Talvirengas FAQ

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aivan, kunhan vanteen tuumakoko täsmää renkaan tuumakokoon niin muuten onkin sitten ihan sama.
Mutta laita nyt se 205 kuten sanottu, todella vittumaista ajaa 225 leveillä kunnon urissa.
Komppaan, eli osa katsoo aina jotain vitun suosituksia ja standardeja sen maalaisjärjen käyttämisen sijaan. Esim joillekkin on niin vitun vaikea käsittää että jos rekisteriotteessa lukee 195/60 R 15 niin siihen VOI TODELLAKIN ILMAN MITÄÄN ONGELMAA laittaa 185/65 R 15 renkaan. Sama sitten noiden aluvanteiden kanssa. Peltivanteet käy todella laajalla skaalalla toisiin autoihin keskenään mutta jos vanne ei ole alkuperäinen niin monella myyjällä menee sormi suuhun. Sanotaanko näin että itse myyjien pitäisi hoitaa vaan se puoli että renkaita varastossa on ja asentajien loput:D
Ei toki kaikissa tapaukissa mutta usein asia on näin.

..ja nyt ihan silläkin uhalla, että alkaa jo v#¤tamaan, niin pakko kysyä tarkennusta. Mainitsin, että ensi asennus renkaat ovat kokoa:renkaat 225/55 R 16 (C3U). Ehdotin talvirenkaiden kooksi 205/55 ja täältä suositeltiin 205/60. Eikös tuo jälkimmäinen numero kerro renkaan paksuuden - vai olenko enemmän pihalla kuin luulin? Miksi siis 205/60 eikä 205/55?

Kerran vielä ja tilaan renkaat:david:
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
hei kertokaas nyt yksi lyhyt ja ytimekäs perustelu miksi talvirenkaat kannattaa lyödä alle nyt lähiaikoina ennen kun on lumet maassa. Menee suoraan tyttöystävälle jolle ei missään nimessä käy että varaan ajan renkaanvaihtoon (sisältyy auton palvelusopimukseen) tälle/ens viikolle. Weather.com ehdotteli nuoskaa eilen torstaiksi ja eeeei. Ihan sama mitä sanoo niin : "no kato ainakin 5 astetta yli viikon!!!!!!!!! Ei vielä ole talvi!!!!!!!! No joku Weather.com!!!!!!!!!" ja vitunmoinen riita pystyyn :D

Kaiken lisäksi auto menee huomenna huoltoon samaan paikkaan. Ja ei missään nimessä saa samalla kuulema vaihtaa talvirenkaita alle!

Ei vittu sori avautuminen mutta menee järki. Sanokaa mun sanoneen, 2vko ja kannetaan talvirenkaita karmea vitutus päällä 2km kun autolla ei pääse kesänakeilla mäkeä ylös varastoon jossa renkaat on.
 
hei kertokaas nyt yksi lyhyt ja ytimekäs perustelu miksi talvirenkaat kannattaa lyödä alle nyt lähiaikoina ennen kun on lumet maassa. Menee suoraan tyttöystävälle jolle ei missään nimessä käy että varaan ajan renkaanvaihtoon (sisältyy auton palvelusopimukseen) tälle/ens viikolle. Weather.com ehdotteli nuoskaa eilen torstaiksi ja eeeei. Ihan sama mitä sanoo niin : "no kato ainakin 5 astetta yli viikon!!!!!!!!! Ei vielä ole talvi!!!!!!!! No joku Weather.com!!!!!!!!!" ja vitunmoinen riita pystyyn :D

Kaiken lisäksi auto menee huomenna huoltoon samaan paikkaan. Ja ei missään nimessä saa samalla kuulema vaihtaa talvirenkaita alle!

Ei vittu sori avautuminen mutta menee järki. Sanokaa mun sanoneen, 2vko ja kannetaan talvirenkaita karmea vitutus päällä 2km kun autolla ei pääse kesänakeilla mäkeä ylös varastoon jossa renkaat on.
Yleensäkin toi talvirengashössötys on syksyllä ihan ihmeellistä ku katsellaan sääkarttoja silmä kovana, ettei vain tarvis vaihtaa renkaita etuajassa mut sitten taas kevään puolella ajellaan melkeen juhannukseen asti ne nastat alla. Talvirenkaat kuluu eniten kuumilla keleillä ja jos ne nyt lyö alle, niin ei siitä mitään haittaa tule, päinvastoin. Kaiken lisäks kaupungissa asuva ajaa 95% kaikista talviajoista aivan puhtailla ajourilla, jolloin ne nastat muutenkin hinkkaa vain asfalttia keskellä talveakin. On se muutenkin mukavampi elää varman päälle kuin pelko perseessä varsinkin jos tarvii kauas ajaa aamulla aikaisin.
 
Jokohan tällä viikolla sais ostettua uudet talvirenkaat, hinta-laatusuhteeltaan parhaat kitkat kokoa 215/55/16? Ja kertokaa samalla (netti)kauppa josta ne saan ostettua?
 
hei kertokaas nyt yksi lyhyt ja ytimekäs perustelu miksi talvirenkaat kannattaa lyödä alle nyt lähiaikoina ennen kun on lumet maassa. Menee suoraan tyttöystävälle jolle ei missään nimessä käy että varaan ajan renkaanvaihtoon (sisältyy auton palvelusopimukseen) tälle/ens viikolle. Weather.com ehdotteli nuoskaa eilen torstaiksi ja eeeei. Ihan sama mitä sanoo niin : "no kato ainakin 5 astetta yli viikon!!!!!!!!! Ei vielä ole talvi!!!!!!!! No joku Weather.com!!!!!!!!!" ja vitunmoinen riita pystyyn :D

Lehtien ja uutisten otsikot joka vitun syksy. "Talvi YLLÄTTI (eteläsuomen) autoilijat!!!11!" Voi vittu, on se yllättävää että täällä suomessa tulee liukasta tässä loka-marraskuulla.

Mainittakoon, että jo pari viikkoa sitten tuli ensimmäiset mustalla jäällä liukastelleet sairaalaan..
 
..ja nyt ihan silläkin uhalla, että alkaa jo v#¤tamaan, niin pakko kysyä tarkennusta. Mainitsin, että ensi asennus renkaat ovat kokoa:renkaat 225/55 R 16 (C3U). Ehdotin talvirenkaiden kooksi 205/55 ja täältä suositeltiin 205/60. Eikös tuo jälkimmäinen numero kerro renkaan paksuuden - vai olenko enemmän pihalla kuin luulin? Miksi siis 205/60 eikä 205/55?
Juu, se kertoo renkaan paksuuden, eli profiilin korkeuden. Mutta luku on prosenttia renkaan leveydestä. Eli sun tapauksessa profiilin korkeus on 55% 225 millimetristä. 205 kumilla siis profiilin korkeus madaltuu, ja samalla renkaan ympärysmitta pienenee jos otat samalla profiililla olevan kumin. Toi 60 profiili on aika lähellä samaa korkeutta kuin alkuperäinen.
 
Eikös yksin kertaisesti ajateltuna voida sanoa, että leveämpi rengas pitää kuivalla asfaltilla paremmin, koska se renkaan pinta-ala joka vastaa tiehen on suurempi ja tällöin kitkakin on suurempi.

Mutta johan minä sen selitin, pinta-ala EI ole suurempi, vaan sama ala on kyseessä on sitten kapea tai leveä rengas. Sehän tästä tekeekin niin hankalan asian. Jos auton massa ei muutu niin pinta-ala ei voi muuttua vaikka renkaan muoto muuttuisikin.

Talvirenkaisiin, eritoten nastoissa kun mainitsin että pituussuuntainen kosketusala tiehen kasvaa, se johtaa myös kasvaneeseen nastojen määrään jotka ovat tiessä kiinni. Nastat tunnetusti on sijoitettu pääosin renkaaseen pituussuunnassa, ja kun rengas koskettaa pituussuunnassa tietä laajalta alalta niin myös nastoja on paljon tiessä kiinni. Leveä rengas ottaa leveältä alalta kiinni jolloin vain vähän nastoja koskee tiehen.
 
Juu, se kertoo renkaan paksuuden, eli profiilin korkeuden. Mutta luku on prosenttia renkaan leveydestä. Eli sun tapauksessa profiilin korkeus on 55% 225 millimetristä. 205 kumilla siis profiilin korkeus madaltuu, ja samalla renkaan ympärysmitta pienenee jos otat samalla profiililla olevan kumin. Toi 60 profiili on aika lähellä samaa korkeutta kuin alkuperäinen.

HEi kiitos. Vaikea uskoa, että löytyi oikea keskustelupalsta josta sai näinkin nopeasti apua. :rock:
 
HEi kiitos. Vaikea uskoa, että löytyi oikea keskustelupalsta josta sai näinkin nopeasti apua. :rock:

Google on vieläkin nopeampi, on harva asia jota ei olisi vielä aikaisemmin kysytty.

Ja tosiaan miksi 60 profiilia suositellaan on luultavasti hinta, renkaissakin pätee se että jotakin kokoa menee paljon ja toista vähemmän. Yleensä kun kysyntää riittää, niin on tarjontaakin ja hinta on matalampi. Eli molemmat käy, korkeampi nyt sattuu olemaan se yleisempi, ja samalla halvempi.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Google on vieläkin nopeampi, on harva asia jota ei olisi vielä aikaisemmin kysytty.

Ja tosiaan miksi 60 profiilia suositellaan on luultavasti hinta, renkaissakin pätee se että jotakin kokoa menee paljon ja toista vähemmän. Yleensä kun kysyntää riittää, niin on tarjontaakin ja hinta on matalampi. Eli molemmat käy, korkeampi nyt sattuu olemaan se yleisempi, ja samalla halvempi.

En löytänyt googlesta perusteltua vastausta kysymykseeni. Tämä thredi vastasi hyvin.
 
Mutta johan minä sen selitin, pinta-ala EI ole suurempi, vaan sama ala on kyseessä on sitten kapea tai leveä rengas. Sehän tästä tekeekin niin hankalan asian. Jos auton massa ei muutu niin pinta-ala ei voi muuttua vaikka renkaan muoto muuttuisikin.

Talvirenkaisiin, eritoten nastoissa kun mainitsin että pituussuuntainen kosketusala tiehen kasvaa, se johtaa myös kasvaneeseen nastojen määrään jotka ovat tiessä kiinni. Nastat tunnetusti on sijoitettu pääosin renkaaseen pituussuunnassa, ja kun rengas koskettaa pituussuunnassa tietä laajalta alalta niin myös nastoja on paljon tiessä kiinni. Leveä rengas ottaa leveältä alalta kiinni jolloin vain vähän nastoja koskee tiehen.
Mulla vain ei mene jakeluun... Ajatellaas isommilla marginaaleilla esim. rengas joka on vaikkapa 40 cm leveä vs. 5 cm leveä rengas. Kai nyt esimerkin mukaisissa eroissa jo tiehen vastaava pinta-ala on eri suuri?
 
hei kertokaas nyt yksi lyhyt ja ytimekäs perustelu miksi talvirenkaat kannattaa lyödä alle nyt lähiaikoina ennen kun on lumet maassa. Menee suoraan tyttöystävälle jolle ei missään nimessä käy että varaan ajan renkaanvaihtoon (sisältyy auton palvelusopimukseen) tälle/ens viikolle. Weather.com ehdotteli nuoskaa eilen torstaiksi ja eeeei. Ihan sama mitä sanoo niin : "no kato ainakin 5 astetta yli viikon!!!!!!!!! Ei vielä ole talvi!!!!!!!! No joku Weather.com!!!!!!!!!" ja vitunmoinen riita pystyyn :D

Kaiken lisäksi auto menee huomenna huoltoon samaan paikkaan. Ja ei missään nimessä saa samalla kuulema vaihtaa talvirenkaita alle!

Ei vittu sori avautuminen mutta menee järki. Sanokaa mun sanoneen, 2vko ja kannetaan talvirenkaita karmea vitutus päällä 2km kun autolla ei pääse kesänakeilla mäkeä ylös varastoon jossa renkaat on.

Olematta sen kummemmin sovinisti, perusteluksi pitäisi riittää se, että miehet päättävät tällaisista asioista.
 
Eikös tuo leveämpi rengas ota myös laiskemin lumen läpi jäähän?
 
Eikös tuo leveämpi rengas ota myös laiskemin lumen läpi jäähän?

Nykyiset nastat on niin pieniä että eivät ota jäähän kiinni jos sitä lunta on tyyliin 2 senttiä siinä jään päällä. Uskokaa nyt että sillä nastalla ei ole mitään muuta virkaa kuin pitää sillä pelkällä jäällä. Pelkällä lumella ajettaessa nasta on yhtä tyhjän kanssa.
 
Mulla vain ei mene jakeluun... Ajatellaas isommilla marginaaleilla esim. rengas joka on vaikkapa 40 cm leveä vs. 5 cm leveä rengas. Kai nyt esimerkin mukaisissa eroissa jo tiehen vastaava pinta-ala on eri suuri?

Noup, jos siis ajatellaan puhtaasti asiaa unohtaen renkaan rungon rakenne jne, joka itsessään jo kantaa jotakin. Ekassa viestissäni on tuo fysiikan kaava johon koko systeemi perustuu. Jos rengas on leveä niin se ottaa tiehen kiinni leveältä mutta pituussuunnassa pieneltä matkalta. Jos taas kapea niin pituussuunnassa rengas ottaa pitkältä matkalta kiinni tiehen.

Tosielämässä erot joita voidaan ajatella ovat luokkaa 225 vs. 185 jolloin ei renkaan rungon vaikutus ei ole vielä merkittävässä osuudessa. Usein saattaa olla vain niin että leveämmässä rengkaassa on jäykempi runko jolloin itseasiassa tietä koskettava pinta-ala pienenee.

Jos haluaa opiskella lisää niin kannattaa lukea linkin koko artikkeli ajatuksella läpi, kakkossivulla on sitten juttua noista pinta-aloista. http://www.carbibles.com/tyre_bible.html
 
Juu, täysin järkeenkäypää tuo ainakin mulle on. Eli kapeampi rengas pitää paremmin sen takia koska se kapea rengas auraa sitä lunta paremmin, pintapaineella ei ole mitn tekemistä asian kanssa. Ja tuollainen 5cm ja 40cm eron ajattelut nyt on typerää koska koskaan ei näin tapahdu. Sanoit 185 vs 225 erotuksen mutta vielä tavallisempaa on tuollainen 205 vs 225 ero jolloin vaikutus pienenee vielä entisestään.
 
Zone-sarja -42%
Mulle tuli tuo uusi auto niin, että kesärenkaiden sijaan laitettiin kitkarenkaat.
No, olivat laittaneet alle Continentalin ContiWinterContact TS810 renkaat:
http://www.conti-online.com/generat...ntercontact_ts_810/cwc_ts_810_fi;tabNr=2.html

Mitenhän mahtaa olla, onko noissa muita selkeitä puutteita kuin se, että jääpito ei kummoinen ole (ei se kyllä ole ollut hyvä missään muissakaan kitkarenkaissa, jotka mulla on olleet)?

Äkkiä ajateltuna noi ois ihan ok renkaat olosuhteisiin, jotka täällä Länsi/Etelä-Suomessa nykyään talvisin pääosin vallitsee...?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom