Talvirengas FAQ

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Parahin Rengasjumala,

mitä merkkejä/malleja kannattaa rengasliikkeestä katsella jos rengaskoko on 185/65 R15 ja budjetti 400-500€? Nastarenkaat hakusessa.

Bonuskysymys: Saako 500 eurolla selvästi paremmat renkaat kuin 400 eurolla?
 
Tuolla hintaa saat jo nokian vitosta tai continentalia. Ja ei saa selvästi parempia. Se ero esim nokian 2 ja 4 välillä on NIIIIIIN pieni että et huomaa eroa jos ei kerrota kummat alle laitettiin.
 
Saa hieman halvemmalla. Tähän aikaan vuodesta porukka yrittää vaan hankkiutua eroon kesärenkaistaan koska talvirengasvaraston ottaminen nimittäin MAKSAA.
30k€ ei saa kummoista kekoa talvirenkaita.
 
Saako tähän vuodenaikaan kesänakkeja halvalla?

Itse soittelin muutama päivä sitten kesärenkaiden perään, ja liikkeissä oli jo varastot kokonaan tyhjinä kesärenkaista, eli olisi pitänyt tilata erikseen. Olet siis myöhässä noista varastontyhjennysalennuksista.

Jostain sitten ostin Aurorat, ihme muljaamista ajella niillä.
 
Vaikuttaako merkittävästi ajoon, jos laittaa eri merkin renkaita alle, aattelin jos laittas eteen käytetyt GoodYear UG 500 ja taakse uudet Contin WinterViking 2:t. Voiko renkaat olla muuten "liian erilaiset", kunhan samalla akselilla on samanlaiset gummit ja parempikuntoiset takana?
 
Tuon edellisen voi unohtaa, oli hetken päähänpisto...

Näyttää siltä että tulen tekemään valinnan Contin Winter Viking 2:n ja Gislavedin Nord Frost 5:n välillä. Mitä mieltä Prayer tai muut on, onko noissa konkreettista eroa kokoluokassa 185/65R15? NF5:ä ainakin jotkut kehuneet hiljaisiksi...

Hintaa olisi Conteilla 470e ja Gisloilla 450e sarja allelaitettuna, kuulostaako kohtuulliselta?
 
Apua talvirenkaiden valintaan

Kaipailen apua uusien talvirenkaiden valintaan. Auto on uusi A4 ja aikeissa on vaihtaa esiasennusvanteille talvirenkaat. Renkaiksi olen jo valinnut continental contiviking contact 5:set. Esiasennusrenkaat ovat kokoa 225/55 R 16, Alumiinivanteet 7,5J x 16.

Ovatko 225 leveät talvirenkaat liian leveät? Olisiko 205 levyiset paremmat ja saako niitä noille vanteille. Helpompaa olisi ollut ottaa renkaat autoliikeestä, mutta hinta oli sen verran suolainen, että päätin hankkia itse.

Ajelen pääsääntöisesti etelä-Suomessa, mutta ajoittain myös pohjoisemmassa.

Olisin todella kiitollinen asiallisista vastauksista. Varsinkin Prayerin kommentti olisi tervetullut:rock:
 
Näyttää siltä että tulen tekemään valinnan Contin Winter Viking 2:n ja Gislavedin Nord Frost 5:n välillä. Mitä mieltä Prayer tai muut on, onko noissa konkreettista eroa kokoluokassa 185/65R15? NF5:ä ainakin jotkut kehuneet hiljaisiksi...

Tervehdys!
Molemmat ovat laatutavaraa aivan sama kumpaan sitten päädytkään.
Continental on yleisesti ottaen noista kahdesta parempi. Gislaved on markkinoiden hiljaisin talvirengas. (nasta).

Kaipailen apua uusien talvirenkaiden valintaan. Auto on uusi A4 ja aikeissa on vaihtaa esiasennusvanteille talvirenkaat. Renkaiksi olen jo valinnut continental contiviking contact 5:set. Esiasennusrenkaat ovat kokoa 225/55 R 16, Alumiinivanteet 7,5J x 16.

Ovatko 225 leveät talvirenkaat liian leveät? Olisiko 205 levyiset paremmat ja saako niitä noille vanteille. Helpompaa olisi ollut ottaa renkaat autoliikeestä, mutta hinta oli sen verran suolainen, että päätin hankkia itse.

Olisin todella kiitollinen asiallisista vastauksista. Varsinkin Prayerin kommentti olisi tervetullut

Hmm, voitko katsoa rekisteriotteesta siihen merkityt rengaskoot? (=Indeksi)
225/55x16 on talvirenkaana todella leveä ja maksaa aivan saatanasti.
205/60x16 XL:n pitäisi riittää kyllä ihan hyvin. Ja et varmasti saa tubeless renkaita itse vanteille, sen voin melkein luvata:D Ja pitää ne vielä tasapainottaakkin....
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tervehdys!
Molemmat ovat laatutavaraa aivan sama kumpaan sitten päädytkään.
Continental on yleisesti ottaen noista kahdesta parempi. Gislaved on markkinoiden hiljaisin talvirengas. (nasta).



Hmm, voitko katsoa rekisteriotteesta siihen merkityt rengaskoot? (=Indeksi)
225/55x16 on talvirenkaana todella leveä ja maksaa aivan saatanasti.
205/60x16 XL:n pitäisi riittää kyllä ihan hyvin. Ja et varmasti saa tubeless renkaita itse vanteille, sen voin melkein luvata:D Ja pitää ne vielä tasapainottaakkin....

Autoa en ole vielä saanut joten en saa tuota indeksiä tietoon. 225 maksaa vajaa satasen enemmän kuin 205 - ei purista;) Renkaat lupasivat laittaa liikkeessä paikalleen ja tasapainottaa. Lähinnä siis mietin onko tuo 225 todellakin liian leveä ja miten se ilmenee. Mitä tuo XL merkintä tarkoittaa tuossa 205/60x16 yhteydessä? HEi - ja kiitos pikaisesta vastauksesta:rock:
 
Autoa en ole vielä saanut joten en saa tuota indeksiä tietoon. 225 maksaa vajaa satasen enemmän kuin 205 - ei purista;) Renkaat lupasivat laittaa liikkeessä paikalleen ja tasapainottaa. Lähinnä siis mietin onko tuo 225 todellakin liian leveä ja miten se ilmenee. Mitä tuo XL merkintä tarkoittaa tuossa 205/60x16 yhteydessä? HEi - ja kiitos pikaisesta vastauksesta:rock:

Jepjep, elikkä kuten edellä mainittiin niin XL tarkoittaa extra loadia eli jos vaikka autoon olisi oikea koko 205/65 R 15 . Kokona hieman kallis, joten tilalle voi laittaa 195/65 R 15 XL. Täten kantavuus riittää ja rengas on kapeampi = parempi pito. Siis jos mitenkään mahdollista niin laita 205 tuon 225 sijaan alle.
225 on leveämpi ja tämän seurauksena pintapaine neliösentille on pienempi --> huonompi pito. SEKÄ talvella urissa on todella mielenkiintoista ajaa leveillä renkailla, nimim 295/50 R 15.
 
Nörttihuomautus :dance2:

Jos mennään teorian tasolle niin pinta-ala ei muutu. Johtuu suoraan fysiikasta kaavasta Paine=Massa/Pinta-ala, eli pinta-ala on suoraan suhteessa auton massaan.

Tiehen koskettava rengas vain muuttaa muotoaan, kapea rengas pureutuu helpommin tiehen koska pinta-ala on jakautunut enemmän auton pituussuunnassa. Eli kapea rengas auraa lunta edessään ja takaosa saa hyvän kosketuksen tiehen. Leveä rengas taas kaivaa lumeen uraa laajalta alueelta mutta sitten tämä tiehen koskettava osa sen takana onkin pituus suunnassa pienempi ja tämän myötä pito huononee.

Toki on muitakin muuttujia kuten renkaan rungon rakenne jne. joilla on oma osansa, mutta leveys ei suoraan itsessään vaikuta pintapaineeseen mitenkään.

Se millä pintapainetta voi oikeasti muuttaa on pudottaa renkaan ilmanpainetta, tuolloin pinta-ala kasvaa. Kumikitkan luonteesta johtuen myös pito paranee kun pintapaine laskee.

Yhteenvetona voi vetää että tuo miksi leveä rengas pitää taas paremmin kuivalla asfaltilla johtuu niin äärettömän monesta asiasta että se menee itsellänikin hieman hilseen yläpuolelle. Mutta pääpointti on sielläkin että pinta-paine ei ratkaise, vaan kaikki muut leveän/matalan renkaan ominaisuudet, kuten renkaan rungon jäykkyys ja miten se johtaa erillaisiin luistokulmiin jne. jne.
 
Dunlop Wintersportit löytyi varastosta (tuli auton mukana). Pintaa on mutta kuvio näytti aivan paskalta, lienee jotain keski-euroopan paskarenkaita?
 
Yhteenvetona voi vetää että tuo miksi leveä rengas pitää taas paremmin kuivalla asfaltilla johtuu niin äärettömän monesta asiasta että se menee itsellänikin hieman hilseen yläpuolelle. Mutta pääpointti on sielläkin että pinta-paine ei ratkaise, vaan kaikki muut leveän/matalan renkaan ominaisuudet, kuten renkaan rungon jäykkyys ja miten se johtaa erillaisiin luistokulmiin jne. jne.
Eikös yksin kertaisesti ajateltuna voida sanoa, että leveämpi rengas pitää kuivalla asfaltilla paremmin, koska se renkaan pinta-ala joka vastaa tiehen on suurempi ja tällöin kitkakin on suurempi.
 
Tod.näk lähden 205 leveyksisiin kunhan automyyjä kuittaa, että sopivat vanteisiin.
Todennäköisesti 205 sopii, jos 225 sopii. Ei niitä myyjiä kannata kuunnella siinä sopiiko vai ei, koska ne ei välttämättä tiedä mitään. Meillä on noi kaikki myyjät vähän vanhempaa porukkaa, ja tuntuvat joskus olevan aika kujalla mitä tollasiin asioihin tulee. Katsotaan jostain kirjasta, että ei ole suosituskoko tolle vanteelle, ei voi laittaa. Ja minähän laitan vaikka 155 kumin 10" vanteelle jos asiakas haluaa, sanoo meidän myyjät mitä tahansa.
 
Todennäköisesti 205 sopii, jos 225 sopii. Ei niitä myyjiä kannata kuunnella siinä sopiiko vai ei, koska ne ei välttämättä tiedä mitään. Meillä on noi kaikki myyjät vähän vanhempaa porukkaa, ja tuntuvat joskus olevan aika kujalla mitä tollasiin asioihin tulee. Katsotaan jostain kirjasta, että ei ole suosituskoko tolle vanteelle, ei voi laittaa. Ja minähän laitan vaikka 155 kumin 10" vanteelle jos asiakas haluaa, sanoo meidän myyjät mitä tahansa.

Aivan, kunhan vanteen tuumakoko täsmää renkaan tuumakokoon niin muuten onkin sitten ihan sama.
Mutta laita nyt se 205 kuten sanottu, todella vittumaista ajaa 225 leveillä kunnon urissa.
Komppaan, eli osa katsoo aina jotain vitun suosituksia ja standardeja sen maalaisjärjen käyttämisen sijaan. Esim joillekkin on niin vitun vaikea käsittää että jos rekisteriotteessa lukee 195/60 R 15 niin siihen VOI TODELLAKIN ILMAN MITÄÄN ONGELMAA laittaa 185/65 R 15 renkaan. Sama sitten noiden aluvanteiden kanssa. Peltivanteet käy todella laajalla skaalalla toisiin autoihin keskenään mutta jos vanne ei ole alkuperäinen niin monella myyjällä menee sormi suuhun. Sanotaanko näin että itse myyjien pitäisi hoitaa vaan se puoli että renkaita varastossa on ja asentajien loput:D
Ei toki kaikissa tapaukissa mutta usein asia on näin.
 
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom