Tappamisen meininki takaisin treeniin

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Olen vasta lähiaikoina tajunnut etteivät treenini etene, tai ainakaan viimeiseen vuoteen eivät ole kauheasti edenneet.

Tällä hetkellä tilanne: 181cm/90kg rasvat ~15% (puhdas oma arvio), ikää 22v, 2-jakoinen ohjelma (vetävät/työntävät) eli 4 treeniä viikkoon.

Nyt kesällä olen laskeskellu kaloreita pari kk, ja tähdännyt tuonne 2200-2400 haarukkaan. Tämän ansiosta paino pudonnut kevään huipuista 94->90kg.

Olen salilla aivan tahdottoman oloinen useasti... väsynyt. Ei vain ole puhtia yrittää täysillä! Kyykkyä lukuunottamatta mikään liike ei ole oikein kehittynyt.

tuloksia: penkki 6 x 100kg(ja siitä painoa vähentäen 2,5kg joka sarjaan, 5 sarjaa), kyykky 5x6x135kg... siinäpä tärkeimmät.

Esimerkiksi ojentajat eivät tunnu kehittyvän enää viimeiseen puoleenvuoteen. Olen käytännössä viimeiset 2 vuotta tehnyt ranskalaista z-tangolla... ja kehitys on kasvun puolesta ollut ok, mutta voiman puolesta ei. Nyt sitten piruuttani menin tekemään ylätaljassa ojentajia, ja aiva järkytyin kun huomasin millaisen pumpin sillä sai vrt. ranskis. Tietenkään pumppi ei ole yhtä kuin kasvu, mutta ajattlein nyt alkaa vaihtelemaan ylätaljan ja ranskalaisen välillä. Viime syksynä tein dippiä 1,5kk, ja sen seurauksena olkapäissä kunnon ihorepeämät vieläkin joten sen lopetin siihen.

Koskaan en ole käyttänyt vöitä tms. missään liikkeessä. Enkä myöskään mitää lisäravinteita, poislukien yksi 3kk kreatiini kuuri.

Nyt haluan uutta suuntaa treeniin... sitä vain luulee tietävänsä kaiken itse treenaamisesta, eikä uskalla muuttaa ohjelmaakaan. Massatreeniä siis teen voimapainotteisesti, hiukan hulkin tapaan esim. 5x5. Ja sarja pituudet väliltä 4-10.

Mitä kaikkia vitamiineja kannattaisi vetää päivittäin? Että saisi tämän nuutuneisuuden pois. Ja olen lisäksi ajatellut aloittaa uudestaan kreatiinin käytön, mielestäni se toimi silloin kun sitä käytin, mutta jostain syystä jäi pois. Lisäksi mitä muuta mukaan, kalaöljy...?

Ehdottaa saa, mutta pysytään asiallisuuksissa. Pitäisikö sitä turvautua sitten personal-traineriin, taitaa olla viimeinen kortti kun tuskin halpaakaan on. Loppujen lopuksi pahiten ehkä kuralla on kuitenkin ruokailu. Kalorit pysyy rajoissa ja proteiinia tulee se 150g/pvä. Mutta jokin mättää.

Tulipa sekalainen sepustus... Mutta tähän aikaan yöstä kai ihan sallittavaa...

sinkki on ehkä kovimmasta päästä mitä voit vetää. Ja joku kalliimpi magnesium, ei oksidia, kelaatti, sitraatti tai malaatti.

Nyt ei aivot raksuta tarpeeks muun miettimiseen.

Voithan kokeilla jotain kofeiini ja tauriini juttuja ennen treeniä.. esim 200mg kofeiinia ja 5 grammaa tauriinia.

Hivenaineista sen verran että ennen nukkumaanmenoa vois kyllä ottaa sinkin ja magnesiumin jossa b-vitamiinit.

Vaihtele liikkeitä ja ohjelmaa,

eipä täs muuta tuu mieleen

E: siis yritätkö pudottaa painoa vai mitä? Syö enemmän niin kehityt, enemmän proteiinia ja rasvaa. noi kalorimäärät kuulostaa tosi alhaisilta

Etsä sillä personal trainerilla saa sitä motskua treenata tai puhtia. :) itse syön vitamiinit purkista (multivita valmiste) koita ainakin nostaa vähä tota protskun määrää IMO ainakin itse nostaisin.. empä muuta enää osaa neuvoo :D

Etsä sillä personal trainerilla saa sitä motskua treenata tai puhtia.

nuutunut olo tuskin sillä paranee vaikka motivaatio nousiskin.

Veikkaan et kyse on kuitenkin hormonaalisista syistä.
Ja muutenkin kyl nostasin vähän noit sun kalorimääriä ylemmäs.

Monipuolisuutta/vaihtelua treeniin.
Koita välillä ihan toisenlaista ohjelmaa ja vaihtelua myös niihin liikkeisiin ja sarjoihin.

Kumma kun ei ole vielä tullut perusvastauksia "sulla on ylikunto" ja/tai "kokeile arnoldin kuusikkoa" ;P

Mutta nyt voisi sulla oikeasti viikon tauko treenistä ja syö vähän enemmän. Sen jälkeen treeniohjelman muuttaminen tehdä terää. Muuta ohjelma kolme- tai yksi-jakoiseksi. Jos nyt teet 5x5 niin ala tekemään 3x10-12. Vaihda liikkeitä. Ei siinä auta ku uskaltaa tehdä muutoksia treeniohjelmaan. Multivitammiini tabletilla ja omega kolmosilla pääset jo pitkälle vitamiinien suhteen. Varsinkin dieetillä pitäisi huolehtia vitamiinien saannista.

Ne ihorepeämät kertoo siitä, että jotain tapahtuu. Dippi on kuningasliike ojentajien jerkun lisäämiseen.

Lisää painoja liikkeisiin, vaihtele liikkeitä ja lopuksi progressiota, progressiota! ;)

Nuutuneisuuden syytä lähtisin ensimmäisenä etsimään ruokavaliosta. Verensokeri selittää paskan olon varsin usein.

Tuleeko tarpeeksi nukuttua? Itseäni nuuduttaa jos nukun alle 6 tunnin yöunia.(esimerkiksi juurikin nyt:zzzz:) Kokeile vaikka viikkonverran nukkua joka yö yli 8 tunnin unet, jos vaikka auttais. Nukkuminen vaikuttaa kuulemma myös kehittymiseenkin jonninverran.

Jeps. Yöunet täytyy olla kunnossa ja ravintopuolta vois varmaankin lisätä. Itse otan ennen treeniä berexin, 5g beeta-alaniinia, tauriinia, arginiinia ja kreaa. Varsinkin beeta-alaniini antaa mulle hyvää potkua treeneihin. Tää on tällasta hifistelyä:dance:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Joo kyllä tarkoituksena on ollut painoa pudottaa, eli siis läskit pois. Ja ihan hyvinhän tuo on alkanut. Unet tosiaan jää välillä vähiin, kun olen 3-vuorotyössä. Mutta eiköhän tuo helpota syksyllä kun pääsee normaali rytmiin.

Eli lähtisikö se tästä

Ruokavalio:
- Sinkki tabletit, kerran päivässä?
- Magnesiumia, sama homma?
- Kreatiini takaisin mukaan, normaali annostus.
- Ja vielä jotain yleisvitamiinia.

Kalorimääriä tiputin juurikin motivaation nostamiseksi, joten ne saa olla nyt tuossa. Proteiini lisänä olen syönyt raejuustoa. Mutta mikä olisi hyvä proteeiinilisä tämän lisäksi? Tonnikala ei uppoa, maitorahkaa en ole kokeillut.

Lihassolu jakaumaani en tiedä, mutta mielestäni tuo voimapanotteinen treeni on toiminut minulla sen verran hyvin, että yli 10 sarjoihin en enää palaa.

Ja pikku päikkärit auttaa ainakin itsellä ihan mukavasti. Tuun töistä kotiin, syön ja sen jälkeen nukkuun. Samalla ruoka imeytyy mahassa. Toki joillakin saattaa tulla tokkurainen olo, kun nukkuu keskellä päivää, mutta koita ihmeessä.

Ja tuo kolmivuorotyö ei ole selitys. Kyllä itsellä ainakin onnistui keväällä reeni vaikka 3 vuoroo teinkin ;)

Jos sä olet kokoajan dietillä, niin sarjapainojen ei pitäisi välttämättä edes nousta. (jos siis kova dieetti kyseessä) Ja silloin sitä väsymystäkin ilmenee.

Tohon tuloksiin vois myös sanoa, että puoli vuotta on aivan liian pitkä aika vetää yhtä ja samaa ohjelmaa. Itse vaihtelen jaotuksia ja treenimetodeita kahden kuukauden välein ja aina vaihtaessa tulee uusi kehitysspurtti vaikken aloittelijan kehitysvauhdeilla enää painakkaan.

Tuolla jo ehdotettiin viikon taukoa ja itse tekisin samoin. Lepoa ja paljon ruokaa.

Dietillä harvemmin voimatasot nousee, parempi jättää bulkille sitten ne kovimmat repäsyt, koska et lihasta saa dietillä kuiteskaan. Plussakalorit ja varsinkin hyvien rasvojen korkea saanti vaikuttaa voimatasoihin selvästi. Joku kofutabu+tauriini setti ennen treeniä antaa boostia mukavasti. Protskua voisit syödä enemmän, treenaavat tytötkin syövät 200g/pvä. ;) Vaihda jakoa, jos tuntuu junnaavan.. Pääkopallekin tekee hyvää. Kokeile vaikka 4jakoista pitkästä aikaa ja vedät sarjat loppuun niinku alkuaikoina. Ei mitenkään huono juttu jos on pitkään veivannu 2-jakoisella vähän ns. säästellen. Voi tuoda myös sitä kunnon aggrea treenaukseen takasin. Toisaalta jos haluaa voimia kasvattaa enemmänkin, niin 1-jakoista peliin ja keskittyminen muutamaan perusliikkeeseen vain. Pitkiä sarjoja mukaan myös, ettei paikat hajoa ja hermosto mene tukkoon.

Jos välttämättä haluat tehdä ojentajille eristysliikettä, niin mä kokeilisin ranskalaista käsipainolla. Eli kahdella kädellä käsipainosta kiinni ja lasku/nosto pään takana. Matala selkänoja pystyyn. Ottaa vähän erilailla kuin normi ranskis tangolla. Muistathan, että ojentajat kasvaa parhaiten raskailla painoilla, toistot 4-8. Toisaalta aina ei tartte olla eristysliikkeitä, ite nakkasin pois ja kehitys vain parantui. Voit tehdä maanantaina rinta,hauis päivän: normi penkkiä/vinopenaa kässäreillä/normi pena kässäreillä ja torstaina olkapää,ojentaja: Ojentajille kapeeta penaa, varmaan yksi parhaimmista massa liikkeistä ojentajille,pois en vaihda. Hanskat turpoo silmissä ja jeesaa myös rintalihojen kehityksessä epäsuorasti +antaa voimaa normi penkkiin. Vaihtelu on tärkeätä, eli vaihtele niittä liikkeitäkin ja toistoalueita.. Turha junnata paikallaan. Tee pikkasen erilaisempi ohjelma mikä sytyttää sut taas tähän hommaan samallalailla kun sillon alkuaikoina. Ei aina tartte tehdä niinku joku Hulkki tekee tai muut. Pääasia, että lisäät rautaa tietyllä aikavälillä ja pysyttelet perusliikkeissä. Äläkä paukuta jatkuvasti sillä samalla raudalla vaan jaksota niitä painoja joka viikko. Kevyestä raskaampaan ja sitten kevyt vko ja taas pikkasen lisää rautaa joka viikko. Ravinto neuvoja saa SM kehonrakentajilta jollain satkulla, sen verran kannattaa panostaa, jollei itse osaa kasata sopivaa ruokavaliota. Kreatiini mukaan ja ehkä 1-2 heradrinksua välipaloille, en muista oliko palkkari mut se mukaan, monivitamiini, c-vitamiini (vahva 1000mg), Omega-3 kalaöljykapselit 2-4kpl/pvä ja paljon ruokaa&unta.

Mun täytyy tosta personal traineristä nyt sen verran sanoa että vaikka se ei nuutunutta oloa poistakaan, niin PT:llä on osaamista muuttaa loppuunkaluttua ohjelmaa uudempaan suuntaan. Jos tuntuu että ei kehity niin tod.näk. se myös on näin. Itselläni personal trainer oli avuksi juuri siinä että opetti treenaamaan oikeasti kovaa ja pääsin monen vuoden turhan "hinkkaamisen" jälkeen eroon niistä pienten tyttöjen pinkinvärisistä painoista. Voisin kuvitella että henkinen puoli vaikuttaa myös treeniin ja motivaatio alkaa laskemaan jos tiedät että kehitys on pysähtynyt. On myöskin eroa personal trainingin ja tavoitteellisen valmennuksen välillä - PT saattaa niille tavis-asiakkaille tehdä asioita puolesta, mutta tavoitteellisessa treenauksessa valmentaja on auktoriteetti eikä mitään palvelusväkeä. Summa summarum, jos tuntuu että vika on yhtään korvien välissä niin valkusta voi olla apua. :)

Itse lähtisin lisäämään kaloreita, enemän proteiinia ja kannataa myös tarkastaa paljonko suurinpiirtein syöt rasvaa. Nimittäin liian vähäinen rasvojen saanti voi myös laskea hormonien eritystä ja se voi aiheuttaa väsynyttä oloa. Eli oliivi/rypsiöljyä + omegoita suosittelen kokeilemaan. Vitamiineja voi meikäläisen mielestä rouhia aika surutta lärviin. Kannattaa todellakin myös vaihdella liikkeitä, toistomääriä, sarjamääriä melko useinkin niin ei ehdi kroppa tottumaan siihen tiettyyn rutiiniin. Muistaen kuitenkin, että treenin pohja perustuu raskaisiin perusliikkeisiin. Lihashuolto kannattaa myös mielestäni ottaa huomioon, jos ei ole tullut paljoa venyteltyä tai käytyä hierojalla niin suosittelen käymistä urheiluhierojalla joka kartoittaa lihaksia että mitkä ovat päässeet pahemmin jumiin ja sitten sitä kautta tiedät minkä lihaksien venyttelyyn / hierontaan panostaa enemän.

Käsittämättömän pitkään oot jaksanu samoja liikkeitä tahkota.

Vaihtelun nimissä suosittelisin ainakin harkitsemaan, että vaihdat joka ikisen liikkeen treeniohjelmassa (paitsi jos penkki ja kyykky on henki ja elämä ;) ) ja saman tien vaihdat ohjelmaa. Ja vaikka jakoakin, jos siltä tuntuu...

Tämä siis minun nöyrä mielipiteeni. Samoilla liikkeillä ja/tai samalla ohjelmalla tuskin kannattaa jatkaa. Itse saan aina uutta potkua kun kokeilen jotain uutta systeemiä (tai vanhaa, joka on ollut pitkään tauolla).

PS: Doggcrapp. [pakollinen hehkutus]Toimii ku junan vessa.[/pakollinen hehkutus]

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom