommasta olet, niin voithan treenailla hengitystekniikkaa ja rasitusammuntaa (juokset, punnertelet, mitä vaan että saat sykkeen koholle) ja sen jälkeen ammut. Homma muuttuu haasteellisemmaksi kun se sydämenlyöntiväli pienenee. Muista lisäksi katsoa Tom Berengerin "Sniper 1,2 ja 3" ;)

Lisäks joku opus, josta selviää piirukertoimien laskeminen, perusteet luodin lentoradasta (luoti kaartaa rihlauksesta johtuen, eikä lentorata myöskään pystysuunnassa ole suora, vaan luoti lentää kaaressa) vois olla hommasta kiinnostuneelle hyvä.

Sitten joltain papalta hommaat historiallisen Mosin-Nagantin lukon ja purat sitä (periaatteessa sama kuin KIV-85:n lukko), koska se on aluksi vähän outo.

Ja eipä siellä kurssillakaan paljo enempää opita. ;)

Tarkkuuskiväärin (KIV-85, jos niitä lahnoja siellä vielä on...) potku tulee yllätyksenä RK:n jälkeen. Tosin sen jälkeen RK tuntuukin ilmakivääriltä. :D

Haluan olla tarkka-ampuja, yhtä järkevää on sanoa vaikkapa että: "Haluan olla kala". Olenhan minäkin asevelvollisuuden suorittanut, mutta ei kyllä ollut halua yhtään mihinkään tehtävään. Ihmisten tappaminen on aina hirvittävää puuhaa ja ja tämä tuli kyllä hyvin selväksi viime viikolla näytetyssä "One shot- Yksi osuma"- dokkarista. Siinä yksi t-a sanoi lopuksi sodasta : Ihminen on paha, armeija on paha,kaikki on pahaa. Sota on kaaosta. Kuolemanpelko ei hellitä milloinkaan, ei hetkeksikään.

Panzerfaust sanoi:
Haluan olla tarkka-ampuja, yhtä järkevää on sanoa vaikkapa että: "Haluan olla kala". Olenhan minäkin asevelvollisuuden suorittanut, mutta ei kyllä ollut halua yhtään mihinkään tehtävään. Ihmisten tappaminen on aina hirvittävää puuhaa ja ja tämä tuli kyllä hyvin selväksi viime viikolla näytetyssä "One shot- Yksi osuma"- dokkarista. Siinä yksi t-a sanoi lopuksi sodasta : Ihminen on paha, armeija on paha,kaikki on pahaa. Sota on kaaosta. Kuolemanpelko ei hellitä milloinkaan, ei hetkeksikään.

Ja pointti tähän threadiin oli? Tuo oli ihan ok dokkari ei siinä mitään, siitä olisi voinut perustaa vaikka oman threadin.

Nyt kuitenkin puhutaan Suomen armeijan tarkka-ampujista, joiden koulutus tähtää tämän maapläntin, suomalaisten ja omaisuuden suojelemiseen. Jos uskot, että pystyt suojelemaan tätä maata paremmin tarkka-ampujana, niin mikäs siinä?

Tossa dokkarissahan ne israelilaiset tarkka-ampujat ampuivat periaatteessa ketä tahansa palestiinalaisia, joilla oli ase, ja vielä vähän fiilispohjalta.

Ron Moss sanoi:
IMO ei ainakaan 04 ketään koulutettu tarkka-ampujaksi. Soita esikuntaan tms. ja kysy asiasta, sillä se selviää.
Voi perkele. :( Menin sillon valitsemaan Hyrylän puhtaasti sijainnin takia ja nyt harmittaa, kun haluaisinki sniperiksi. :itku:

Panzerfaust sanoi:
Voit olla kala niin paljon kun haluat!! Itse toivon pääseväni ta-koulutukseen, koska se on mielenkiintoista! Siinä oppii mielestäni hyvin aseen käytön ja kohdistuksen ja muuta tarpeelista.. Pitää myös osata liikkua huomaamattomasti.. :evil:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom