Talvirenkaiden järkikoko -hypoteesi

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%

ironchef

Ironchef's World
Liittynyt
18.9.2003
Viestejä
11 485
Hypoteettista pohdintaa:

On Auto (rd).
Autossa on kesärenkaat.
Kesärenkaiden koko on vaikka tollaset 225/40-18"
Mikä olis talvirenkaiden järkevä koko. Onko se Tertun oma asia mitkä alle laittaa, vai onko olemassa jotain säädöstä jonka mukaan suhteutetaan alle talvinakit? 215/45-17" nastat kenties?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Zone-sarja -42%
Kai kannattaisi laittaa kehältään mahdollisimman samankokoiset, tuo 215/45-17 on ainakin aika lähellä noita kesärenkaita ja varmaan aika järkevä. Tai jonkun mielestä tietysti ihan liian leveät talvirenkaiksi..

edit: niin säädösten mukaanhan rengaskoko ei saisi muuttua kuin yhden tuuman rekisteriotteeseen merkitystä. Ja jos etsit tosiaan kehältään mahdollisimman samankokoisia niin netistä löytyy laskureita.
 
dogi sanoi:
Auton manuaalista löytyvät renkaiden maksimi-minimikoot ja talvirenkaiksi suositellaan kapeimpia mahdollisia.

Viskaa esimerkkiä kehiin. Onko maksimi autontekijän maksimi vai katsastus/poliisin maksimi?

Edit: Kysymys siis Kuuluu: Mitä ite alle viskaisitte ottaen huomioon Ulkonäkö-, Hinta-, Mukavuus- ja Turvallisuusnäkökulmat? :rolleyes:
 
No autonhan voi muutoskatsastaa alkuperäistä suuremmalle rengaskoolle jolloin kaikki on ok. Käytännön rajat tulee ainakin vastaan jos liian iso rengas ei mahdu kunnolla, pohjaa tai ottaa kiinni johonkin kääntäessä ääriasentoon.
 
ironchef sanoi:
Viskaa esimerkkiä kehiin. Onko maksimi autontekijän maksimi vai katsastus/poliisin maksimi?
Eivätköhän "autontekijän" maksimit löydy auton manuskasta ja sikäli mikäli katsastusmies ei ole ollut kovassa krapulassa kun mallia on maahan tuotu löytyvät samat luvut rekisteriotteen teknisestä osasta.
 
mho sanoi:
Kai kannattaisi laittaa kehältään mahdollisimman samankokoiset
Miksi kannattaisi? Itse perustelin vastaukseni vain ja ainoastaan pito/turvallisuusnäkökohdalla, en keksi miksi kehä ei saisi muuttua. Vaan voihan sitä wanhakin koira oppia, yrittäkää ainakin ;)
 
dogi sanoi:
Miksi kannattaisi?
Niin se oli vaan oma mielipiteeni jonka mukaan ostan omat renkaani.

En näe mitään hyötyä siitä että laittaa kehältään kovin erikokoisia renkaita alle, selvästi isommat ottaa helpommin osumaa lokasuojiin ja mittarivirhettäkin tulee. Ja jos turvallisuutta ajattelee niin tietysti kannattaa laittaa kapeammat, tosin ulkonäölläkin on usein jotain merkitystä.
 
Itse laittaisin tuollaiseen talvirenkaiksi 205/55R16 taikka 205/50R17. Ai miksikä? 55- tai 50-profiili sen takia, kun talvella saa olla renkaan rungossakin hieman joustoa, ja miksi: a) talvella iskarit on enemmän tai vähemmän jähmeämmät kuin kesällä b) talvella tiessä on enemmän epätasaisuuksia ja syviäkin uria, joten ei vetele ainakaan niin terävästi. Yli 205:n menevästä leveydestäkään ei ole kuin haittaa talvella, mutta tuo nyt näyttää vielä järkevältä. Kehä säilyisi hyvin samana kuin noissa 225/40R18-teippirullissa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei ne välttämättä tarvitse niin suhteessa mennä.
Itselläni on kesärenkaina 225/45/17 ja talvirenkaina 195/65/15.
Itse näen asian niin, että talvirenkaat on hyvä olla tarpeeksi kapeat ja riittävän korkealla profiililla niin on mukava ja turvallinen ajella.

Tuollainen kombinaatio tarvitsee tietysti käynnin muutoskatsastuksessa, hintaa siitä tuli muistaakseni 28eur, että sai ylimääräisen rengaskoon rekisteriotteeseen merkattua.
 
Mulla on just noi 225/40-18 kesänakit alla. Talvet tulee rällättyä 205/50-17 Nokian RSi kitkoilla. Näyttä hyvältä ja toimii todella hienosti kaikissa olosuhteissa. Ajoin viime talvena kyseisillä renkailla lähes 10000km kaikissa keliolosuhteissa, eikä kertaakaan ollut ongelmia. Leveämpää ja matalampaa en kuitenkaan laittaisi alle talveksi. Luulisi sitten jo alkavan vaikeudet tietyillä keleillä.
 
dogi sanoi:
en keksi miksi kehä ei saisi muuttua.
Tuli mieleen yksi syy lisää. Nimittäin se, että nopeusmittari alkaa valehtelemaan. Se mittari näyttää tehtaalta lähtiessä vakiorenkailla suht. oikein, ja jos renkaan halkaisija tästä muuttuu, alkaa nopeus- ja matkamittarikin heittämään. Pienikin muutos renkaan halkaisijassa vaikutta ihmeen paljon. Ei se kyllä paljoa haittaa, jos vaan tietää paljonko se nopeusmittari sitten heittää.
 
Rico sanoi:
Mulla on just noi 225/40-18 kesänakit alla. Talvet tulee rällättyä 205/50-17 Nokian RSi kitkoilla. Näyttä hyvältä ja toimii todella hienosti kaikissa olosuhteissa. Ajoin viime talvena kyseisillä renkailla lähes 10000km kaikissa keliolosuhteissa, eikä kertaakaan ollut ongelmia. Leveämpää ja matalampaa en kuitenkaan laittaisi alle talveksi. Luulisi sitten jo alkavan vaikeudet tietyillä keleillä.

Näyttäs olevanki lähimpänä tota alkuperäistä kokoa
Laskuri: http://ejelta.com/tiresize/index.ht...tio=&maxratio=&minwheel=&maxwheel=&maxdelta=2
 
training_day sanoi:
Ei ne välttämättä tarvitse niin suhteessa mennä.
Itselläni on kesärenkaina 225/45/17 ja talvirenkaina 195/65/15.
Itse näen asian niin, että talvirenkaat on hyvä olla tarpeeksi kapeat ja riittävän korkealla profiililla niin on mukava ja turvallinen ajella.

Tuollainen kombinaatio tarvitsee tietysti käynnin muutoskatsastuksessa, hintaa siitä tuli muistaakseni 28eur, että sai ylimääräisen rengaskoon rekisteriotteeseen merkattua.

Tuo kombinaatio renkaat onkin saman kokoiset (halkaisijassa eroa ~1mm). Muita kokoja, jotka on lähes saman kokoiset on ainakin 205/55R16 ja 225/40R18.

Renkaiden kokolaskurilla on nätti vertailla eri kokojen vaikutusta nopeusmittariin
Rengaslaskuri
 

Suositut

Back
Ylös Bottom